Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 14:18

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hallo allen,

Om een lang verhaal toch wat in te korten; sinds een lange poos ben ik opnieuw in aan het lezen om mijzelf te registreren als (startend) ondernemer en een webshop te openen.
De bedoeling is dat ik vanuit deze webshop producten aan ga bieden van digitale aard, welke dus ook digitaal geleverd worden (denk aan: audio samples).

Naarmate ik mij verder inlees in welke plichten ik allemaal heb als verkoper/ondernemer met een webshop ging ik ook nadenken over het zogeheten 'herroepingsrecht' oftewel de bedenktijd van de consument wanneer hij/zij producten aanschaft.
Mijn product leent zich niet om een herroepingsrecht te kunnen naleven (denk simpel gezegd aan het feit dat kopers via een direct download, digitale content op hen PC verkrijgen waarna bij een herroeping nooit gecontroleerd kan worden of de content ook daadwerkelijk is verwijderd en niet meer kan worden gebruikt).

Nu kwam ik op internet een artikel tegen dat omschrijft dat er wettelijk bepaalde uitzonderingen zijn waarbij de koper tijdens de koop afstand doet van het herroepingsrecht en waarbij het product hiervan dus feitelijk wordt gevrijwaard.
Digitale inhoud zoals Apps, waarbij de consument nadrukkelijk afstand heeft gedaan van zijn bedenktijd
Het gaat hier om digitale inhoud die niet op bijvoorbeeld een drager als DVD of CD worden geleverd. Wel moet je dan tijdens de bestelling toestemming vragen voor directe levering en moet je de consument vragen of afstand te doen van zijn bedenktijd. In die gevallen mag je bijvoorbeeld Apps of andere software uitsluiten van herroeping.
Bron: Klik

Zoals omschreven moet er duidelijk aan de consument worden gevraagd of hij/zij bij de aankoop afstand doet van het herroepingsrecht bij aanschaf van dit product. Het lijkt mij dat dit op te lossen is door bij het plaatsen van een order door een klant een dialoog met deze voorwaarden te tonen waarbij de klant nadrukkelijk hier mee in moet stemmen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit principe? Ik zoek eigenlijk een webshop waarbij ik kan zien hoe dit mechanisme op een klantvriendelijke manier wordt toegepast.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43
Lever alleen aan bedrijven, dan heb je geen last van het consumentenrecht ;)

[trollmodus]
Consumenten, huurders, werknemers, ze worden veel te veel beschermd.
[/trollmodus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

klantvriendelijke manier
Het idee vd wetgever is AFAIK juist dat het geen automatisme is om je rechten te verspelen. Het moet een expliciete toestemming zijn. Dus juist niet te klantvriendelijk.

Los daarvan: neem wetten.nl of rechtspraak.nl als uiteindelijke bron van je beslissing. Niet een interpretatie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Vraag het na bij de KvK of iets. Die zullen er vast wel ervaring mee hebben...

Of trek je stoute schoenen aan en neem contact op met een (kleine) partij die ook digitale content aanbied (of kijk hoe zij het geregeld hebben). Of kijk bij de grote voorbeelden (iTunes of iets).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:30
Denk ook aan je imago.
Als je als webshop continu de randjes van de wet af loopt, dan weg je een soort van achterdocht op.

Het is misschien net beter om te adverteren met "Niet tevreden, geld terug".
Dat wekt vertrouwen, en er zijn echt weinig klanten die dat doen. Daarenboven kan je met die klanten in gesprek treden over het waarom.
En natuurlijk, als je een klant hebt die 5 keer iets koopt, en iedere keer zijn geld terug vraagt, dan flikker je die er gewoon uit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 09:55

igmar

ISO20022

Da_maniaC schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:51:
Om een lang verhaal toch wat in te korten; sinds een lange poos ben ik opnieuw in aan het lezen om mijzelf te registreren als (startend) ondernemer en een webshop te openen.
De bedoeling is dat ik vanuit deze webshop producten aan ga bieden van digitale aard, welke dus ook digitaal geleverd worden (denk aan: audio samples).

