Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-12-2024
Okay, ten eerste, excuses dat mijn eerste topic meteen een negatieve is. Maar na het hele internet af te hebben gespeurd weet ik het even niet meer.

Ik zal de situatie uitleggen. Nadat ik al mijn PC's zelf heb gebouwd, dacht ik (6 jaar na de vorige) laat ik weer eens een nieuwe bouwen. Leuke nieuwe baan, meer geld te besteden dan in mijn studententijd en wilde tevens ook best wel een keer los gaan. Maar dat viel even iets minder leuk uit dan gehoopt.

Mijn eerste order bij Azerty:
  • NZXT Kraken X62 RGB - Vloeistof-koelsysteem voor CPU
  • ASUS ROG STRIX X370-F GAMING (AMD,AM4,DDR4,ATX)
  • NZXT Source 340 - Midtowermodel
  • EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 GAMING ICX - Grafische kaart
  • AMD Ryzen 7 1700X - Processor
  • Samsung 960 EVO MZ-V6E250BW - Solid state drive
  • G.Skill RipjawsV 16GB DDR4 3200Mhz CL14 Kit
Totale kosten: € 1.801,37

Het gedonder begon al die mijn oude voeding niet genoeg aansluitingen had, oftewel, toen nog een nieuwe voeding erbij gekocht, namelijk de: Corsair TX-M Series TX650M - Voeding (intern)

Nou, ik opgetogen, want ik kon eindelijk mijn nieuwe PC in elkaar zetten. Het bouwen ging allemaal prima... had wat moeite om de radiator van de koeling (Kraken X62) in mijn case te plaatsen, maar nadat ik de fans en radiator had omgedraaid, paste dat ook als gegoten.

Nadat ik eigenlijk alles volgens het boekje had gedaan, heb ik me bij het aandoen van mijn computer nog nooit zo geschrokken; iets wat ik ook nog nooit eerder had meegemaakt. Er kwam rook van de LED USB controller af en uiteraard heb ik hem daarna niet meer aangezet.

Vervolgens heb ik een retour aangevraagd voor de Kraken X62 en zal deze zo snel mogelijk op de bus doen (nu ik nog tijd heb). Ik heb direct een nieuwe besteld, want ik dacht: "mwa, kan een keer gebeuren en met een nieuwe gebeurt het vast niet". De volgende dag kwam de nieuwe binnen en kon ik het opnieuw proberen.

Tijdens het inbouwen van de nieuwe Kraken X62 ben ik geen problemen tegengekomen. Tot mijn verbazing startte de PC gewoon op en kwam ik in de BIOS. Ik kreeg wel een melding dat mijn CPU fan niet verbonden was, maar dat opgelost door het te verbinden met de juiste CPU FAN aansluiting op het moederbord.

In de BIOS viel me op dat hij na een tijdje blijf hangen en ik vermoedde dat het kwam door oververhitting. De tubes van de Kraken X62 waren ook warm (bijna heet) en ik had niet het gevoel als de vloeistof naar de radiator werd gecirculeerd. Een paar keer heb ik in de BIOS gezocht naar oplossingen, totdat op een gegeven moment mijn hele PC leek te willen opstijgen. Ik kan het geluid niet simuleren, maar het kwam neer op een: "WHOESH... WHOESH...WHOESH".

Ik wist dat dit foute boel was, vooral omdat er een klein beetje rook onder mijn koeling vandaag kwam. Ik vermoedde dat het weer mijn Kraken X62 was, maar later dacht ik dat het ook wel eens dat het misschien van mijn processor af kon komen. Of ergens in die richting.

De PC wilde vervolgens niet meer opstarten. Elke keer als ik hem aan probeerde te doen, maakte mijn voeding een tikkend geluid. Het 'kortsluitingbeschermingsgeluid'. Ik kan het niet beter omschrijven dan dat. Uiteraard heb ik daarna de papercliptest gedaan en met voeding was helemaal niks mis.

Ik zal je eerlijk zeggen dat dit wel de enige stress opleverde. Misschien is de moederbord naar zijn grootje, dus heb ik vandaag een andere binnengekregen en heb meteen een (normale) koeling erbij gekocht, namelijk: GIGABYTE AORUS GA-AX370-Gaming K3 en Arctic Freezer Xtreme Rev.2, CPU-koeler.

Deze heb ik alleen gebreadboard en alhoewel hij opstart (de CPU koelingsfan draait), blijft er een rood lichtje branden en kom ik niet in mijn BIOS (uiteraard weet ik dat Ryzen geen grafische interface heeft, dus heb ik ook mijn grafische kaart aangesloten).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Beide moederborden hebben breadboard gedraaid om kortsluiting door de kast uit te sluiten
  • Bij beide moederborden heb ik de CMOS gewist
  • Tevens heb ik bij beide moederborden verschillende geheugenslots gebruikt om te kijken of dat uitmaakte
  • Ben langs de lokale computerboer geweest om te vragen of hij nog ideeen had, maar ik eigenlijk alles al geprobeerd wat hij ook zou hebben geprobeerd. Tevens had hij niet de onderdelen in huis om de testen (bijv: een andere processor oid)
Om nog een idee te geven wat ik nog meer geprobeerd heb, deze lijst heb ik meerdere keren doorgewerkt:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/261145-31-perform-steps-posting-post-boot-video-problems

Dus, zoals ik eerder al zei, ik ben ten einde raad en ben nu dus hier aangeland. Ik weet dat een oplossing (behalve de boel terugsturen) misschien niet meer mogelijk is, maar toch wilde ik het nog even hier plaatsen zodat, heel, misschien mensen mij nog ergens konden helpen... en als dat niet het geval is, misschien dat mijn verhaal kan dienen voor anderen met hetzelfde probleem.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-09 22:58
Om eerlijk te zijn vermoed ik dat je iets niet helemaal goed hebt bevestigd. En wellicht je cpu naar zn gootje is helaas. In je hele verhaal klinkt het alsof je het allemaal vrij gehaast hebt aangesloten, tipje voor de volgende keer dus om rustig je tijd te nemen, zeker als het even geleden is. Het vergeten van de CPU fan aansluiten (of verkeerd aansluiten) is daar wel een bevestiging van.

Hoe dan ook, helaas lijkt het erop dat de enige fatsoenlijke manier om te kijken wat het probleem is, onderdeel voor onderdeel te vervangen, dan wel een CPU te lenen om te testen. Of eventueel de winkel te bellen waar je je CPU hebt besteld en kijken wat zij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
Inverted_World schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 00:44:
Om eerlijk te zijn vermoed ik dat je iets niet helemaal goed hebt bevestigd. En wellicht je cpu naar zn gootje is helaas. In je hele verhaal klinkt het alsof je het allemaal vrij gehaast hebt aangesloten...
Misschien dat dit blijkt uit mijn verhaal, maar ik moet het tegenspreken. Ik heb juist mijn tijd genomen, heb eerst rustig de handleidingen doorgelezen en aan de hand daarvan de onderdelen aangesloten. Ik heb de USB 2.0 connector van de Kraken X62 (beide keren) in de USB 34 aansluiting gedaan (zoals werd aangegeven in de Kraken X62 handleiding).

