Advies nieuwe basispc (budget rond 400 euro)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimeeus
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-05 11:39
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Dag Tweakers,

na een kleine 7 jaar kom ik langzaam op het punt dat ik mijn pc wil vervangen, ik heb momenteel een dell optiplex 745 (ik kon helaas geen link vinden), waar ik toentertijd met een vriend een paar dingen aan heb aangepast, die niet heel speciaal waren (andere hdd, extra gig ram). Inmiddels merk ik dat ondanks dat ik niet heel veel van mijn pc vraag deze mij te 'oud' begint te worden.

Ik ben nog met onderzoek bezig en mij aan het inlezen voor onderdelen en kom daar nog niet helemaal uit, vandaar dat zo'n lijstje ontbreekt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Ik wil de pc gebruiken voor alledaagse dingen, denk aan surfen, tekst verwerken, muziek luisteren en films kijken. Vooral films wil ik graag op hogere kwaliteit gaan kijken en dat het soepeler loopt dan nu het geval is. Wellicht dat ik in de toekomst weer een beetje wil gaan gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik mik op rond de 400 euro, mocht ik voor 450 echt een enorme verbetering krijgen dan wil ik dat overwegen, maar het liefst blijf ik rond de 400.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Mijn muis & toetsenbord van logitech (model k260); mijn boxjes en subwoofer, ook van logitech (model x-350) en mijn scherm van compaq (WF 1907v), maar deze wil ik in de toekomst vervangen door een betere.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Eigenlijk de componenten welke nodig zijn voor een normale pc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Erg goede ervaring gehad met Asus, maar ik sta open voor alles.

Dit zijn de pc's waar ik nu naar kijk:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus K20CE-NL021T€ 419,-€ 419,-
1HP 260-a120nd€ 349,-€ 349,-
1HP 260-a133nd€ 399,-€ 399,-
1Lenovo Ideacentre 310S-08ASR (90G9002XNY)€ 399,-€ 399,-
1Medion Akoya E40002€ 384,30€ 384,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.950,30

De lenovo en de asus vind ik daarbij de interessantste.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee ik verwacht niet te gaan overklokken. Het zal voor mij een enorme vooruitgang zijn. Wellicht dat ik uiteindelijk naar 16 gb werkgeheugen zal willen gaan. Ik wil vooral een systeem dat weer een flink aantal jaar mee kan.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik heb concreet vier vragen:
- Is het mogelijk om voor rond de 400 euro zelf een pc te bouwen?
- Zo ja is dit ook mogelijk voor iemand die een totale leek is op dat gebied (lees ik)?
- Zo nee, welke van de opties die ik heb genoemd raden jullie aan?
- Is er een groot verschil tussen AMD en Intel? Ik las dat het niet veel verschil maakt, maar dat intel beter is maar ook duurder? Klopt dit.

Alvast bedankt voor de hulp, mochten er vragen zijn of iets niet duidelijk zijn dan hoor ik dat graag.

groeten,
Jaimy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je ook naar de barebones gekeken?
Dan krijg je een kastje met meestal voeding en moederbord, en dan stop je er zelf nog geheugen, schijf en soms processor in.
categorie: Barebones

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-06 16:45
Is bouwen mogelijk voor 400 euro? Zeker weten.
Dat is zeker te doen voor een leek.
Is er een groot verschil tussen AMD en Intel? Ja, AMD's processors met geintegreerde graphics moeten nog uitkomen, dus is intel eigenlijk de enige interessante optie voor jou. Je stopt gewoon geen videokaart in je pc en gebruikt de interne videochip van de intelprocessor. Als je weer een beetje wil gaan gamen kun je altijd nog een videokaartje als de 1050 of 1050Ti bestellen en die erbij klikken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 85,-€ 85,-
1MSI B250M PRO-VDH€ 67,95€ 67,95
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 40,11€ 40,11
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 64,95€ 64,95
1Corsair CX450M€ 49,01€ 49,01
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 93,16€ 93,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,18

Versa H15 kastje komt met 1 fan. Ik zou die naar de voorkant verplaatsen zodat deze verse lucht de kast in blaast. vervolgens zou ik de voeding met de fan omhoog plaatsen zodat deze lucht uit de kast aanzuigt en aan de achterkant de kast uit werkt.

Er is een goedkopere pentium dan de G4600, de G4560, maar die is niet leverbaar dus vandaar de keuze.

