Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Windows CMD line handleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GertVA
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-06 21:36
Allen, ik geef sinds vorig jaar IT les aan kinderen met ASS (Autisme Spectrum Stoornis). Ik zou hen dit jaar op CMD line willen leren werken, en ook batch files leren schrijven. Als het goed gaat volgend jaar misschien PowerShell of Bash.

Kent iemand een Nederlandstalige cursus die ik zou kunnen gebruiken? Ik zal deze alleszins nog moeten bewerken zodat ie geschikt is voor kinderen met ASS, maar ik zou liever niet van scratch beginnen.

dankje

Gert

Alle reacties

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:29
Je spreekt over kinderen; aan welke leeftijd/niveau moet ik hierbij denken? En wat hebben ze al gehad?

• GertVA
Van 12 tot 15. Ze hebben nog niet veel gehad, maar zijn erg geïnteresseerd in computers (in de praktijk vooral games dus). Ze krijgen 12 uur informatica per week, dus ze zullen wel snel bijleren. Op het programma staat verder werken met SmallBasic, Python, InkScape, Paint.NET, Word/Excel, SQLite, HTML, JS, CSS, Audacity... Voor de rest ook wat netwerk, 3D printen, robots... Het jaar zit vol, maar we geven een onderwerp nooit weken aan een stuk. We doen korte intensieve trajectjes.
Met de klassieke boeken kan ik weinig omdat die vaak te chaotisch zijn voor kinderen met ASS. Ik moet dus alles super structureren, veel witruimte op pagina's laten, en veel tijd geven om te oefenen.
Het schooljaar is pas begonnen, dus wil ik snel met CMD aan de slag -- dat kunnen ze in alle andere domeinen ook gebruiken.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:51

D4NG3R

kiwi

:)

Ik vraag mij sterk af of wat commandline ze echt gaat interesseren. Websites bouwen of spelletjes maken zal voor de meesten een stuk leuker en een heel stuk nuttiger zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 11-09-2017 22:05 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• GertVA
dat risico zit erin. maar een beetje batch file kunnen schrijven komt altijd van pas.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

GertVA schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:06:
dat risico zit erin. maar een beetje batch file kunnen schrijven komt altijd van pas.
Als iets moeilijk is voor een autist dan is het de aandacht houden bij iets wat ze niet leuk vinden. Ik weet niet hoe jij cmd wil brengen, maar een echt interessant onderwerp is het niet voor kinderen van die leeftijd.

• GertVA
't is erg onvoorspelbaar wat ze leuk gaan vinden -- 't zijn rare gasten. We kunnen het alleen maar aanbieden, zo goed mogelijk, en hopen dat het aanslaat. Als het aanslaat, dan zijn ze vertrokken en schrijven ze knappere batches dan ik ooit gedaan heb. Daar ben ik zeker van. Of iets aan zal slaan, is echt niet te voorspellen.

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-11 21:32
Dos voor Dummies als je die editie nog kan krijgen.

[ Voor 52% gewijzigd door anessie op 11-09-2017 22:16 ]

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
anessie schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:15:
Dos voor Dummies als je die editie nog kan krijgen.
Staat gewoon online;

https://books.google.nl/b...esc=y#v=onepage&q&f=false

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

GertVA schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:09:
Allen, ik geef sinds vorig jaar IT les
...
op CMD line willen leren werken
+
volgend jaar misschien PowerShell of Bash.
No offense maar zit je dan niet in het verkeerde beroep?

Ondanks dat ik uit je vraagstelling kan halen dat je een aantal commando's van het vroegere MS-DOS wil gaan aanleren, haal je meteen al zaken door elkaar. Niet dat alle leerlingen het verschil weten maar CMD line is een begrip en geen taal/syntax.
Windows CMD line handleiding
DOS, Powershell en Bash zijn uit te voeren via een commandline. Het interpreter hierachter zorgt ervoor of het commando door het OS wel/niet herkend en succesvol uitgevoerd kan worden. Hierbij ben je ook nog eens gebonden aan de versie van Windows; Powershell is al bij versie 5 maar aangezien dit OS-afhankelijk is, zou ik je wel adviseren om een courant OS te gebruiken en niet, bijvoorbeeld, Server 2016 Core Edition.

