Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zal mijzelf eerste even voorstellen.

Mijn naam is Martijn zoals jullie al kunnen zien :D.
Ik ben 20 jaar oud en volg op dit moment de studie HBO bedrijfskunde MER, ben 2 weken geleden begonnen met deze studie.
Hiervoor heb ik MBO 3 de opleiding medewerker beheer ict gedaan.
Daarna heb ik een sprint traject gevolg voor de opleiding MBO 4 als bedrijfsadministrateur.

Oke en nu waarvoor ik hier ben...

Ik vind het tot nu toe nog niet echt leuk, alleen maar met het commerciële gebied van het bedrijf bezig zijn..
Na de opleiding bedrijfsadministrateur dacht ik dat dit wel iets voor mij zou zijn.. maar nee.
Ik denk nog steeds veel aan de MBO 3 opleiding ict, ik vond het altijd wel leuk om met projecten en software bezig te zijn.
Na het behalen van de ICT opleiding MBO 3 heb ik eigenlijk niks meer op het gebied van ICT gedaan, ook thuis niet ( bijv. computer installeren of iets anders basics ). Dus de kennis op het gebied van ICT is voor mij niet heel groot ( wel met windows server 2012 gewerkt op de opleiding MBO maar ook niet extreem veel ).

Ik zit nu weer sterk te twijfelen omdat de IT kant op te gaan, de opleiding Business IT & Management spreekt mij toch wel aan.
Dit omdat je maar 2 avonden school hebt per week en veel thuis moet doen, dit vind ik leuk omdat je hier veel van leert het zelf onderzoeken en uitzoeken.

Nu wil ik graag jullie mening horen of dit een geschikte opleiding is en of het tegen kan vallen voor me. Of ik de nodige basis kennis mis om de opleiding te starten of beginnen ze gewoon helemaal onderaan. Het lijkt mij dan dat ze onderaan beginnen omdat ook havo mensen de opleiding kunnen beginnen die helemaal geen kennis met IT hebben.

Bedankt voor het lezen en ik hoor het graag van jullie.
Als jullie iets meer van me willen weten of iets vraag het gerust.

Groet,

Martijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:12
Hoi Martijn, Welkom!

Je geeft aan dat je twee weken geleden gestart bent met deze opleiding. Is het dan niet wat vroeg om nu al te besluiten dat deze opleiding het niet is? In iedere opleiding zitten vakken die je minder leuk zal vinden. Misschien is het toeval dat, in deze opleiding, deze vakken al gelijk in het begin van de opleiding zitten Heb je het studieprogramma van de verdere opleiding al bekeken? Heb je eea al eens met een ouderejaars of een studiebegeleider besproken? Wat sprak je aan toen je voor deze opleiding koos?

Daarnaast, kán je dit jaar nog van opleiding wisselen?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 09:55

Zenix

BOE!

Ik denk dat de BIM opleiding wel goed bij je past op basis van je profiel. Je hoeft geen diepgaande technische kennis te hebben, maar meer algemene ICT kennis en door je MBO ICT Niveau 3 opleiding zal die kennis al meer zijn dan de meeste BIM studenten die ik ken van het HBO-ICT. Het onderdeel ''IT" was naar mijn inziens een beetje te mager binnen de opleiding.

Onderdelen van een BIM opleiding zijn bijvoorbeeld BPMN en Lean Six Sigma. En je zit op het snijvlak tussen de business en de ICT. Je bent bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het maken van business case voor een ICT project en het geven van geven van managementadviezen omtrent de informatievoorziening, informatiebeveiliging(ISO27001) en het verbeteren van processen.

Ik heb geen BIM opleiding gedaan maar heb wel projecten samen gedaan met BIM studenten. Daardoor heb ik wel een redelijk beeld van de opleiding. Als ICT'er die gek is op techniek past de opleiding bijvoorbeeld totaal niet bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

@Bernard0343 @Zenix

Bedankt voor jullie antwoorden!

@Bernard0343
De opleiding die ik nu volg is eigenlijk anders als de meeste opleidingen.
De meeste opleidingen bestaan uit 8 weken toetsen en dan 1-2 weken toetsweek, de toetsen halen krijg je die punten voor. Misschien nog een project tussendoor en dat is het.
Mijn opleiding bestaat eigenlijk uit alleen maar projecten. Je krijgt een casus van een bedrijf en je moet het bedrijf dan gaan helpen op een bepaald gebied ( recht, Economie, Management. ). 8 weken lang krijg je les en dan de laatste week een soort van oplevering. Er komt dan een acteur naar mijn school en moet dan aan diegene uit gaan leggen waarom ik bepaalde keuzes gemaakt hebt en onderzoeken die ik verricht hebt op de externe omgeving van het bedrijf. Door zon oplevering goed door te komen krijg je 14 punten.
De vakken bestaan vooral uit Recht, Economie en management.