Ik zou persoonlijk niet weten wat ik fout heb gedaan. De voeding naar de Kraken X62 was een SATA connector die uit mijn PSU kwam, tevens zoals aangegeven in de handleiding. Ik had gewoon het gevoel alsof de Kraken niet aan het pompen was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:39
Volgens mij heb je de Ryzen door laten branden,,, dan kom je meestal niet meer in de bios.

Erg warrig verhaal allemaal.... .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik denk dat je je Kraken X62 verkeerd aangesloten had/hebt en daarmee in elk geval een FAN header opgeblazen hebt en mogelijk meer. Dingen terugsturen die je zelf gesloopt hebt is trouwens niet erg netjes.

Post eens wat foto's van je build en details van de aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 09:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

blijft er een rood lichtje branden
Ik neem aan dat je moederbord iets meer heeft dan enkel een LED voor status, geen idee in jouw geval maar een LCD met cijfers of een 4 leds (of zelfs piepjes) zouden meer info moeten geven wat hij niet doen.

Even terug naar je kraken, de pomp is vrij hoorbaar als hij draait, heb je de fancontroller niet toevallig op een case of cpu fan aangesloten die temp-gestuurd is? Dan start hij pas wanneer de kast warm is, jouw geval dus gewoon niet.

De usb van de x62 is afaik enkel voor die led zut, niet voor de aansturing, heb het idee dat je daar iets niet helemaal goed hebt aangesloten. Toegegeven, mijn AIO's zijn simpele modellen, geen vage usb of rgb zut, gewoon een voeding en een rpm-connector.

Maar volgens mij heeft een beetje CPU overheat beveiliging ik neem aan de Ryzen ook gewoon.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
johnkeates schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 01:00:
Post eens wat foto's van je build en details van de aansluitingen.
Ik heb mijn vorige build ondertussen alweer uit elkaar gehaald omdat ik deze nieuwe moederbord wilde uitproberen. Maar als ik in eerste instantie met mijn nieuwe Kraken X62 de BIOS in kwam (de kraken die tevens op de CPU FAN aansluiting stond), hoe kan ik dan iets verkeerd hebben aangesloten?

Er zijn drie aansluitingen:
- De USB connector die ik in de USB 34 socket heb geplaatst.
- De SATA connector die direct voeding leverde vanaf mijn PSU
- De CPU FAN aansluiting.

Deze drie heb ik allemaal volgens het boekje aangesloten; daarom wil ik als eerste de schuld op me nemen, maar ik zie daarentegen ook weer niet wat ik verkeerd heb gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wij zien helemaal niks, want, geen foto's ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-09 22:58
jb88 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 00:52:
[...]

Misschien dat dit blijkt uit mijn verhaal, maar ik moet het tegenspreken. Ik heb juist mijn tijd genomen, heb eerst rustig de handleidingen doorgelezen en aan de hand daarvan de onderdelen aangesloten. Ik heb de USB 2.0 connector van de Kraken X62 (beide keren) in de USB 34 aansluiting gedaan (zoals werd aangegeven in de Kraken X62 handleiding).

Ik zou persoonlijk niet weten wat ik fout heb gedaan. De voeding naar de Kraken X62 was een SATA connector die uit mijn PSU kwam, tevens zoals aangegeven in de handleiding. Ik had gewoon het gevoel alsof de Kraken niet aan het pompen was.
Mocht het inderdaad zo zijn dat een defecte kraken heeft gezorgd voor een overheating van je cpu dan zou je je moeten kunnen beroepen op de garantie. Maar het lijkt me sterk dat een korte tijd zonder cpu koeling voor daadwerkelijke rook zorgt. Die zou eerder gewoon uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
SinergyX schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 01:04:
[...]

Ik neem aan dat je moederbord iets meer heeft dan enkel een LED voor status, geen idee in jouw geval maar een LCD met cijfers of een 4 leds (of zelfs piepjes) zouden meer info moeten geven wat hij niet doen.

Even terug naar je kraken, de pomp is vrij hoorbaar als hij draait, heb je de fancontroller niet toevallig op een case of cpu fan aangesloten die temp-gestuurd is? Dan start hij pas wanneer de kast warm is, jouw geval dus gewoon niet.

De usb van de x62 is afaik enkel voor die led zut, niet voor de aansturing, heb het idee dat je daar iets niet helemaal goed hebt aangesloten. Toegegeven, mijn AIO's zijn simpele modellen, geen vage usb of rgb zut, gewoon een voeding en een rpm-connector.

Maar volgens mij heeft een beetje CPU overheat beveiliging ik neem aan de Ryzen ook gewoon.
De Kraken heeft gewerkt, tenminste de kabels vibreerde tijdens activiteit en de LED verlichting deed het ook. Ik hoorde tevens een schuivend geluid, alsof hij aan de binnenkant ergens tegen vastliep. Maar de warmte was plaatselijk en aan het begin van de kabel, direct naast de pomp. Het werd niet de radiator in gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
johnkeates schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 01:07:
Wij zien helemaal niks, want, geen foto's ;-)
Zoals ik eerder al zei, heb ik de eerste build uit elkaar gehaald omdat ik met mijn nieuwe moederbord aan de haal ging om te testen waar het probleem ligt. Maar ik denk dat het we kunnen stellen dat mijn processor naar de spreekwoordelijke gallemiezen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

De kraken handleiding is niet echt duidelijk. Maar hij moet als volgt aan worden gesloten:

2 x fan via de kabel met 4 aanslutingen op CPU_FAN (Middelste van de 3, links = CPU_OPT, Midden CPU_FAN, rechts is AOI_PUMP) met risico dat fan's bij opspinnen te .veel stroom trekken en de boel opblazen.
1 x fan header van Pomp moet worden aangesloten op de rechter met naam AOI_PUMP, of op W_PUMP+ (zit naast USB3_910 onderaan het bord). Voorkeur is W_PUMP+ omdat die 3AMP kan leveren. Zelf heb ik hem rechtstreeks aan mijn powersupply hangen omdat ik de pomp met software regel (Corsair).
1 x SATA power verbonden met SATA power connector.
1 x USB op USB3/4

Een andere (betere) mogelijkheid is:
1 x FAN op CPU_FAN (midden van de drie bovenin) (12 Watt)
1 x FAN op CPU_OPT (linker van de drie bovenin) (12 Watt)
1 x POMP op W_PUMP+
1 x SATA-PWR op SATA-PWR aansluiting
1 x USB op USB_3/4

De pomp moet je nooit aansluiten op CPU_FAN, totaal onzinnig, pomp hoeft niet zo hard te draaien en het heeft een ander nadeel. Je pomp kan stil komen te vallen bij verkeerde curve. Op W_PUMP+ en AOI_PUMP gaat pomp gelijk vol werken.

En ook het AM4 Bracket gebruikt, en het plastic van de voor aangebrachte koelpasta afgehaald?

[ Voor 4% gewijzigd door Wim-Bart op 12-09-2017 01:44 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:39
Bij de kraken kan je bijna niks fout doen,,, stekkers zijn allemaal verschillend, het kan maar op 1 manier.