2x4GB ram sticks heb ik uitgezocht. Moederbord heeft 4 ramslots, dus je kan altijd door naar 16. Lees in de handleiding van het moederbord even in welke ramslots je de eerste twee sticks moet plaatsen voor dual channel.

[ Voor 9% gewijzigd door youridv1 op 12-09-2017 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Deze gelezen? reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2017
Soldaatje schreef op maandag 11 september 2017 @ 23:02:
Goed punt; heb net een nieuwe Intel NUC gekocht. Niet alle barebones zijn geschikt voor gaming vanwege de (beperkte) IGP dus mogelijk dat topicstarter hier iets meer info over moet geven ivm resoluties etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimeeus
Soldaatje schreef op maandag 11 september 2017 @ 23:02:
Dan krijg je een kastje met meestal voeding en moederbord, en dan stop je er zelf nog geheugen, schijf en soms processor in.
categorie: Barebones
Nee nog niet, ga ik me in verdiepen! Dank voor je tip!
youridv1 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:38:
Is bouwen mogelijk voor 400 euro? Zeker weten.
Dat is zeker te doen voor een leek.
Is er een groot verschil tussen AMD en Intel? Ja, AMD's processors met geintegreerde graphics moeten nog uitkomen, dus is intel eigenlijk de enige interessante optie voor jou. Je stopt gewoon geen videokaart in je pc en gebruikt de interne videochip van de intelprocessor. Als je weer een beetje wil gaan gamen kun je altijd nog een videokaartje als de 1050 of 1050Ti bestellen en die erbij klikken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 85,-€ 85,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 93,16€ 93,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,18

Versa H15 kastje komt met 1 fan. Ik zou die naar de voorkant verplaatsen zodat deze verse lucht de kast in blaast. vervolgens zou ik de voeding met de fan omhoog plaatsen zodat deze lucht uit de kast aanzuigt en aan de achterkant de kast uit werkt.

Er is een goedkopere pentium dan de G4600, de G4560, maar die is niet leverbaar dus vandaar de keuze.

2x4GB ram sticks heb ik uitgezocht. Moederbord heeft 4 ramslots, dus je kan altijd door naar 16. Lees in de handleiding van het moederbord even in welke ramslots je de eerste twee sticks moet plaatsen voor dual channel.
Dank je wel voor je advies en je build! Ik had nog een vraag, ten opzichte van de lenovo of de asus is dit merkbaar beter dan een van die twee keuzes? Beiden stonden me namelijk erg aan en ben benieuwd gebied de eerlijkheid mij. Ik wil proberen iets beters dan dat te krijgen voor hetzelfde geld. In ieder geval ontzettend bedankt voor je advies en ik ga me verder inlezen zodat ik wellicht wat inhoudelijkere vragen kan stellen.
MAX3400 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:41:
Deze gelezen? reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2017

[...]

Goed punt; heb net een nieuwe Intel NUC gekocht. Niet alle barebones zijn geschikt voor gaming vanwege de (beperkte) IGP dus mogelijk dat topicstarter hier iets meer info over moet geven ivm resoluties etc.
Ja ik heb al een hele tijd niet gegamed omdat mijn huidige pc het echt niet meer aankan, maar ik speelde spellen als simcity en cities skylines en ik wil wat meer tactiek spellen spelen. Wellicht football manager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Voor zover ik het lees hebben alle door jou aangevinkte PC's een oude AMD processor en die worden door de G4600 echt vierkant het veld uit geslagen. Deze APU's (zo heten AMD CPU's met een geintegreerde videochip) zijn qua ontwerp gewoon 5-7 jaar oud en dus eigenlijk irrelevant.

• jaimeeus
youridv1 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:17:
Voor zover ik het lees hebben alle door jou aangevinkte PC's een oude AMD processor en die worden door de G4600 echt vierkant het veld uit geslagen. Deze APU's (zo heten AMD CPU's met een geintegreerde videochip) zijn qua ontwerp gewoon 5-7 jaar oud en dus eigenlijk irrelevant.
Ik zie het inderdaad. Mag ik misschien je advies over deze build? Is dit haalbaar met deze componenten. De reden dat ik een hdd heb toegevoegd is omdat ik de opslagruimte prettig vind en dan de ssd is dan voor windows en wellicht programma's. En de g4620 omdat het prijsverschil meevalt maar het wel een verbetering lijkt.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4620 Boxed€ 94,-€ 94,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Intel 600p 128GB€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,97

En is het aan te raden om wellicht in de toekomst dan nog een aparte processorkoeler in te bouwen/nu al een redelijk goedkope in te bouwen?
Ik vroeg me overigens ook af of het een idee is om twee 4gb kit's van 1 te kopen om zo aan de 8gb te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hou rekening met het volgende: je moet ook nog een windows erop zetten. Paar tientjes, maar toch.

