Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11-2024
Hoi Tweakers,

Hopelijk kan iemamd mij de gouden tip geven. Ik ben ten einde raad en zoeken op google heeft mij ook nog niet verder gebracht.

Ik heb al een jaar of 2 mijn huidige pc in gebruik met daarin een oude MSI GTX-560. Om eens wat meer te gamen heb ik een (2de hands) MSI-GTX960 4GB Tiger gekocht.
Als ik de oude kaart uit het systeem haal en de nieuwe er in stop krijg ik geen beeld meer. Het systeem komt niet eens in de bios. Op het moederbord zitten EZ debug LEDs, jiervan gaat de CPU led aan en blijft aan. Dit is vreemd want met de CPU heb ik niks gedaan!
Als ik de oude GTX-560 terug plaats werkt het systeem zoals daarvoor.
De fans van de gtx-960 gaan wel aan, dus hij lijkt het te doen.

Al gecontroleerd:
Aansluiting GTX op voeding.
Bios update
Driver voor gpu updates
Andere aansluitingen op de GPU (hdmi, dvi)
Clear cmos

Is er een probleem met de combinatie hardware? De rest van de pc bestaat uit:
MSI Z170i gaming pro ac ITX
i3-6100
2x4gb ram (2400mhz)
650W voeding (CX650M)
Waarom gaat de debug led van de cpu aan terwijl het enige wat ik wijzig de gpu is, en waarom doet alles het gewoon als ik terug wissel naar de oude kaart?
Is de kaart stuk? Is het niet compatible? Staat er ergens een instelling waarvan ik niet weet nog fout?? :?

EDIT:
Probleem opgelost. Het probleem zat hem in de voeding (zo lijkt het voorlopig). Voor details lees de rest van dit topic.
Samengevat: 6+2 pins voeding van de CX600M zorgde er wel voor dat de fans van de kaart gingen draaien, maar blijkbaar was er toch iets mis waardoor de kaart niet volledig werkte en de PC niet poste.
Nu draait de kaart met een 2xMolex-1x8pins adapter en alles gaat goed! :)

[ Voor 13% gewijzigd door PieterO op 16-09-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:46
Ik zou een BIOS update proberen. Die zijn soms nodig voor nieuwere videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 10:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

RedNas74 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 07:42:
Ik zou een BIOS update proberen. Die zijn soms nodig voor nieuwere videokaarten.
Lijkt me sterk op een Z170

Wat waarschijnlijker lijkt is dat de 960 gewoon doa is.

[ Voor 8% gewijzigd door Blaat op 12-09-2017 08:17 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
De BIOS update heb ik al gedaan.. Het vreemde is, ik heb die kaart van iemand overgenomen en daar zat die kaart in een systeem en heb ik hem werkend gezien.
Daarnaast is het ook zo dat het dan toch gek is dat de Debug led van CPU aan gaat en niet die van VGA?
Als ik het systeem probeer te starten zonder een videokaart erin en gewoon de HDMI rechtstreeks op het moederbord dan krijg ik hetzelfde probleem, systeem komt niet in de BIOS en CPU debug led blijft aan

[ Voor 49% gewijzigd door PieterO op 12-09-2017 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Klinkt dan eerder dat er ondertussen iets anders is gaan hemelen (bijv RAM, mobo of CPU). Tijd om dat uit te gaan vogelen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:29
nelizmastr schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:42:
Klinkt dan eerder dat er ondertussen iets anders is gaan hemelen (bijv RAM, mobo of CPU). Tijd om dat uit te gaan vogelen.
Lijkt me vrij sterk als het systeem met de andere GPU nog gewoon werkt... :>

@PieterO Is er een mogelijkheid dat je de Gpu in een ander systeem kan testen om het uit te sluiten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

dylan111111 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:51:
[...]

Lijkt me vrij sterk als het systeem met de andere GPU nog gewoon werkt... :>

@PieterO Is er een mogelijkheid dat je de Gpu in een ander systeem kan testen om het uit te sluiten ?
Dat regeltje had ik gemist inderdaad O+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Nu werk ik gewoon vanaf de PC met mijn oude videokaart er in en alles gaat prima. Ik heb geen andere PC om de kaart in te testen tot mijn beschikking helaas.

