Toon posts:

Performance Lotus Domino?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij het bedrijf waar ik werk gaan er stemmen op om over te stappen op Lotus Domino als platform voor de website, met een Notes database. Het gaat dan draaien op AS/400. Het gaat hier om een zeer druk bezochte site, ik meen zelfs ergens in de top 10 van Nederland.
Nou weet ik zelf niet erg veel van Domino, maar ik vraag me af hoe de performance van Domino is voor hele grote sites. Is domino niet meer geschikt voor kleinere (intranet) sites?
Als het aan mij ligt gaan we over op PHP of evt ASP, ik vind sowieso dat Domino nogal inflexibel en topzwaar.
Wie weet hier meer over te vertellen? Welke argumenten voor en tegen zijn er?

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Top 10 site van Nederland ? Nou dan heb je nogal een AS/400 nodig denk ik... Over wat voor een model AS/400 denk men momenteel na ?

En wat voor een site is het ? Net zo inter-actief al T.net ? Dan zou ik met een clustertje van 5 tot 10 AS/400's beginnen :) [hebben ze al gekeken wat dat kost ?]

Maar misschien kan je het beter op SunSPARC, AIX of OS/390 draaien.

Domino is redelijk schaalbaar, mits de applicatie maar op de juiste manier gebouwd is. En je moet genoeg poen hebben...

Kan je wat meer details geven ? Wat voor een site moeten we aan denken ? Hoe (inter)actief is de site ? Hoeveel door de user gesubmitte data is er ? Of is het een vraagbaak / knowledgebase achtige setup ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan niet zeggen om welke site het gaat, want er is nog niks zeker en we zitten nog volop in de onderhandeling enzo met andere partijen.
Het gaat om een site met veel content die momenteel uit een MSSQL db komt, een klein beetje interactiviteit in de vorm van wat kleine discussiebordjes. Ook zit er een zoeksysteem achter waar gebruikers in een zeer grote db kunnen zoeken. Dit laatste draait nu al onder AS400, het gehele content gedeelte loopt momenteel onder NS LiveWire, de Betamax onder de webserveromgevingen ;)
Het gaat momenteel om de keuze tussen ASP en Domino. De gehele internet afdeling wil naar ASP (LiveWire is geen optie meer) maar de directeur (die niet bijster veel van automatisering begrijpt) neigt erg naar Domino (korte termijnzicht: goedkoper)

Eigenlijk wil ik dus wat mooie tegenargumenten hebben die we in stelling kunnen brengen :)

Verwijderd

Wat dacht je van ontwikkelingstijd. Als niemand bij jullie weet hoe Domino in elkaar steekt gaat dit behoorlijk wat studietijd kosten, en krijg de klant daarvoor
1. De factuur
2. De langere ontwikkeltijd

Als jullie met ASP goed overweg kunnen, en het Domino systeem in een vergelijkbaar systeem in ASP kunnen maken, daarmee een kortere ontwikkeltijd hebben en ook nog eens kostenbesparend zijn. Tja, dan is de keuze snel gemaakt.

• localhost
  • Niet online

localhost

Dat je niets kan zeggen snap ik inderdaad :)

Maar als je al een MySQL database hebt, maar ik je dan 1 adviesje geven ? Neem geen asp (Microsoft) en neem geen Lotus Domino.

Als alles namelijk al in MySQL zit kan je daar veel beter (en goedkoper) mee aan de slag.

Maar de prijs? Als ik de term AS/400 hoor en top 10 van Nederland dan weet ik zeker dat de prijs geen issue is :)

Helaas, met de informatie die je hier geeft, kan niemand iets zinnigs zeggen over wat je moet doen. Welke uptime en betrouwbaarheid denk je bijvoorbeeld aan ? Wil je de servers op meerdere locaties (in Nederland en er buiten) op gaan zetten t.b.v redundancy ? Wie is je doelgroep/klanten ? Hoeveel bezoekers verwacht je in piek uren (en hoeveel quesries op de database is dat) ? Wie doet de content beheer (back office onderhoud) ? Hoe moet de interface voor de back office worden ? Ga je XML gebruiken ?

Kortom vragen, voordat je er uberhaupt iets zinnigs over kan zeggen.

Over performance van Lotus Domino op de AS/400 ? Klik hier voor een voorbeeld van een server die 100.000 gelijktijdig e-mailende users aankan :P
Deze AS/400 machine kost ongeveer 8 miljoen gulden (als je het snel zegt valt het best wel mee) en is gewoon in de winkel te koop.
Mocht je deze machine kiezen, dan kan je er een HTTP/Webmail performance van ongeveer 30.000 gelijktijdig emailende users voor verwachten.

Wat dat betreft heeft die directeur dus gelijk dat hij voor Domino en AS/400 kiest. Maar ja, alles heeft een prijs :)

Je mag me ook emailen indien je nog meer wil weten.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat dus om onze eigen site, en we zouden het dus sowieso uit laten besteden.
Er is al een offerte binnen voor ASP maar een ander bedrijf wil het in Domino maken, voor minder.

Maar stel dat zaken als doorlooptijd ed gelijk zouden zijn voor beide alternatieven, waar kunnen we dan het beste voor kiezen? ASP of Domino?

