Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:51
Ik heb recent een beamer gekocht en deze netjes opgehangen. De beamer en het projectiescherm zijn goed (recht, afstand en juiste hoogte) opgehangen.

Ik heb een ACER H6517BD met een actieve HDMI kabel van 15 meter.

Echter ben ik niet geheel tevreden over de kwaliteit van het beeld. Zowel bij TV (Fox sports HD) als Blu ray films is er een soort ruis (of dansende pixels) te zien. Dit is vooral zichtbaar bij de scenes met veel licht.

De persoon in beeld is dan haarscherp en ruisvrij (net als een groot deel van het beeld) maar ik blijf vaak nog wat duidelijk zichtbare ruis zien.

Nu weet ik niet zeker of dit ruis is. Het lijkt meer dat er dan in dat stuk van het beeld een aantal pixels aan het dansen zijn.

In donkere scenes is het beeld wel een stuk beter maar treed het bovenstaande probleem soms ook op.

Wat ik zelf heb gedaan.
- Na wat zoeken lees ik vooral terug dat ruis te maken heeft met de manier van hoe de film is opgenomen, echter verwacht ik niet dat dit het probleem is. Dan zou ik zelf de ruis over het gehele beeld verwachten.
- 2 kortere HDMI kabels met een versterker gebruikt.
- Andere source aangesloten op een andere input op de beamer.
- Instellingen zoals brightness e.d. aangepast. (Hier verwacht ik toch wel dat ik wat fout doe.)

Mijn vragen
- Heeft iemand een idee wat de juiste term is voor mijn probleem?
- Heeft iemand een oplossing of goede duidelijke tips om mijn beamer te kalibreren?

[ Voor 28% gewijzigd door virtualite op 11-09-2017 14:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:13
Eerst vaststellen waar probleem zit: Kabel / versterker /beamer / kwaliteit materiaal

1. Kabel: je zegt dat je kortere hdmi kabels hebt geprobeerd. wat was hier het resultaat van? Met versterker / zonder versterker?
2. Versterker: zonder versterker proberen, wat is het verschil? Welk type versterker is gebruikt ivm upscaling 4k, andere evt. problemen.
3. Beamer: Google eens naar de ideale setup, lees de (online) handleiding.
4. Kwaliteit materiaal, minst waarschijnlijk.. maar neem aan dat geen gedownloade bluray is?

verder is de kamer goed verduisterd? Wat is afstand beamer <-> muur? Wat is de scherm grootte (hoe groter, hoe meer kans op kwaliteitsverlies)?
Misschien heb je last van Rainbow effect?
YouTube: DLP Rainbow Effect Example (HD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Klinkt als banding. Pak eens een file van http://jell.yfish.us/ op hoge kwaliteit, en kijk of het probleem dan ook optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
1. Korte hdmi kabel 1 meter geeft geen verschil. Met of zonder versterker.
2. Niet van toepassing.
3. Hier heb ik op gezocht en niks kunnen vinden, heb ook ACER gebelt en ben in afwachting van hun support.
4. Originele blu rays als bron

Het is geen rainbow effect, ben inmiddels al wel iets verder.

Het speelt vooral rond het hoofd of hoofdobject af. Ik heb inmiddels wat kalibratie gedaan en alle "fancy" opties uitgezet. Dit geeft wel verbetering, dus vanuit hier ga ik verder.

Kamer is goed donker, scherm is 90" en kan zonder te hoeven het beeld vullen. Afstand is conform ACER richtlijnen geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:13
virtualite schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:47:
1. Korte hdmi kabel 1 meter geeft geen verschil. Met of zonder versterker.
2. Niet van toepassing.
3. Hier heb ik op gezocht en niks kunnen vinden, heb ook ACER gebelt en ben in afwachting van hun support.
4. Originele blu rays als bron

Het is geen rainbow effect, ben inmiddels al wel iets verder.

Het speelt vooral rond het hoofd of hoofdobject af. Ik heb inmiddels wat kalibratie gedaan en alle "fancy" opties uitgezet. Dit geeft wel verbetering, dus vanuit hier ga ik verder.

Kamer is goed donker, scherm is 90" en kan zonder te hoeven het beeld vullen. Afstand is conform ACER richtlijnen geplaatst.
Probleem komt dus vanuit de beamer..
Ben je nog binnen de 14 dagen retourtermijn (indien online aangeschaft)?
Anders zou ik retourneren en zelfde/ander model halen. Wellicht dat je een maandagochtend model hebt gekregen met problemen.

Gebruik zelf een Optoma HD142X icm een Onkyo TX-SR508 versterker/receiver met PS4/PS3/Chromecast/Kodi box waarbij de beamer en versterker zijn verbonden met een 7.5 meter HDMI kabel en 90-100 inch scherm. Herken problemen die jij hebt niet, hier (bijna) alles op standaardinstellingen van de beamer.

Lijkt me dat het niet normaal is dat de Acer zoveel ''ruis'' geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
Dan zal ik geduldig even afwachten op mijn support request bij ACER. Zij gaven ook aan dat er mogelijk een defecte chip in zit. Echter, met het uitzetten van de fancy features en sharp van 10 naar 1 heeft er al wel een verbetering opgetreden.
Pagina: 1