Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanB12345
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-09-2024
Mijn vraag
Ik gebruik een AMD FX 6300 cpu in combinatie met een Cooler Master Hyper 212 EVO cooler. en nu merk ik tijdens het gamen dat de temparatuur van mijn CPU in sommige spellen naar de 60+ graden schiet en in sommige gevallen zelfs heel soms ook naar de 70 graden. Dit heb ik lang niet bij alle games, en soms is het erger dan normaal. Waar kan dit aan liggen.
Ik hoop dat dit de juiste plek is voor mijn post.

Relevante software en hardware die ik gebruik
zoals hier boven al genoemd is het tijdens sommige spellen zo:
*tijdens watch dogs 2 is de temparatuur tussen de 62-70 graden
*tijdens sleeping dogs schiet de temparatuur naar de 70+
*mass effect andromeda 70+
tijdens gta 5 online komt de temparatuur niet boven de 55, net als tijdens vele andere spellen.

Mijn pc bestaat uit de volgende onderdelen:
MSI 970 gaming motherboard
8GB geheugen
MSI r9 380 4GB GPU
EVGA - 600B 600W 80+ Bronze Certified ATX Power Supply
sharkoon vg4 windows blauwe verlichting

En de software die ik gebruik om mijn cpu temp te zien is Core Temp

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op internet heb ik veel gelezen over dat mensen juist een Cooler Master Hyper 212 EVO cooler hebben aangeschaft om de fx 6300 te coolen. maar ik heb toch nog hoge temparaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 12:13
Niets mis met die temperatuur. Als je nou de 90 aantikte had ik je topic begrepen ;) 70 graden is normaal voor die AMD generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanB12345
Spokje,

Bedankt voor je reactie. weet je het zeker? 70 graden is voor mijn gevoel toch wel vrij warm. Ook heb ik op internet gelezen dat ze liever niet bij de 80 graden mogen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:02

Nemesizz

Untouchable

Kijk even met wat andere programma's, AMD's uit die generatie willen soms nog wel eens verkeerde uitlezingen geven met bepaalde software (bij de een moet je kijken bij core temperatures, bij anderen weer naar package) en in het geval van APU's kon het soms zijn dat er helemaal niks van klopte (80ºC idle, of 5ºC onder de kamertemperatuur onder load wat niet kan met een luchtkoeler).

Overigens is de voorkeur om niet hoger dan (uit m'n hoofd) 64ºC te gaan bij die FX'jes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanB12345
Nemesizz,

Ook bedankt voor je reactie. Welk programma kan ik het best gebruiken voor het uitlezen/controleren van een fx 6300 cpu? Ik heb ook wel is amd overdrive gebruikt. Maar daar werd ik ook niet wijzer van.

En jij zegt niet hoger dan 64 terwijl spokje zegt dat het niet kwaad kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

spokje schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:24:
Niets mis met die temperatuur. Als je nou de 90 aantikte had ik je topic begrepen ;) 70 graden is normaal voor die AMD generatie.
Euh... De FX’jes mogen max tussen de 65 en 70 zijn afhankelijk van TDP voordat ze zelfs gaan throttlen.

Is de CPU koeler vol met stof? Goed aangedraaid? Koelpasta niet vergeten?

Goede uitleessoftware is bijv. HWMonitor, AIDA64 en HwInfo64.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanB12345
Nelizmastr,

Ik heb al gekeken naar de cpu zelf. Er zit koelpasta op en de cpu is ook stof vrij. Ik zal morgen alle 3 software morgen bekijken.

M'n pc is ook al weer bijna 4 jaar oud ofzo. Dus misschien is het handig om binnekoort na te denken over een upgrade. Elk geval bedankt voor de moeite. Ik laat morgen weer meer weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je de koeler eraf gehaald hebt om de pasta te controleren, uiteraard wel gelijk schoonmaken en nieuwe aanbrengen. Anders ga je vrolijk door met frituren ;)

Wat de upgrade betreft, tja. Ryzen 3 + een leuk B350 bord hoeft niet de kop te kosten en presteert toch een flinke hoeveelheid beter dan je huidige CPU, dus het is net wat het je waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanB12345
nelizmastr schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:34:
Als je de koeler eraf gehaald hebt om de pasta te controleren, uiteraard wel gelijk schoonmaken en nieuwe aanbrengen. Anders ga je vrolijk door met frituren ;)

Wat de upgrade betreft, tja. Ryzen 3 + een leuk B350 bord hoeft niet de kop te kosten en presteert toch een flinke hoeveelheid beter dan je huidige CPU, dus het is net wat het je waard is.
Ik zal het het even aankijken. Ik wil in elk geval iedereen bedanken voor zijn/haar inzet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanB12345
Hoe kan ik eigenlijk mijn topic sluiten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

DaanB12345 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:16:
Hoe kan ik eigenlijk mijn topic sluiten? :)
Dat kan niet :) Daar hebben we admins/modjes voor. Maar topics blijven open zodat mensen met een vergelijkbaar probleem hier ook terecht kunnen.

Pagina: 1