Ik heb de opleiding eigenlijk gekozen omdat ik niet echt wist wat ik wou, dit is namelijk een hele brede opleiding maar het commerciële gebied spreekt mij niet echt aan, het recht al helemaal niet. Het management vind ik dan wel weer wat leuker.

Ik heb voor de opleiding tot eind september om te wisselen, daarna gaat het me geld kosten.
In december begint de opleiding op het NCOI.

@Zenix Oke, dus de opleiding is eigenlijk verdeelt in ICT en Management? En hoeveel wordt er gedaan met de techniek zelf? Zoals met netwerken en server beheer, dit vond ik altijd wel interessant op het MBO.

Oja, ik werk naast de opleiding verder niet. Is dit gewoon goed te doen? 1 dag of avond per week school en de rest thuis doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:12
Ah, helder, Je geeft verderop in je reactie aan dat je vooral geïnteresseerd bent in netwerken en serverbeheer. Ik denk dat deze afstudeerrichting op meer HBO's, dus niet alleen op Windesheim, wordt aangeboden, misschien is dit wat voor je:
https://www.windesheim.nl...ture-design-and-security/

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:15
2 avonden? Volgens mij ben jij dan aan het kijken naar een deeltijd opleiding, niet naar een voltijd. In dat geval moet je al wel werkzaam zijn in de ICT.
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:08:
@Zenix En hoeveel wordt er gedaan met de techniek zelf?
Niks, bij ons (Avans) dan. Dat (techniek) was echt MBO ICT en zeker geen BIM.

[ Voor 45% gewijzigd door TheBrut3 op 11-09-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Bernard0343 Bedankt! Het ziet er op het eerste gezicht goed uit, ik zal het even door gaan neuzen, Bedankt!

@TheBrut3

Als je geen werk naast de opleiding hebt zullen ipv. werk uren stage uren komen.
Hieronder de link naar de studie waar het ook bij staat.

https://www.ncoi.nl/oplei...siness-IT-Management.html

En je zegt geen techniek, waar focus je, je wel echt op dan? meer management?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2017 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:15
In de link die je zelf plaatst staat het studieprogramma.
In fase 1 heb je 2 technische vakken zo te zien, al gok ik dat dit vooral theorie zal zijn. En als keuzeprogramma security management, dat zal ook wel techniek in theorie zijn. De rest is vooral bedrijfskunde, eventueel gekoppeld aan IT.

Techniek die wij kregen was heel oppervlakkig. Je moet als BIM'er weten hoe de techniek in elkaar zit en werkt op de oppervlakte zodat je met de technische mensen kan communiceren.

Edit: Voor mijn gevoel is de opleiding trouwens wel duur. Als ik alle prijzen optel kom ik boven de 16k uit. Bij een volledige HBO instelling ben je voor 10k al ver klaar, inclusief collegegeld en boeken (evt 2e hands en afhankelijk van stijging collegegeld).

[ Voor 21% gewijzigd door TheBrut3 op 11-09-2017 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@TheBrut3 Mhh oke. Ik kwam ook al op zon bedrag uit, mijn huidige opleiding is rond 10000-11000 euro.
Heb jij nog andere suggesties kwa opleidingen wat veel op de techniek binnen ict is gefocussed?
Of is HBO toch echt alleen applicaties ontwikkelingen? en moet je echt op het MBO terecht komen voor de technische kant?

Is misschien informatica iets? of is dit ook al meer gericht op het management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Wat Bernard aangaf klopt. Wil je bezig met netwerken en systeembeheer dan moet je niet bij de BIM zijn. Daar krijg je misschien een klein beetje daarvan, maar in het tweede jaar gaat het voornamelijk over processen verbeteren etc. De opleiding die hij aangeeft heb ik net afgerond. Die opleiding kan je ook in deeltijd doen. Maar de BIM opleiding past wel beter bij je huidige studie.

Ik heb bijvoorbeeld vakken gedaan richting Cisco, Microsoft, Linux, Cloud, Virtualisatie, Ethical Hacking en forensisch onderzoek. Daarnaast ook een aantal projecten uitgevoerd bij bedrijven die te maken hebben met het verbeteren van de beveiliging door inzet van bepaalde monitoring, migraties tussen verschillende clouds en bijvoorbeeld het implementeren van een mobile device management oplossing.

Het grootste verschil tussen het MBO-ICT en HBO-ICT is overigens de documentatie. Op dat gebied wordt veel meer van je verwacht. Tijdens mijn afstuderen heb ik zo'n 400 A4 opgeleverd met projectvoorstel, PID, onderzoeksrapport, requirements analyse, functioneel ontwerp, technisch ontwerp, implementatie en configuratie documentatie en uiteindelijk nog een adviesrapport. Het gaat dus zeker niet alleen om de techniek.

