Hulp samenstellen pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MichaelHeerlen
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-02-2023
Beste,

Ik hoop middels deze post antwoorden te krijgen om knopen door te hakken. Ik wil graag een nieuwe pc samenstellen maar twijfel over de configuratie.

Wat wil ik er mee doen?
Vindt ik een moeilijke. Ik ben geen gamer maar wil wel Planet Coaster fatsoenlijk willen spelen, moet alles op high? Nee, het moet er prima uitzien en goed te spelen zijn.

Verder teken ik af en toe met AutoCAD en Sketchup. Deze hobby wil ik meer gaan oppakken.

Wat voor monitor? Geen idee, zal rond een 22 a 24" grootte worden, afhankelijk van prijs en ja 4k zal allemaal leuk zijn maar niet noodzakelijk.

Ik zit al een poosje te twijfelen over de Ryzen familie. Meer cores voor minder geld, of ik het echt nodig heb of wat ik dus nodig heb is dus de twijfel.
Zo neig ik op het moment meer naar de 1600x (verstandig?)

Dan het grootste twijfel punt is de videokaart. Door de vele bomen zie ik het bos niet meer en heb hier maar weinig kennis van om de verschillen te zien.
Net even gebeld met een computer winkel (geen idee of ik namen mag noemen) welke mij vertelde dat ik het beste de GTX 980 kan pakken en eventueel de GTX 1060. Nu zijn dit prijzen waar ik best van geschrokken ben en ik mij afvraag is het echt nodig is.
Wel moet ik zeggen de 1060 spreekt mij veel beter aan qua prijs, maar is dit niet gewoon te veel van het goede?
Wat vinden jullie en wat zijn de meningen?

Prijs, tsja sorry maar ik kan alles betalen, probleem is alleen dat ik zelf toch wel een beetje een 1000 euro als eerste richtprijs in mijn hoofd had en mij besef dat dat niet genoeg gaat worden (even zonder monitor), en dat het waarschijnlijk tegen de 1600 aan gaat komen. Veel geld, maar als het noodzakelijk is is dat zo.. Liever minder kosten, maar ik wil wel het spel Planet Coaster fatsoenlijk willen spellen...

Vragen:
Welke processor is verstandig en een must
Welke videokaart is verstandig, ik wil geen overkill maar het spel moet goed draaien met eventueel niet de hoogste settings (aantal gb's?)

Dit zijn de hoofdvragen, heb ik de knopen doorgehakt dan wil ik graag advies op welke koeling en welke geheugenkaarten.

Bedankt in ieder geval!

Groetjes,
Michael

Beste antwoord (via MichaelHeerlen op 12-09-2017 11:56)

• RandomCreated
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-03-2023
Hoi Michael,

Aan je post te zien ben je dus geen hardcore gamer en hoef je niet perse de duurste GPU(1070/1080ti) en CPU's. Als het gaat om de performance zit je zoiezo gebakken met de 1600x deze levert ook in de benchmarks fatsoenlijke resultaten op:

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Ryzen+5+1600

Als het gaat om je videokaart is de GTX1060 6GB de verstandigste keuzen, voornamelijk ook omdat deze op de benchmarks en in de praktijk erg goed scoort (plus het is geen over de top kaart zoals een gtx1070 voor de werkzaamheden die jij ermee uitvoert)

En haal niet minder dan een Ryzen 1500x dan ben je tenminste **future proof**.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• RandomCreated
Hoi Michael,

Aan je post te zien ben je dus geen hardcore gamer en hoef je niet perse de duurste GPU(1070/1080ti) en CPU's. Als het gaat om de performance zit je zoiezo gebakken met de 1600x deze levert ook in de benchmarks fatsoenlijke resultaten op:

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Ryzen+5+1600

Als het gaat om je videokaart is de GTX1060 6GB de verstandigste keuzen, voornamelijk ook omdat deze op de benchmarks en in de praktijk erg goed scoort (plus het is geen over de top kaart zoals een gtx1070 voor de werkzaamheden die jij ermee uitvoert)

En haal niet minder dan een Ryzen 1500x dan ben je tenminste **future proof**.

• MichaelHeerlen
Bedankt,
Zal dan als de GIGABYTE GeForce GTX 1060 Mini ITX OC 6G de verstandigste keuze zijn in mijn situatie?
(Deels ook omdat deze leverbaar is)

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:33
MichaelHeerlen schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:20:
Bedankt,
Zal dan als de GIGABYTE GeForce GTX 1060 Mini ITX OC 6G de verstandigste keuze zijn in mijn situatie?
(Deels ook omdat deze leverbaar is)
Ik zou niet zo'n kleintje pakken.

pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G

pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G (rev. 1.0)

Zijn beide leverbaar.

Helaas zijn ze een stuk duurder dan een hele tijd geleden, maar daar is niks aan te doen.

