Pin 13 blokkeren op bestaande HDMI kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 5.370 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:16
Mijn vraag
Ik wil graag pin 13 van een bestaande HDMI kabel blokkeren.

Waarom vraag je eigen af? Ik heb een Soundbar van Samsung en een Phillips TV van 2012. Deze TV heeft ARC en CEC en kan dus de soundbar aansturen met de afstandsbediening van de TV.
Wat ik ook ook heb is een Mediaspeler van AC Ryan, namelijk de Play-on.

Ik heb de soundbar in HDMI poort 1 zitten en die poort heeft ARC, maar zodra ik de mediaplayer aansluit op de TV met een andere HDMI kabel op een andere poort doet de soundbar het niet meer en de ARC wordt dan verstoord.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Philips 42PFL7675H
Samsung HW-K551
AC Ryan Playon!HD Mini 2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
http://www.supportforum.p...Easylink-on-Ph-TV-amp-HCS

Wat ik gevonden heb is het bovenstaande. Schijnt dat de mediaspeler een signaal door pin 13 stuurt die normaal gereserveerd is voor CEC. Dit zorgt dat soundbar niet meer werkt op de TV. Zie ook onderstaand plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://egpu.io/wp-content/uploads/wpforo/attachments/733/861-HDMIConnectorPinout.jpg

Hoe kan ik het beste deze pin blokkeren? Afplakken? Afknippen? Ombuigen?

Of een CEC killer kopen? https://www.onlinekabelshop.nl/hdmi-cec-killer

Of gewoon een HDMI 1.2 kabel kopen zonder CEC?

[ Voor 4% gewijzigd door mhindrik op 11-09-2017 14:19 ]

Alle vragen hebben een antwoord

Beste antwoord (via mhindrik op 14-09-2017 08:36)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zo'n CEC killer zijn de kosten ook niet, denk al goedkoper dan een oudere 1.2 kabel te kopen.

Maar is het vanuit je TV niet te blokkeren per poort?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zo'n CEC killer zijn de kosten ook niet, denk al goedkoper dan een oudere 1.2 kabel te kopen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
SinergyX schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:21:

Geen idee of CEC te blokkeren is per poort. Daar zal ik eens naar kijken.

Mijn gedachte overigens is het testen of het blokkeren van pin 13 daadwerkelijk de oplossing is voor mijn probleem. Of dat er wellicht iets anders speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 22:50
stukje tape over de pin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
Dat ga ik proberen vanavond, samen met de andere suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 21:39
Bij Pulse-Eight kan je kabeltje kopen waar deze ader niet in is aangesloten. Wordt ook geleverd met de CEC-adapter. Zie https://www.pulse-eight.com/p/110/cec-less-hdmi-cable
Helaas wel vrij prijzig voor 25cm HDMI-kabel waar alleen maar minder in zit dan standaard het geval is -O-

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:03
SinergyX schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:21:
goedkoper dan een oudere 1.2 kabel te kopen.
CEC maakt al sinds HDMI 1.0 deel uit van de standaard, al werd het maar zelden geïmplementeerd door de apparatuur. Ook een heel oude kabel zal netjes pin 13 doorverbonden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-03 00:41
Hmmmm kabel blootleggen en draadje doorknippen van pin 13?

[ Voor 5% gewijzigd door coolbvrobin op 11-09-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkert070
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-02 17:09
Misschien totaal overbodig maar waarom niet het volgende :

Mediaplayer -> TV via HDMI -> TV soundbar via optisch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
Heb ik gisteravond geprobeerd maar de connector is zo klein dat ik zelf onmogelijk de tape over het pinnetje kan krijgen.
Rikkert070 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:36:

Heb ik gedaan, maar dan komt er geen geluid uit de Soundbar zodra ik TV kijk. Dus niet de mediaplayer gebruik.

Want zonder HDMI vanuit de Mediaplayer naar de TV heb ik geen beeld. Maar laat ik de HDMI kabel van de mediaplayer in de TV zitten en probeer daarna TV te kijken met het geluid via ARC krijg ik geen geluid.

Dan zou ik elke keer dat ik TV wil kijken en het geluid via de soundbar wil afspelen de HDMI kabel van de Mediaplayer eruit moeten trekken. Dat is vrij omslachtig.

[ Voor 28% gewijzigd door mhindrik op 12-09-2017 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:09
Je kunt het ook net zo doen als de mensen in het forum wat je aanhaalt.
Bij de Action twee HDMI kabels halen voor een paar euro, bij de ene aders knippen totdat je meet dat PIN 13 niet meer verbonden is, daarna knip je dezelfde ader door bij de andere kabel.