Zelf krijg ik ook steeds meer het idee dat die GTX-960 toch stuk is, maar dat zou wel vreemd zijn. Ik hoop dus echt heel erg dat er iemand met de gouden tip komt waardoor alles het toch opeens gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:29
PieterO schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:02:
Nu werk ik gewoon vanaf de PC met mijn oude videokaart er in en alles gaat prima. Ik heb geen andere PC om de kaart in te testen tot mijn beschikking helaas.

Zelf krijg ik ook steeds meer het idee dat die GTX-960 toch stuk is, maar dat zou wel vreemd zijn. Ik hoop dus echt heel erg dat er iemand met de gouden tip komt waardoor alles het toch opeens gaat doen.
Tja je kan de laatste bios er op zetten: https://www.msi.com/Mothe...ING-PRO-AC.html#down-bios ( Release Date - 2017-04-20 )
En anders is de enigste mogelijkheid de kaart te testen in een anders systeem om uit te sluiten of de kaart defect is.

Heel veel meer valt er niet te testen/proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
dylan111111 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:07:
[...]

Tja je kan de laatste bios er op zetten: https://www.msi.com/Mothe...ING-PRO-AC.html#down-bios ( Release Date - 2017-04-20 )
En anders is de enigste mogelijkheid de kaart te testen in een anders systeem om uit te sluiten of de kaart defect is.

Heel veel meer valt er niet te testen/proberen.
Die BIOS versie heb ik er inderdaad gisteren op gezet.. :/
Dan moet ik toch maar opzoek gaan naar een ander PC om mee te testen.
Bedankt voor je input! Als de kaart echt stuk is zou dat echt heel erg vervelend zijn. Had gehoopt dat er nog dingen waren die ik nog niet had getest, maar daar lijkt het niet meer op.

Mocht iemand anders nog andere ideeën hebben, altijd welkom!

[ Voor 12% gewijzigd door PieterO op 12-09-2017 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-06 12:43
Misschien dat ie op de onboard graphics overgaat? Kun je met de 960 erin maar met videouitgang op je mobo je bios in en dan checken wat de status van de gfx is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Helaas kom ik zelfs zonder een GPU in het systeem niet in de BIOS.
Als ik geen grafische kaart plaats krijg ik hetzelfde resultaat als wanneer ik de 960 plaats.
Ik kom niet in de BIOS en CPU debug led blijft aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 13:31
Long shot, waarschijnlijk niet van toepassing, maar mijn PC startte niet op met een standaard displaykabel. Zonder kabel werkte alles prima. Een 19 pins displaykabel was de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135360

Heeft de 960 geen verplichte uefi bios nodig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
misschien is de kaart statisch geladen en zorgt dit voor een verkeerd werkend stroomcircuit, waardoor je cpu ook in debug raakt. Zou nog kunnen proberen jezelf en de kaart te ontladen, even de CV-radiator aanraken met de kaart in je handen, en daarna je pc kast hetzelfde trucje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Anoniem: 135360 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:26:
Heeft de 960 geen verplichte uefi bios nodig??
Z170 is per definitie zo UEFI als maar zijn kan.
Croqy schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:28:
misschien is de kaart statisch geladen en zorgt dit voor een verkeerd werkend stroomcircuit, waardoor je cpu ook in debug raakt. Zou nog kunnen proberen jezelf en de kaart te ontladen, even de CV-radiator aanraken met de kaart in je handen, en daarna je pc kast hetzelfde trucje
Met alle respect, dit is de allergrootste onzin die er is. De VGA kaart wordt op hetzelfde referentieniveau als het systeem gezet zodra een van de GND pins in het PCI-e slot verbonden wordt.

Wat echter wel kan is dat de computer met deze videokaart veel gevoeliger is voor EMI.

@PieterO , zit de PC aan een randaardestopcontact?

[ Voor 8% gewijzigd door Blaat op 12-09-2017 10:32 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
[...]

Met alle respect, dit is de allergrootste onzin die er is. De VGA kaart wordt op hetzelfde referentieniveau als het systeem gezet zodra een van de GND pins in het PCI-e slot verbonden wordt.
Better safe than sorry! Misschien heeft Pieter geen aarde, of is de elektra ongeaard aangelegd, of zit ie op een rollende bureaustoel op tapijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Croqy schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:35:
[...]

