Toon posts:

Verlengd scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd lees ik regelmatig over een smartphone met een verlengd scherm, zo ook vandaag: nieuws: Xiaomi presenteert Mi Mix 2 met verlengd 6"-scherm en dunne bezels

Waarom niet gewoon '2:1 scherm' gebruiken? De term 'verlengd scherm' klinkt meer alsof de fabrikant een scherm inkoopt en er zelf een stuk aan vast klust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-10 14:59
Nou ik kan mij voorstellen dat voor veel handen de toestellen te breed worden. Door hem hoger te maken, heb je meer beeld maar kun je hem wel vasthouden. Ik weet niet of er een direct verband tussen lengte en grootte van handen. Maar Nederlanders zijn vrij lang, ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld Aziaten hier nog meer moeite mee hebben.

De iPhone 5 had ook een verlengd scherm ten opzichte van de 4S, misschien kun je daarmee een antwoord vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is allemaal evident, maar daar gaat het mij niet om. Ik begrijp de woordkeuze in de titel gewoon niet.

Een 21:9 monitor wordt toch ook niet een 'verbreed beeldscherm' genoemd in een nieuwsbericht? Die noem je gewoon 21:9 of Ultrawide.
Een nieuwsbericht over een telefoon met grote accu kopt toch ook niet 'met vergrote accu', maar 'met grote accu' of 'met xxxxmAh accu'?

Mijn bezwaar tegen 'verlengd scherm':
1. Het is relatief en daardoor vaag (verlengd ten opzichte van wat?)
2. Het alternatief '2:1 scherm' dekt wel de volledige lading en is niet ambigu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:29

arnoudwokke

Redacteur
De reden voor het gebruik van 'verlengd' is omdat het ten opzichte van alle andere smartphoneschermen een langere variant is. Nu er steeds meer telefoons komen met zo'n verlengd scherm verliest de term zijn waarde - verlengd is immers een relatieve term. Dank voor de opmerking en we gaan proberen om het niet meer te gebruiken :) (en als je het nog ziet, trek gerust aan de bel :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Will do :)

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

@arnoudwokke Ik zie dat er nu gebruik wordt gemaakt van 3 termen. "Verlengd scherm", "2:1 scherm" en vandaag ook "18:9 scherm" in nieuws: Foto's tonen Huawei-telefoon met 18:9-scherm en twee dubbele camera's.

Kan hier niet 1 lijn in getrokken worden door 1 term aan te houden? Zo kan je ook moeilijker zoeken op de verschillende termen.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:29

arnoudwokke

Redacteur
Sinds dit topic heb ik in elk geval alleen xx:9 aangehouden en dat ook doorgevoerd in de iPhone X-preview van Chris. We gaan niet ons hele archief daarop aanpassen, dat is een monnikenwerk ;)
Pagina: 1