Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1m0
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-06-2018
Hallo,

Ik wil een laptop kopen voor studie en ook om spelletjes op te doen, en zou graag advies willen.

Eerst de gestelde vragen:

Wat ga je met je laptop doen?
Het is voor studie (PDFs lezen, typen en aantekeningen maken), browsen, Netflixen en spelletjes spelen, waarbij dat laatste waarschijnlijk de zwaarste toepassing is. Ik hoef niet al te zware spellen te doen, maar ik wil graag Civ V en VI met touchscreen kunnen spelen, en ook voor aantekeningen maken wil ik een touchscreen.
Ik ga niet Photoshoppen/video editten. OS moet Windows zijn.

Wat is je budget?
Rond de 1000 euro. Minder is welkom, meer is mogelijk als het het waard is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, naar het werk en in de trein.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeur.

Mijn lijst met eisen en wensen is nu:
processor: liefst i5 of vergelijkbaar/beter
GPU: liefst los en capabel
HD: SSD die in ieder geval rond de 200 GB komt
RAM: graag 8 GB
scherm: touchscreen, minstens 1920x1080, graag IPS, liefst 13 of 14"
gewicht: niet veel zwaarder dan 1,5 kilo
accuduur: liefst 5+ uur bij normaal gebruik (8 uur zou mooi zijn)
poorten: USB 3 en liefst ook een ethernet poort

Met een deel van deze eisen kwam ik uit op deze zoekopdracht: categorie: Laptops en de twee meest interessante laptops zijn dan pricewatch: HP Pavilion x360 14-ba025nd en pricewatch: Lenovo Yoga 520-14IKB 80X80059MH. Zonder reviews lijkt de Lenovo me de beste optie ivm de grotere accu.

Ik ben vooral benieuwd hoe belangrijk een dedicated GPU is. Is bijvoorbeeld de GeForce 940MX veel beter dan de onboard Intel HD 620? Ik wil in ieder geval Civilization VI op normale snelheid kunnen spelen, maar als een dedicated GPU daar niet veel bij helpt maar wel erg bij andere spellen dan is dat het ook waard.
Een tweede vraag hierover: kost een dedicated GPU veel meer stroom dan de onboard GPU? Ik las ergens dat de dedicated GPU alleen aan hoeft als die nodig is, regelt Windows dat voor je?

En zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten, die ik nu vergeten ben?

Veel dank voor het lezen!

Edit: ik heb ook even gekeken naar tablets (daar staan onder andere de Microsoft Surfaces tussen): categorie: Tablets. Dat ziet er allemaal ook mooi uit, maar ik kan niet filteren op videochip, en alles onder de 1000 euro heeft onboard GPU.

[ Voor 9% gewijzigd door S1m0 op 11-09-2017 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1m0
Bump, heeft iemand ervaring met dergelijke 2-in-1 laptops waar je ook spelletjes op kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-07 15:00
Kijk eens hier voor het vergelijken van de dedicated en niet-dedicated GPU's. De Intel 620 scoort daar toch wel aanzienlijk lager wat me doet vermoeden dat je dat beter niet kunt kiezen.

Wat betreft accuverbruik van zo'n grafisch kaartje, tja, ik heb er geen ervaring mee maar wat ik hoor is dat de accuduur altijd tegenvalt met gamen. Dus zoek even op internet naar ( desnoods engelstalige) reviews van laptops die je op het oog hebt en kies ook zeker een laptop met veel Wh

Edit: en uiteraard, een dedicated GPU staat niet heel de dag te loeien. Ik weet niet wat het stroomverbruik is in idle stand maar je kan ervan uitgaan dat dit te verwaarlozen is. Ook dedicated GPUs zijn bedoeld voor laptops he

Edit2: die HP waar je naar refereert, toevallig krikg ik die morgen binnen. Als je daar meer over wilt weten kan je dus een weekje mijn ervaring afwachten en als je hem daarna wilt bestellen, hij is slechts 900€ ipv 1000€ in de HP student store. Weet niet of je student bent, anders ken je wellicht iemand (een neefje ofzo) die studeert die hem voor je kan bestellen.

