Hallo,
Ik wil een laptop kopen voor studie en ook om spelletjes op te doen, en zou graag advies willen.
Eerst de gestelde vragen:
Wat ga je met je laptop doen?
Het is voor studie (PDFs lezen, typen en aantekeningen maken), browsen, Netflixen en spelletjes spelen, waarbij dat laatste waarschijnlijk de zwaarste toepassing is. Ik hoef niet al te zware spellen te doen, maar ik wil graag Civ V en VI met touchscreen kunnen spelen, en ook voor aantekeningen maken wil ik een touchscreen.
Ik ga niet Photoshoppen/video editten. OS moet Windows zijn.
Wat is je budget?
Rond de 1000 euro. Minder is welkom, meer is mogelijk als het het waard is.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, naar het werk en in de trein.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeur.
Mijn lijst met eisen en wensen is nu:
processor: liefst i5 of vergelijkbaar/beter
GPU: liefst los en capabel
HD: SSD die in ieder geval rond de 200 GB komt
RAM: graag 8 GB
scherm: touchscreen, minstens 1920x1080, graag IPS, liefst 13 of 14"
gewicht: niet veel zwaarder dan 1,5 kilo
accuduur: liefst 5+ uur bij normaal gebruik (8 uur zou mooi zijn)
poorten: USB 3 en liefst ook een ethernet poort
Met een deel van deze eisen kwam ik uit op deze zoekopdracht: categorie: Laptops en de twee meest interessante laptops zijn dan pricewatch: HP Pavilion x360 14-ba025nd en pricewatch: Lenovo Yoga 520-14IKB 80X80059MH. Zonder reviews lijkt de Lenovo me de beste optie ivm de grotere accu.
Ik ben vooral benieuwd hoe belangrijk een dedicated GPU is. Is bijvoorbeeld de GeForce 940MX veel beter dan de onboard Intel HD 620? Ik wil in ieder geval Civilization VI op normale snelheid kunnen spelen, maar als een dedicated GPU daar niet veel bij helpt maar wel erg bij andere spellen dan is dat het ook waard.
Een tweede vraag hierover: kost een dedicated GPU veel meer stroom dan de onboard GPU? Ik las ergens dat de dedicated GPU alleen aan hoeft als die nodig is, regelt Windows dat voor je?
En zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten, die ik nu vergeten ben?
Veel dank voor het lezen!
Edit: ik heb ook even gekeken naar tablets (daar staan onder andere de Microsoft Surfaces tussen): categorie: Tablets. Dat ziet er allemaal ook mooi uit, maar ik kan niet filteren op videochip, en alles onder de 1000 euro heeft onboard GPU.
Ik wil een laptop kopen voor studie en ook om spelletjes op te doen, en zou graag advies willen.
Eerst de gestelde vragen:
Wat ga je met je laptop doen?
Het is voor studie (PDFs lezen, typen en aantekeningen maken), browsen, Netflixen en spelletjes spelen, waarbij dat laatste waarschijnlijk de zwaarste toepassing is. Ik hoef niet al te zware spellen te doen, maar ik wil graag Civ V en VI met touchscreen kunnen spelen, en ook voor aantekeningen maken wil ik een touchscreen.
Ik ga niet Photoshoppen/video editten. OS moet Windows zijn.
Wat is je budget?
Rond de 1000 euro. Minder is welkom, meer is mogelijk als het het waard is.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, naar het werk en in de trein.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeur.
Mijn lijst met eisen en wensen is nu:
processor: liefst i5 of vergelijkbaar/beter
GPU: liefst los en capabel
HD: SSD die in ieder geval rond de 200 GB komt
RAM: graag 8 GB
scherm: touchscreen, minstens 1920x1080, graag IPS, liefst 13 of 14"
gewicht: niet veel zwaarder dan 1,5 kilo
accuduur: liefst 5+ uur bij normaal gebruik (8 uur zou mooi zijn)
poorten: USB 3 en liefst ook een ethernet poort
Met een deel van deze eisen kwam ik uit op deze zoekopdracht: categorie: Laptops en de twee meest interessante laptops zijn dan pricewatch: HP Pavilion x360 14-ba025nd en pricewatch: Lenovo Yoga 520-14IKB 80X80059MH. Zonder reviews lijkt de Lenovo me de beste optie ivm de grotere accu.
Ik ben vooral benieuwd hoe belangrijk een dedicated GPU is. Is bijvoorbeeld de GeForce 940MX veel beter dan de onboard Intel HD 620? Ik wil in ieder geval Civilization VI op normale snelheid kunnen spelen, maar als een dedicated GPU daar niet veel bij helpt maar wel erg bij andere spellen dan is dat het ook waard.
Een tweede vraag hierover: kost een dedicated GPU veel meer stroom dan de onboard GPU? Ik las ergens dat de dedicated GPU alleen aan hoeft als die nodig is, regelt Windows dat voor je?
En zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten, die ik nu vergeten ben?
Veel dank voor het lezen!
Edit: ik heb ook even gekeken naar tablets (daar staan onder andere de Microsoft Surfaces tussen): categorie: Tablets. Dat ziet er allemaal ook mooi uit, maar ik kan niet filteren op videochip, en alles onder de 1000 euro heeft onboard GPU.
[ Voor 9% gewijzigd door S1m0 op 11-09-2017 17:02 ]