Als dat al fout gaat moet je gewoon geen pc gaan in-elkaar gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
Wim-Bart schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 01:41:
De pomp moet je nooit aansluiten op CPU_FAN, totaal onzinnig, pomp hoeft niet zo hard te draaien en het heeft een ander nadeel. Je pomp kan stil komen te vallen bij verkeerde curve. Op W_PUMP+ en AOI_PUMP gaat pomp gelijk vol werken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sWNyfm2.png

Dan mogen ze dat wel beter aangeven, overal in de manual (plus website) staat namelijk CPU_FAN ;(
En ook het AM4 Bracket gebruikt, en het plastic van de voor aangebrachte koelpasta afgehaald?
Uiteraard ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

RoaDHouse schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 01:46:
Bij de kraken kan je bijna niks fout doen,,, stekkers zijn allemaal verschillend, het kan maar op 1 manier.

Niet helemaal met je eens. Handleiding is net zoals bij Corsair en andere klonen van deze AOI nogal niet op orde. Zoals aanbeveling om pomp op CPU_FAN aan te sluiten terwijl moderne borden gewoon een AOI_PUMP hebben of beter een 3x zo sterke PUMP_W+ die altijd onder spanning staat bij starten machine.
jb88 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 01:47:
[...]
[afbeelding]
Dan mogen ze dat wel beter aangeven, overal in de manual (plus website) staat namelijk CPU_FAN ;(

[...]
Uiteraard ;w
Ik had hier met Corsair een discussie over, die geven exact het zelfde aan. Maar ik ben ook niet zo weg van de handleidingen. De reactie van Cosair was letterlijk "People with an AOI_PUMP connector know from their motherboard manual that the pump has to be connected to this connector as described in their manual. The CPU_FAN option is for users with no PUMP connectors.". Waarop ik nog aan gaf dat mensen met zo een simpel MB geen AOI zullen overwegen of kopen.

[ Voor 39% gewijzigd door Wim-Bart op 12-09-2017 01:53 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
RoaDHouse schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 01:46:

Zoals ik al zei, ik heb alles volgens handleidingen gedaan; stap voor stap. En ik zal eerlijk bekennen, als ik had geweten dat ik in zoveel shit zou belanden, had ik 90 euro extra uitgegeven voor assemblage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
Wim-Bart schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 01:48:
Ik had hier met Corsair een discussie over, die geven exact het zelfde aan. Maar ik ben ook niet zo weg van de handleidingen. De reactie van Cosair was letterlijk "People with an AOI_PUMP connector know from their motherboard manual that the pump has to be connected to this connector as described in their manual. The CPU_FAN option is for users with no PUMP connectors.". Waarop ik nog aan gaf dat mensen met zo een simpel MB geen AOI zullen overwegen of kopen.
Dat is het hele punt. Ik vind het echt niet erg om een beetje op avontuur te gaan en zelf dingen te testen, maar als ik rond de 2k uitgeef aan een PC, neem ik liever het zekere voor het onzekere en doe ik dingen volgens het boekje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:04

rdejongjr

Gnome

Ik doe een wilde gok, modulaire kabels van de oude voeding gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Pics or it didn't happen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 17:01

sapphire

Die-hard pruts0r

Inverted_World schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 01:09:
[...]

Mocht het inderdaad zo zijn dat een defecte kraken heeft gezorgd voor een overheating van je cpu dan zou je je moeten kunnen beroepen op de garantie. Maar het lijkt me sterk dat een korte tijd zonder cpu koeling voor daadwerkelijke rook zorgt. Die zou eerder gewoon uitvallen.
Ik geloof ook echt niet dat anno 2017 een cpu in rook op gaat. Die vallen gewoon uit als beveiliging daarnaast koelt het water in de pomp ook wel even zelfs als het uit zou staan.

Dit klinkt meer als het plasticje oid vergeten op het blok :+ (geen idee of die er op zit overigens).

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itlee
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 11:01

itlee

Gas erop!

*knip* ervaringen kan je kwijt in een shopreview.

[ Voor 89% gewijzigd door br00ky op 12-09-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Een winkel gaan bashen is compleet off topic.
rdejongjr schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 07:09:
Deze quote ik ook even, ben stiekem wel schieuwnierig 8)

[ Voor 22% gewijzigd door br00ky op 12-09-2017 10:41 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:51

Vergis je hier niet in, Pump headers zijn relatief nieuw (volgens mij sinds Z170 op high end mobo's en vanaf Z270 ook op de meer midrange mobo's), alles daarvoor heeft ze eigenlijk niet en alleen CPU_FAN / CPU_OPT connectoren en ook daar zitten mobo's / cpu's tussen waar je mogelijk een AIO op wil zetten.

Gezien de meeste AIO's lang lopende producten zijn en sommige modellen al enkele jaren op de markt zijn is het niet onlogisch dat nog niet overal de Pump headers genoemd worden.
Lekker generaliserend wel, een slechte ervaring en ze zijn gelijk verschrikkelijk....
Ik doe al zo'n beetje zaken met ze sinds de opening, zo wel privé als zakelijke bestellingen en nog nooit een issue gehad met hun support.... Nu zegt dat ook niet alles want kleine sample size, en ook bij Azerty zal er weleens wat fout gaan, maar direct verschrikkelijk is wel erg over de top....

[ Voor 32% gewijzigd door br00ky op 12-09-2017 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
rdejongjr schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 07:09:
Nope. Dat was de hele reden waarom ik een nieuwe voeding had aangeschaft. Omdat mijn vorige voeding niet genoeg aansluitingen had voor mijn grafische kaart.
sapphire schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:09:
Dit klinkt meer als het plasticje oid vergeten op het blok :+ (geen idee of die er op zit overigens).
Ik weet dat dit op verschillende fora al meerdere keren is aangehaald, maar (om even mee te spelen) met het plasticje erop is het niet mogelijk om hem te bevestigen op je moederbord. Dus neen, het plasticje was er uiteraard af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Weten we zeker dat AMD ook een thermische beveiliging heeft? Als dat het geval is zou je CPU inderdaad niet mogen doorbranden en kun je er vanuit gaan dat het defecte moederbord dit veroorzaakt heeft. Ik zou contact zoeken met de winkel en het verhaal uitleggen.

Alleen is het niet handig dat je verteld dat je de CPU_FAN vergeten was aan te sluiten. Dit wijst op onkunde namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
Terrestrial schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:39:
Alleen is het niet handig dat je verteld dat je de CPU_FAN vergeten was aan te sluiten. Dit wijst op onkunde namelijk.
Waar zie je dit staan? Ik heb, net zoals aangegeven in de Kraken X62 handleiding, de Kraken verbonden aan de CPU_FAN aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrestrial
jb88 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:42:
[...]

Waar zie je dit staan? Ik heb, net zoals aangegeven in de Kraken X62 handleiding, de Kraken verbonden aan de CPU_FAN aansluiting.
"Ik kreeg wel een melding dat mijn CPU fan niet verbonden was, maar dat opgelost door het te verbinden met de juiste CPU FAN aansluiting op het moederbord. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:34

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Terrestrial schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:43:
[...]