Om je op weg te helpen; tegenwoordig kan je onder Windows 10 ook een Linux-stack installeren. Dan blijft de hele interface voor jouw studenten hetzelfde en kan je in 1 OS zowel DOS-commando, Powershell scripts of bash gaan programmeren.

Verder denk ik dat ik je kan vertellen dat Nederlandstalige cursussen zijn uitgestorven of nooit hebben bestaan. Grofweg 35 jaar geleden waren er misschien 6 Nederlanders die een PC hadden met MS-DOS erop en aangezien Bill Gates toen nog uit de garage van zijn ouders handel dreef, was localization nou niet echt een prio 1, zeg maar.

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 11-09-2017 22:24 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

GertVA schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:12:
't is erg onvoorspelbaar wat ze leuk gaan vinden
Probeer dit dan uit te zoeken? Vraag vooraf rond wat ze graag willen doen, een website bouwen, een spelletje maken, een app misschien?

Wil je een goed begin leggen zonder direct code te gaan kloppen, pak Appinventor er eens bij. Dit is gericht op de middelbare IT lessen, heeft gestructureerd materiaal (Programmeren is sowieso super droog en logisch denken, iets waar autisten goed in zijn) en geeft de leerlingen de vrijheid te maken wat ze zelf willen zonder code te hoeven kloppen.

Je geeft zelf al aan dat autisten graag binnen de lijntjes willen werken, probeer dan ook voorbereid voor de klas te gaan staan en leer ze iets waar ze daadwerkelijk baat bij hebben.
't zijn rare gasten.
Met die gedachtegang zullen ze dat ook blijven.

[ Voor 65% gewijzigd door D4NG3R op 11-09-2017 22:32 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:03

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat ik vooral mis is wat je zelf al hebt ondernomen om tot een oplossing te komen. Ook mis ik een doorgaande lijn in de onderwerpen die je wilt behandelen. Het lijkt een beetje een losse verzameling van ongerelateerde technieken of specifieke producten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Bor schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:37:
Wat ik vooral mis is wat je zelf al hebt ondernomen om tot een oplossing te komen. Ook mis ik een doorgaande lijn in de onderwerpen die je wilt behandelen. Het lijkt een beetje een losse verzameling van ongerelateerde technieken of specifieke producten.
...wat onhandig is voor elk type onderwijs, maar des te meer voor mensen met een stoornis in het autistisch spectrum, aangezien die i.h.a. baat hebben bij een duidelijk gestructureerde omgeving in de ruimste zin.

Dus als je les gaat geven, vooral duidelijk zijn in hoe een en ander zich tot elkaar verhoudt. Ook ervoor zorgen dat de lessen zelf goed gestructureerd zijn, met duidelijke handleidingen die geschikt zijn voor de ietwat rechtlijnige of letterlijke interpretatie die de leerlingen er aan kunnen geven (uitkijken met figuurlijke voorbeelden en spreekwoorden).

Verder moet je je waarschijnlijk niet beperken tot de software kant, maar ook ervoor zorgen dat ze basiskennis opdoen over de hardware-kant, de werking van computers.

En dan zijn er natuurlijk allerlei interessante toepassingen van computers waar juist autisten goed in zouden kunnen zijn. Dan denk ik aan wiskundige programma's, natuurwetenschappelijke toepassingen, robots en andere computersturing. Ook dat is best toegankelijk voor 12-15-jarigen.