De bezuiniging op de SSD, daar ga je spijt van krijgen. Een ruime ssd is zo handig (of misschien beter: een kleine ssd is erg onhandig).

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 11:03
Reepje schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:29:
Hou rekening met het volgende: je moet ook nog een windows erop zetten. Paar tientjes, maar toch.

De bezuiniging op de SSD, daar ga je spijt van krijgen. Een ruime ssd is zo handig (of misschien beter: een kleine ssd is erg onhandig).
"Ik wil de pc gebruiken voor alledaagse dingen, denk aan surfen, tekst verwerken, muziek luisteren en films kijken."

Daar is echt geen 256GB+ SSD voor nodig hoor.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
svenvv2 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:42:
[...]

"Ik wil de pc gebruiken voor alledaagse dingen, denk aan surfen, tekst verwerken, muziek luisteren en films kijken."

Daar is echt geen 256GB+ SSD voor nodig hoor.
Als je het zo bekijkt, heb je helemaal geen SSD nodig. Op die manier blijft hij ook beter bij het budget van 400 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Voor basale dingen kan een 128 wel als je de boel een beetje schoon houdt. Zorg ervoor dat je al je media op de HDD zet en dan heb je aan 128 wel genoeg. Normaal zou ik ook een 250 GB SSD aanraden maar niet met dit budget, met dit budget moet je gewoon je common sense gebruiken. Ik ben persoonlijk geen voorstander van builds waar helemaal geen ssd in zit, tenzij het met het budget echt niet lukt. Als je bereid bent over budget te gaan voor de ssd zeker doen.

Je zou deze voeding kunnen overwegen. Hij is niet modulair, maar wel stiller en efficienter dan die in de lijst.
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W
Er is wel een CM variant van de voeding die semi modulair is maar die is dan weer een tientje duurder en heel veel schiet je daar niet mee op. De kabels die je niet gebruikt gewoon netjes wegwerken met een tiewrap en klaar is kees.

[ Voor 34% gewijzigd door youridv1 op 13-09-2017 22:26 ]

• jaimeeus
Reepje schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:47:
[...]

Als je het zo bekijkt, heb je helemaal geen SSD nodig. Op die manier blijft hij ook beter bij het budget van 400 euro.
Ik wil graag een ssd om daar m'n programma's op te installeren als ik kijk naar het snelheidsverschil die een ssd biedt. Dan is 128 gb denk ik genoeg.
youridv1 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:20:
Voor basale dingen kan een 128 wel als je de boel een beetje schoon houdt. Zorg ervoor dat je al je media op de HDD zet en dan heb je aan 128 wel genoeg. Normaal zou ik ook een 250 GB SSD aanraden maar niet met dit budget, met dit budget moet je gewoon je common sense gebruiken. Ik ben persoonlijk geen voorstander van builds waar helemaal geen ssd in zit, tenzij het met het budget echt niet lukt. Als je bereid bent over budget te gaan voor de ssd zeker doen.

Je zou deze voeding kunnen overwegen. Hij is niet modulair, maar wel stiller en efficienter dan die in de lijst.
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W
Er is wel een CM variant van de voeding die semi modulair is maar die is dan weer een tientje duurder en heel veel schiet je daar niet mee op. De kabels die je niet gebruikt gewoon netjes wegwerken met een tiewrap en klaar is kees.
Dank je voor je extra tips, dat van de ssd en hdd is inderdaad wat ik van plan was.

ik blijf wel met een vraag zitten, namelijk deze:
jaimeeus schreef op woensdag 13 september 2017 @ 18:45:
[...]

En is het aan te raden om wellicht in de toekomst dan nog een aparte processorkoeler in te bouwen/nu al een redelijk goedkope in te bouwen?
Ik vroeg me overigens ook af of het een idee is om twee 4gb kit's van 1 te kopen om zo aan de 8gb te komen?
Ik heb namelijk een 4 gb kit van 1 stick gevonden die een hogere true latency hebben dan de 8gb kit die je had aangeraden met goede recensies en ook nog een lagere totaalprijs voor twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
true latency is niet interessant. CAS Latency wel. Aan de hand daarvan kun je een beetje inschatten hoe de bin (hardware synoniem voor selectie) is. 3000C15 is SK Hynix van redelijke kwaliteit. 3200C14 is Samsung B die, the holy grail en 3200C16 is ook een prima setje van Hynix.