Een ander alternatief is een GTX 1050ti, maar dan lever je ook in qua prestatie.
Planet coaster zal dan niet optimaal lopen.

[ Voor 14% gewijzigd door CryRaven op 11-09-2017 17:40 ]

• MichaelHeerlen
Ivm prijs even verder gekeken en specificaties vergeleken.

Op basis daarvan, is deze niet de beste keuze? :

AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition

(Ter info, tsja de specificaties zijn hoger in die prijs categorie, op verdere dingen zie ik nog niet zo veel (om een eventuele stomme vraag te verdedigen ;) )

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:33
MichaelHeerlen schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:38:
Ivm prijs even verder gekeken en specificaties vergeleken.

Op basis daarvan, is deze niet de beste keuze? :

AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition

(Ter info, tsja de specificaties zijn hoger in die prijs categorie, op verdere dingen zie ik nog niet zo veel (om een eventuele stomme vraag te verdedigen ;) )
Tja het scheelt een tientje en maar bij een paar goede shops beschikbaar (niet maxict) en qua prestaties zit er niet heel veel verschil tussen de modellen.

De ene is wat stiller, de andere is hoger geklokt.

De meeste mensen kiezen hun kaart op basis van uiterlijk en prijs.

• MichaelHeerlen
Top, bedankt voor de reacties :)

Het wordt:
Ryzen 1600X
AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition (is besteld)

-Waar moet ik qua tips naar kijken wat betreft het Mobo?
-Ik wil er een SSD van ongeveer 250gb in hebben en als het kan de later ingebouwde SSD van mijn laptop er bij plaatsen (indien we het over de zelfde maten hebben(?))(OCZ Vertex plus, 120gb, gaat dat lukken?).
Samen lijkt het me genoeg geheugen, eventueel ruimte voor een extra HDD/SSD is handig maar niet noodzakelijk.

-Ik ben van plan om geen geluidskaart te nemen, onboard hoeft ook niet want ik heb al een externe kaart, een ua-25ex. Tenminste, ik neem aan dat ik hem gewoon kan hergebruiken?

-Onboard netwerk kaart functioneert vast voldoende dus hoef ik geen kaart er bij te kopen neem ik aan (?).

-Geheugenkaarten, ik heb allerlei beweringen gelezen over de snelheden maar wat is te adviseren gericht op de 1600X?
-Wil 16gb, kan ik dan beter 2x8 of 4x4gb kaarten pakken?

-Wat voor koeling is verstandig voor de processor?
-Hoeveel verdere koeling is wijsheid?
-Alleen warmte er uit of ook lucht naar binnen?

Ik zit te denken aan een (kleine) casemod dus de voeding vraag komt binnenkort nog als ik meer info heb van wat er nog bij komt.
-Ik wil de videokaart verticaal plaatsen, wat zijn dan dan de adviezen mbt goede airflow en eventueel kastkeuze?

Bedankt,
michael

• RandomCreated
Goeie keuze inderdaad. Wilde eerder reageren op je GPU vraag maar zat op het werk dus .... dan gaat dat beetje lastig.

• MichaelHeerlen
Even naast bovenstaande vragen, ik ben even kijkende naar de monitor.
Ik las ergens dat met deze videokaart fullhd meer dan genoeg is, anders krijgt hij het moeilijk, klopt dit?

Nu zat ik zelf te denken aan monitor van 22 tm 24" en de Asus vp247t 23,6" lijkt me interessant voor deze prijsklasse.
Maar ik zie dat hij alleen een dvi d en een vga aansluiting heeft. De videokaart heeft display porten, dvi d, dvi dual link, dvi hdcp en HDMI .
Welke porten zijn het beste en welke zou slim zijn om op te letten bij aanschaf van monitor? Zijn de beeldverschillen erg groot?

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:28
MichaelHeerlen schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:56:
Top, bedankt voor de reacties :)

Het wordt:
Ryzen 1600X
AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition (is besteld)

-Waar moet ik qua tips naar kijken wat betreft het Mobo?
Qua mobo: let op de aansluitingen die er op zitten. Je wil er alles op kunnen aansluiten dat je nodig hebt. Dus:
Juiste grootte (je wilt geen ATX als je een mATX/mITX kast hebt)
Juiste socket (AM4)
RAM: genoeg RAM aansluitingen, let op clock snelheid.
Juiste/voldoende USB poorten (USB3.1 wellicht wenselijk?)
Juiste/voldoende SATA poorten (denk hierbij aan harde schijven, SSD's, etc)
M2 aansluiting?
-Ik wil er een SSD van ongeveer 250gb in hebben en als het kan de later ingebouwde SSD van mijn laptop er bij plaatsen (indien we het over de zelfde maten hebben(?))(OCZ Vertex plus, 120gb, gaat dat lukken?).
Samen lijkt het me genoeg geheugen, eventueel ruimte voor een extra HDD/SSD is handig maar niet noodzakelijk.