"Ik kreeg wel een melding dat mijn CPU fan niet verbonden was, maar dat opgelost door het te verbinden met de juiste CPU FAN aansluiting op het moederbord. "
Verschil tussen de daadwerkelijke fan en de aansluiting op het moederboard welke voor de pomp gebruikt is.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
Terrestrial schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:43:
[...]

Dit komt omdat de connector van de Kraken 3 pins heeft en de CPU_FAN er 4 heeft, waardoor ik deze melding kreeg. Misschien niet lekker geformuleerd, maar in het ergste geval heb ik een keer de Kraken op de AIO_PUMP aangesloten en een fan op de CPU_FAN. Maar daar blijft het bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goovy75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-08 20:15
Voor een juiste analyse eerst de volgorde:
Er kwam rook van de LED USB controller
Is dit een losse controller of op het moederbord?
Als dit op het moederbord is dan kan er een probleem hier mee zijn.
Is dit los koppel hem af en test het weer.
retour aangevraagd voor de Kraken X62
Tijdens het inbouwen van de nieuwe Kraken X62 ben ik geen problemen tegengekomen
De Kraken lijkt nu dus goed. (in deze volgorde, later mogelijk niet)
melding dat mijn CPU fan niet verbonden was
Dit heb ik ook met mijn waterkoeling(custom) maar ik heb een simpelweg uitgeschakeld in de BIOS. De mijne draait full power via molex stekker zonder de 3pin aansluiting(pwm)

Hierna zeg je dat de pc blijft hangen en er rook uit de koeling kwam.
Heb je de pc hierna direct uitgezet?
Kwam de rook van de Kraken?
Doe de Kraken even niet aansluiten en kijk eerst of de pc zonder werkt.

Hierna heb je het moederbord vervangen.
Nu zie je niets meer. Maak je voeding nu nog steeds een tikkend geluid?

Is er voor die nieuwe moederbord geen Bios update nodig voor je CPU?

Om deze vragen te beantwoorden zou ik kijken of:

Er een BIOS update nodig is > misschien hierna opgelost

De voeding weer testen en/of vervangen/tijdelijk lenen > misschien hierna opgelost of 1 van de proble(e)m(en) opgelost

De cpu met moederbord en 1 geheugenbankje en 1 toetsenbord en normale luchtkoeler(heb je toch al) en voeding testen(in minimal spec dus) en voor de rest niets aansluiten

Is je geheugen ook geschikt voor je moederbord(Qualified Vendor List)
Kun je deze 1 voor 1 in doen en testen en evt tijdelijk een qvl testen. (bestellen, testen en terugsturen)

Cpu mogelijk defect of vervangen en ook misschien weer bestellen, testen en terugsturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
goovy75 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:55:
Nu zie je niets meer. Maak je voeding nu nog steeds een tikkend geluid?
Neen. De voeding blijft gewoon doordraaien. Dus er wordt geen kortsluiting gemaakt zoals bij mijn vorige Mobo.
Is er voor die nieuwe moederbord geen Bios update nodig voor je CPU?
Dit zou best kunnen, maar hoe ga ik deze updaten als ik de BIOS niet inkom?
De cpu met moederbord en 1 geheugenbankje en 1 toetsenbord en normale luchtkoeler(heb je toch al) en voeding testen(in minimal spec dus) en voor de rest niets aansluiten
Al geprobeerd nu. Ik gebruik op het moment 1 geheugenbankje, normale koeler en voeding. Op de doos van mijn nieuwe moederbord.Rood lampje (van de CPU) licht op en hij blijft oneindig draaien zonder dat er wat gebeurt. Als ik een videokaart aansluit dan draaien de fans sporadisch elke 5 seconden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkuijper
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-08 14:09
Ik heb zelf een ryzen 1600, niet dezelfde weet ik maar de pinnetjes van de cpu bogen echt heel gemakkelijk.
Heb je de cpu al eens los gehaald om te kijken naar de pinnen?

Check tevens ook even je koelpasta of die er niet perongeluk naast gelopen is.
Verder zou ik even alle connectoren loshalen en alleen het hoognodige aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
Mkuijper schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:08:
Ik heb zelf een ryzen 1600, niet dezelfde weet ik maar de pinnetjes van de cpu bogen echt heel gemakkelijk.
Heb je de cpu al eens los gehaald om te kijken naar de pinnen?

Check tevens ook even je koelpasta of die er niet perongeluk naast gelopen is.
Verder zou ik even alle connectoren loshalen en alleen het hoognodige aansluiten.
Ja, ik heb het meerdere malen 'gereseat', tevens geprobeerd op twee moederborden. No bueno. Ook heb ik alle connectoren losgehaald en het broodnodige aangesloten. Op het moment zijn alleen de 8 pins CPU en de 24 pin aansluiting aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goovy75
Dit zou best kunnen, maar hoe ga ik deze updaten als ik de BIOS niet inkom?

Al geprobeerd nu. Ik gebruik op het moment 1 geheugenbankje, normale koeler en voeding. Op de doos van mijn nieuwe moederbord.Rood lampje (van de CPU) licht op en hij blijft oneindig draaien zonder dat er wat gebeurt. Als ik een videokaart aansluit dan draaien de fans sporadisch elke 5 seconden oid.
Mijn moederbord kun je zonder cpu met een usb stick updaten. Dit kun je controleren door in je handleiding van je moederbord te kijken of de jouwe dit ook kan.

Voor nu gok ik meer dat je cpu een probleem geeft en moet je dit dus op een of andere manier testen.

Bestel een cpu test hem en stuur hem weer terug dan weet je of de jouwe defect is of niet.
Mobo en de rest heb je al getest en bovendien brandt het lampje bij de cpu.
Mogelijk kun je ook de leverancier vragen om up te daten maar controleer dit eerst.

[ Voor 9% gewijzigd door goovy75 op 12-09-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
goovy75 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:16:
Bestel een cpu test hem en stuur hem weer terug dan weet je of de jouwe defect is of niet.
Mobo en de rest heb je al getest en bovendien brandt het lampje bij de cpu.
Ik denk inderdaad dat ik een Ryzen uit de vorige serie ga bestellen om te kijken of dit dan het geval is.

Edit:
Heb zojuist een AMD Ryzen™ 3 1200 besteld om mee te testen.

[ Voor 8% gewijzigd door jb88 op 12-09-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goovy75
En als het werkt doe dan gelijk de Bios updaten naar de laatste versie 0809.

ROG STRIX X370-F GAMING BIOS 0809
Improve system stability

Let op!

Het updaten van je moederbord "kan" niet goed gaan en als je het toch doet dan altijd in "minimal spec".
Na updaten doe ik meestal nog een reset all defaults maar niet iedereen doet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
goovy75 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:23:
En als het werkt doe dan gelijk de Bios updaten naar de laatste versie 0809.

ROG STRIX X370-F GAMING BIOS 0809
Improve system stability

Let op!

Het updaten van je moederbord "kan" niet goed gaan en als je het toch doet dan altijd in "minimal spec".
Na updaten doe ik meestal nog een reset all defaults maar niet iedereen doet dat.
Ik heb zojuist een Ryzen 1200 gekocht en ik laat morgen weten hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
Was het ook niet mogelijk het hele systeem of onderdelen te retourneren?