Absolute eis is dat er een CMS komt waarmee de site van meerdere plekken te onderhouden is. Er is nu een web based cms en dat voldoet op zich goed. Als we voor Domino zouden kiezen, neem ik aan dat je een Notes client nodig hebt om de site te beheren. Volgens mij ben je dan inflexibel bezig.

Ik ben dus niet degene die hier over mag beslissen, en er is ook echt wel voldoende kennis over Domino aanwezig, maar ik wil gewoon ook wat andere (onpartijdige) adviezen horen, want af en toe heb ik het idee dat een aantal mensen bij ons flink wat aandelen van en vriendjes bij IBM hebben...

Als ik het zelf voor het zeggen had dan zou ik voor iets openers gaan (LAMP ofzo), maar men vindt het hier lekker om gebonden en afhankelijk van megabedrijven te zijn. Ik wil gewoon wat gefundeerde argumenten achter de hand hebben...

• localhost
  • Niet online

localhost

Mmmm.. Ja, onpartijdig. Dat ben ik niet vrees ik. (Ik werk al veel te lang met Lotus producten).

Om toch even op de "Notes Client" terug te komen. Het onderhoud van de website woprdt met de Notes Client juist veel makkelijker. Van ieder content item kan je bepalen wie het mag inzien, wijzigen of verwijderen. Je kan ook per item een history bijhouden wie er aan gewerkt heeft.
Replicatie is ook erg krachtig, je zou de complete website off-line kunnen repliceren op een latop en aanpassen. 4 dagen later repliceer je hem weer terug en worden de juiste items geupdated. Mocht er iemand anders aan dezelfde items hebben gewerkt, dan lost Domino dit automatisch voor je op.
Tevens zit er in de Notes Client al kleine een ingebouwde tekstverwerker. Normaal kantoor personeel kan binnen enkele minuten een nieuwe pagina maken, met kleuren, plaatjes, tabellen (eventueel popups/java enz.) zonder dat ze ooit iets van HTML zien of hoeven te kennen.

De dingen die ik hierboven noem zijn standaard aanwezig, daar hoeft een ontwikkelaar zich dus niet druk over te maken. Misschien dat ze daarom goedkoper zijn ?

Ok, ik laat het hierbij. Nu mag afdeling ASP hun praatje doen.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:31
Nog een ander voordeel van Lotus op een AS400 is dat AS400 het stabielste serverplatform is wat er bestaat.
Sterker nog, het is het enigste systeem wat de stresstest van SAP (ERP pakket) overleeft. Alle Unixvarianten (Sun, HP en AIX) en tevens alle NT versies (NT en W2K) op verschillende soorten hardware (IBM, Compaq, HP, Dell, enz), liepen allemaal stuk.
De NT/W2K servers chrasten zelfs als eerste. Laat je nu een NT/W2K server nodig hebben voor ASP.....

Conclusie:
NT/W2K is best een leuk systeem, maar voor echte grote toepassingen is het niet echt geschikt. Of je moet grote clusters gaan bouwen. Op dit moment krijg je ook hele andere kosten te zien.
Zo heb je dan de hardwareprijs van verschillende servers en NAS/SAN achtige oplossingen.
Hier komen dan de softwarekosten nog eens bij. Deze liggen voor clustertoepassingen vele male hoger.
Tevens is DB2 (database type wat meestal op een AS400 gebruikt word) in mijn ogen (dus MS aanhanger: niet flamen!) nog altijd stabieler en schaalbaarder als MSSQL en Oracle.

Verwijderd

Als het echt een 'heavy' omgeving moet zijn en jullie hebben al ervaring met AS/400's zou ik daarbij blijven. Als het over schaalbaarheid gaat en stabiele omgevingen heb je met de AS/400 en z'n DB2/400 een perfecte omgeving.
Lotus Domino is helemaal niet verkeerd het heeft zich ondertussen wel bewezen op een AS/400.
De performance vraag (subject) is moeilijk te beantwoorden want het is maar net hoeveel geld je er tegenaan wilt smijten.
Ik zou op zoek gaan naar software houses of andere clubs die geen hardware verkopen (maar oplossingen) maar hier wel ervaring mee hebben. Een hardware boer begint gelijk offertes te schrijven met een vork dus ik zou wel even nadenken over waar je de informatie vandaan gaat halen. (Silvac (in Hilversum) ofzo?)

• localhost
  • Niet online

localhost

Op maandag 09 juli 2001 15:34 schreef RedRoon het volgende:
Nog een ander voordeel van Lotus op een AS400 is dat AS400 het stabielste serverplatform is wat er bestaat.
Sorry... Maar dat is http://nonstop.compaq.com/ :)

Op de website kan je o.a. lezen dat 85% van alle wereldwijd geinstalleerde NonStop systemen vorig jaar geen downtime hadden en dus 100% up (ook tijdens onderhoud).

• localhost
  • Niet online

localhost

Op maandag 09 juli 2001 15:34 schreef RedRoon het volgende:
Tevens is DB2 (database type wat meestal op een AS400 gebruikt word) in mijn ogen (dus MS aanhanger: niet flamen!) nog altijd stabieler en schaalbaarder als MSSQL en Oracle.
Klopt. Lotus Domino R5 heeft ook DB2 (intern) als basis.

Helaas, zoals het met veel van dit soort dingen gaat, is het niet altijd de beste die wint.
Pagina: 1