Better safe than sorry! Misschien heeft Pieter geen aarde, of is de elektra ongeaard aangelegd, of zit ie op een rollende bureaustoel op tapijt :)
Je hebt wel gelijk dat EMI problemen vaak qua symptomen net zo vaag zijn als dit.

Om dat uit te sluiten kan je het volgende doen:
  • Computer aansluiten op randaarde.
  • Stekker in stopcontact omdraaien om het referentieniveau van fasedraad naar 0 draad om te wisselen en vice versa.
Wat moet je absoluut NIET doen:
  • Computer aan de CV verbinden.
Dat doe je alleen als je je CV monteur een hartaanval wil bezorgen. Als de lokale stromen net even verkeerd lopen krijgt de arme man een schok van 110v door z'n klauw.

Ik heb nog een ander idee. @PieterO , staat er wat spanning op het moederbord als je de videokaart in de kast geschroefd hebt? Vaak lijnen de schroefgaatjes net niet helemaal op en moet je de kaart een beetje de juiste kant op forceren. Dat kan twee gevolgen hebben:
  • De contacten in het PCI-e slot lijnen niet meer op met de kaart waardoor de PCI-e interface met de CPU sluiting oid maakt -> CPU debug led.
  • Spanning op het mobo waardoor de druk op de CPU socket net iets te groot wordt. Te veel druk op de CPU zorgt net als te weinig druk voor een CPU error.
Beide theorieën kan je eenvoudig testen door de videokaart niet vast te schroeven en kijken of hij wel echt recht in het slot zit. Als alternatief kan je de CPU koeler losser of vaster draaien en kijken of de boel dan wel boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Meeste recente test.. Als ik de oude GTX-560 in het systeem laat zitten maar zonder de voeding kabel aangesloten krijg ik hetzelfde resultaat als zonder kaart of met de GTX-960.
Kan het zijn dat er iets mis is met mijn voeding (Corsair CX600M) De GTX-560 heeft 2x 6pins aansluiting de GTX-960 heeft 1x8pins.

Verdere details:
De vloer is van laminaat, ik zit op een niet rollende stoel, de stopcontacten zijn geaard
Statische lading zou toch wel van de kaart af moeten zijn, hij is al meerdere keren in en uit de PC geweest nu.

Mijn vermoeden is nu de 8pins connector van de voeding. De kabel die van de voeding komt is 2x 6+2 pins. Heb beide mogelijkheden geprobeerd, zonder succes tot nu toe. (https://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/CX600M/3.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Blaat schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:48:
[...]

Je hebt wel gelijk dat EMI problemen vaak qua symptomen net zo vaag zijn als dit.

Om dat uit te sluiten kan je het volgende doen:
  • Computer aansluiten op randaarde.
  • Stekker in stopcontact omdraaien om het referentieniveau van fasedraad naar 0 draad om te wisselen en vice versa.
Wat moet je absoluut NIET doen:
  • Computer aan de CV verbinden.
Dat doe je alleen als je je CV monteur een hartaanval wil bezorgen. Als de lokale stromen net even verkeerd lopen krijgt de arme man een schok van 110v door z'n klauw.

Ik heb nog een ander idee. @PieterO , staat er wat spanning op het moederbord als je de videokaart in de kast geschroefd hebt? Vaak lijnen de schroefgaatjes net niet helemaal op en moet je de kaart een beetje de juiste kant op forceren. Dat kan twee gevolgen hebben:
  • De contacten in het PCI-e slot lijnen niet meer op met de kaart waardoor de PCI-e interface met de CPU sluiting oid maakt -> CPU debug led.
  • Spanning op het mobo waardoor de druk op de CPU socket net iets te groot wordt. Te veel druk op de CPU zorgt net als te weinig druk voor een CPU error.
Beide theorieën kan je eenvoudig testen door de videokaart niet vast te schroeven en kijken of hij wel echt recht in het slot zit. Als alternatief kan je de CPU koeler losser of vaster draaien en kijken of de boel dan wel boot.
Goede tips!
Ik zal eens kijken. De GTX-560 is een flink stukje zwaarder dan de GTX-960. Ik heb beide kaarten al getest met en zonder vastschroeven. (bij de 560 gaat die in alle gevallen goed). De CPU koeler die ik er op heb zitten is een Thermalright AXP-200 muscle. Ik heb geen koelpasta in huis dus die los halen doe ik als ik dat wel heb.
Het idee van de kabel in het stopcontact wisselen klinkt wat vreemd maar ik ben bereid alles te testen op moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

PieterO schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:55:
[...]