BIM gaat voornamelijk over het managen van de ICT afdeling en het verbeteren van de processen. Ik heb nog overwegen om een minor BIM te doen tijdens mijn opleiding, maar daar kwam eigenlijk dat verhaal naar voren wat jij zelf ook aangeeft je werkt paar weken aan iets en moet dan dingen opleveren samen met een groepje, elke twee weken een andere opdracht. Was voor mij totaal niet interessant, want kwam geen techniek aan te pas daarom heb ik ook gekozen om maar een andere minor te doen.

[ Voor 40% gewijzigd door Zenix op 11-09-2017 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Zenix
Oke, dus jouw opleiding was meer het netwerken en het beheer van de IT?

Waarom denk je dat de opleiding BIM een betere keus voor mij is? Omdat ik bedrijfsadministratie gedaan heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:21:
@Zenix
Oke, dus jouw opleiding was meer het netwerken en het beheer van de IT?

Waarom denk je dat de opleiding BIM een betere keus voor mij is? Omdat ik bedrijfsadministratie gedaan heb?
Jazeker en de beveiliging.

Op basis van je vooropleiding en je huidige opleiding. Onderdelen van bedrijfskunde kan je vast wel gebruiken bij BIM. Bij mijn opleiding heb je daar een stuk minder aan. Maar als de techniek, netwerken en servers je trekken is dat wel de betere keuze. Wij hadden bijvoorbeeld de beschikking over klein datacenter met servers en Cisco apparatuur.

Als je zeker wilt weten of het iets voor je is kan je naar de volgende certificaten kijken, vakken zijn deels hierop gebaseerd:
https://www.cisco.com/c/e...na-routing-switching.html
https://www.cisco.com/c/e...ociate/ccna-security.html
https://www.microsoft.com...r-2016-certification.aspx
http://www.lpi.org/our-certifications/lpic-1-overview
https://www.eccouncil.org...ified-ethical-hacker-ceh/
https://www.axelos.com/best-practice-solutions/prince2 (projectmanagementmethode)

Als je denkt dat lijkt mij leuk om te leren dan is de opleiding wel geschikt voor je. Maar vergis je niet, voor de meeste vakken heb je wel boeken van zo'n 900~1000 A4 die je goed moet kennen voor een tentamen en eventuele opdrachten. Je moet het dus wel echt leuk vinden, anders hou je het niet vol.

[ Voor 60% gewijzigd door Zenix op 11-09-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Zenix Oke!

Het houdt mij een beetje tegen omdat ik bij de MBO 3 opleiding het niet echt heel leuk vond, dat was ook meer me instelling. Deed niet echt vaak mee in de les en zat midden in de pubertijd... Hierdoor heb ik gewoon weinig kennis opgedaan, hierdoor ben ik bang dat ik straks veel lager kwa kennis zit dan mijn klasgenoten..

Achteraf heb ik spijt dat ik niet MBO 4 ICT beheer gedaan heb.. maarja dat is achteraf.

Is het niet zo met al die certificaten dat je al wat enige kennis ervan moet hebben?
Dus laat maar zeggen zonder enige ervaring van Cisco, Linux en andere programma's is het goed te doen?

Ook lees ik dat de netwerkbeheerders/ IT beheerders steeds minder kansen op banen hebben, dat vooral veel programmeurs gezocht worden. Klopt dit?

Ik zal de certificaten even op me gemak doornemen, bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Nee, voorkennis is niet echt nodig, maar wel handig. Ik heb bijvoorbeeld MBO ICT Netwerkbeheerder gedaan en dus daardoor had ik wel een voorsprong. Maar zijn ook studenten afgestudeerd die van de HAVO kwamen.

Programmeurs worden meer gezocht, maar er is genoeg werk voor beheerders, netwerkbeheerders op HBO niveau, helemaal als het gaat om security. De belastingdienst vraagt continu netwerkbeheerders. Ik heb sinds ik ben afgestudeerd zo'n 20 a 30 berichten gehad van bedrijven en recruiters om te vragen of ik keer wil komen praten voor een baan. Wel gaat het steeds meer richting de cloud en moet je daardoor ook kunnen scripten met PowerShell, Python etc, maar beheer blijft er altijd, alleen op een hoger niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Zenix Oke, ja de opleiding die al aangegeven was en jij ook aangaf is 2 uur reizen voor mij. dus al 4 uur per dag, dit is niet echt een optie.

Is een opleiding informatica niet is op de hogeschool rotterdam? Dit lijkt mij een hele brede opleiding en hier komt ook nog een stukje programmeren in terug.

Ik hoor van mensen dat het best handig is om wiskunde B te hebben gehad op middelbare school, in mijn geval heb ik dat niet... Kan dat een hikkel punt zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2017 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ligt aan de HBO-ICT opleiding. Op windesheim krijg je geen wiskunde.
Pagina: 1