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:21:
No offense maar zit je dan niet in het verkeerde beroep?
Het doet mij bijna denken aan mijn middelbare schooltijd. Ergens in 1992, toen pc's gemeengoed begonnen te worden, en er een leraar it moest komen. De gymleraar had thuis ook een pc, en wist er wel wat van af, hij werd dus de it leraar.
MAX3400 schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:21:
Verder denk ik dat ik je kan vertellen dat Nederlandstalige cursussen zijn uitgestorven of nooit hebben bestaan.
Er waren wel degelijk NL cursussen, volgens mij had sheidegger een cursus DOS in het NL. En ik kan me nog genoeg boeken herinneren over dos 5+ en 6 ik zou eens op MP beginnen https://www.marktplaats.n...=201&postcode=&distance=0

Maar is het nog wel nuttig tegenwoordig?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom zou je die kinderen nog willen leren werken met een obsolete command-line binnen een Windows omgeving? Leer ze dan liever ineens iets aan waar Microsoft zélf vol op inzet en wat er nog (enigszins) op lijkt:

https://technet.microsoft...criptcenter/dd901334.aspx

Powershell.... En dat zeg als .vbs addicted person.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
GertVA schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:09:
Ik zou hen dit jaar op CMD line willen leren werken, en ook batch files leren schrijven. Als het goed gaat volgend jaar misschien PowerShell of Bash.
Zelf heb ik nog behoorlijk wat gedaan in het DOS tijdperk, maar ook al is CMD nu nog wel eens handig, het is niet echt iets waar die kinderen op zitten te wachten lijkt me. CMD was al "uit" (iig wat PC's betreft) voordat ze werden geboren.
Als je dan iets in die richting wilt doen, doe het dan goed door met Linux aan de gang te gaan. Daar zit mijn inziens veel meer uitdaging in en hebben ze ook veel meer aan.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

GertVA schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:00:
Van 12 tot 15. Ze hebben nog niet veel gehad, maar zijn erg geïnteresseerd in computers (in de praktijk vooral games dus). Ze krijgen 12 uur informatica per week, dus ze zullen wel snel bijleren. Op het programma staat verder werken met SmallBasic, Python, InkScape, Paint.NET, Word/Excel, SQLite, HTML, JS, CSS, Audacity... Voor de rest ook wat netwerk, 3D printen, robots... Het jaar zit vol, maar we geven een onderwerp nooit weken aan een stuk. We doen korte intensieve trajectjes.
Persoonlijk vind ik het maar een allegaartje aan onderwerpen. Het oogt nu meer als bezigheidstherapie dan een opleiding. Wat is de rode lijn?
En CMD is zonde van de tijd. Kies dan PowerShell of BASH (afhankelijk van het platform en de concepten die je wilt bijbrengen) of allebei. Je gaat ze toch ook niet leren om COBOL te programmeren?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 23:58:
[...]

Het doet mij bijna denken aan mijn middelbare schooltijd. Ergens in 1992, toen pc's gemeengoed begonnen te worden, en er een leraar it moest komen. De gymleraar had thuis ook een pc, en wist er wel wat van af, hij werd dus de it leraar.
Volgens mij zijn de IT lessen op de middelbare nooit echt je-van-het. Wij kregen een cursus typen (Wat 90% van de klas al in groep 8 had gehad) en een cursus office (Waar 90% meer verstand van had dan de docente).

En dan ook geen nuttige office cursus, maar onzin zoals hoe je templates maakt. Dingen waar leerlingen/studenten later daadwerkelijk wat aan hebben (automatische opmaak, index, grafieken tekenen in Excel etc) kwamen nooit aan bod.

Mevrouw was eigenlijk docente NL maar had zelf ooit een paar van dat soort standaard cursussen gevolgd, dus kon ze daar wel les in gaan geven. :')

Kort door de bocht:

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/d9/01/ec/d901ece6a227ce5e401b4306d6815ad4.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 12-09-2017 08:44 ]

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tikje richting het technische gedeelte van het forum.
AZ -> WOS

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• President
Word, Excel, PowerPoint, Windows, mappen structuur, online documenten delen, harde schijf vervangen, mail gebruiken, video bewerken, foto bewerken, Joomla, etc lijken mij geschikter? Wat heeft iemand aan code typen als hij of zij daar niks mee gaat doen? Of ze moeten op een ICT opleiding zitten? En krijgen wel erg veel ICT in de week?

Voor programmeren gebruiken we op de basisschool Scratch om het stap voor stap te leren..