Goede tips!
Ik zal eens kijken. De GTX-560 is een flink stukje zwaarder dan de GTX-960. Ik heb beide kaarten al getest met en zonder vastschroeven. (bij de 560 gaat die in alle gevallen goed). De CPU koeler die ik er op heb zitten is een Thermalright AXP-200 muscle. Ik heb geen koelpasta in huis dus die los halen doe ik als ik dat wel heb.
Het idee van de kabel in het stopcontact wisselen klinkt wat vreemd maar ik ben bereid alles te testen op moment.
Het omdraaien van de stekker heeft alleen zin als er geen sprake is van geen randaarde stopcontact. In plaats van dat de behuizing dan gelijkgesteld wordt aan de aarde wordt die gelijkgesteld aan ofwel 0v ofwel 110v/115v (de helft van wat er uit het stopcontact komt). Als je monitor dan op 0v zit en je pc op 115v gaat er een lokale stroom lopen over je DP/DVI/HDMI kabel en kan je EMI problemen krijgen.

In het beste geval gaat de microfoon van je headset brommen. In het ergste geval boot je PC niet.

Nog een tip, probeer de 960 eens met alleen de 6-pins aangesloten, zonder de +2 zeg maar? Dan zou je namelijk een melding op je monitor moeten krijgen dat je voedingsconnector niet goed in aangesloten en geen CPU error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Blaat schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:01:
[...]

Het omdraaien van de stekker heeft alleen zin als er geen sprake is van geen randaarde stopcontact. In plaats van dat de behuizing dan gelijkgesteld wordt aan de aarde wordt die gelijkgesteld aan ofwel 0v ofwel 110v/115v (de helft van wat er uit het stopcontact komt). Als je monitor dan op 0v zit en je pc op 115v gaat er een lokale stroom lopen over je DP/DVI/HDMI kabel en kan je EMI problemen krijgen.

In het beste geval gaat de microfoon van je headset brommen. In het ergste geval boot je PC niet.

Nog een tip, probeer de 960 eens met alleen de 6-pins aangesloten, zonder de +2 zeg maar? Dan zou je namelijk een melding op je monitor moeten krijgen dat je voedingsconnector niet goed in aangesloten en geen CPU error.
Stekker omgedraaid - niks nieuws.
960 getest met alleen de 6pins, zelfde resultaat. CPU debug led en geen boot.
Ik ga zo naar werk en dan kijk ik of ik vanavond tijd kan maken om langs mijn ouders te gaan, mogelijk past de 960 in de PC van mijn ma en kan ik hem daar even uitproberen. Bedankt voor al je hulp en tips tot nu toe!
Ik zal zeker even laten weten wat het resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

PieterO schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:14:
[...]

Stekker omgedraaid - niks nieuws.
960 getest met alleen de 6pins, zelfde resultaat. CPU debug led en geen boot.
Ik ga zo naar werk en dan kijk ik of ik vanavond tijd kan maken om langs mijn ouders te gaan, mogelijk past de 960 in de PC van mijn ma en kan ik hem daar even uitproberen. Bedankt voor al je hulp en tips tot nu toe!
Ik zal zeker even laten weten wat het resultaat is.
Succes! :)

Ik kan je frustratie helemaal begrijpen iig. Ik trek mijn haren ook altijd uit mijn hoofd met dit soort problemen.

