Isoleren dak/plafond appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-08 11:56
Wij zijn inmiddels zo'n 8 jaar trotse bezitters van een jaren 50 appartement op de 4e etage. Na 8 jaar hebben we behoefte om de woning te moderniseren en we staan nu voor een grote keuze namelijk isolatie en verwarming. Momenteel stoken we een gaskachel die overigens prima functioneert. Maar we hebben ook een boiler overgenomen van de vorige eigenaren en die is niet heel zuinig.

Naast verwarming denken wij dat isoleren ons woongenot flink zal vergroten omdat de gehele woning nu redelijk koud is behalve de woonkamer, mijn thuiskantoor verwarm ik met een convectiekachel. Die moet nu op koude dagen er flink aan trekken om de kamer een beetje leefbaar te houden.

Ik kom er echter niet helemaal uit wat de beste manier van isoleren zal zijn voor ons en ik ben op zoek naar ervaringen van andere mensen met dit onderwerp.

Wij wonen onder het platte dak, en ik begrijp van diverse bronnen op internet dat een warm dak de voorkeur geniet. Echter zijn er een paar issues met dat plan. Ten eerste hebben wij een soort kruipruimte tussen het daadwerkelijke dak en ons plafond. M.a.w. ik kan op het plafond rond kruipen, ik schat de hoogte zo rond de 40-50cm (lang geleden dat ik er via een tijdelijk gat ben geweest). Daar tocht het behoorlijk en het lijkt me dat ik dus met een warmdak nog steeds veel warmte verlies. Issue 2 is dat het dak domein van de VVE is en dat het huidige dak pas over 10-15 jaar aan vervanging toe zal zijn. Nog niet besproken maar ik denk niet dat ik mensen meteen enthousiast ga krijgen.

Optie twee is het inblazen van korrels/parels. Dit gebeurt door op bepaalde plekken gaatjes te boren en daar met een compressor een laag isolatie materiaal in te spuiten. Dit klinkt mij fantastisch in de oren, maar een aannemer die ik onlangs bij toeval sprak (ik moet hem ook nog uitnodigen) dacht dat dit niet de oplossing met het meeste rendement zou zijn. Hij kon het redelijk onderbouwen maar ik weet nu niet goed of hij zijn eigen werk wilde promoten of dat het technisch ook sluitend was.

Mijn vader, klusser van het eerste uur, stelt voor om tegen het huidige plafond te isoleren. Nadeel van deze oplossing is dat de woonkamer lager wordt. Ook moeten we dan nog een keuze maken voor het al dan niet verwijderen oude plafond.

Uiteraard gaan we aannemers uitnodigen maar ik wil me toch eerst wapenen met kennis over dit onderwerp want ik wil niet de verkeerde keuze maken.

Concreet wat is nu de meest rendabele wijze om ons dak te isoleren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:06
Ik zou pir platen OP je plafond leggen, in die kruipruimte. Makkelijke oplossing, zelf uit te voeren, betaalbaar, geen impact op de huidige afwerking, geen lager plafond, waar hebben we het nog over? Neerleggen dat spul!

Hoe zijn de gevels eraan toe? Dubbel glas? Binnen- of buitengalerij?

Wat voor ventilatie heb je? Hoe stookt de rest? Heb je de mogelijkheid een cv-ketel te plaatsen?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
Dat was snel!

Ik moet wel zeggen, die kruipruimte bestaat voornamelijk uit balken waar het plafond tegen aan is geschroefd/getimmerd. Dus dan liggen die platen op de balken, is dat een probleem?
Buiten dat vind ik het trouwens een prima suggestie!

Gevels zijn ok maar niet geisoleerd, recent is achter opnieuw gevoegd. De gehele woning is voorzien van dubbelglas in kunstof kozijnen. En we hebben geen galerij, maar een portiek. Ventilatie hebben we niet, maar ik wil investeren in een luchtverversingsysteem voor de gesloten natte ruimtes.