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit principe? Ik zoek eigenlijk een webshop waarbij ik kan zien hoe dit mechanisme op een klantvriendelijke manier wordt toegepast.
Deze digitale inhoud valt namelijk buiten het bereik van het herroepingsrecht wanneer de consument uitdrukkelijk heeft toegestemd dat mag worden begonnen met de levering tijdens de herroepingstermijn en heeft verklaard daarmee afstand te doen van zijn recht op herroeping.
Het herroeppingsrecht is wettelijk vastgelegd, en daar kan je dus niks aan doen. Je kan de consument er echter wel afstand van laten doen in sommige gevallen (lees : bij leveringen in volledig digitale vorm). Meestal is de flow als volgt :

1) Consument koop product, en rekent deze af.
2) Bij het daadwerkelijk downloaden / inzichtelijk maken van het product moet men accepteren dat je afstand doet van het herroepingsrecht.

Bij 1) en 2) kun je de consument er op wijzen dat het daadwerkelijk toegankelijk maken van de inhoud betekend dat het herroepingsrecht komt te vervallen.

Een laatste optie is pas na 14 dagen leveren : Het recht vervalt 14 dagen na de dag dat de overeenkomst is gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
igmar schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:15:
...
2) Bij het daadwerkelijk downloaden / inzichtelijk maken van het product moet men accepteren dat je afstand doet van het herroepingsrecht.
...
Andersom. Eérst afstand doen, daarna pas de koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

Conono schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:41:
[...]

Andersom. Eérst afstand doen, daarna pas de koop.
Dat zeg ik ook : Je wijst de consument er bij 1 en 2 op. 1 is de koop, 2 is de daadwerkelijke toegang. En nee, in de algemene voorwaarden verstoppen mag dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
igmar schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:50:
[...]

Dat zeg ik ook : Je wijst de consument er bij 1 en 2 op. 1 is de koop, 2 is de daadwerkelijke toegang. En nee, in de algemene voorwaarden verstoppen mag dus niet.
Dat bedoel je wellicht, maar het staat er toch echt niet..

Je moet de consument vóór de koop hierop wijzen. Zoals jij het omschrijft komt eerst de koop tot stand (inclusief betaling door de consument, dus die is zijn deel van de overeenkomst reeds nagekomen), en daarna ga jij nog even de voorwaarde opleggen dat de consument afstand moet doen van zijn rechten. Je zal begrijpen dat dát niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties iedereen!
BastaRhymez schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 07:46:
Of trek je stoute schoenen aan en neem contact op met een (kleine) partij die ook digitale content aanbied (of kijk hoe zij het geregeld hebben). Of kijk bij de grote voorbeelden (iTunes of iets).
Een hoop 'shops' die dit nu al doen zijn bijvoorbeeld Amerikaans, waardoor dit volgens mij niet wordt vermeld (ook niet wanneer een koper toevallig uit Nederland komt...terwijl dit dan wel het geval zou moeten zijn denk ik).
igmar schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:50:
[...]

Ik zat niet te denken om het te verstoppen of te eenvoudig te maken, maar inderdaad eerder in een vinkje dat een klant bij het plaatsen van iedere order aan moet vinken waar duidelijk staat dat hij/zij afstand doet van het recht op het herroepingsrecht aangaande deze koop.

Ik ben absoluut niet van mening om te gaan promoten met "niet tevreden, geld terug" wanneer ik mij simpelweg op de juiste manier wil conformeren aan de wetgeving.