Ik mis een doelstelling: wat moeten ze vanuit de onderwijsinstelling kennen aan het eind?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

D4NG3R schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:42:
[...]

Volgens mij zijn de IT lessen op de middelbare nooit echt je-van-het.
No shit Einstein; toen ik ooit in een ver verleden op de Haagse Hogeschool zat, hadden we binnen 2 dagen een lijst van alle bekende Unix-accounts en bijbehorend passwords. We hadden al snel extra home-quota ingericht, konden spelletjes installeren op de Solaris workstations en het was ook niet lastig om de uitwerkingen van studiebundels van vorige lichting studenten op te zoeken.

Ach, kijk eens rond op GoT; aantal mensen/topics die zeggen in de IT te werken maar geen flauw idee hebben dat ze eigenlijk veredeld technisch neefje zijn. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

In een nog verder.. (?) verleden ;) heb ik op het college nog met kaarten vakjes zwart gemaakt om te programmeren..... de taal heette "Ecole"... hoe toepasselijk... Op het ACCU (UU), waar het dan "uitbesteed" werd, hadden ze een conversie tool waarmee het op hun mainframe kon draaien....
En van de opdrachten die ik me herinner uit 1969 was : maak een automatische prikklok registratie programma voor een bedrijf. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 12-09-2017 09:15 ]

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:33
route99 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:11:
En van de opdrachten die ik me herinner uit 1969 was
Dat was een mooi jaar, toen ben ik geboren :)

Ik heb net de ponskaarten niet meer meegemaakt. Nog wel queues waarin jobs klaar stonden om te draaien, eerst nog compileren en ook daar moest je op wachten. Lekker in Cobol en dat was fijn, want supergestructureerd.

Back on topic - cmd line is wel erg achterhaald. Ik zag al suggesties voorbij komen om de kinderen een app te laten maken. Dat is interessant en als je dat in kleine stappen kan opbouwen hebben ze ook veel beloningsmomenten.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Disclaimer: Ik heb zelf een ASS stoornis, hoge intelligentie, heb meerdere jaren ervaring geven met onderwijs aan studenten, en heb ouders die beiden in het onderwijs hebben gezeten, in het geval van mijn moeder is ze lerares op het voortgezet onderwijs geweest. Dit stuk gaat dus mijn advies bevatten, dat behoorlijk direct gebracht gaat worden - en dus bij sommigen als beledigend ervaren zal worden - zo is het niet bedoeld. Sterker nog, gezien de bedoelde doelgroep, kan je het als voorbeeld gebruiken... >:)
GertVA schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:00:
Van 12 tot 15. Ze hebben nog niet veel gehad, maar zijn erg geïnteresseerd in computers (in de praktijk vooral games dus).
In mijn tijd was je "erg geinteresseerd in computers" als je naast games ook erg in de hardware geinteresseerd was, maar ja...tijden veranderen [/oudelullenmodus] :O
Ze krijgen 12 uur informatica per week, dus ze zullen wel snel bijleren.
...als je ze geinteresseerd kan krijgen (geldt ook voor normale leerlingen, maar in mindere mate) en vooral kan houden. Een chaotische lesmethode en gebrek aan overzicht is daar funest voor.
Op het programma staat verder werken met SmallBasic, Python, InkScape, Paint.NET, Word/Excel, SQLite, HTML, JS, CSS, Audacity... Voor de rest ook wat netwerk, 3D printen, robots...
Hier kom ik aan het einde van mijn post op terug.
Het jaar zit vol, maar we geven een onderwerp nooit weken aan een stuk. We doen korte intensieve trajectjes.
Ik zie dit nu pas, maar voor autisten is constant wisselen van onderwerp echt niet handig. Ze zijn juist goed in het aan een stuk door werken aan en concentreren op een specifiek onderwerp.
Weet je zeker dat je met autisten aan de gang gaat en niet stereotypische ADHD'ers? :+

Nu even serieus, heb je overwogen jezelf te laten bijscholen voor het lesgeven aan autisten? En dan bedoel ik een echte, goede cursus, niet een uurtje uitleg over de handicap...