Ik zou ook even kijken naar de socket pins.
Probeer het moederbord op een plek te zetten waar je goede belichting hebt en kijk van elke hoek naar de socket.
Je ziet het praktisch gelijk als er pinnen krom staan.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
jb88 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:53:
[...]

Dit komt omdat de connector van de Kraken 3 pins heeft en de CPU_FAN er 4 heeft, waardoor ik deze melding kreeg. Misschien niet lekker geformuleerd, maar in het ergste geval heb ik een keer de Kraken op de AIO_PUMP aangesloten en een fan op de CPU_FAN. Maar daar blijft het bij.
Ok misschien maar je begrijpt dat dit kan leiden tot beschadiging van je CPU als deze geen thermische beveiliging heeft?

Iedereen dwaalt hier een beetje af heb ik het idee. Het gaat maar om 2 dingen. Heb jij het spul goed aangesloten en heeft die CPU een thermische beveiliging. Als in beide ja betreft heeft de winkel je een defect moederbord geleverd en is het niet jou schuld dat de cpu nu stuk is en moet de winkel een nieuwe verzorgen. Zo zie ik het.

Je hebt nu zelf al het mainbord vervangen en je een nieuwe cpu gekocht maar dit komt dus uit je eigen portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:51
Ik zou inderdaad ook zeggen, is het niet handiger het zaakje op te pakken en de laten trouble shooten door je leverancier. Die hebben in ieder geval de middelen om te kijken welk onderdeel er daadwerkelijk defect is, dat het vervangen van dit onderdeel mogelijk voor eigen kosten is omdat er een fout gemaakt is bij het aansluiten is dan nog tot daar aan toe.

Nu heb je voor zover ik kan zien al een koeler, moederbord en cpu gekocht op eigen kosten, toch een aardige kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb88
Dennism schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:37:
Ik zou inderdaad ook zeggen, is het niet handiger het zaakje op te pakken en de laten trouble shooten door je leverancier. Die hebben in ieder geval de middelen om te kijken welk onderdeel er daadwerkelijk defect is, dat het vervangen van dit onderdeel mogelijk voor eigen kosten is omdat er een fout gemaakt is bij het aansluiten is dan nog tot daar aan toe.

Nu heb je voor zover ik kan zien al een koeler, moederbord en cpu gekocht op eigen kosten, toch een aardige kostenpost.
Dit klopt, maar deze zijn nog intact en hebben zover ik weet geen issues. Oftewel, mijn laatste moederbord kan ik zonder problemen nog terugsturen. Geld maak ik me niet veel zorgen om, ik wil gewoon kunnen genieten van een goede PC nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:30
De kraken handleiding is niet echt duidelijk. Maar hij moet als volgt aan worden gesloten:

2 x fan via de kabel met 4 aanslutingen op CPU_FAN (Middelste van de 3, links = CPU_OPT, Midden CPU_FAN, rechts is AOI_PUMP) met risico dat fan's bij opspinnen te .veel stroom trekken en de boel opblazen.
1 x fan header van Pomp moet worden aangesloten op de rechter met naam AOI_PUMP, of op W_PUMP+ (zit naast USB3_910 onderaan het bord). Voorkeur is W_PUMP+ omdat die 3AMP kan leveren. Zelf heb ik hem rechtstreeks aan mijn powersupply hangen omdat ik de pomp met software regel (Corsair).
1 x SATA power verbonden met SATA power connector.
1 x USB op USB3/4

Een andere (betere) mogelijkheid is:
1 x FAN op CPU_FAN (midden van de drie bovenin) (12 Watt)
1 x FAN op CPU_OPT (linker van de drie bovenin) (12 Watt)
1 x POMP op W_PUMP+
1 x SATA-PWR op SATA-PWR aansluiting
1 x USB op USB_3/4

Met zo'n reactie kan je beter niet reageren.
Ik denk dat TS het kwa aansluitingen prima voor mekaar had, volgens de handleiding.

De fans moeten gewoon met de splitter op de power cable van de kraken aangesloten worden. En de 3 pins stekker gewoon op de cpu_fan connector op het moederbord, deze word namelijk alleen maar gebruikt om het toerental door te geven aan het moederbord ( en dus geen stroom afname via de connector ).

De motor van de pomp en de fans krijgen hun spanning via de sata connector.

Eigenlijk dus precies volgens de handleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Misschien een domme vraag, maar weet je zeker dat je die USB kabel wel op de USB header hebt aangesloten en niet perongeluk op de Serial of 1334 header? Je wil niet weten hoeveel PC's er bij ons binnen kwamem met mensen die hun zooi op de 1334 header aangesloten hadden.
remsie schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 14:24:
[...]

Met zo'n reactie kan je beter niet reageren.
Ik denk dat TS het kwa aansluitingen prima voor mekaar had, volgens de handleiding.

De fans moeten gewoon met de splitter op de power cable van de kraken aangesloten worden. En de 3 pins stekker gewoon op de cpu_fan connector op het moederbord, deze word namelijk alleen maar gebruikt om het toerental door te geven aan het moederbord ( en dus geen stroom afname via de connector ).

De motor van de pomp en de fans krijgen hun spanning via de sata connector.

Eigenlijk dus precies volgens de handleiding.
Oh! stop! af!

Dat je iemand niet geloofd zal best maar ga hem niet afbekken als je het zelf ook niet zeker weet ;)

De fanconnector haalt wel degelijk stroom van de CPU power fan af. Anders zou je hem in de BIOS ook niet in kunnen stellen. (en nee, dat doet de ''gele'' kabel niet, die telt alleen RPM) De Sata connector is een auxiliary zodat er niet teveel stroom door je fan kabeltje krijgt en hij smelt gezien water in een buis voortbewegen meer energie vereist dan lucht voortbewegen. Als het goed is doet hij het ook niet als je die fan niet aansluit :)

Maar voornamelijk zou ik adviseren om NIET je geld blind uit te geven aan spullen om je PC te ''testen'' . (serieus jongen, waar haal jij je geldboompje vandaan?) Test je kraken en je voeding op een oude Pentium 4 of desnoods op je oude rig, wie zegt dat je sowieso je geld terug krijgt voor je eerste Kraken? Bedrijven kunnen zo zien je of zelf iets fout hebt gedaan en als dat zo is krijg je niks, nada, noppes en mag je zelfs onderzoekskosten betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door rickboy333 op 12-09-2017 20:35 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
rickboy333 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:29:

Oh! stop! af!

Dat je iemand niet geloofd zal best maar ga hem niet afbekken als je het zelf ook niet zeker weet ;)
Alleen de 2 buitenste pinnen zijn bezet, het tacho signaal en de gnd. Dus neen er word geen spanning van het moederbord gepakt.
De toeren zijn dan ook niet instelbaar via het bios, maar alleen via de CAM software.

Zelf ook in het bezit van deze koeler, prachtig ding.

(Maar idd, die eerste zin was misschien een beetje onnodig ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door remsie op 12-09-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Slim ding, beter dan mijn H100i die wel stroom pakt van de header.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
remsie schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:31:
[...]