[ Voor 13% gewijzigd door Da_maniaC op 12-09-2017 09:02 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]
Een laatste optie is pas na 14 dagen leveren : Het recht vervalt 14 dagen na de dag dat de overeenkomst is gesloten.
Het zou een mooie bende zijn als dat inderdaad waar zou zijn. Niet dat het verder op deze 'digitale producten' van toepassing is, maar het herroepingsrecht van 14 dagen (op fysieke producten) vervalt 14 dagen na levering van het product, niet na het bestellen / sluiten van de overeenkomst.
"Bij een koopovereenkomst (ofwel: consumentenkoop) begint de termijn te lopen op de dag waarop u de zaak heeft ontvangen. Indien u met één bestelling meerdere zaken zoals enkele kledingstukken hebt gekocht die afzonderlijk worden geleverd, dan gaat de herroepingstermijn lopen vanaf het moment dat u het laatste kledingstuk hebt ontvangen. Heeft u een abonnement op een boekenclub afgesloten waardoor u periodiek een boek of tijdschrift ontvangt, dan begint de termijn te lopen vanaf het moment van de eerste levering."

Bron

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Je hebt alleen 1 probleempje met deze optie, de levering is onderdeel van de overeenkomst, oftewel de overeenkomst gaat niet in zolang jij niet geleverd hebt.

@TS : Op zich wel een interessant vraagstuk, want nu je het zo vraagt vraag ik mij af hoe een google play / apple app-store dit eigenlijk doen, want afaik heb ik daar nooit expliciet (eula uitgezonderd) afstand gedaan van mijn herroepingsrecht en toch zal het daar niet van toepassing zijn.
Oftewel ik zou niet naar de kleine shops kijken. Ik zou juist naar de grote shops kijken want kleine shops kunnen nog wegkomen met zich niet specifiek te richten op NL-publiek etc. waar een Apple en Google dit nooit kunnen roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goovy75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-03 01:33
Als ik het goed begrijpt wil je onder andere digitale audio samples online verkopen.

Je zit dus met de herroepingsrecht.

Het belangrijkste is dat de potentiele klant ingelicht wordt dat herroepingsrecht niet van toepassing is.
Dit is onder andere ook bijv. bij ondergoed i.v.m. hygiene.

Nou zijn audiosamples natuurlijk geen hygienische producten.

Volgens het volgende zou je het kunnen oplossen:
Terugkomend op het herroepingsrecht: een consument heeft geen recht meer om een download te herroepen als aan een paar elementen is voldaan. Uit de richtlijn: ‘De levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, als de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en mits de consument heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht daarmee verliest.’

De consument moet dus uitdrukkelijke toestemming hebben gegeven voor de download, die moet zijn gestart of in een account beschikbaar gekomen. Ook moet hij zelf erkennen dat er geen herroepingsrecht meer geldt. De vraag is dan natuurlijk hoe een webwinkelier zoiets moet inrichten. Wij denken dat de beste optie is om in het bestelproces, voordat de klant definitief bevestigt, een aan te vinken vakje te plaatsen waarmee de klant een en ander verklaart. Zo geeft hij zelf de toestemming en kan de webwinkel dit ook nog eens registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:30
Hou er rekening mee dat sommige klanten al op voorhand afhaken als je te strikte voorwaarden hanteert.

Geeft gewoon aan dat je geen vertrouwen hebt in je klanten.

Ik ga je een ander voorbeeld geven.
Ik wou een koffie volautomaat kopen. In geen enkele winker hier in de buur kan je die in werking zien (enkel Nespresso en Dolce Gusto).

Dus, ik bel naar Coolblue, en vraag of zij dat hebben in hun "winkels" of afhaalpunten.
Ik krijg gewoon het advies: bestel een toestel dat je aan staat, en sowieso kan je dat binnen 14 dagen terugsturen als de koffie je niet bevalt, je moet zelfs geen reden opgeven.
Test dat gerust, zelfs de retourkosten hoef jij als klant niet te betalen.

Waar denk je dat ik gekocht heb....?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:16:
Hou er rekening mee dat sommige klanten al op voorhand afhaken als je te strikte voorwaarden hanteert.

Ik ga je een ander voorbeeld geven.
Ik wou een koffie volautomaat kopen. In geen enkele winker hier in de buur kan je die in werking zien (enkel Nespresso en Dolce Gusto).