Verder is het mij niet duidelijk welk functioneringsniveau je doelgroep heeft: klassiek autisme (kan zeer moeilijk zijn), hoogfunctionerend (normale tot zeer hoge intelligentie), iets anders? Dat maakt namelijk nogal wat uit voor het type onderwijs dat je kan en moet geven.

Indien het hoogfunctionerend is, dan is een van de boeken van Tony Atwood over Asperger mogelijk een goede aanschaftip.
Met de klassieke boeken kan ik weinig omdat die vaak te chaotisch zijn voor kinderen met ASS.
En te veel figuurlijke voorbeelden, te langdradig, te weinig heldere taal, te laag niveau. Dit is trouwens zeer afhankelijk van de autist; autisme is niet voor niets een spectrum met tal van schakeringen in functioneringsniveau en mate van handicap.
Ik moet dus alles super structureren, veel witruimte op pagina's laten, en veel tijd geven om te oefenen.
Super structureren OK. Vooral duidelijk zijn.
Veel witruimte hoeft niet. Dit kan bij sommigen ook voor irritatie zorgen...
Veel tijd om te oefenen hangt echt af van (1) de autist in kwestie, (2) het onderwerp, en als meest belangrijke (3) de wijze van de leerstof brengen _/-\o_ .

Wat ik daarmee bedoel is dat autisten enorm gevoelig zijn voor voor de manier waarop lesstof wordt gebracht: het moet goed gestructureerd, beknopt, en duidelijk zijn (dwz. niet de wiskunde A methode). Rommelig taalgebruik is uit den boze. Houdt de opdrachten simpel en goed direct, to the point. Voorzie in grafische voorbeelden (screenshots, schematische tekeningen). Lijstjes zijn handig. (3)

Daaropvolgend zal je merken dat sommige van je leerlingen het ene onderwerp interessanter vinden dan het andere, en vaak bereid zijn dieper in te gaan op hun favoriete onderwerpen. Onderschat dit niet, en zorg er voor dat je voor elk onderwerp een lijst aan resources klaar hebt liggen zodat je ze in de goede richting kan wijzen als ze meer willen weten. Dit kan belangrijk zijn voor hun toekomst.
De schaduwzijde hiervan is dat als een onderwerp een autist echt niet interesseert hij/zij er geen tijd in zal willen steken en uiterst moeilijk te motiveren zal zijn. (2)

Dan hebben we datgene waar een autist van nature echt goed in kan zijn. Een random lijstje: Redeneren met beelden, precies taalgebruik, letterlijk goochelen met woorden, 'instant' berekeningen met antwoorden op ingewikkelde sommen, feiten categoriseren, patronen herkennen en gebruiken, momenten plaatsen op een tijdslijn (soms tot op de dag en tijd precies), gegevens ordenen, innovatieve oplossingen vinden.
Hebben we hier hier nog over een handicap? Als ik de reactie van mensen zie op mijn eigen gebruik van een deel van het beschrevene, dan lijkt het meer op een superkracht... :*) Als je er voor kan zorgen dat zo'n aangeboren gave samenvalt met interesse in een bepaald onderwerp, dan kan dat uitermate belangrijk zijn voor de toekomst van de desbetreffende leerling. (1)
Het schooljaar is pas begonnen, dus wil ik snel met CMD aan de slag -- dat kunnen ze in alle andere domeinen ook gebruiken.
Ik denk dat je teveel onderwerpen tegelijk wilt aansnijden, met te weinig structuur.

Persoonlijk zou ik iets als volgt doen:

Eerste blok: Basiskennis computer. Introductie tot standaard hardwarecomponenten, wat geschiedenis van pakweg 1980 tot nu (toon vreemde oude hardware en software, dan heb je ze zo...), overzicht van wat er zoal gaat komen in de rest van het jaar.