Alleen de 2 buitenste pinnen zijn bezet, het tacho signaal en de gnd. Dus neen er word geen spanning van het moederbord gepakt.
De toeren zijn dan ook niet instelbaar via het bios, maar alleen via de CAM software.

Zelf ook in het bezit van deze koeler, prachtig ding.

(Maar idd, die eerste zin was misschien een beetje onnodig ;) )
Ja je hebt gelijk, mijn excusus. Ik was in verwarring met z'n voorganger Die nieuwe kraken zal waarschijnlijk een -ground singaal sturen naar het mobo zodat het 'lijkt'' alsof er een dedicated fan op zit.

In elk geval, commentaar geven moet je met een knipoog doen ;)
Wim-Bart schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:18:
Slim ding, beter dan mijn H100i die wel stroom pakt van de header.
De H100I had toch maar 1 adertje naar het mobo toe?

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 17:01

sapphire

Die-hard pruts0r

Terrestrial schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:32:
[...]

Ok misschien maar je begrijpt dat dit kan leiden tot beschadiging van je CPU als deze geen thermische beveiliging heeft?

Iedereen dwaalt hier een beetje af heb ik het idee. Het gaat maar om 2 dingen. Heb jij het spul goed aangesloten en heeft die CPU een thermische beveiliging. Als in beide ja betreft heeft de winkel je een defect moederbord geleverd en is het niet jou schuld dat de cpu nu stuk is en moet de winkel een nieuwe verzorgen. Zo zie ik het.

Je hebt nu zelf al het mainbord vervangen en je een nieuwe cpu gekocht maar dit komt dus uit je eigen portemonnee.
Ik zou verbaasd zijn als de CPU geen beveiliging heeft. Elke AMD CPU sinds socket 754 heeft dat dus zou vreemd zijn als dat nu niet zo is.

Gabriël AM5

• Wim-Bart

Wim-Bart

rickboy333 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 23:15:
[...]

Ja je hebt gelijk, mijn excusus. Ik was in verwarring met z'n voorganger Die nieuwe kraken zal waarschijnlijk een -ground singaal sturen naar het mobo zodat het 'lijkt'' alsof er een dedicated fan op zit.

In elk geval, commentaar geven moet je met een knipoog doen ;)

[...]

De H100I had toch maar 1 adertje naar het mobo toe?
Klopt de H100i V2 heeft, 2 aansluitingen voor de fan's en een USB aansluiting en een 4 pin header naar het MB. De aanbeveling van Corsair was, sluit header aan op CPU_FAN, de 2 FAN's op de koeler zelf en de USB Header op MB. De H100i origineel had ook nog een SATA aansluiting voor de power.

Aansluiten op CPU_FAN maakte het product knap beroerd, zoals pomp die bij te lage CPU temperatuur stopte en ook compleet stil kwam te liggen. Althans ik was ontevreden over de werking. Daarnaast even gemeten en bij boot kwam amperage boven de 1A uit bij 12V wat dus boven de limiet is van CPU_FAN op mijn MB.

Zelf heb ik hem nu als volgt aangesloten:
  • Molex -> Fan Header -> H100i, volledig 12V.
  • Fan's op H100i.
  • USB op USB_1/2 header
De overige 4 FAN's in mijn kast zijn als volgt aangesloten:
Achter: CPU_OPT
Boven voor: CPU_FAN
Midden voor: SYS_FAN1
Beneden voor: SYS_FAN2

Ik zit nog te twijfelen of ik de op CPU_ anders zal aansluiten, maar zoals het nu is ben ik wel tevreden.

Overigens heb ik de fan's vervangen door 2 x stillere Noctua 15mm dikke fan's zodat de radiator met ruimte over in Pull bovenin mijn kast hangt.
Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/collection-images/usersystem/1920x1080/103835.jpg
Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/collection-images/usersystem/1920x1080/103845.jpg

De snelheid regel ik met de Corsiar Link 4 Software.
Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/collection-images/usersystem/1920x1080/104757.jpg

Het vastlopen kan net zo goed ontstaan door je geheugen. Wat dat betreft moet je erg oppassen niet van de hak op de tak te springen. Je hebt een platform gekozen dat notoir lastig is met geheugen modules. Wat dat betreft heb je het jezelf niet makkelijk gemaakt.

In de basis begin je bij problemen zo simpel mogelijk. Had je een Intel gehad dan had ik gezegd op de doos, 1 reepje ram, stock koeler, IGP. Met Ryzen mis je natuurlijk de stock koeler en IGP. Dus echt heel minimalistisch kun je dan niet werken. In ieder geval 1 reepje ram kan geen kwaad. Sterker nog persoonlijk bouw ik een nieuwe pc altijd op de doos op om te kijken of het platform an sich wel werkt. Scheelt een hoop geknoei met inbouwen.

Zorg verder dat je ESD veilig werkt en niet overal met je tengels aan zit, zeker niet als alles draait.

Mbt je kortsluiting verhaal. Ben je er al achter wat je fout deed? Schroefje los in de kast? Koelpasta gemorst? Hier zie je in ieder geval hoe je de Kraken installeert: http://www.guru3d.com/art...t_kraken_62_review,6.html .
Dennism schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:37:

Waarschijnlijk gaan alle onderdelen straks weer retour onder het motto 14 dagen bedenktijd.

[ Voor 36% gewijzigd door sdk1985 op 13-09-2017 01:22 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• rickboy333
Ik denk om eerlijk te zijn niet dat een Kraken en CPU die aan het roken is aan de ram ligt. Want dan gaat hij piepen en krijg je (meestal) een D hex.

Over piepen gesproken, misschien even de Hex in de TS zetten?

Tevens is het aanschaffen van onderdelen en terug sturen onder het mom van 14 dagen retour "om te testen" fraude en de webshop mag je daar repackage kosten voor laten betalen. Daarbij kan het ook zijn dat TS ook de Ryzen 3 CPU roost en een verbrande CPU wordt in prenciepe nooit terug genomen tenzij je je hele PC opstuurd en kan bewijzen dat het aan de VRM's lag.

TIME TO UPGRADE !!!

rickboy333 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:37:
Ik denk om eerlijk te zijn niet dat een Kraken en CPU die aan het roken is aan de ram ligt. Want dan gaat hij piepen en krijg je (meestal) een D hex.

Over piepen gesproken, misschien even de Hex in de TS zetten?

Tevens is het aanschaffen van onderdelen en terug sturen onder het mom van 14 dagen retour "om te testen" fraude en de webshop mag je daar repackage kosten voor laten betalen. Daarbij kan het ook zijn dat TS ook de Ryzen 3 CPU roost en een verbrande CPU wordt in prenciepe nooit terug genomen tenzij je je hele PC opstuurd en kan bewijzen dat het aan de VRM's lag.
Met het ram doelde ik op:
In de BIOS viel me op dat hij na een tijdje blijf hangen en ik vermoedde dat het kwam door oververhitting
Heb ooit een keer een schok aan de pc gegeven bij het aanzetten. Pc leek dood, voeding volgens cdromland ook. Achteraf bleek het alleen het ram te zijn |:( .Geen signaal overigens bij foutief ram. In ieder geval niet bij Conroe en Skylake.