Dus, ik bel naar Coolblue, en vraag of zij dat hebben in hun "winkels" of afhaalpunten.
Ik krijg gewoon het advies: bestel een toestel dat je aan staat, en sowieso kan je dat binnen 14 dagen terugsturen als de koffie je niet bevalt, je moet zelfs geen reden opgeven.
Je omschrijft het wat omslachtig, maar dit is gewoon de 14 dagen zichttermijn in de praktijk? Die stelt jou in staat om het product 14 dagen te testen zoals je ook in de winkel zou testen. Probeer dat is met louter digitale content? Een klant kan dan ook makkelijk zeggen 'Ik hoef het product toch maar niet' en heeft gewoon een kopietje bewaard en heeft dan dus in feite gestolen. ;) Dus voor digitale content kun je wel degelijk aangeven (vooraf uiteraard) dat er geen herroepingsrecht is, vanwege de aard van het product.
...je moet zelfs geen reden opgeven.
Dat je geen reden "moet" opgeven, is dan overigens niet waar, het mag wel, je ontbind dan de koop namelijk volgens Wet Koop op Afstand (WKOA afgekort). ;) Daarbij mag je, zonder opgaaf van reden, de koop ontbinden. Ik vind het alleen wel zo netjes om het wel te doen, dan begrijpt de winkelier wat beter waarom, wel zo fijn, lijkt me.
Verschilt dus, zover ik weet, bij een defect liggen de kosten zover ik weet bij de winkel, maar een retour onder WKOA lijkt me dat de verzendkosten voor jou als consument is, de winkel heeft in principe netjes geleverd en jij ontbind de koopovereenkomst, omdat je niet tevreden bent, tenzij je naar een antwoordnummer stuurt, dan betaald de ontvanger, zoals CoolBlue dat o.a. hanteert en dan dus niet hoeft te betalen.

@Da_maniaC De website van Thuiswinkel.org heeft een artikel over welke type producten een uitzondering mogen vormen voor het herroepingsrecht. Ik denk dat de volgende citaat dan ook wel slaat op de content die jij wil aanbieden:
Uitsluiting herroepingsrecht digitale inhoud

Voor digitale inhoud die niet op een materiële drager (zoals een dvd, cd of cd-rom) is geleverd - hiermee worden vooral bedoeld app’s, muziekstream en diverse downloads - geldt een bedenktijd van 14 kalenderdagen, tenzij het product of de dienst al binnen de bedenktijd geleverd wordt. Het herroepingsrecht is uitgezonderd voor zover de consument verklaard heeft om akkoord te gaan met levering van de digitale inhoud tijdens de bedenktermijn.

Let op! Deze verklaring én de verklaring dat de consument afstand doet van zijn recht op ontbinding moet in de bevestiging van de overeenkomst worden opgenomen.
Dat laatste (wat ik even vet gedrukt heb) is daarbij wel belangrijk, uiteraard.

In de praktijk is het simpel; voordat de klant het betaal proces doorgaat, laat je hem akkoord gaan met de algemene- en levervoorwaarden. In de levervoorwaarden zet je dan dat er geen herroepingsrecht is, tenzij het product een pre-order is, want dan kan de order natuurlijk gewoon geannuleerd worden voordat jij hebt geleverd. ;) De klant laat je dan met beiden akkoord gaan, kan een vinkje zijn, gaat erom dat jij kan aantonen dat de klant akkoord is gegaan met de voorwaarden en wanneer dat is geweest!

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 12-09-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

@CH4OS alleen verstopt in algemene voorwaarden is imho kansloos - als het ooit daadwerkelijk voor de rechter zou komen. Rechten "stiekem afpakken" zou ik dan zeggen. Je eerstgeborene weggeven in de (vaak niet gelezen maar wel geakkordeerde) alg voorwaarden is ook niet rechtsgeldig.