[ Voor 39% gewijzigd door nino_070 op 19-09-2017 01:25 ]

• S1m0
nino_070 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 01:20:
Kijk eens hier voor het vergelijken van de dedicated en niet-dedicated GPU's. De Intel 620 scoort daar toch wel aanzienlijk lager wat me doet vermoeden dat je dat beter niet kunt kiezen.

Wat betreft accuverbruik van zo'n grafisch kaartje, tja, ik heb er geen ervaring mee maar wat ik hoor is dat de accuduur altijd tegenvalt met gamen. Dus zoek even op internet naar ( desnoods engelstalige) reviews van laptops die je op het oog hebt en kies ook zeker een laptop met veel Wh

Edit: en uiteraard, een dedicated GPU staat niet heel de dag te loeien. Ik weet niet wat het stroomverbruik is in idle stand maar je kan ervan uitgaan dat dit te verwaarlozen is. Ook dedicated GPUs zijn bedoeld voor laptops he

Edit2: die HP waar je naar refereert, toevallig krikg ik die morgen binnen. Als je daar meer over wilt weten kan je dus een weekje mijn ervaring afwachten en als je hem daarna wilt bestellen, hij is slechts 900€ ipv 1000€ in de HP student store. Weet niet of je student bent, anders ken je wellicht iemand (een neefje ofzo) die studeert die hem voor je kan bestellen.
Dank voor je reactie nino.

In je eerste paragraaf wilde je denk ik iets linken, maar je lijkt de link vergeten te zijn. Als je hem nog hebt zou het erg welkom zijn, dat is waar ik naar op zoek ben. Als de GPU inderdaad niet de hele tijd aan staat dan is dat goed nieuws.

Ik ben zeer benieuwd naar je ervaring met de HP. Heb je ook naar de Lenovo gekeken, en zo ja, waarom heb je voor de HP gekozen? Vooral wat betreft batterijgrootte leek de Lenovo me een betere optie. Maar ik zou dus graag horen hoe de HP bevalt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
S1m0 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:52:
[...]

Dank voor je reactie nino.

In je eerste paragraaf wilde je denk ik iets linken, maar je lijkt de link vergeten te zijn. Als je hem nog hebt zou het erg welkom zijn, dat is waar ik naar op zoek ben. Als de GPU inderdaad niet de hele tijd aan staat dan is dat goed nieuws.
https://www.notebookcheck...Benchmark-List.844.0.html
Hier de link.
Ik ben zeer benieuwd naar je ervaring met de HP. Heb je ook naar de Lenovo gekeken, en zo ja, waarom heb je voor de HP gekozen? Vooral wat betreft batterijgrootte leek de Lenovo me een betere optie. Maar ik zou dus graag horen hoe de HP bevalt!
HP is inmiddels binnen, fijne laptop met mooie afwerking. Alleen de touchpadknoppen zitten zeg maar net als bij een macbook in de touchpad en daar ben ik zelf niet zo'n fan van, dit vind ik als enige een beetje tegen het goedkope aan aanvoelen.

Probleempje, vanwege het ontbreken van een optische drive kan ik zo snel geen games erop testen. Maar, de Lenovo die je noemt heeft dezelfde grafische kaart dus daar hoef je de HP niet om te laten staan. En dan over de Lenovo, die hebben we niet overwogen omdat we in de pricewatch zochten op <1,6kg. Dus beetje toeval dat die er niet uitkwam. Anders hadden we alsnog de HP besteld hoor, want vriendin. Die gaat echt niet met zo'n zwartgrijs Lenovo geval rondlopen :+

Bovendien is de HP met studentenkorting dus 50€ goedkoper. Enige nadeel wat ik zo snel zie is dat het geheugen van de HP niet uitbreidbaar is. Maar 8GB is meestal voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1m0
nino_070 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 16:58:
[...]

https://www.notebookcheck...Benchmark-List.844.0.html
Hier de link.

