Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo een ieder die dit leest.
Ik heb een vraagje over het beëindigen van mijn huurcontract.
Ik huur een woning van een makelaar, en wil daar de huur van opzeggen. Ik heb ze 17 augustus de huuropzegging medegedeeld, zodat de laatste dag dat ik huur 30 september is, Huurcontract heeft opzegtermijn van 1 maand.
Daar heb ik 24 augustus een bevestiging van gehad, dat 30 september de laatste dag is dat ik huurder ben.
Maar, en dit vind ik onterecht en niet kunnen (wat ik vind, niet wat legaal is, dat weet ik dus niet), de verhuurder gaat de woning 2 oktober inspecteren, is het dan niet zoals de verhuurder de woning opgeleverd wil zien moet ik 1 maand huur extra betalen.
Dus hij gaat inspecteren als het huurcontract al beëindigd is. Het kan, dat snap ik, maar is dit ook juridisch terecht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 23:42
Als je zorgt dat je het huis netjes achter laat zie ik niet waar je je zorgen om maakt. Als je nu al weet dat er gebreken zijn kan je die beter nu boven tafel brengen voordat er gedoe ontstaat.
En als in je contract staat omschreven dat je in die situatie een extra maand huur moet afnemen. Dan is het wat het is. Als dat er niet in staat kan je het evt aanvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je uitleg is een beetje rommelig at best.

Wat heeft de oplevering volgens jou te maken met een maand extra huur betalen?

Er zal enkel gekeken worden of er nog zaken niet in orde zijn, dat mag je dan na einde huur in orde maken.

Zover ik weet is er ook geen verplichting om een oplevering binnen de huurperiode te plannen, maar dient dit rondom einde huur te gebeuren. Wat staat er in je contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:58:
Dus hij gaat inspecteren als het huurcontract al beëindigd is. Het kan, dat snap ik, maar is dit ook juridisch terecht?
Wat staat er in je huurovereenkomst. Als er puur staat dat jij 1 maand van tevoren op moet zeggen dan moet de verhuurder maar zorgen dat hij op de laatste dag een afspraak in kan plannen.

Als er niks vermeld staat over vroegtijdig opleveren van de woning dan heeft de verhuurder natuurlijk geen poot op om te staan.

Wat er verder juridisch precies wel/niet mag weet ik zo niet, maar in eerste instantie is de huurovereenkomst gewoon leidend.

V.w.b. het inhouden van borg zijn ook regels, en dat moet dus ook gespecificeerd worden. Het kan dus niet zo makkelijk gewoon op een maand huur gegooid worden, maar hij kan bijvoorbeeld wel reinigingskosten in rekening brengen ( Dan moet hij wel aantonen dat het niet in redelijkheid schoon is opgeleverd )

[ Voor 19% gewijzigd door Woy op 11-09-2017 14:07 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Volgens mij heb je daar een borgstelling voor en kan dit nooit leiden tot het eenzijdig verlengen/aangaan van een huurovereenkomst met een maand. (deze is al beëindigd zoals je hebt aangegeven) Op de laatste dag van de huurcontract heb je normaal de sleuteloverdracht. Als de verhuurder niet kan/wil op die datum is dat zijn probleem en nooit die van jou. Kortom: Nee, kan volgens mij niet. Je borgstelling (mogelijk twv een maand huur) kan je wel kwijt zijn maar dan moet de verhuurder dit aantonen en specificeren.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skeuomorf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-08 11:26
Betreft het alleen een eindinspectie op 2 oktober?

Bij het huren van een woning bij woningcorporaties wordt meestal een voor- en eindinspectie gepland.
De voorinspectie wordt dan een aantal weken vóór einde huur gepland, waarbij de verhuurder aangeeft welke gebreken de huurder moet verhelpen en wat de kosten zijn als dit niet gebeurt.

Bij einde huur wordt er een eindinspectie gepland en wordt gekeken of de gebreken verholpen zijn.
Indien dit niet het geval is, zullen de kosten op de huurder worden verhaald.

Je hebt hier dus de mogelijkheid om er zelf voor te zorgen dat alles in orde is bij de sleuteloverdracht.
Het zou naar mijn mening erg vreemd zijn als de inspectie pas plaats vind na de sleuteloverdracht en dat je dan verplicht bent een extra maand huur te betalen én de gebreken te verhelpen.

Staat hierover iets in de huurovereenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:36
30 september is een zaterdag dus op zich wel logisch dat ze de overdracht op 2 oktober willen. Liever niet al eerder de sleutels inleveren, ik zou niet graag verantwoordelijk zijn iets waar ik zelf geen toegang meer toe heb en anderen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 18:59

Grannd

da Granndest

Ik zou in dat geval vragen/eisen dat ze een voorinspectie doen en/of dat er een duidelijk overzicht moet zijn waar het appartement aan moet voldoen op 2 oktober.
Als je het dan 2 oktober oplevert conform de eerder mondeling (bij voorinspectie) of schriftelijk overeengekomen eisen dan hoef je je nergens zorgen over te maken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:12
Privet!