Daarom het eerder genoemde expliciete vinkje voor alleen dit weggeven van het herroepingsrecht.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Los van het juridische aspect, kun je dit misschien met een demo-product of trial-versie oplossen. Al is niet elk digitaal product daarvoor geschikt, natuurlijk.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:40
Licence2go heeft hier imo een mooie oplossing voor gemaakt; je rond het betaalproces eerst af. Daarna kan je naar je persoonlijke pagina met licenties. Daar moet je dan op een knop drukken om de licentie "in gebruik te nemen"; de pop-up daarbij meldt dat daarmee het herroepingsrecht vervalt aangezien je direct gebruik kunt maken van de digitale dienst vanaf dat moment. Wanneer je de code niet "in gebruik neemt" via de persoonlijke pagina, kun je deze nog retourneren.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

F_J_K schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 13:18:
@CH4OS alleen verstopt in algemene voorwaarden is imho kansloos - als het ooit daadwerkelijk voor de rechter zou komen. Rechten "stiekem afpakken" zou ik dan zeggen. Je eerstgeborene weggeven in de (vaak niet gelezen maar wel geakkordeerde) alg voorwaarden is ook niet rechtsgeldig.

Daarom het eerder genoemde expliciete vinkje voor alleen dit weggeven van het herroepingsrecht.
Zolang je bijvoorbeeld een modal/overlay geeft met de tekst 'Als u doorgaat naar betalen, dient u akkoord te gaan met de algemene- en leveringsvoorwaarden, met onder beiden een linkje naar de betreffende pagina, lijkt mij niet dat het echt verstopt zit. Als winkelier mag je van de koper best verwachten dat hij zich goed inleest in de voorwaarden wanneer een koopovereenkomst gesloten wordt.

Je zou eventueel de voorwaarden direct kunnen weergeven als alternatief, maar naar mijn idee is de link alleen voldoende. Er zijn bedrijven op het internet die het erger doen, kan ik je zeggen; sommigen melden het namelijk gewoon niet. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 12-09-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:48

InFamous

excommunicado

@Anoniem: 27535 Die is AFAIK goed bekend met de wetgeving omtrent de WKOA.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waar denk je dat ik gekocht heb....?
Aan de andere kant kom ik topics tegen als Retour Coolblue bestelling loopt moeizaam ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Met dit soort vragen is het beste begin om naar de wet zelf te kijken. Als die niet duidelijk genoeg is, kan je verder zoeken naar uitleg. Op deze manier voorkom je (deels) het probleem dat het op tig manieren wordt uitgelegd.

WB6:230p onder g:
g. de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, voor zover de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en de consument heeft verklaard dat hij daarmee afstand doet van zijn recht van ontbinding.
Ofwel;
1 - zorg dat de koper bij ieder artikel duidelijk gewezen wordt op het feit dat na downloaden niet meer te retourneren is. Uitdrukkelijk betekent dat je echt wil voorkomen dat het gemist wordt. AV is sowieso onvoldoende. En bij ieder artikel voorkomt dat mensen shoppen en bij afrekenen voor een onaangename ervaring komen.
2 - zorg dat direct voor afrekenen er een vinkje is waarin dit nogmaals expliciet voor akkoord wordt gegeven. Zonder vinkje, no go. Bij het vinkje alleen een link met uitleg, ook no go.
3 - zorg dat je weet of de download ook is gebeurd; vóór downloaden geldt het retourrecht zoals je leest wel. Het is dan namelijk nog niet geleverd. Het zal weinig gebeuren, maar genezen is beter dan voorkomen.
4 - zorg dat mensen het een bepaalde tijd kunnen downloaden. Een enkele eenmalige download kan misgaan, en ook dan is het eigenlijk niet geleverd. Zie het als bij fysieke zaken dat verkoper aansprakelijk is voor de verzending en aflevering.
5 - neem het op in de bevestiging / factuur.

Klanten waarderen duidelijkheid vooraf. Je kan ze ook (wel elders) een uitleg verschaffen en verwijzen naar het wetsartikel. Mensen die afhaken zijn dezelfden die later problemen vormen. En als je niet informeert en iemand heeft spijt, dan kost het enkel reputatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 12-09-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

[...]

