Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:25
Ik probeer elk jaar/elke twee jaar mijn huis wat duurzamer te maken. Na zonnepanelen en zonneboiler heb ik nu mijn oog laten vallen op een pellet CV ketel.

Ik ben me nog aan het orienteren maar ik vraag me af of er mensen hier zijn die ervaring hebben met het volgende. Zoals gezegd heb ik reeds zonnepanelen en een zonneboiler met een 200 liter vat. Dit vat staat op zolder. Nu wil ik eigenlijk de HR ketel gaan vervangen door een pelletketel. Mijn voorkeur zou zijn om deze ook op de zolder te plaatsen. Beneden heb ik er gewoon geen plaats voor.
De pelletketel zou de verwarming van het huis moeten verzorgen en het warme water (in aanvulling op de zonneboiler)

Nu is het zo dat als de zonneboiler het vat niet op temperatuur krijgt, de HR ketel het tapwater naverwarmd en op die manier hebben we toch een warme douche...

Hoe zou dat dan (kunnen) gaan met een pelletketel, kan deze het water zo snel extra bijverwarmen? Of is het een beter idee om een extra boiler plaatsen, zodanig dat:
1. koud water komt in zonneboiler
2. water wordt verwarmd door zon
3. stroomt door na volgende boiler, deze wordt verwarmd door pelletkachel tot 60 graden
4. warm tapwater gaat van pelletboiler naar kraan/douche
Op die manier wordt het meest gebruikt van de zonnewarmte en dan pas van de warmte van de pelletketel gebruik gemaakt.

Ik wil dus niet onder een koude douche komen te staan, de pelletboiler moet groot genoeg zijn dus minimaal 200 liter. Instroom vanuit de zonneboiler is in worst case (winter...) ongeveer water met een temperatuur van 25 graden, hoe lang duurt het om 200 liter water van 25 graden naar 60 graden te brengen? Uitgaande van een 20kW pelletkachel (of kan het ook minder)?

Daarnaast de CV functie, we hebben geen vloerverwarming maar gewone radiatoren. De pelletkachel moet dus ook het huis warm gaan houden.

Lijkt mij dat er op een goede winterdag redelijk wat kilo's pellets door heen gaan, die moet ik dan allemaal wel naar zolder sjouwen.... Iemand een redelijke inschatting wat er op een koude winterdag doorheen gebrand wordt? (ik heb wel gevonden dat het jaarverbruik 1500 tot 2000 kg pellets zal zijn, maar kan ik dat in dezelfde verhouding als het gasverbruik verdelen? Lijkt mij wel.

Overigens is het ook nog wel als tijdelijke optie te overwegen om de HR-ketel te houden (we koken voorlopig nog op gas) maar gezien de ruimte heb ik hem liever uit de weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 21:31
Een pelletketel op zolder lijkt me echt totaal onhandig. Pellets naar boven slepen, en as weer naar beneden.

Kun je niet slimmer in isolatie investeren? Eventueel gevolgd door een warmtepomp.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
hesselbeertje schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:44:
Een pelletketel op zolder lijkt me echt totaal onhandig. Pellets naar boven slepen, en as weer naar beneden.
Vandaar ook mijn vraag wat het verbruik is. Sjouwen is op zich geen probleem, of ik nu de boel naar de garage moet 'slepen' of twee trappen omhoog, maar als het om honderden kilo's per dag gaat wordt het verhaal natuurlijk anders.
Kun je niet slimmer in isolatie investeren? Eventueel gevolgd door een warmtepomp.
Isolatie is al gedaan ;) Huis is van 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 14:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Heb je een stroomoverschot? Waarom dan niet investeren in elektrisch verwarmen dmv een warmtepomp (lucht/lucht of Lucht/water)?

Laatst genoemde zit ook nog eens een leuke subsidie op (ook ook de pelletkachels overigens)

https://www.rvo.nl/subsid...die-duurzame-energie-isde

[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 11-09-2017 19:02 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Notna schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:56:
Heb je een stroomoverschot? Waarom dan niet investeren in elektrisch verwarmen dmv een warmtepomp (lucht/lucht of Lucht/water)?

Laatst genoemde zit ook nog eens een leuke subsidie op
Geen stroomoverschot, ik rij elektrisch dus alles gaat de auto in...

Heb je al gezien wat de subsidie op een pelletkachel/ketel zit :9~
Een warmtepomp gaat hem voor mij niet worden (wellicht geheel ten onrechte) maar ik wil geen buitenunit plus dat ik het geluid van die buitenunit (zoemen) buitengewoon irritant vindt. (dat is ook de reden dat ik eerst geen pelletkachel wilde hebben ivm de ventilatoren die daar in zitten. (er zijn nu wel pelletkachels zonder ventilatoren, maar om nu naast een openhaard een pelletkachel te zetten...), vandaar mijn idee van een pelletketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Is een pelletkachel wel zoveel duurzamer dan een CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 14:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

BB-One schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:05:
[...]

Geen stroomoverschot, ik rij elektrisch dus alles gaat de auto in...