-Ik ben van plan om geen geluidskaart te nemen, onboard hoeft ook niet want ik heb al een externe kaart, een ua-25ex. Tenminste, ik neem aan dat ik hem gewoon kan hergebruiken?
-Onboard netwerk kaart functioneert vast voldoende dus hoef ik geen kaart er bij te kopen neem ik aan (?).
SSD's zijn voor zover ik weet altijd 2,5" dus dat gaat passen.
Geluidskaart geen flauw idee. On-board is voor de doorsnee gebruiker meestal voldoende.
-Geheugenkaarten, ik heb allerlei beweringen gelezen over de snelheden maar wat is te adviseren gericht op de 1600X?
-Wil 16gb, kan ik dan beter 2x8 of 4x4gb kaarten pakken?

-Wat voor koeling is verstandig voor de processor?
-Hoeveel verdere koeling is wijsheid?
-Alleen warmte er uit of ook lucht naar binnen?
- Je wilt zo hoog mogelijk geclockt RAM. Kijk naar 3000/3200MHz kitjes. Als je wilt bezuinigen: neem dan minimaal 2666Mhz, daarna zie je afnemende resultaten.
- Neem bij voorkeur 2x8, dan kan je later nog uitbreiden i.p.v. een hele nieuwe kit te moeten kopen.

- Ligt er aan. Ga je veel overklokken? Zo nee, dan kan je prima uit met een 'standaard' koeler van €40, als je hard wilt gaat overklokken kan je beter voor een grote koeler gaan (Noctua NH-D15, Dark Rock Be Quiet Pro 3, etc). Verschilt tussen een waterkoeling setje en luchtkoeling is voornamelijk uiterlijk en de manier waarop je je warmte verplaatst, qua performance doen ze nauwelijks voor elkaar onder.

Qua koeling: zorg voor meer invoer dan uitvoer. Op die manier voorkom je dat je stof aanzuigt door de kleine (ongefilterde) hoeken in je behuizing.

• MichaelHeerlen
Zo, ben ik weer, dank voor de voorgaande reacties en adviezen, hieronder mijn ideeen van een juiste configuratie met de nodige vragen. Zouden jullie het na kunnen lopen en goed willen kijken of het allemaal mogelijk is (past), en ook verstandig?

Ik wil:
-Ryzen 1600X

-Aorus Geforge gtx 1060 Xtreme (besteld)

-SSD oude Laptop overplaatsen, OCZ Vertex Plus 120gb
-ADATA SX8000, 256 GB SSD (130 euro)
(lijkt me betrekkelijk snel in vergelijking met anderen voor een redelijke prijs, verstandig?)

-Mobo
Twijfel tussen
160 euro, ASRock Fatal1ty X370 Gaming X
(Ook leuk, goedkoper, mogelijk beter voor de Ryzen CPU?!, geen usb 3.1 poorten)
of
210 euro GIGABYTE Aorus GA-AX370-Gaming 5 (rev. 1.0)
(Mooi, iets duurder maar wel duur, mogelijk beter en usb3.1 poorten)

Of toch beter wat anders?, Gil maar ^^

-Mobo koeling?
45 euro, be quiet! Shadow Rock Slim
Verstandig?

-Geheugen
150 euro, G.Skill 16 GB DDR4-3200 Kit
Verstandig?

-Kast
55 euro, Sharkoon S25-W, Tower-behuizing
(Zwart, USB 3.0, Window-kit)
(gaat alles passen, juiste maten en verstandige keuze?

En:
-De voeding?
-En overige koeling?
-Kabels? voor SSD nog wat nodig? (inc huidige in laptop)
Wat mis ik nog? (buiten een monitor, dvd brander, toetenbord en muis)

*Geen geluidskaart

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:28
Je opslag kan je prima meenemen naar je nieuwe build. De meeste moederborden komen met 2 SATA kabels dus dat is voldoende.

Waarom die dure moederborden? Heb je niet nodig. Haal iets als
pricewatch: MSI X370 Gaming Plus, ben je voor €125,- klaar.

Geen idee wat de Shadow Rock Slim is, maar iets als pricewatch: be quiet! Pure Rock zou voldoende moeten zijn.

Geheugen is prima

Kast: zelf geef ik graag wat meer uit aan een kast, maar is vooral persoonlijk. Dat gezegd hebbende is Sharkoon een B merk. Als je niet te veel wil uitgeven is pricewatch: Cooler Master MasterBox Lite 5 een mooie optie, als je budget het toelaat kies dat iets van deze:
Phanteks P400s TG: pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart/Wit
Corsair Carbide 400C: product: Corsair Carbide Clear 400C
NZXT S340 Elite: product: NZXT S340 Elite

Voeding: Kies iets als
pricewatch: Corsair RM550x Zwart
of
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
Beide zijn goed aangeschreven, al ben ik niet al te bekend met PSU's.

Verdere koeling heb je niet nodig.
Pagina: 1