Het herroeppingsrecht is wettelijk vastgelegd, en daar kan je dus niks aan doen. Je kan de consument er echter wel afstand van laten doen in sommige gevallen (lees : bij leveringen in volledig digitale vorm). Meestal is de flow als volgt :

Bij 1) en 2) kun je de consument er op wijzen dat het daadwerkelijk toegankelijk maken van de inhoud betekend dat het herroepingsrecht komt te vervallen.

Voor sluiten overeenkomst en betaling akkoord laten gaan zodat mensen niet voor verrassingen staan. Bij levering is te laat. En je laatste punt klopt niet, het is 14 dagen na levering.
CH4OS schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:50:
[...]
Zolang je bijvoorbeeld een modal/overlay geeft met de tekst 'Als u doorgaat naar betalen, dient u akkoord te gaan met de algemene- en leveringsvoorwaarden, met onder beiden een linkje naar de betreffende pagina, lijkt mij niet dat het echt verstopt zit. Als winkelier mag je van de koper best verwachten dat hij zich goed inleest in de voorwaarden wanneer een koopovereenkomst gesloten wordt.

Je zou eventueel de voorwaarden direct kunnen weergeven als alternatief, maar naar mijn idee is de link alleen voldoende. Er zijn bedrijven op het internet die het erger doen, kan ik je zeggen; sommigen melden het namelijk gewoon niet. ;)
Nog maar een keer dan; GEEN advies geven als je de wet niet kent. Dit, en alle belangrijkste kenmerken, mogen NIET in voorwaarden. Of je ze nu vooraf geeft, de hele tekst voorschotelt, of wat ook. Het zijn ALGEMENE voorwaarden, waarin de meest belangrijke eigenschappen aan de aandacht kunnen ontsnappen.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 12-09-2017 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:10:
Nog maar een keer dan; GEEN advies geven als je de wet niet kent.
En als je dan toch een verwaande/arrogante en betweterige toon opzet; leg dan ook even uit hoe het dan volgens jou zit. Aan een post als deze heb ik nu in elk geval niets.
Dit, en alle belangrijkste kenmerken, mogen NIET in voorwaarden.
Dan mag het volgens jou dus nergens zeker. ;) Wel zou ik ze daar óók in opnemen.

En voor de goede orde: ik bedoel dus dat iemand een melding erover krijgt nog vóórdat diegene daadwerkelijk betaald, wanneer diegene óók de algemene- en leveringsvoorwaarden accepteert. Misschien zei ik het niet zo, dan mijn excuses daarvoor.

[ Voor 157% gewijzigd door CH4OS op 12-09-2017 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 18:29
De eerder genoemde licentie2go heb ik inderdaad ook gebruikt eerder dit jaar. Zeer fijne oplossing. Je koopt inderdaad het product en je kan vervolgens binnen je account de "verzegeling" verbreken onder de expliciete notie dat je daarmee afstand doet van je herroepingsrecht. Naar mijn idee dé beste oplossing die recht doet aan de wetgeving en klantvriendelijk/duidelijk is.

De hieronder gevallen opmerking om geen advies te geven als je de wet niet kent vind ik nogal een dooddoener. Dit is geen juridisch forum en ik ga er van uit dat een ieder die hier vragen stelt het ook doet met in het achterhoofd dat de informatie uiteraard ook niet kan kloppen. Gezond verstand is hierbij het belangrijkst. En voor wat het waard is, ik ben zelf jurist en het is niet meer dan normaal om over de interpretatie van wetgeving discussie te hebben.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

B-Bandit schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:23:
Dit is geen juridisch forum en ik ga er van uit dat een ieder die hier vragen stelt het ook doet met in het achterhoofd dat de informatie uiteraard ook niet kan kloppen. Gezond verstand is hierbij het belangrijkst.
Is ook meer om te voorkomen dat er wél mensen zijn die rechten gaan ontlenen ("Want op Tweakers zei men...") om wat hier in dit forum gepost wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 12-09-2017 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