Heb je al gezien wat de subsidie op een pelletkachel/ketel zit :9~
Een warmtepomp gaat hem voor mij niet worden (wellicht geheel ten onrechte) maar ik wil geen buitenunit plus dat ik het geluid van die buitenunit (zoemen) buitengewoon irritant vindt. (dat is ook de reden dat ik eerst geen pelletkachel wilde hebben ivm de ventilatoren die daar in zitten. (er zijn nu wel pelletkachels zonder ventilatoren, maar om nu naast een openhaard een pelletkachel te zetten...), vandaar mijn idee van een pelletketel.
Ik heb zelf een L/L warmtepomp (oftewel gewoon een airco :+ ) van Daikin. Buitenunit staat buiten en die hoor je niet tot amper in een stille straat en al helemaal niet binnen.

De binnen unit hoor je uiteraard wel, maar is met 19 dB niet luid te noemen. Als je er direct onder zit hoor je wel blazen uiteraard, daar kom je niet omheen.

Maar het is persoonlijke keuze uiteraard. Ik wil compleet weg van gas, waar ik de CV ketel nu enkel nog gebruik voor WW (douchen c.q bad) en we koken op as. Met 5 personen is dat 130m3 per jaar aan gas en ~4200 kWh elektra. Alles (gas/elek) bij Greenchoice vandaan overigens, WP zit er voorlopig nog niet in.

Anyway; wellicht eens idee eens wat te luisteren naar warmtepompen. Misschien verrast het je nog. Ik ben mbt verduurzamen eigenlijk ook enorm tegen dingen verbranden, of het nu gas is of pallets c.q hout.
Sethro schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:10:
Is een pelletkachel wel zoveel duurzamer dan een CV?
Milieucentraal vind van niet tenzij het een open aard vervangt:

https://www.milieucentraa...tkachel-of-biomassaketel/

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 11-09-2017 19:30 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Notna schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:11:
[...]

Milieucentraal vind van niet tenzij het een open aard vervangt:

https://www.milieucentraa...tkachel-of-biomassaketel/
Groen gas verbruiken is misschien de beste optie, na volledig elektrisch natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Dank voor de reacties.

Ik heb me ook over de warmtepomp ingelezen. Mijn doel is uiteindelijk volledig van het gas af. Als ik het goed heb begrepen moet ik nog wat additionele investeringen doen bij een warmtepomp.
- Ik heb geen lage temperatuurverwarming in huis
- Ik heb geen vloerverwarming
- Warmwater, ik wil nimmer onder een koude douche staan omdat het warme water op is. Krijgt een warmtepomp een boiler van 200 liter op een acceptabele manier warm (acceptabel in de zin van tijd maar ook kosten (dit laatste is niet heel erg belangrijk ik heb graag wat geld voor ‘groen’ over))
- Dat bij elkaar genomen zegt mij dat het overstappen op een warmtepomp te kostbaar gaat zijn, danwel teveel inleveren op ‘luxe’.
- Een pelletketel kost mij met subsidie (even een wild guess) ongeveer € 2.000 (pelletketel, installatie + extra waterboiler en aftrek subsidie). Mijn HR ketel is nu 10 jaar oud dus op termijn aan vervanging toe. HR ketel vervangen kost € 1.200 (eveneens wild guess). Dus vanuit een economisch perspectief is een pelletketel ook goed haalbaar.
- De geleerden zijn het er blijkbaar niet over eens, maar gekeken naar de milieu impact van een HR-ketel vs een pelletketel is deze laatste schijnbaar iets beter voor het milieu (en voor groningen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1109
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-05 20:38
Een pelletketel gaat je niet inclusief installatie 2000 euro kosten ben ik bang.
Ik heb behoorlijk wat gelezen en aan offerte`s aangevraagd, echter kom ik altijd (zonder subsidie aftrek) rond de 10000 euro uit.

Alleen een goede rookgas afvoer kost al rond de 1000 euro.
Ik krijg straks een 25kw pellet ketel met een 270 liter WP boiler. Maximale subsidie, maar het totaal plaatje zit op 10.500 euro (gaat 3650 euro subsidie vanaf).

In mijn situatie zit er helemaal geen ketel overigens, dus je zal waarschijnlijk iets minder kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Als ik deze pak:
https://www.rrpelletkache...D9riNyISihtcaAvdCEALw_wcB

Kosten € 3.385 Af: subsidie € 2.500 geeft per saldo € 885
Buffervat 200 liter € 600
Installatie + andere kleine dingen € 1000 geeft € 2.485
(ik had ergens anders al een 'compleet' systeem gezien ketel + vat voor € 3.500 en daar dan nog subsidie vanaf, maar die kan ik zo snel niet meer vinden.

Rookgasafvoer zit al op zolder, eventueel nieuw dubbelwandig, maar dat is volgens mij niet nodig. Maar is slechts 2 meter, dus dat is wisselgeld, lees euro of 200?

Waar mis ik wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BB-One schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:07:
- De geleerden zijn het er blijkbaar niet over eens, maar gekeken naar de milieu impact van een HR-ketel vs een pelletketel is deze laatste schijnbaar iets beter voor het milieu (en voor groningen)
Als je CO2 als maatstaf neemt zou het wellicht kunnen, maar CO2 is zo'n beetje het minst schadelijke wat er uit de schoorsteen komt.
Ik verbaas me enorm dat er subsidie zit op iets wat schadelijkere rook uitstoot en schadelijker is in de productie dan aardgas.
Pagina: 1