Tweede blok: Basiskennis huidige software. OS'en (Windows, Linux, Macs, andere OS'en). Office software. Grafische software. 3D CAD en modeling. Programmeertools. Spellen kan je overslaan, daar weten ze zelf waarschijnlijk meer van. >:) Hoewel het natuurlijk ook een uitgelezen kans is ze te introduceren tot oudere spelletjes zoals NetHack...

Derde blok: Geavanceerde kennis computer en software. Hoe bouw ik een PC op? Wat zijn goede keuzes? Hoe stel ik dingen in en onderhoud ik mijn PC. (Windows, Linux). Hier kan je je CMD shell kwijt.

Vierde blok: Aan de slag met scripttalen. Python, Perl (kan je fantastische dingen mee doen met tekst als input), misschien een derde taal die meer puur op webtoepassingen is gericht. Niet meer. Zo kan je redelijk diep op elk van de talen ingaan.

Vijfde blok: Aan de slag met webtools. Bouwen van websites, CSS, webvideo, geluid, integratie met wat ze bij het vorige blok hebben geleerd.

Zesde blok: Aan de slag met echte programmeertalen. Kies er 1 of 2, ga er diep op in. Maak dit blok zo, dat het optioneel kan zijn, omdat er waarschijnlijk snellere en langzamere leerlingen zullen zijn.
Verder zal er wel de een of andere wijsneus zijn die zal ontdekken dat je met Python of Perl ook fantastische toepassingen kan bouwen... _/-\o_

Daarmee kan je je jaar wel vullen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

President schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:48:
Wat heeft iemand aan code typen als hij of zij daar niks mee gaat doen? Of ze moeten op een ICT opleiding zitten?
Logisch denken vooral, iets wat veel mensen missen..

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:44

TheVMaster

Moderator WOS
Op zich een zeer interessant onderwerp, maar ik vind hem niet echt in Windows Clients thuishoren. Vandaar dat ik hem richting CSA duw.

• President
D4NG3R schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:15:
[...]

Logisch denken vooral, iets wat veel mensen missen..
Logisch denken is goed, gebruik dan iets zoals Scratch voor kinderen. Maar TS lijkt niet uit te zijn op logisch denken maar om diverse talen aan te gaan bieden.

Wat ik mij ook afvraag is wat de beginkennis is (als het alleen gamen is dan kun je beter met basic dingen beginnen dan kale taal) en wat de behoefte van school, ouders en kinderen zijn

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

President schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:44:
Wat ik mij ook afvraag is wat de beginkennis is (als het alleen gamen is dan kun je beter met basic dingen beginnen dan kale taal) en wat de behoefte van school, ouders en kinderen zijn
Voor de ouders is het nuttig hen hoop te geven op dat hun kind in de toekomst ook een beetje zal kunnen meekomen (wat helaas niet makkelijk is, als ik zie hoeveel mensen eigenlijk niet verder komen dan speciaal onderwijs en zeer lage opleidingen, om vervolgens niet echt aan normaal werk te kunnen komen).

De kinderen willen waarschijnlijk iets leuks doen, gaming-gerelateerd, maar het kan ook nuttig zijn ze tools te geven die voor hen in de toekomst deuren openen.

Wat interessant zou kunnen zijn is eens overleggen met docenten van andere vakken, waarbij ik vooral aan de exacte vakken denk.

Bv. een van de dingen die ik als bioloog bij een universitaire introductiecursus programmeren kreeg, is het maken van een programmaatje om ketens van DNA baseparen (A, C, T, G) om te zetten naar de RNA equivalenten. Dat is niet al te erg moeilijk om te maken met Python of Perl, en zulke software bestaat ook in het "echt" (heb je direct de link met eventuele latere professionalisatie).
Andere dingen die interessant kunnen zijn, zijn het bouwen van simpele simulatieprogramma's op basis van natuurkundige of scheikundige experimenten, of demonstreren dat de computer heel geschikt is voor het uitrekenen van ingewikkelde wiskundige formules.
Of je combineert alles en laat ze i.s.m. bijvoorbeeld scheikunde een stel metingen doen aan iets, laat ze zelf een simulatie van hetzelfde schrijven, en kijkt dan welke simulatie de realiteit het beste benadert. Specifiek denk ik aan het plotten van metingen en daar een curve doorheen te fitten, dan kan je ook overwegen ze een cursus R te geven.