Conono schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:59:
[...]
Je moet de consument vóór de koop hierop wijzen. Zoals jij het omschrijft komt eerst de koop tot stand (inclusief betaling door de consument, dus die is zijn deel van de overeenkomst reeds nagekomen), en daarna ga jij nog even de voorwaarde opleggen dat de consument afstand moet doen van zijn rechten. Je zal begrijpen dat dát niet mag.
Ik zie dat toch wat anders : Het feit dat de koop tot stand is gekomen wil niet zeggen dat je als verkoper direct moet leveren. Dat is een optie : Als je wel direct levert, en de consument ziet niet expliciet af van z'n rechten heb je pech.

Dat is een constructie die ik wel vaker zie : Je koopt een dienst. Wil je direct geleverd zien : Dan moet je afstand doen van je rechten.

De officieele regels staan hier : consuwijzer

Relevante tekst :

Digitale producten downloaden
Koopt u een product om te downloaden op uw pc, tablet of telefoon? Bijvoorbeeld muziek, een spelletje of een film? Hebt u laten weten dat u het product binnen veertien dagen wilt hebben? Én hebt u laten weten dat u afziet van de bedenktijd? Dan hebt u geen bedenktijd. De ondernemer moet alle informatie over uw aankoop én het feit dat u afziet van de bedenktijd bevestigen. Bijvoorbeeld per e-mail. Hij moet dat doen voordat u het product gaat downloaden.

Let op: hebt u niet laten weten dat u het product al tijdens de bedenktijd wil hebben? Of hebt u niet laten weten dat u afziet van de bedenktijd? En hebt u het product al gedownload? Dan hebt u wel een bedenktijd. U hoeft dan niet te betalen. Hebt u al betaald en maakt u toch gebruik van uw bedenktijd?Dan hebt u recht op uw geld terug. Ook al kunt u het product niet terugsturen. U hoeft ook niet te betalen als de ondernemer u geen bevestiging heeft gestuurd voordat u ging downloaden.

Er staat expliciet : Voordat je gaat downloaden. En dat kan best na de koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

Harrie_ schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:03:
[...]

Het zou een mooie bende zijn als dat inderdaad waar zou zijn. Niet dat het verder op deze 'digitale producten' van toepassing is, maar het herroepingsrecht van 14 dagen (op fysieke producten) vervalt 14 dagen na levering van het product, niet na het bestellen / sluiten van de overeenkomst.

[...]
Klopt, alleen is een dienst geen zaak. Voor digitale diensten gelden expliciet andere regels. Je rechten vervallen zowiezo naar 14 dagen, en er is geen leverplicht binnen 14 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

CH4OS schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:06:
[...]
En als je dan toch een verwaande/arrogante en betweterige toon opzet; leg dan ook even uit hoe het dan volgens jou zit. Aan een post als deze heb ik nu in elk geval niets.
[...]
Dan mag het volgens jou dus nergens zeker. ;) Wel zou ik ze daar óók in opnemen.

En voor de goede orde: ik bedoel dus dat iemand een melding erover krijgt nog vóórdat diegene daadwerkelijk betaald, wanneer diegene óók de algemene- en leveringsvoorwaarden accepteert. Misschien zei ik het niet zo, dan mijn excuses daarvoor.
Of je kijkt precies één post boven die waar je op reageert. Overigens is het ook niet de eerste keer dat je het hoort - en gezien de wijze waarop je het blijft negeren, wordt de volgende keer direct de laatste. U bent gewaarschuwd.
B-Bandit schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:23:
De eerder genoemde licentie2go heb ik inderdaad ook gebruikt eerder dit jaar. Zeer fijne oplossing. Je koopt inderdaad het product en je kan vervolgens binnen je account de "verzegeling" verbreken onder de expliciete notie dat je daarmee afstand doet van je herroepingsrecht. Naar mijn idee dé beste oplossing die recht doet aan de wetgeving en klantvriendelijk/duidelijk is.