Naast isoleren twijfelen we aan de keuze voor CV (op plek van boiler) of misschien een modernere non-gas oplossing. Maar de vraag is of we voldoende isoleren om bijvoorbeeld met IR verwarimg te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:40

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Wat is huidige gasverbruik?

Ir panelen als hoofdverwarming is niet aan te raden. Het warmt de ruimte niet (echt) op, maar alleen de mens zelf. Je moet dus in de buurt zijn. Hiermee dus prima als bijverwarming voor bureau of badkamer.

Als je tussen je plafond kan kun je ook een L/L warmtepomp met meerdere zones installeren. Dan ben je all-electric, scheelt ook vastrecht gas.

Isoleren bovenop de balken is prima. Erboven heb je voldoende tocht om geen last te krijgen van vocht.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Een appartement valt onder een VvE. Zonder toestemming van de VvE mag je in principe geen wijzigingen aan de buitenkant aanbrengen.
Als je een slapende VvE hebt dan is het wat lastiger want dan doet iedereen maar wat. En als jouw werkzaamheden bij de buren problemen veroorzaken dan is het hommeles..

Een actieve VvE spaart voor grootonderhoud. Vanuit die spaarpot zou ook isolatie van de buitenschil betaald moeten worden.

Inderdaad, een plat dak isoleer je van buitenaf. Het is alleen niet erg handig om het dak van 1 appartement te doen. Meestal wordt isoleren gecombineerd met de vervanging van de dakbedekking van het hele dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor Glaswol gaan op een plafond ipv PIR. Is goedkoper een makkelijker op maat te snijden. (Je krijgt er alleen ontzetten jeuk van.)

Voor een plafond van 60m ben je voor ongeveer 200 euro klaar (RD waarde 3)
https://www.isolatiemater...120mm-rd320-4plpak-215m2/

Gewoon in de kruipruimte bovenop je plafond leggen tussen de balken. (En eventueel een tweede laag daar boven op) Kost hooguit een halve dag werk als je het zelf doet.

Dat het daar boven erg tocht is net erg, betekent dat het goed ventileert en de glaswol zal daardoor niet vochtig worden. En de isolatie is een soort 'deken' dat jouw plafond beschermd van de koude tocht.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2017 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:15
Al 8 jaar... Is verhuizing geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
prein2 schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:10:
Wat is huidige gasverbruik?

Ir panelen als hoofdverwarming is niet aan te raden. Het warmt de ruimte niet (echt) op, maar alleen de mens zelf. Je moet dus in de buurt zijn. Hiermee dus prima als bijverwarming voor bureau of badkamer.

Als je tussen je plafond kan kun je ook een L/L warmtepomp met meerdere zones installeren. Dan ben je all-electric, scheelt ook vastrecht gas.

Isoleren bovenop de balken is prima. Erboven heb je voldoende tocht om geen last te krijgen van vocht.
Dankjewel voor je inzichten. Huidige gasverbruik moet ik even opzoeken, maar is relatief laag omdat we dus maar een ruimte met gas stoken.
nokiaan958GB schreef op maandag 11 september 2017 @ 23:32:
Een appartement valt onder een VvE. Zonder toestemming van de VvE mag je in principe geen wijzigingen aan de buitenkant aanbrengen.
Als je een slapende VvE hebt dan is het wat lastiger want dan doet iedereen maar wat. En als jouw werkzaamheden bij de buren problemen veroorzaken dan is het hommeles..

Een actieve VvE spaart voor grootonderhoud. Vanuit die spaarpot zou ook isolatie van de buitenschil betaald moeten worden.