Logo en afgeleiden zijn dan altijd weer leuk om mee te gaan spelen bij het onderwerp robotica. Er is een variant waarmee je populaties gesimuleerde organismen kan plotten, geloof ik, leuk i.c.m. biologie. :o

Mocht het echt gaming-gerelateerd moeten zijn, kijk dan eens naar gamification en het bouwen van toepassingen die er uit zien en werken als een computerspel, maar onder de motorkap een belangrijke, nuttige taak uitvoeren, zoals het sorteren van gegevens of objecten door gebruik te maken van menselijke herkenningsvermogens.

Bij alle belangrijke talen kom je de CMD-line (of in elk geval een shell) tegen, waar je commando's moet geven of waarvandaan je de runtime programmeeromgeving moet starten. De syntax hangt veelal van de toepassing af.

• GertVA
Dank allemaal voor de reacties. Sommige erg nuttig, andere vooral erg vooringenomen. Even voor de duidelijkheid: alle IT leerkrachten zijn professioneel met IT bezig en hebben zelf een of meerdere IT bedrijven opgezet. Ons engagement in de school is belangrijk omwille van onze IT kennis, maar we worden gelukkig wel bijgestaan door orthopedagogen, logopedisten en vele vrijwilligers waarvan enkele ook ASS hebben. De rode draad bij ons op school is autisme, maar onze leerlingen hebben daarnaast ook andere uitdagingen waarmee we moeten rekening houden, van ADHD, dyslexie, blindheid... We hebben zowel kernautisten op school, hoogbegaafden, normaalbegaafden en leerlingen die bvb veel problemen hebben met taal. Ze zijn allemaal, omwille van hun ASS, uit de boot gevallen in andere scholen, en onze leerkrachten en vrijwilligers geven bijna individuele begeleiding. Dat verklaart de brede waaier aan onderwerpen. We geven nooit klassikaal les ook al hebben we onze leerlingen wel in leeftijdgroepen opgedeeld. We zoeken naar wat hen boeit, uiteraard, maar willen toch ook dingen aanbieden die minder tot de verbeelding spreken. Omdat ASS zo'n brede waaier van autisme dekt, zijn alle leerlingen onderling HEEL erg verschillend. Wie bij ons afstudeert, proberen we aan een gewone job in een gewoon bedrijf te helpen. Daarom krijgen de leerlingen bij ons Engels, Frans, Wiskunde, Wetenschappen, Economie, Sociale vaardigheden... 12 uur IT en 12 uur een mix van andere vakken. Binnen IT proberen we hen op 2 tot 6 jaar tijd van alles te laten proeven, en hen ook in enkele domeinen te laten excelleren. We hebben ook leerlingen die naast de IT lessen, kiezen voor het behalen van een diploma voor de examencommissie. Ook daarbij helpen we hen. De andere leerlingen proberen we te motiveren om waardevolle bedrijfscertificaten te behalen, en we begeleiden hen bij IT stages in bedrijven, scholen, ziekenhuizen, winkels...

Over het werken op CMD: het idee is wel degelijk om te beginnen op de oude DOS command line -- niemand gebruikt dit nog, maar 't is laagdrempelig en als het aanslaat breiden we dit uit. Andere jaren deden we dit niet, maar omdat een van onze leerlingen ook blind is, en alles wat grafisch is of met een grafische UI bestuurd wordt, niet leesbaar of hoorbaar is, vonden we CMD wel de moeite om eens te proberen. Voor deze leerlingen bieden we ook Python aan, en gaan we ook nog PHP aanbieden, maar we willen af van zijn afhankelijkheid van derden om gewone dingen te doen zoals bestanden van een USB stickje halen, naar de cloud kopiëren,... We hebben in de voorbije jaren daar nog geen materiaal voor opgebouwd, dus vandaar mijn vraag.

Ik kan wel verder met sommige tips, waarvoor nogmaals dank.
Pagina: 1