De hieronder gevallen opmerking om geen advies te geven als je de wet niet kent vind ik nogal een dooddoener. Dit is geen juridisch forum en ik ga er van uit dat een ieder die hier vragen stelt het ook doet met in het achterhoofd dat de informatie uiteraard ook niet kan kloppen. Gezond verstand is hierbij het belangrijkst. En voor wat het waard is, ik ben zelf jurist en het is niet meer dan normaal om over de interpretatie van wetgeving discussie te hebben.
Discussie over interpretatie, prima! Meer dan welkom. Maar ik ben dan toch wel heel benieuwd in hoeverre je de stelling dat expliciet akkoord laten gaan ook in AV afgedekt kan worden een mogelijke interpretatie is. Je gaat geen jurist of advocaat vinden die daar in meegaat.

En dat is waar het verschil zit in discussie over interpretatie of gewoon verkeerd advies geven. Als iemand hier op het forum het advies geeft direct 230V op de videokaart te zetten en iemand blaast zijn kaart op dan volgt ook het verzoek geen advies te geven als je er geen verstand van hebt. Precies hetzelfde.
Dat 'het geen juridisch forum is' is evengoed een dooddoener - dus dan is het geoorloofd om complete onzin te spuien? Nee, daar beginnen we niet aan.

Overigens mag de discussie of juridische topics hier wel of niet thuishoren in LA, dan kunnen we het hier houden bij advies voor de TS.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 13-09-2017 09:01 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Hallo allen,

Wederom bedankt voor alle input die is gegeven! :)

@Floppus: Ik zit al een behoorlijke poos op Tweakers en na een korte zoektocht kwam ik niet echt een ander forum tegen waar ook vragen werden gesteld voor startende ondernemers/webshops (en af en toe zie je wel eens wat discussies over mensen die hen eigen gemaakte software of product ook willen gaan verkopen etc maar meer ook eigenlijk niet).

Ik ben overigens in mijn uitzoekwerk nog een onderwerp tegengekomen voor het opzetten van juiste BTW doorbelasting en opgave waarbij mij dit ook wel een topic waardig leek. Dit zal ook raakvlak hebben met het starten van een webshop (loopbaan) en financiën. Is het oke als ik daar ook een topic voor start?

Om nog met wat extra informatie te komen heb ik inmiddels een reactie gehad van de Kvk:
Er zijn een aantal uittzonderingen op het herroepingsrecht voor webwinkels.
In de regelgeving voor verkoop op afstaand zoals opgenomen in het BW is niet voorzien in een uitzondering voor digitale produkten.

De ledenorganisatie van thuiswinkels; Thuiswinkelwaarborg heeft het volgende opgenomen over uw situatie:

Uitsluiting herroepingsrecht digitale inhoud. Voor digitale inhoud die niet op een materiële drager (zoals een dvd, cd of cd-rom) is geleverd - hiermee worden vooral bedoeld app’s, muziekstream en diverse downloads - geldt een bedenktijd van 14 kalenderdagen, tenzij het product of de dienst al binnen de bedenktijd geleverd wordt. Het herroepingsrecht is uitgezonderd voor zover de consument verklaard heeft om akkoord te gaan met levering van de digitale inhoud tijdens de bedenktermijn.

Let op! Deze verklaring én de verklaring dat de consument afstand doet van zijn recht op ontbinding moet in de bevestiging van de overeenkomst worden opgenomen.

De regels over het herroepingsrecht zijn EU regels en gelden dus voor de EU landen, maar er zijn landen waar de koper een langer herroepingsrecht heeft.
Dit kan per land afwijken, maar met het advies van thuiswinkelwaarborg lijkt mij dat u een herroepingsrecht kunt voorkomen.
Zie: https://www.thuiswinkel.o...deringen-herroepingsrecht

Pagina: 1