Heb ooit een half jaar zitten kloten aan een PC die steeds uitviel. Na bijna alles aan dat ding vervangen te hebben kwam de oorzaak naar boven, de CPU VRM's waren aan het oververhitten. Oplossing? CPU undervolten en alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. En dat na een half jaar achteruit zitten bidden achter dat ding. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
PieterO schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:28:
Als ik het systeem probeer te starten zonder een videokaart erin en gewoon de HDMI rechtstreeks op het moederbord dan krijg ik hetzelfde probleem, systeem komt niet in de BIOS en CPU debug led blijft aan
Dit wijst er op dat het niet (alleen) aan de nieuwe videokaart ligt..
Blaat schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:01:

Wat is de stroomsterkte van zo'n stroom?
Randaarde is lang niet overal beschikbaar..

[ Voor 47% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-09-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:24:
[...]

Dit wijst er op dat het niet (alleen) aan de nieuwe videokaart ligt..
Daarom hintte ik ook naar de CPU koeler losser of vaster draaien. Ik heb het vermoeden dat de (zwaardere) oude videokaart ervoor zorgt dat CPU net weer goed contact maakt en dat geen videokaart of een lichtere videokaart ervoor zorgt dat hij precies onder de grens komt.
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:24:
[...]

Wat is de stroomsterkte van zo'n stroom?
Randaarde is lang niet overal beschikbaar..
Hooguit enkele mA. Je aardlekschakelaar is er allang uitgevlogen voordat er gevaarlijke stromen gaan lopen (er vanuit gaande dat je die hebt, zoniet moet je er als de wiedeweerga 1 laten plaatsen).

Maar pijn doet het zeker...

[ Voor 32% gewijzigd door Blaat op 12-09-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Blaat schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:26:
Hooguit enkele mA. Je aardlekschakelaar is er allang uitgevlogen voordat er gevaarlijke stromen gaan lopen (er vanuit gaande dat je die hebt, zoniet moet je er als de wiedeweerga 1 laten plaatsen).
Waarom zou een aardlekschakelaar helpen? Er lekt toch in principe niks weg? Je hebt alleen een ongewenste stroom tussen + en -.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:50:
[...]

Waarom zou een aardlekschakelaar helpen? Er lekt toch in principe niks weg? Je hebt alleen een ongewenste stroom tussen + en -.
Oh je bedoelt van apparaat naar apparaat? Ik dacht de schok die je krijgt als je je behuizing aanraakt.

Qua magnitude blijft mijn antwoordt hetzelfde. Het gaat hier namelijk niet over een reguliere stroomkring maar het gelijktrekken van twee zwevende spanningsbronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
Ik zou ook nog even goed de pci-e lane op je mobo uitblazen, en de contacten op de gfx bekijken/oppoetsen. Stofjes of vocht of oxidatie zou voor ellende kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Blaat schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:26:
[...]

Daarom hintte ik ook naar de CPU koeler losser of vaster draaien. Ik heb het vermoeden dat de (zwaardere) oude videokaart ervoor zorgt dat CPU net weer goed contact maakt en dat geen videokaart of een lichtere videokaart ervoor zorgt dat hij precies onder de grens komt.
Ik denk dat je gelijk gaat krijgen Blaat! Laatste wat ik heb gedaan voor verterk naar werk was even de CPU koeler iets losser draaien en 3x raden. Nu doet de PC het ook niet meer als de oude GTX-560 er in zit! Mooi balen, want nu weet ik dus dat als ik vanavond thuis kom dat ik mijn avond daar aan zal besteden.
op weg naar werk even snel bij de computerzaak gestopt voor een beetje koelpasta. Vanvond eerst maar eens de stock koeler op de CPU zetten en dan verder met testen. Toch wel heel bijzonder, de PC is al 3x verhuisd het afgelopen half jaar en heeft zowel staand als liggend gewerkt, maar met de andere GPU ging het fout. En dat terwijl ik echt niet kon zien dat er ergens iets tegenaan drukt of dat de stand van de koeler of het MB in de case veranderde met de andere kaart. Het MB zit gewoon vast met alle mogelijke schroefjes en ik had het cable management vrij netjes (windowed case).
Hopelijk kan ik achterhalen wat er mis is en zit het niet in de socket ofzo, dat zou een dure grap worden.
De tip van het aanpassen van de CPU-koeler lijkt dus tot nu toe het meeste bij te dragen aan een oplossing! _/-\o_ (al is het probleem nu wel eerst groter :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Heb het niet geopperd zien worden, maar toen mijn pc niet wilde booten na het wisselen van gpu (270x naar rx480) lukte het pas nadat ik een aantal reepjes ram eruit had geplukt en cmos reset had gedaan.
Fair enough is wel op een z87 systeem, maar proberen waard misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Dus....
CPU koeler verwijderd, stock koeler er op gezet.. GTX-560 er bij in. Top werkt. (al deed hij het opeens ook toen ik nog even probeerde het systeem aan te zetten direct zonder iets te wisselen).