Aangezien we hier een intel systeem bouwen maakt ram kwaliteit toch niet zoveel uit. RAM is altijd stabiel op intel platformen.

Aparte processorkoeler kan opzich wel. Een Bequiet! pure rock slim is genoeg voor die pentium om zo stil te zijn dat de geluidsgolven van de koeler de kast niet verlaten. Wel even checken of het past ivm hoogte.

[ Voor 39% gewijzigd door youridv1 op 14-09-2017 19:45 ]

• jaimeeus
Oke, ik dacht te hebben gelezen dat het om de true latency ging en dat daarbij hoe lager hoe beter gold.
Zou ik nog je advies over deze torens: pricewatch: Cooler Master N300 (Closed) of pricewatch: Corsair Carbide 88R en deze ram: pricewatch: Patriot Memory PSD48G213381? De torens leken me beide een goede toren met beiden andere sterke punten, maar vooral de cooler master lijkt veel mogelijkheden te bieden als ik de pc te zijner tijd zou willen upgraden. Ook de ram is iets goedkoper, maar lijkt net zo goed te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:43
Als je kijkt naar welke shops het RAM (pricewatch: Patriot Memory PSD48G213381) verkoopt, dan zie je dat het eigenlijk maar twee winkels zijn die hem op voorraad hebben. En dat zijn dan ook nog eens niet de beste shops ;). Ik zou gewoon de pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213 nemen, die is veel beter leverbaar.

Verder is de kast natuurlijk persoonlijk, echter is de Cooler Master N300 wel al een wat "ouder" model. Prima kast, maar voor dezelfde prijs kun je een mooie kast met window kopen én dezelfde inbouwmogelijkheden (behalve het feit dat je niet 8 harde schijven erin kunt plaatsen :P).

Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de pricewatch: Cooler Master MasterBox Lite 5 of de pricewatch: Fractal Design Focus G Zwart

V&A advertenties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaimeeus
Dank je voor de tips, ik had inderdaad naar de twee die je aanraadde ook gekeken, maar dacht dat de n300 een betere keus was.
Ben er inmiddels wel redelijk uit, dit lijkt 'm te gaan worden. Over budget gegaan, maar ik denk toch dat deze iets meer futureproof is, daarbij voor de i3 gekozen voor dezelfde reden en ik vond dat het 10tje extra wel waard, de processorkoeler is niet geweldig, maar ik hoop met de twee meegeleverde fans en de genoemde truc van youridv1 erbovenop genoeg koeling geven.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 104,95€ 104,95
1MSI B250M PRO-VDH€ 67,20€ 67,20
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 44,55€ 44,55
1Fractal Design Focus G Zwart€ 44,95€ 44,95
1Gelid Solutions Siberian€ 5,66€ 5,66
1Goodram GR2133D464L15/8G€ 65,14€ 65,14
1Intel 600p 128GB€ 67,63€ 67,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,09

• jaimeeus
Ik blijf toch met een vraag over nu de nieuwe i3 is uitgekomen. Ik wil nu liever de pricewatch: Intel Core i3-8100 Boxed in plaats van de pricewatch: Intel Core i3-7100 Boxed maar ik weet niet of dat lukt met het moederbord dat ik op het oog heb pricewatch: MSI B250M PRO-VDH. Ik begrijp namelijk niet helemaal wat dit inhoudt: CPU sSpec Number. Ik had wel gezien dat de 7100 en de 8100 daar andere specs hebben, verder komt het allemaal redelijk overeen.

[ Voor 14% gewijzigd door jaimeeus op 27-09-2017 23:14 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-06 01:44
dus eerst kies je een kast waar de voeding onder zit en dan wil je de voeding gebruiken om de warme lucht uit de kast te krijgen?! Kies dan gewoon een kast met de voeding boven dan blaas je in elk geval de warme lucht er uit ipv de koele
Maar maak je vooral niet druk om de warmte, een simpel pc'te als dit zal nauwelijks warmte produceren en doet het ook prima met de casefans uit, dat scheelt weer geluid.
ik zou deze kast nemen pricewatch: Fractal Design Core 1100 met name omdat hij 40% kleiner is dan die focus G
edit>en ga voor de 4600 (de 7100 is nauwelijks sneller) en de stock koeler, dat is zat.

[ Voor 4% gewijzigd door Rrob op 28-09-2017 12:35 ]

Pagina: 1