Het roken lijkt me duidelijk dat dit niet de bedoeling is. Ik zou zelf daarna alles laten zitten tot ik wist waar het mis ging, zo niet dan foto's maken.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 13-09-2017 14:40 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 16:28
Ik ben wel benieuwd, het is nu morgen. Cpu al binnen ? How is it ?

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

• jb88
Jelle Brolnir schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:03:
Ik ben wel benieuwd, het is nu morgen. Cpu al binnen ? How is it ?
Echt letterlijk net binnengekomen. Ik heb de Ryzen 1200 geplaatst in het nieuwe moederbord. 1 geheugenbankje en dat was het. Hij startte mooi op. Vervolgens ging het lampje branden van de GFX, dus heb ik mijn grafische kaart aangesloten en kom nu netjes in de BIOS.

Oftewel, ik denk dat mijn (oude) processor gewoon kapot is. Hij wordt of 1) niet herkent of 2) is kapot.

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:10
jb88 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:16:
[...]

Echt letterlijk net binnengekomen. Ik heb de Ryzen 1300 geplaatst in het nieuwe moederbord. 1 geheugenbankje en dat was het. Hij startte mooi op. Vervolgens ging het lampje branden van de GFX, dus heb ik mijn grafische kaart aangesloten en kom nu netjes in de BIOS.

Oftewel, ik denk dat mijn processor gewoon kapot is. Hij wordt of 1) niet herkent of 2) is kapot.
Update en reset je BIOS. Probeer het daarna opnieuw met de nieuwe processor.

• jb88
Is het lichtelijk vreemd dat ik hier een beetje huiverig voor ben nu?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ryzen 7 word vanaf de eerste bios al ondersteund ,dus ik vermoed een gefrituurde CPU

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
RoaDHouse schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 00:53:
Volgens mij heb je de Ryzen door laten branden,,, dan kom je meestal niet meer in de bios.

Erg warrig verhaal allemaal.... .
Een cpu zou vandaag de dag niet zo maar door mogen branden. In de tijd van de Pentium 3 en Athlon XP cpu's kon het nog dat als je de koeler er af trok hij in rook op ging. Maar de generaties daar na hadden daar beveiliging voor en dan lopen ze gewoon vast maar zijn ze niet kapot. Na afkoelen werken ze gewoon weer. Maar buiten dat is het wel een raar verhaal. Rook is niet goed. Misschien is door een andere rede de CPU in rook op gegaan. Voeding niet goed geweest/verkeerd aangesloten? op afstand lastig te zeggen meeste stekkers kunnen er ook maar op een manier in.

Gezien een andere CPU wel werkt is het aannemelijk dat die andere kapot is maar zou niet zo maar moeten kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 13-09-2017 15:57 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• jb88
Astennu schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:56:
Voeding niet goed geweest/verkeerd aangesloten? op afstand lastig te zeggen meeste stekkers kunnen er ook maar op een manier in.

Gezien een andere CPU wel werkt is het aannemelijk dat die andere kapot is maar zou niet zo maar moeten kunnen.
Dezelfde voeding is gebruikt voor het nieuwe moederbord en is op exact dezelfde wijze aangesloten.

• jb88
Ik heb zojuist nog even de Ryzen 1700X teruggeplaatst na een BIOS update. Hetzelfde verhaal, wilde niet POSTen. Vervolgens plaatste ik de 1200 weer terug en deed hij het gewoon zonder problemen.

Dus ik ben dus heel erg bang dat mijn Ryzen 1700X naar zijn spreekwoordelijke grootje is.

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:48

Vincenz0

Coder

Dat is best een primeur JB88! :D

Pleur het op Reddit, ik denk dat nog niemand een Ryzen heeft door zien branden. dat is best nieuwswaardig.

Was het de hitte? door je niet werkende pomp?? Of gewoon een productie fout? Waarom tripte de thermal beveiliging niet?
Wat voor koelpaste gebruikte je? misschien een conductive paste die onder de CPU is gekomen?

Vragen vragen vragen. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Vincenz0 op 14-09-2017 10:52 . Reden: More questions. ]

Coding 4 Fun!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Vincenz0 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:50:

Pleur het op Reddit, ik denk dat nog niemand een Ryzen heeft door zien branden. dat is best nieuwswaardig.

Was het de hitte? door je niet werkende pomp?? Of gewoon een productie fout? Waarom tripte de thermal beveiliging niet?
Wat voor koelpaste gebruikte je? misschien een conductive paste die onder de CPU is gekomen?

Er schijnen er meer te zijn. Gigabyte had een verkeerde bios update waarbij het CPU voltage naar 1.55 ging een aantal mensen hadden nu een defecte cpu.
Dit is wel wat anders maar hij is helaas niet de eerste waarbij de kapot gegaan is. Maar dat andere was duidelijk een fout van Gigabyte die bios is ook niet meer te downloaden.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:48

Vincenz0

Coder

Precies, een gigabyte update was een goede reden om een cpu door te laten fikken, een veel te hoog voltage, maar de verhalen van rook door oververhitting zijn nieuw.

Maar de TS heeft een Asus mobo. Ik verwacht niet dat het voltage verkeerd is, of de voltage setting? Exciting times!

Coding 4 Fun!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:36
Ik was eigenlijk wel benieuwd naar foto's van de setup zoals hij in 1e instantie stuk ging. Hoe alles zat en het eruit zag na het rookpluimpje vanaf de heatsink/cpu.

Hoogstwaarschijnlijk CPU geroosterd, rook = nooit goed in ieder geval. Oorzaak? Zonder foto's niet te bepalen, maar na X rebuilds ook niet meer te doen. We kunnen simpelweg de situatie niet meer nabootsen en data eruit halen voor een eenduidig antwoord.

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Ik verwacht stiekem nog wel een wat foto's van de pinnen van de 1700X :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou me verbazen als een defecte 1700X niet het probleem is. :)
De meer relevante vraag is hoe je de CPU defect kreeg. Het kan in theorie dat je veel pech hebt gehad maar het lijkt me meer waarschijnlijk dat jij of de software iets deed waardoor die CPU defect geraakte. Het is in die zin relevant dat je niet een volgende CPU ook defect doet geraken en misschien kunnen wij er ook wat van leren. ;)
[...]

Niet helemaal met je eens. Handleiding is net zoals bij Corsair en andere klonen van deze AOI nogal niet op orde. Zoals aanbeveling om pomp op CPU_FAN aan te sluiten terwijl moderne borden gewoon een AOI_PUMP hebben of beter een 3x zo sterke PUMP_W+ die altijd onder spanning staat bij starten machine.

[...]