Wanneer heb jij het huis leeg en inspectieklaar? Als dit voor of op vrijdag 29 september al het geval is, zou je kunnen aangeven dat 2 oktober, jammer genoeg niet voor je mogelijk is en dat de inspectie daarvóór 'moet' plaatsvinden.

Ga je pas op 30 sept verhuizen, tja... je kan ook niet verwachten dat de inspectie op zaterdag of zondag plaatsvindt.

Je hebt bij het huurcontract een overzicht van hoe je het pand 'moet' opleveren?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:16
Huur loopt tot en met 30-9.

Inspectie dient plaats te vinden tegen einde huur. 2-10 is zo gek nog niet.

Risico dat er schade hersteld moet worden ligt terecht bij huurder. Naast herstelkosten is een eventuele huurderving ook een schadepost.

Waar de verhuurder fout gaat is bij "de maand oktober". Want het huurcontract mag dan wel per kalendermaand lopen, dat bepaalt nog niet dat de huurderving na afloop contract ook per maand mag worden berekend. Het is een heel andere post.

Stel, huurder verlaat het pand per 30-9. Bij eindinspectie blijkt er een schade ten laste van huurder te zijn. Deze wordt gerepareerd in de periode 3-10 t/m 10-10. Dan kun je de huurder aansprakelijk houden voor het niet kunnen verhuren van het pand in die periode. Maar per 11-10 is het wel weer verhuurbaar en er is op die datum ook geen sprake van een huurcontract (dat is immers al op 30-9 afgelopen). Dus 11-10 t/m 31-10 is [niet ten laste van huurder.

Over de dagen 1-10 en 2-10 kun je in dat voorbeeld redetwisten. Is het pand verhuurbaar ondanks de schade? Of is het pas verhuurbaar per 11-10?

[ Voor 38% gewijzigd door t_captain op 11-09-2017 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De keren dat ik een eindoplevering van een huurwoning had, was er inderdaad geen mogelijkheid om na die eindoplevering nog dingen te fixen. Dus als tijdens de eindoplevering dingen niet goed zijn, dan kost dat linksom of rechtsom geld. Dus normaal gesproken heb je dan een vooroplevering, waar duidelijk gemaakt wordt wat er eventueel nog gerepareerd moet worden (gaten in muren, etc) of eruit gesloopt oid (tapijt, etc.) en dat soort dingen.

Die maand huur waar nu mee 'gedreigd' wordt zal slaan op de borg denk ik. Het zal volledig afhangen van wat er tijdens de eindoplevering niet in orde is of een hele maand borg een redelijk bedrag is. Als het daadwerkelijk slaat op het feit dat je bij elke vertraging sowieso die hele maand huur nog moet betalen, dan klinkt mij dat zeer onredelijk in de oren.

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 11-09-2017 14:57 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:09
Lees dit eens: http://www.vbtm.nl/weblog...ing-bij-einde-van-de-huur (met verwijzingen naar gerechtelijke uitspraken en wetten).

Kortom; toen jij bent ingetrokken zou je een "beschrijving van de woning" hebben moeten tekenen, zodat jij weet in welke staat het huis (of de ruimte) weer opgeleverd dient te worden. Is dit er niet mag de verhuurder bewijzen (of het moet compleet uitgewoond zijn) dat de schade door jou is aangericht.

Hoe dan ook moet er ook een voorinspectie plaatsvinden, zodat jij nog de mogelijkheid hebt de problemen (verschil met de "beschrijving van woning") op te lossen.

Maar goed, als je gewoon nornaal een ruimte bewoont en niet alles zwart hebt geschilderd zal je toch niet zo snel problemen krijgen vermoed ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 13:01
de verhuurder gaat de woning 2 oktober inspecteren, is het dan niet zoals de verhuurder de woning opgeleverd wil zien moet ik 1 maand huur extra betalen.
Huh? Met deze zin maak je het niet echt duidelijk. Bedoel je:
  1. Moet ik nu een maand extra huur betalen?
  2. Ik moet nu een maand extra huur betalen.
  3. Iets anders.
Bij 1 is het antwoord: "Nee". Bij 2 is de reactie: "Dit mag niet, maar ik denk dat jij het gewoon verkeerd begrepen hebt. Anders niet betalen of anders storneren." Bij 3: "Even je verhaal nalezen en verduidelijken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:29

Maar, en dit vind ik onterecht en niet kunnen (wat ik vind, niet wat legaal is, dat weet ik dus niet), de verhuurder gaat de woning 2 oktober inspecteren, is het dan niet zoals de verhuurder de woning opgeleverd wil zien moet ik 1 maand huur extra betalen.
Misschien een open deur, maar heb je al contact gezocht met de verhuurder?

Misschien kan de verhuurder je al een lijst sturen met punten die hij gaat inspecteren, zodat je voorwerk kunt verrichten. Ook kun je hem vragen om de inspectie eind september te houden; als je niet tot de laatste dag wacht met inpakken zou dat mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 09:28
Normaal gesproken krijg je eerst een voor-inspectie. Tijdens deze voor-inspectie worden alle zaken besproken welke e.v.t aan de woning gedaan zouden moeten worden of wat je mag laten zitten, of juist niet.