Inderdaad, een plat dak isoleer je van buitenaf. Het is alleen niet erg handig om het dak van 1 appartement te doen. Meestal wordt isoleren gecombineerd met de vervanging van de dakbedekking van het hele dak.
We hebben een actieve VvE en zoals al gemeld is het dak enkele jaren voordat ik er ben komen wonen vervangen. Dus dat staat voorlopig nog niet op de agenda.
Daarnaast vraag ik me dus af of onze 'kruipruimte' i.c.m. een zgn warm dak wel maximaal rendement oplevert.

Uiteraard vraag ik voor alle werkzaamheden toestemming bij de VvE. Die kruipruimte is in dat geval een beetje dubieus, maar daarom regel ik die toestemming maar alvast.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 07:14:
Ik zou voor Glaswol gaan op een plafond ipv PIR. Is goedkoper een makkelijker op maat te snijden. (Je krijgt er alleen ontzetten jeuk van.)

Voor een plafond van 60m ben je voor ongeveer 200 euro klaar (RD waarde 3)
https://www.isolatiemater...120mm-rd320-4plpak-215m2/

Gewoon in de kruipruimte bovenop je plafond leggen tussen de balken. (En eventueel een tweede laag daar boven op) Kost hooguit een halve dag werk als je het zelf doet.

Dat het daar boven erg tocht is net erg, betekent dat het goed ventileert en de glaswol zal daardoor niet vochtig worden. En de isolatie is een soort 'deken' dat jouw plafond beschermd van de koude tocht.
Het hangt er denk ik een beetje vanaf wat lekker werkt, rechtop zitten is bijvoorbeeld al onmogelijk. Ook moeten we het materiaal dus gemakkelijk bovenop die ruimte krijgen. Om de haalbaarheid te testen hebben wij ons al voorgenomen om een proef te draaien, we offeren daarvoor het inbouwplafond van de badkamer op om boven op het plafond te komen.

Ik heb het nog niet uitgezocht, maar zit er veel verschil in rendement tussen glaswol en die PIR platen?
President schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 07:23:
Al 8 jaar... Is verhuizing geen optie?
Verklaar je nader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

analogue schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:59:
Ik heb het nog niet uitgezocht, maar zit er veel verschil in rendement tussen glaswol en die PIR platen?
PIR is ongeveer 40-50% dunner dan Glaswol voor een vergelijkbare RD waarde, maar het kost snel 5 tot 6 keer zoveel.

Glaswol is eenvoudiger te bewerken, het is buigbaar en je kan het gewoon doorsnijden met een (keuken)mes. Aan elkaar sluiten kan ook naadloos zelfs als je wat schuin heb afgesneden.

PIR is keihard, ideaal voor een warm dak waar je op moet lopen, maar mijn mening is dat het voor jou overkill zou zijn.

Ik ben engelstalig, excuses voor taalfouten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2017 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:29
Je kan ook rotswol gebruiken. Dat kriebelt minder, en isoleert net zoals glaswol.
Wel zorgen dat het overal goed aansluit.

In jouw toepassing zie ik geen meerwaarde in PUR of PIR. De dikte is niet echt van belang hier.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:15
Geen idee of jullie plannen hebben voor een huis (ivm gezinsuitbreiding, meer woonruimte, financieel mogelijk), want dan is elke euro die je nu uitgeeft bijvoorbeeld maar 75 cent waard als je gaat verhuizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:12:
[...]

PIR is ongeveer 40-50% dunner dan Glaswol voor een vergelijkbare RD waarde, maar het kost snel 5 tot 6 keer zoveel.

Glaswol is eenvoudiger te bewerken, het is buigbaar en je kan het gewoon doorsnijden met een (keuken)mes. Aan elkaar sluiten kan ook naadloos zelfs als je wat schuin heb afgesneden.

PIR is keihard, ideaal voor een warm dak waar je op moet lopen, maar mijn mening is dat het voor jou overkill zou zijn.

Ik ben engelstalig, excuses voor taalfouten.
Taal is geen probleem hoor! En een zeer bruikbaar advies, dankjewel!
Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:35:
Je kan ook rotswol gebruiken. Dat kriebelt minder, en isoleert net zoals glaswol.
Wel zorgen dat het overal goed aansluit.