Dat is inderdaad een zwak argument van Corsair. Je kan netjes in de handleiding zetten:
- indien het moederbord een AOI_PUMP connector bevat...
- indien het moederbord geen AOI_PUMP connector bevat...
en hierbij netjes aangeven wat het verschil tussen die connectors is en wat voor consequenties dat heeft en kan hebben voor het functioneren van de CPU.

offtopic:
In het algmeeen zijn handleidingen voor apparaten gruwelijk slecht geschreven. Niet enkel bij technische apparaten maar bij technische apparaten maken ze het heel erg bont. Het lijkt erop dat ze er weinig in willen investeren, zo moeilijk is het immers niet om een goede handleiding te schrijven en te verifiëren dat de tekst goed is geschreven. Laat iemand die niets van het apparaat weet de instructies volgen en zie of dat die persoon erin slaagt om alles voor elkaar te krijgen. Zo ja, dan is de handleiding goed. Zo nee, dan is de handleiding slecht.
Helemaal fraai is het als ze een piepklein tektstje in 100 talen plaatsen in plaats van die tekst veel langer te maken en 1 taal (Engels) te gebruiken, of desnoods 2 talen (Engels en Spaans).
Astennu schreef op donderdag 14 september 2017 @ 11:18:
[...]

Er schijnen er meer te zijn. Gigabyte had een verkeerde bios update waarbij het CPU voltage naar 1.55 ging een aantal mensen hadden nu een defecte cpu.
Dit is wel wat anders maar hij is helaas niet de eerste waarbij de kapot gegaan is. Maar dat andere was duidelijk een fout van Gigabyte die bios is ook niet meer te downloaden.
Onthutsend, je zou denken dat die bedrijven eerst en vooral een of ander clippingmechanisme inbouwen waardoor de spanning niet hoger kan worden tenzij de gebruiker er veel moeite voor doet en na een zeer duidelijke waarschuwing te hebben gekregen het niet te doen tenzij je hele bijzondere redenen hebt (extreme overklokking met stikstof etc.) heeft bevestigd dat die het wel wil. 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2017 16:24 ]

• Astennu
Tja normaal draai je die voltages ook niet maat als iemand de verkeerde waardes in voert.... Dat auto. Ipv 1.2/1.3 ineens 1.55 wordt doe je daar niet veel aan. Had bij het testen eigenlijk naar boven moeten komen. Maar ik weet niet of alle configuraties met die bios dat probleem hadden of dat het in bepaalde gevallen gebeurde.

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 14-09-2017 16:42 ]

• jb88
Vincenz0 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:50:

Ik vermoed een productiefout op het moment. En welke koelpasta? De koelpasta die standaard op de Kraken X62 zit. En dat paste onder de CPU is gekomen kan ik uitsluiten.

Tevens kan ik geen foto's meer sturen van de pins (heb ze overigens wel nagekeken en zag niks abnormaals), het goedje is al terug richting de leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jb88
Nog een kleine update, ik heb een nieuwe 1700X gekregen en het werkt allemaal prima nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54

Compizfox

Bait for wenchmarks

De fanconnector haalt wel degelijk stroom van de CPU power fan af. Anders zou je hem in de BIOS ook niet in kunnen stellen. (en nee, dat doet de ''gele'' kabel niet, die telt alleen RPM)
Je haalt hier de RPM-pin (derde pin bij 3-pin headers) en de PWM-pin (vierde pin bij 4-pin headers) door elkaar, denk ik.

Bij 3-pin fan headers is de derde pin is inderdaad voor de tachometer.

Maar 4-pin header werken anders; deze zijn bedoeld voor PWM-fans, waarbij de PWM-controller in de fan zelf zit. Het moederbord geeft dan alleen een control-signaal door over de vierde pin. De spanning over de eerste en tweede pins is altijd constant 12 V. De controller in de fan zorgt dan zelf voor de aansturing van de motor aan de hand van het signaal dat het moederbord over de vierde pin geeft.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.instructables.com/FZ6/GJXY/IKSN2TXA/FZ6GJXYIKSN2TXA.MEDIUM.jpg

De CPU_FAN header is altijd een 4-pin header, trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 25-09-2017 15:20 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
Compizfox schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:15:
[...]

Je haalt hier de RPM-pin (derde pin bij 3-pin headers) en de PWM-pin (vierde pin bij 4-pin headers) door elkaar, denk ik.

Maar 4-pin header werken anders; deze zijn bedoeld voor PWM-fans, waarbij de PWM-controller in de fan zelf zit. Het moederbord geeft dan alleen een control-signaal door over de vierde pin. De spanning over de eerste en tweede pins is altijd constant 12 V. De controller in de fan zorgt dan zelf voor de aansturing van de motor aan de hand van het signaal dat het moederbord over de vierde pin geeft.

[afbeelding]

Leuk voor andere, maaru waar heb ik het ooit gehad over automatishe fancontrole en PWM ?(blauw kabeltje) :P

Ik geloof dat er max 1.5 volt op blauw kan staan om de transistor in de fan te regelen. (Maar pin me er niet op vast)

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
rickboy333 schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:58:
[...]

Leuk voor andere, maaru waar heb ik het ooit gehad over automatishe fancontrole en PWM ?(blauw kabeltje) :P
De fanconnector haalt wel degelijk stroom van de CPU power fan af. Anders zou je hem in de BIOS ook niet in kunnen stellen.
Dat 'instellen' gebeurd meestal via PWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54

Compizfox

Bait for wenchmarks

rickboy333 schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:58:
[...]
Nou, nergens, daarom reageerde ik er ook juist op omdat dat in dit geval wel relevant is. Je beweerde namelijk dat de AiO wel stroom af moest nemen van de fan header omdat het anders onmogelijk zou zijn om de snelheid via het moederbord in te stellen. Hierbij noem je nog wel de derde pin (voor de tachometer) maar vergeet je juist de vierde pin. Die vierde pin is hier juist belangrijk omdat het daarmee mogelijk is voor de AiO om de snelheid te bepalen zonder stroom af te nemen (van de eerste en tweede pins).

Maar goed, als het klopt wat @remsie zegt dan is dat hier niet eens het geval omdat hij alleen een tachometersignaal geeft om het moederbord te laten geloven dat er een fan draait.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
Compizfox schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:15:
[...]

[afbeelding

Ook bij de 4 pins PWM header is pin 3 het tach signaal ( in jou afbeelding noemen ze het alleen sense). Daarom past een 3 pins stekker (van een "normale"fan) ook altijd op de 4 pins PWM header en kan je het toerental zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
Compizfox schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:41:
[...]
Maar goed, als het klopt wat @remsie zegt dan is dat hier niet eens het geval omdat hij alleen een tachometersignaal geeft om het moederbord te laten geloven dat er een fan draait.
Dat klopt ;)

• rickboy333
Compizfox schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:41:
[...]

Nou, nergens, daarom reageerde ik er ook juist op omdat dat in dit geval wel relevant is. Je beweerde namelijk dat de AiO wel stroom af moest nemen van de fan header omdat het anders onmogelijk zou zijn om de snelheid via het moederbord in te stellen. Hierbij noem je nog wel de derde pin (voor de tachometer) maar vergeet je juist de vierde pin. Die vierde pin is hier juist belangrijk omdat het daarmee mogelijk is voor de AiO om de snelheid te bepalen zonder stroom af te nemen (van de eerste en tweede pins).

Ah ja, dat was inderdaad een fout van me ja.

Maar de 4e pin is alleen bij automatische fancontrole. In de BIOS kan je gewoon de fanheaders op een lager voltage zetten waardoor de fans minder snel draaien ;)

TIME TO UPGRADE !!!

Pagina: 1