Wat in het forum staat is dat het in de meeste gevallen de rode ader is, dus als je die als eerste doorknipt heb je misschien gelijk een goede kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkert070
mhindrik schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:09:
[...]

Heb ik gisteravond geprobeerd maar de connector is zo klein dat ik zelf onmogelijk de tape over het pinnetje kan krijgen.

[...]

Heb ik gedaan, maar dan komt er geen geluid uit de Soundbar zodra ik TV kijk. Dus niet de mediaplayer gebruik.

Want zonder HDMI vanuit de Mediaplayer naar de TV heb ik geen beeld. Maar laat ik de HDMI kabel van de mediaplayer in de TV zitten en probeer daarna TV te kijken met het geluid via ARC krijg ik geen geluid.

Dan zou ik elke keer dat ik TV wil kijken en het geluid via de soundbar wil afspelen de HDMI kabel van de Mediaplayer eruit moeten trekken. Dat is vrij omslachtig.
toon volledige bericht
Volgens mij heeft optisch altijd een hogere prio als HDMI dus zal HDMI gedempt worden als optisch is aangesloten. Dit houdt dus in dat je op de soundbar het optische kanaal moet selecteren. Infeite geef je dus het geluid van de mediaplayer door via HDMI naar TV en wordt dat via optisch doorgegeven aan de soundbar. Indien uiteraard op de juiste stand staat. Of mis ik iets hier..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
Rikkert070 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:07:
[...]

Volgens mij heeft optisch altijd een hogere prio als HDMI dus zal HDMI gedempt worden als optisch is aangesloten. Dit houdt dus in dat je op de soundbar het optische kanaal moet selecteren. Infeite geef je dus het geluid van de mediaplayer door via HDMI naar TV en wordt dat via optisch doorgegeven aan de soundbar. Indien uiteraard op de juiste stand staat. Of mis ik iets hier..?
Wat je zegt klopt, maar is niet de strekking van het probleem.

Het probleem is op het moment dat de HDMI kabel van de mediaplayer in de TV zit, ondanks dat ik niet de mediaplayer heb aanstaan, geen geluid krijg uit de soundbar op het moment dat ik alleen de TV heb aanstaan. Dus dat ik RTL5 aan het kijken ben krijg ik geen geluid uit de soundbar.

De HDMI kabel vanuit de mediaplayer verstoort namelijk het geheel omdat er signaal via pin 13 wordt gestuurd naar de TV en het hele CEC gedeelte ontregelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 14:17
Ik heb dit een tijd terug gedaan door met een pincet (soldeerpincet, die is sterk genoeg) het pinnetje uit de stekker te trekken. Voordeel van deze oplossing is dat je geen extra verloopjes aan je tv hebt hangen.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kun je op de TV niet gewoon ARC instellen per HDMI poort? Kan op mijn LG uit 2012 ook gewoon :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
The Eagle schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 13:16:
Kun je op de TV niet gewoon ARC instellen per HDMI poort? Kan op mijn LG uit 2012 ook gewoon :)
Philips TV heeft maar één HDMI poort met ARC. Dus de andere poorten zijn alleen maar inputs.

Maar het probleem is niet ARC maar CEC. Dit wordt verstoord door de mediaplayer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rikkert070
Ik snap je issue.

Heb je hier misschien iets aan?

http://www.avsforum.com/f...7-hdmi-pin-13-remove.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 21:39
Zijn inmiddels al meerdere opties aangedragen; zelf de kabel open vrotten en de boel los knippen, CECless kabel bij PulseEight aanschaffen, of eventueel een switch of matrix waar je de settings in kan managen. Veel meer opties dan dat zijn er ook niet aan te dragen dus ik snap eerlijk gezegd niet zo heel goed waar de discussie verder nog over gaat. Komt allemaal op hetzelfde neer natuurlijk.
Overigens kan je op de meeste devices ook gewoon netjes configureren of CEC gebruikt moet worden of niet.

iRacing Profiel

• mhindrik
Ik heb een CEC killer gekocht. Maar ook twee kabels om het los knippen van de connector en het knippen van de interne kabels te oefenen.

Bedankt allen voor de reacties

CEC killer deed wat het moet doen, alles werkt weer.

[ Voor 14% gewijzigd door mhindrik op 14-09-2017 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 03:05
Rikkert070 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:36:

Dan werkt Dolby Atmos dus niet meer das geen optie

Asus RTX 4090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dit topic is van 2017; niet handig om weer op te pakken. Bij deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.