Tijdens deze inspectie worden deze afspraken samen met jou vast gelegd en word vaak direct ook een datum geprikt voor een eind-inspectie.

Dat jou verhuurder dit wil doen na afloop van jou contract is niet de normale gang van zaken, je hebt dan immers geen toegang meer tot de woning en hebt vooraf niet de gelegenheid gekregen tot e.v.t aanpassingen of herstellingen die bij een voor-inspectie hadden kunnen vast gesteld worden.

Schriftelijk contact opnemen met de verhuurder en aangeven dat je graag er eerst een voor-inspectie gedaan ziet worden op een datum ruim voor afloop van het contract en net voor of op het eind van het contract een eind-inspectie.

Werken ze daar niet aan mee kan je bij een geschil later i.i.g aantonen dat het aan goodwill van jouw kant niets ontbrak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
En wat zei de verhuurder toen je hem de vraag stelde?

Een paar jaar geleden toen ik uit mijn huurappartement ging kreeg ik +/- 2 weken voor einde contract een voor inspectie (alles stond er toen nog). Deze inspectie was niet verplicht, maar er werd wel bij gezegd dat als er bij de eindopname restpunten zijn ze dit van de borg zullen inhouden en de verhuurder zelf een partij inhuurt om de schades te repareren. Hierbij kreeg ik ook netjes een lijst met bedragen voor alle reparaties aangeboden. En de lijst ging van het reinigen van de vloer en het schilderen van de muur (naar wit) tot het vullen van gaatjes in de muur.
Natuurlijk vragen ze de hoofdprijs, dus de meeste (zo ook ik) doen de voor inspectie.

Bij de eindopname (ook een paar dagen na einde contract) nog een keer samen een rondje gelopen en niks aan de hand. Hoefde geen extra huur te betalen (mogen ze ook niet vragen, want contract is reeds beëindigd en bevestigd).

Daarnaast weet ik niet of het een vrije sector of sociale huurwoning is en of jij eerste bewoner was. Als je eerste bewoner bent/was zal je ook even na moeten vragen of je bijv. je vloer mag laten liggen. Toen ik in het nieuwbouw appartement ging (sociale huur), was het afhankelijk of de volgende huurder of de vloer er in mocht blijven liggen. Gelukkig hadden ze nog geen nieuwe huurder gevonden en mocht ik de vloer laten liggen. Maar de kans bestond dus, dat als nieuwe huurder de vloer niet mooi vond ik deze bij / tijdens de eindopname er alsnog uit moest halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:43
BastaRhymez schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 07:40:
Gelukkig hadden ze nog geen nieuwe huurder gevonden en mocht ik de vloer laten liggen. Maar de kans bestond dus, dat als nieuwe huurder de vloer niet mooi vond ik deze bij / tijdens de eindopname er alsnog uit moest halen.
Mijn ervaring is dat wanneer ze nog geen nieuwe huurder gevonden hebben de vloer er juist uit moet, omdat ze dus nog niet weten of de nieuwe huurder de vloer wil, en niet het risico willen lopen dat ze zelf moeten regelen dat hij er uit moet.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLRev0lution
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-07 21:50
Hallo een ieder die dit leest.
Ik heb een vraagje over het beëindigen van mijn huurcontract.
Ik huur een woning van een makelaar, en wil daar de huur van opzeggen. Ik heb ze 17 augustus de huuropzegging medegedeeld, zodat de laatste dag dat ik huur 30 september is, Huurcontract heeft opzegtermijn van 1 maand.
Daar heb ik 24 augustus een bevestiging van gehad, dat 30 september de laatste dag is dat ik huurder ben.
Ik ben onlangs ook verhuisd. Huur opzegbaar per kalendermaand. zo gezegd zo gedaan, voor inspectie gehad, wat aandachtspunten ontvangen, die op orde gebracht, per 31 augustus is mijn huur opgezegd. Eindinspectie was echter pas 5 september op verzoek van verhuurder, expliciet gevraagd wat het voor mij inhield, "niets" was het antwoord aangezien het op hun verzoek was. Strekking van het verhaal blijft nog wel dat als de verhuurder akkoord is gegaan met het voorstel om per datum x de huur te beindigen jij daarna nergens meer verantwoordelijk voor bent. Het enige wat ze nog kunnen doen op het moment jij niet aan de punten voldaan hebt die uit de voorinspectie naar voren zijn gekomen je een na heffing sturen. Je zal sowieso na de opgegeven datum geen huurder meer zijn en ook geen verplichting meer hebben tot het betalen van huur.

PSN/XBL/Steam: NLRev0lution

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor jullie meedenken en op- en aanmerkingen.
Ben er met de verhuurder uitgekomen. Nogmaals bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 14:48

Barrycade

Through the...

Voor de volledigheid van dit topic is het wel handig als je wat "er uit gekomen is" even deelt.
Pagina: 1