GTX-560 er uit. nog eens opstarten.. Blijft weer hangen op CPU Debug-LED.
RAM er uit, opstarten. Blijft hangen op CPU debug LED. (die van RAM gaan niet eens aan! hij blijft dus hangen op CPU en gaat gewoon niet verder)
RAM er terug bij in. Opstarten, blijft hangen bij CPU led.
Clear CMOS, opstarten, blijft hangen bij CPU led.
GTX-960 (zinloze poging) blijft hangen bij CPU LED
GTX-560 terug er in, opstarten. En ja hoor, alles werkt.

WTF!!!! Ik word gek. Hoe kan dat nou!
GTX-560 er weer uit, opstarten. Blijft hangen bij CPU-LED.

Conclusie:
Als de PC geen VGA ontdekt gaat er iets fout en blijft hij hangen bij de CPU-Led, wat vreemd is want daar is dus niks mis mee (lijkt het). de VGA led heb ik nog nooit een melding zien geven.
Met de GTX-560 start de PC wel gewoon op. Conclusie: hij herkent de GTX-960 dus niet als VGA.
opties: GTX960 is dood, of de pc snapt niet dat er een andere kaart in zit en gaat in error modus.
Hoe dan ook, ik heb een manier nodig om voorbij de CPU-led te komen... ik ga MSI (nogmaals) mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

PieterO schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 18:00:
Dus....
CPU koeler verwijderd, stock koeler er op gezet.. GTX-560 er bij in. Top werkt. (al deed hij het opeens ook toen ik nog even probeerde het systeem aan te zetten direct zonder iets te wisselen).

GTX-560 er uit. nog eens opstarten.. Blijft weer hangen op CPU Debug-LED.
RAM er uit, opstarten. Blijft hangen op CPU debug LED. (die van RAM gaan niet eens aan! hij blijft dus hangen op CPU en gaat gewoon niet verder)
RAM er terug bij in. Opstarten, blijft hangen bij CPU led.
Clear CMOS, opstarten, blijft hangen bij CPU led.
GTX-960 (zinloze poging) blijft hangen bij CPU LED
GTX-560 terug er in, opstarten. En ja hoor, alles werkt.

WTF!!!! Ik word gek. Hoe kan dat nou!
GTX-560 er weer uit, opstarten. Blijft hangen bij CPU-LED.

Conclusie:
Als de PC geen VGA ontdekt gaat er iets fout en blijft hij hangen bij de CPU-Led, wat vreemd is want daar is dus niks mis mee (lijkt het). de VGA led heb ik nog nooit een melding zien geven.
Met de GTX-560 start de PC wel gewoon op. Conclusie: hij herkent de GTX-960 dus niet als VGA.
opties: GTX960 is dood, of de pc snapt niet dat er een andere kaart in zit en gaat in error modus.
Hoe dan ook, ik heb een manier nodig om voorbij de CPU-led te komen... ik ga MSI (nogmaals) mailen.
Er zijn dan nog maar 2 mogelijkheden imo:
- Je moederbord is gaar.
- De videokaart is gaar.

Waarbij de eerste vele malen waarschijnlijker is.

Je CPU zal het niet zijn, dan zou hij namelijk nooit posten.

• PieterO
Kleine Update: Gisteren in een oude kast nog een Ati Radeon HD5830 gevonden. Deze kaart ook maar eens even getest.
Die werkt!

Dus... De PC doet het niet zonder GPU in het systeem en ook niet met de GTX-960. Begint er steeds meer op te lijken dat de GTX-960 stuk is. :(
Verklaart nog niet waarom de PC zonder GPU erin niks doet..

Een poging om de GTX-960 in de PC van mijn ma te testen mislukt puur en alleen al omdat de voeding geen 6+2 pins aansluiting had en ik niet de juiste verloop kabeltjes had meegenomen. Van het weekend poging 2.

