Lekkage riolering wie verantwoordelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:53
Mijn vraag

We zijn afgelopen week naar aanleiding van de stortbui die we hebben gehad erachter gekomen dat onze kruipruimte volloopt Met water (ca 30cm).

Na analyse weten we waar het vandaan komt.

Het lijkt erop de de leiding voor/buiten het huis gebarsten is. Het water komt en gaat namelijk onder de fundering voor het huis langs.

Nu is mijn vraag wie is verantwoordelijk voor dit stuk ? Ikzelf of de beheerder van de riolering ? (Betreft koophuis). De barst zelf ligt wel op ons terrein.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Heb al een hoop gegoogled maar kom steeds uit op riolering binnenhuis en verzekeringen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:41
De barst zelf ligt wel op ons terrein.

Helaas ben je zelf verantwoordelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
Naar mijn weten neemt de gemeente de verantwoordelijkheid pas over op de kadastrale grens.
Dat zal inhouden dat je hier zelf de verantwoordelijkheid voor draagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-05 14:42
Ik heb regelmatig last van verstoppingen (wortels) in het deel van de riolering onder mijn voortuin, dus het deel van mijn huis naar de openbare weg waaronder de hoofdriolering ligt. Mij is altijd verteld door zowel het rioolreinigingsbedrijf als een medewerker van onze gemeente dat dit deel voor mijn verantwoordelijkheid is, tot aan de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tot aan het openbare trottoir ben je zelf verantwoordelijk helaas. Opgraven en vervangen die handel. Als het oude betonnen pijpen zijn kan je best eens kijken naar wat nieuwers :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dan0r schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:00:
Naar mijn weten neemt de gemeente de verantwoordelijkheid pas over op de kadastrale grens.
Dat zal inhouden dat je hier zelf de verantwoordelijkheid voor draagt.
Dit klopt niet (altijd)

Bij de rijdende rechter was een geval, waarbij de riolering ook lek was.
De gemeente hield vol dat dit tot de hoofdleiding verantwoordelijkheid bewoner was.
Dus het gedeelte onder een drukke weg en een gemeentelijk park was verantwoording huiseigenaar ! |:(
Dat is uiteindelijk toen "onder Coulance" opgelost door de gemeente.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 07:22
Over het algemeen ligt er ergens een put. Waar deze exact ligt kan varieren (vaak op gemeentegrond net bij de perceelgrens), maar vanaf die put is de gemeente verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:53
Oké top. Dan wordt het zaterdag een gat graven :) goed voor de conditie 😂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Check de rioolverordening van je gemeente. Dit is ook eens bij de Rijdende Rechter geweest dat in een gemeente de eigenaar verantwoordelijk was vanaf aansluiting hoofdriool t/m de hele woning. In veel voorkomende gevallen is de kadastrale erfgrens het criterium.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 11-09-2017 13:48 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:12

Standeman

Prutser 1e klasse

Het is inderdaad vrijwel altijd de erfgrens.

Ik had de pech dat de gemeente put op het land van de buurman en dat mijn 50m lange, 100 jaar oude kleipijp in zijn geheel vervangen moest worden. ;(

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Volgens mij moet je onderscheid maken tussen algemene (doorvoerende) nutsleidingen en de nutsleidingen die speciek voor jouw aansluiting op de nutsvoorziening zijn bedoeld.

De algemene (doorvoerende) nutsleidingen zijn voor rekening gemeente/nutsbedrijf. De specifieke aansluiting is voor eigen rekening voor zover in eigen grond gelegd is.

Merk op dat een algemene (doorvoer)leiding in private grond kan liggen. Zo'n situatie is vaak aangeven als een soort van erfdienstbaarheid richting gemeente of nutsbedrijf.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-05 14:42
Rukapul schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:18:
Over het algemeen ligt er ergens een put. Waar deze exact ligt kan varieren (vaak op gemeentegrond net bij de perceelgrens), maar vanaf die put is de gemeente verantwoordelijk.
Heb je daar meer info over? Want in mijn geval ligt de put tegen voorgevel van mijn woning aan, vanaf daar gaat ie naar de hoofdleiding richting weg. Ik moet iedere paar jaar een bedrijf laten komen om juist dat deel vrij te maken van wortels. Kost me €100+.

Edit: Eigenlijk duidelijk, ik vond onderstaande op de website van mijn gemeente.
Is het riool bij u verstopt? Dan moet u of de gemeente de verstopping oplossen. Dit hangt af van de plek waar de verstopping veroorzaakt is:

Ligt de oorzaak op gemeentegrond? De gemeente moet het oplossen en betaalt de kosten.
Ligt de oorzaak op uw eigen grond? U moet het oplossen en betaalt zelf.
Staat dus los van de put.

[ Voor 28% gewijzigd door The Realone op 11-09-2017 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 07:22
The Realone schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:44:
[...]

Heb je daar meer info over? Want in mijn geval ligt de put tegen voorgevel van mijn woning aan, vanaf daar gaat ie naar de hoofdleiding richting weg. Ik moet iedere paar jaar een bedrijf laten komen om juist dat deel vrij te maken van wortels. Kost me €100+.
Niet meer dan hearsay van het bedrijf wat het oploste bij mijn vorige huurwoning (Eindhoven). Dat betrof een jaren 30 woning met de put halverwege de voortuin ongeveer. De man ging even bellen en heeft het afaik opgelost op kosten van de gemeente.

Blijkbaar is e.a.a. afhankelijk van gemeentelijk beleid.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 11-09-2017 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Meestal zit er een erfscheidingspunt van waar de verantwoordelijkheid over gaat.
Vaak is dit kadastrale grens. Vraag bij de gemeente de revisietekening op.
Pagina: 1