Disclaimer: Ik heb zelf een ASS stoornis, hoge intelligentie, heb meerdere jaren ervaring geven met onderwijs aan studenten, en heb ouders die beiden in het onderwijs hebben gezeten, in het geval van mijn moeder is ze lerares op het voortgezet onderwijs geweest. Dit stuk gaat dus mijn advies bevatten, dat behoorlijk direct gebracht gaat worden - en dus bij sommigen als beledigend ervaren zal worden - zo is het niet bedoeld. Sterker nog, gezien de bedoelde doelgroep, kan je het als voorbeeld gebruiken...

In mijn tijd was je "erg geinteresseerd in computers" als je naast games ook erg in de hardware geinteresseerd was, maar ja...tijden veranderen [/oudelullenmodus]

Ze krijgen 12 uur informatica per week, dus ze zullen wel snel bijleren.
...als je ze geinteresseerd kan krijgen (geldt ook voor normale leerlingen, maar in mindere mate) en vooral kan
houden. Een chaotische lesmethode en gebrek aan overzicht is daar funest voor.
Op het programma staat verder werken met SmallBasic, Python, InkScape, Paint.NET, Word/Excel, SQLite, HTML, JS, CSS, Audacity... Voor de rest ook wat netwerk, 3D printen, robots...
Hier kom ik aan het einde van mijn post op terug.
Het jaar zit vol, maar we geven een onderwerp nooit weken aan een stuk. We doen korte intensieve trajectjes.
Ik zie dit nu pas, maar voor autisten is constant wisselen van onderwerp
echt niet handig. Ze zijn juist goed in het aan een stuk door werken aan en concentreren op een
specifiek onderwerp.
Weet je zeker dat je met autisten aan de gang gaat en niet stereotypische ADHD'ers?
Nu even serieus, heb je overwogen jezelf te laten bijscholen voor het lesgeven aan autisten? En dan bedoel ik een echte, goede cursus, niet een uurtje uitleg over de handicap...
Verder is het mij niet duidelijk welk functioneringsniveau je doelgroep heeft: klassiek autisme (kan zeer moeilijk zijn), hoogfunctionerend (normale tot zeer hoge intelligentie), iets anders? Dat maakt namelijk nogal wat uit voor het type onderwijs dat je
kan en
moet geven.
Indien het hoogfunctionerend is, dan is een van de boeken van Tony Atwood over Asperger mogelijk een goede aanschaftip.
Met de klassieke boeken kan ik weinig omdat die vaak te chaotisch zijn voor kinderen met ASS.
En te veel figuurlijke voorbeelden, te langdradig, te weinig heldere taal, te laag niveau. Dit is trouwens zeer afhankelijk van de autist; autisme is niet voor niets een spectrum met tal van schakeringen in functioneringsniveau en mate van handicap.
Ik moet dus alles super structureren, veel witruimte op pagina's laten, en veel tijd geven om te oefenen.
Super structureren OK. Vooral duidelijk zijn.
Veel witruimte hoeft niet. Dit kan bij sommigen ook voor irritatie zorgen...
Veel tijd om te oefenen hangt echt af van (1) de autist in kwestie, (2) het onderwerp, en als meest belangrijke (3) de wijze van de leerstof brengen

.
Wat ik daarmee bedoel is dat autisten enorm gevoelig zijn voor voor de manier waarop lesstof wordt gebracht: het moet
goed gestructureerd,
beknopt, en
duidelijk zijn (dwz. niet de wiskunde A methode). Rommelig taalgebruik is uit den boze. Houdt de opdrachten simpel en goed direct, to the point. Voorzie in grafische voorbeelden (screenshots, schematische tekeningen). Lijstjes zijn handig. (3)
Daaropvolgend zal je merken dat sommige van je leerlingen het ene onderwerp interessanter vinden dan het andere, en vaak bereid zijn dieper in te gaan op hun favoriete onderwerpen. Onderschat dit niet, en zorg er voor dat je voor elk onderwerp een lijst aan resources klaar hebt liggen zodat je ze in de goede richting kan wijzen als ze meer willen weten. Dit kan belangrijk zijn voor hun toekomst.
De schaduwzijde hiervan is dat als een onderwerp een autist echt niet interesseert hij/zij er geen tijd in zal willen steken en
uiterst moeilijk te motiveren zal zijn. (2)
Dan hebben we datgene waar een autist van nature echt goed in kan zijn. Een random lijstje: Redeneren met beelden, precies taalgebruik, letterlijk goochelen met woorden, 'instant' berekeningen met antwoorden op ingewikkelde sommen, feiten categoriseren, patronen herkennen en gebruiken, momenten plaatsen op een tijdslijn (soms tot op de dag en tijd precies), gegevens ordenen, innovatieve oplossingen vinden.
Hebben we hier hier nog over een handicap? Als ik de reactie van mensen zie op mijn eigen gebruik van een deel van het beschrevene, dan lijkt het meer op een superkracht...

Als je er voor kan zorgen dat zo'n aangeboren gave samenvalt met interesse in een bepaald onderwerp, dan kan dat uitermate belangrijk zijn voor de toekomst van de desbetreffende leerling. (1)
Het schooljaar is pas begonnen, dus wil ik snel met CMD aan de slag -- dat kunnen ze in alle andere domeinen ook gebruiken.
Ik denk dat je teveel onderwerpen tegelijk wilt aansnijden, met te weinig structuur.
Persoonlijk zou ik iets als volgt doen:
Eerste blok: Basiskennis computer. Introductie tot standaard hardwarecomponenten, wat geschiedenis van pakweg 1980 tot nu (toon vreemde oude hardware en software, dan heb je ze zo...), overzicht van wat er zoal gaat komen in de rest van het jaar.
Tweede blok: Basiskennis huidige software. OS'en (Windows, Linux, Macs, andere OS'en). Office software. Grafische software. 3D CAD en modeling. Programmeertools. Spellen kan je overslaan, daar weten ze zelf waarschijnlijk meer van.

Hoewel het natuurlijk ook een uitgelezen kans is ze te introduceren tot oudere spelletjes zoals NetHack...
Derde blok: Geavanceerde kennis computer en software. Hoe bouw ik een PC op? Wat zijn goede keuzes? Hoe stel ik dingen in en onderhoud ik mijn PC. (Windows, Linux). Hier kan je je CMD shell kwijt.
Vierde blok: Aan de slag met scripttalen. Python, Perl (kan je fantastische dingen mee doen met tekst als input), misschien een derde taal die meer puur op webtoepassingen is gericht. Niet meer. Zo kan je redelijk diep op elk van de talen ingaan.
Vijfde blok: Aan de slag met webtools. Bouwen van websites, CSS, webvideo, geluid, integratie met wat ze bij het vorige blok hebben geleerd.
Zesde blok: Aan de slag met echte programmeertalen. Kies er 1 of 2, ga er diep op in. Maak dit blok zo, dat het optioneel kan zijn, omdat er waarschijnlijk snellere en langzamere leerlingen zullen zijn.
Verder zal er wel de een of andere wijsneus zijn die zal ontdekken dat je met Python of Perl ook fantastische toepassingen kan bouwen...
Daarmee kan je je jaar wel vullen.