[...]

HP is inmiddels binnen, fijne laptop met mooie afwerking. Alleen de touchpadknoppen zitten zeg maar net als bij een macbook in de touchpad en daar ben ik zelf niet zo'n fan van, dit vind ik als enige een beetje tegen het goedkope aan aanvoelen.

Probleempje, vanwege het ontbreken van een optische drive kan ik zo snel geen games erop testen. Maar, de Lenovo die je noemt heeft dezelfde grafische kaart dus daar hoef je de HP niet om te laten staan. En dan over de Lenovo, die hebben we niet overwogen omdat we in de pricewatch zochten op <1,6kg. Dus beetje toeval dat die er niet uitkwam. Anders hadden we alsnog de HP besteld hoor, want vriendin. Die gaat echt niet met zo'n zwartgrijs Lenovo geval rondlopen :+

Bovendien is de HP met studentenkorting dus 50€ goedkoper. Enige nadeel wat ik zo snel zie is dat het geheugen van de HP niet uitbreidbaar is. Maar 8GB is meestal voldoende.
Dank voor de link. Een onboard GPU helpt inderdaad flink zo te zien, en dat is wat ik zoek: voor iets meer geld toch een beetje spelletjes kunnen spelen op low settings. Civ 6 zou bijvoorbeeld twee keer de framerate halen op low, dat is het wel waard voor mij.

Wat betreft het uiterlijk, ik denk dat goud een beetje ver gaat voor mij ;) dus wat dat betreft ga ik denk ik ook eerder voor de Lenovo. Wat betreft specs zijn de twee laptops gelijk dus hoewel ik dat ik voor de Lenovo ga hoor ik het graag als je nog meer te zeggen hebt over de HP, in deze draad of als je nog een review zou schrijven.

In ieder geval erg bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
S1m0 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:28:
[...]

Dank voor de link. Een onboard GPU helpt inderdaad flink zo te zien, en dat is wat ik zoek: voor iets meer geld toch een beetje spelletjes kunnen spelen op low settings. Civ 6 zou bijvoorbeeld twee keer de framerate halen op low, dat is het wel waard voor mij.

Wat betreft het uiterlijk, ik denk dat goud een beetje ver gaat voor mij ;) dus wat dat betreft ga ik denk ik ook eerder voor de Lenovo. Wat betreft specs zijn de twee laptops gelijk dus hoewel ik dat ik voor de Lenovo ga hoor ik het graag als je nog meer te zeggen hebt over de HP, in deze draad of als je nog een review zou schrijven.

In ieder geval erg bedankt voor de hulp!
Review schrijven was ik niet van plan haha, het is ook mijn vriendins laptop. En zoals gezegd, gamen ga ik voorlopig nog niet kunnen doen. Het is echter wel een prachtig licht en compacte laptop, veel compacter nog dan de Dell E7470 die ik zelf heb. Dus mocht je nog specifieke vragen hebben erover, hoor ik 't graag via PM.
En 't uiterlijk, ook als jongen zou ik me er niet voor schamen in de trein hoor ;)
Het is echt heel subtiel goud en met het zilveren toetsenbord, staat wel erg chic en 't is helemaal niet "over de top" imho. Maar smaken verschillen.

Edit: en je hebt 't in je beginpost over dat je iets over budget kan gaan als dit veel nut heeft. Nou is 't voor Civ6 misschien wel aan te raden om voor een dedicated GPU én een i7 te gaan. Misschien daar nog even op zoeken in de pricewatch, of op Dell.com staan ook nog aanbiedingen t/m vandaag geloof ik.

[ Voor 10% gewijzigd door nino_070 op 20-09-2017 21:12 ]

Pagina: 1