HR++ glas en zonwering (ingebouwd j/n)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Nu las ik toevallig net op GOT iets over HR++ glas en verduistering te dicht bij (gaat niet goed samen :?)

Wij zitten te denken om volgend jaar de ramen aan onze (zonnige) achterkant te vervangen door HR++ glas met indien mogelijk ingebouwde zonnewering. (reden verduisterend)
Het lijkt ons gewoon ideaal geen gelazer meer met gordijen, domotica om de boel aan te sturen en het blijt altijd koel ..

Maar gaat dit wel of gaat dit juist niet ?

Tja vanalles

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 15:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Volgens mij speelt de issue als er bv folie op de binnenzijde van het raam geplakt wordt om te verduisteren.

https://www.raamfolie-winkel.nl/nl/folie-plakken-hr
Mag ik HR++ glas beplakken met raamfolie?

HR++ glas mag niet aan de binnenzijde geplakt worden met (donkergetinte) zonwerende raamfolie.

Doordat er in het HR++ glas een flinterdunne ' zonwerende laag ' zit werkt dit elkaar tegen.
Dit kan lijden tot een thermische breuk.

HR++ glas mag dus alleen aan de buitenzijde geplakt worden.
Zonwering aan de binnenzijde zou geen issue moeten zijn.

Screens of rolluiken overigens geen optie? Dat houdt de evt warmte nog veel beter buiten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45
@Question Mark In het glas ingebouwd is wat anders dan plakfolie en kan wel. Elk HR++ raam heeft een laag folie. Deze kan inderdaad zonwerend zijn.

Ik heb er bewust niet voor gekozen om het te doen omdat het bij mij het grootste raam is en daardoor 2 nadelen heeft:
-De prijs is een stuk hoger
-Het wordt donkerder binnen (ideaal in de zomer, niet fijn in de winter)

Als alternatief heb ik raamdecoratie direct op het kozijn bevestigd (https://www.keje.nl/). Deze is op de benedenverdieping licht doorlatend en op de bovenverdieping verduisterend. In de zomer is deze de hele dag dicht om de warmte en het licht buiten te houden en in de winter laat ik die open tenzij de zon te irritant naar binnen schijnt.

Edit: ik lees over ingebouwde zonwering (zelfde ongeveer als keje alleen dan in het glas), dit heb ik ook gezien en het zag er mooi uit. Die had als grootste nadeel dat als er iets aan de zonwering defect gaat dat je in het slechtste geval een heel nieuw raam moet laten plaatsen. Dat vond ik het niet waard.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchKel op 13-09-2017 12:11 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 15:35
Is hr++ helemaal niet te beplakken of gaat het specifiek om de zonwerende folie? Ik sta op het punt het oude dubbelglas te vervangen maar hier hebben we wel melkglasfolie tegen inkijk op geplakt. Dat moet toch zonder risico's op hr++ kunnen? Daar zit naar ik meen geen zonwerende component in verwerkt.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 15:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

GodDamage schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:37:
Dat moet toch zonder risico's op hr++ kunnen? Daar zit naar ik meen geen zonwerende component in verwerkt.
Vraag het de leverancier zou ik zeggen. Dat is de partij die garantie moet verlenen bij eventuele scheuren.

Is het overigens geen betere opie om het glas direct als satijnglas te bestellen? Dan hoef je ook niet met plakfolie aan de slag...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:50
Verschilt kennelijk ook per geval, al zou ik folie aan de binnenkant niet aanraden
Op mijn werk zijn alle ramen voorzien van folie aan de binnenzijde, de glasplaten worden in de zomer dan echt een verwarming, dusdanig warm dat je je handen er niet op kan houden

Maar tot op heden is er jammer genoeg nog geen eentje geknapt....

Zonwering aan de buitenzijde is geen probleem
Pagina: 1