In jouw toepassing zie ik geen meerwaarde in PUR of PIR. De dikte is niet echt van belang hier.
Ok ga ik bekijken, thanks!
President schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:41:
[...]

Geen idee of jullie plannen hebben voor een huis (ivm gezinsuitbreiding, meer woonruimte, financieel mogelijk), want dan is elke euro die je nu uitgeeft bijvoorbeeld maar 75 cent waard als je gaat verhuizen
Ah dank voor je uitleg. Inderdaad is verhuizen een optie maar niet op korte (3-5 jaar) termijn, vermoed ik. Ik ben ondernemer en we hebben heel wat jaren onze winstcijfers gedrukt, wat ons nu de kans ontneemt om ook echt een huis te kopen die als opwaardering van ons huidige appartement geldt.

gezinsuitbreiding zou kunnen gebeuren, maar zelfs dan redden we het hier nog wel een paar jaar voordat we echt toe zijn aan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:06
Rockwool / Glaswol is inderdaad makkelijker te verwerken, maar kleed je wel goed aan en denk hierbij ook om bescherming voor de ogen en ademhaling!

Wat betreft "rendement": je hoeft alleen maar naar de Rd waarde te kijken, hoger is beter.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:50

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Houdt rekening ermee dat isoleren van je eigen plafond de nodige gevolgen kan hebben. Als er vocht komt tussen het plafond en jouw isolatie, dan gaan jouw houten balken rotten. Daarom is eigenlijk altijd het advies om een 'warm dak' te nemen.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BadpunK schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:47:
Houdt rekening ermee dat isoleren van je eigen plafond de nodige gevolgen kan hebben. Als er vocht komt tussen het plafond en jouw isolatie, dan gaan jouw houten balken rotten. Daarom is eigenlijk altijd het advies om een 'warm dak' te nemen.
Dat is hier niet van toepassing, een warm dak constructie heeft hier geen enkele nut omdat er een (tochtige) kruipruimte tussen het dak en plafond is.

Eigenlijk wordt het een soort 'warm plafond' constructie, het is mogelijk dat de bovenkant (koude zijde) van de isolatie vochtig wordt, maar er is ventilatie genoeg daarboven volgens OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als ik het verhaal zo lees is het grootste warmtelek te wijten aan de tocht over het plafond heen; als de luchtstroom hier beperkt kan worden gaat voor alle bewoners op dezelfde woonlaag het rendement omhoog omdat er minder warmte naar de buitenlucht lekt. Is er iets bekend over de keuzes die bij het aanbrengen van het huidige dak tot deze situatie geleid hebben? Er zit m.i. een groot verschil tussen afdoende ventilatie en tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:32

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:03:
[...]

Dat is hier niet van toepassing, een warm dak constructie heeft hier geen enkele nut omdat er een (tochtige) kruipruimte tussen het dak en plafond is.

Eigenlijk wordt het een soort 'warm plafond' constructie, het is mogelijk dat de bovenkant (koude zijde) van de isolatie vochtig wordt, maar er is ventilatie genoeg daarboven volgens OP.
Ik vraag me af of dat genoeg is, ik zou denk ik toch voor een dampdichte folie aan de warme kant gaan.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
Ik denk dat de eerst volgende stap is om weer eens bovenop het plafond in die kruipruimte te komen en dan kan ik ook iets beter beoordelen waar de tocht vandaan komt.

Verder ben ik enorm blij met alle suggesties en ben ik al vele stappen verder qua opties dan ik vooraf had verwacht.

Mocht ik twijfels hebben dan ga ik het probleem bij een lokale aannemer voorleggen (bijvoorbeeld over wel/geen folie), maar ik weet nu welke vragen ik moet stellen en welke antwoorden ik kan verwachten :)
Pagina: 1