• PieterO
Blaat schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:17:
[...]

Er zijn dan nog maar 2 mogelijkheden imo:
- Je moederbord is gaar.
- De videokaart is gaar.

Waarbij de eerste vele malen waarschijnlijker is.

Je CPU zal het niet zijn, dan zou hij namelijk nooit posten.
IT IS ALIVE!!! 8) :D
Blaat ik moet je (en natuurlijk alle andere die tips hebben gegeven en hebben meegedacht) even bedanken voor al het meedenken naar een oplossing voor mijn probleem met de GTX-960. _/-\o_
Er was een punt dat ik er volledig van overtuigd was dat de kaart dood was en dat ik een defecte kaart had gekocht via MP, maar ik wou er niet in geloven.
Jullie tips hebben mij geholpen om verder te blijven zoeken en ik heb de kaart werkend.. Do oplossing zal je misschien wat verbazen, ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit waarom en hoe. Meer onderzoek naar de echte reden voor de problemen volgt nog. Maar hiervoor zal een Multimeter nodig zijn denk ik..

Korte samenvatting hoe ik nu bij dit idee ben gekomen.
Ik dacht: de PC wil gewoon niet booten als de GTX-560 er niet in zit, maar ik had een HD5830 gevonden in de kast om mee te testen. Die deed het gewoon. maar die is ook 2x6pins voeding.
Het idee ontstond dat het probleem in de voeding naar de kaart zat, al leek het wat onwaarschijnlijk want de fans draaide wel. Ik heb daarom een 2x Molex naar 1x 8pin verloop kabeltje gekocht...
En dat was de oplossing. De pc doet het (ik type dit bericht vanaf de PC met de GTX-960 er in), uiteraard ga ik nog iets uitgebreider wat testen maar ik heb beeld en de kaart wordt herkend.

MAAR!?
Waarom doet de GTX-960 het wel met Molex naar 8pin verloop kabel en niet op de originele 6+2 pin connector van mijn CX600M.. dat blijft de vraag en dat is iets wat ik nog wat uitgebreider wil gaan testen.
Ook heb ik een 6pin naar 8pin verloop kabeltje gekocht, die ga ik ook nog testen.
Resultaten daarvan later.
En waarschijnlijk moet ik dan maar eens de voeding doormeten met een multimeter ofzo (Tips welkom).

Voor nu ben ik vooral blij dat de kaart het lijkt te doen zoals het hoort! :D

• Meike29
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06-2020
Edit ; Laat maar zitten, Medion zegt dat kaart niet word ondersteund en er niets aan te doen is.. piepzooi... Dan maar terug sturen en sparen voor een nieuwe game pc ;(

[ Voor 78% gewijzigd door Meike29 op 16-09-2017 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Te vroeg blij geweest...
Plan was de PC weer dicht doen en kabels netjes wegwerken.. Nadat ik de kaart had getest en ook even mee heb gegamed.. Ik dacht: toch gek, eens even de normale kabel van de voeding proberen. Alles ging goed! Top!
Alle kabels netjes weggewerkt... KAPOT!! doet hij het weer niet, hetzelfde probleem alweer!
Helemaal alle kabels losgehaald, voeding uit de kast, alle kabels netjes 1 voor 1 terug er in. Niks helpt meer.. ook het verloopstukje wat de vorige keer de oplossing leek (maar het dus blijkbaar niet was) helpt niet meer!
Fuck dit gezeik, mijn PC heeft een bizar probleem en ik kan het niet oplossen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-07 12:43
Lijkt me toch handig als je iemand kent met een pc met een geschikte voeding zodat je je componenten kunt testen om nu echt uit te sluiten wat er kaduuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Je bent welkom in utrecht om gratis t hele zooitje te testen.. mocht je niemand in de buurt vinden.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• PieterO
Andere voeding aangeschaft... geplaatst en in mijn enthausiasme niks getest maar direct volledig ingebouwd.
En ja hoor! In 1x opgestart zonder problemen.
Nu hopen dat het voorlopig ook zo blijft maar het lijkt de oplossing te kunnen zijn.
Pagina: 1