Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 928225

Topicstarter
Wij hebben van een verbouwing een 4 tal zonnepanelen over. Deze zouden passen op onze boot. ( 2 stuks) De zonnepanelen 255 watt per stuk. Deze zonnepanelen zijn van een huis installatie. ( weet niet of dat uitmaakt of niet).

Nu vraag ik me af of dat zomaar kan, mijns inziens zal je een inverter nodig hebben die het omzet naar 220 en dan een omvormer die het naar 12 volt zet.
Ongetwijfeld verlies je meer energie in de omzetting dan standard boot/caravan panelen, maar deze panelen zijn over en om nou specifieke 12 volt panelen te kopen die veel duurder zijn dan huis panelen lijkt ons ook weer zonde.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 928225 op 11-09-2017 00:32 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 928225 op 11-09-2017 18:45)

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Je gebruikt een raadregelaar om met de panelen je accu's naar 12V (of 24V) te laden.
Let op, eenvoudige pwm laadregelaars (10-25 euro) zullen de spanning van je paneel naar het voltage van je accu (bv 12 V) terugbrengen waardoor je panelen mogelijk niet optimaal functioneren.
Een mppt laadregelaar (60-150 euro) kan je panelen op optimale spanning laten werken en toch je accu's op 12 of 24 volt opladen.

Je gebruikt vervolgens een omvormer om de stroom uit de accu's weer om te zetten naar 230V.

Panelen die speciaal gemaakt zijn voor een boot (of een camper enz enz) functioneren vaak goed op 12 of 24 volt en zijn dan dus met een goedkopere raadregelaar goed aan je accu's te koppelen.
Als je standaard panelen voor een woning gebruikt functioneren die vaak optimaal op 31V-32V. Dan is dus een mppt laadregelaar nodig om optimaal gebruik te maken van die panelen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Het is handiger om eerst naar 12 volt te gaan met een passender MPPT laadregelaar. Let dan wel op het maximale voltage dan een paneel kan leveren bij winterse temperaturen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:13

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Eerst 230, dan 12V zal niet werken, want een omvormer kan niet zelf een net creëeren, heeft altijd een elektriciteitsnet van 230v nodig om überhaupt op te starten.

Wat wel kan is een 12V zonnepanelen lader te kopen. Victron heeft daar mooie voor. Leg dik genoegen kabels, op 12V lever je meer dan 40A!

Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.bluepowershop...t-100-50-12v-24v-50a.html
Even goed controleren of de specs van de zonnepanelen matchen, Voc op de panelen mag niet hoger zijn dan 100V, 50V per stuk dus in dit geval..

[ Voor 30% gewijzigd door prein2 op 11-09-2017 08:11 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Zoek eens uit hoeveel een 230V omvormer aan stroom verbruikt om te kunnen werken?
Dan zou je hem eventueel een eigen circuit 12V->230V kunnen geven, dus die heeft een eigen accuutje nodig..
Voorwaarde: het 230V circuit voor het laten werken van de omvormer moet gescheiden zijn van de spanning/stroom die gemaakt is door de zonnepanelen en verwerkt is door deze omvormer...
Vraag me af of zo'n omvormer er wel is, standaard is wat @prein2 schrijft.

Let ook op de veiligheid op de boot... met klassiek panelen heb je hoge spanningen op de panelen!!!!
Wil je dat wel op een boot??? Dan is een 12V of 24V systeem veel veiliger met een solide omzetter voor 230V indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:13

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Even voor de duidelijkheid: een paneel voor op een boot is technisch niet heel anders dan een paneel voor op een huis. verschil zit hem voornamelijk in de behuizing. voor een boot is dat meer gemaakt op gewichtsbesparing/onbreekbaarheid, bij een huis is gewicht van ondergeschikt belang en hoef je er niet op te kunnen staan. Qua voltages etc is het allemaal ongeveer hetzelfde.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Klopt, maar de zonnepanelen omvormer haalt hier in huis de opstartstroom uit het net... EN voedt het omgezette vermogen terug...het net in.
Op een boot heb je accus als opslag... die worden geladen via de 230-> 12 of 24V omzetter....
Hoe krijg je het vermogen afkomstig vd zonnepanelen dan via de omgekeerde weg terug... zo'n omvormer werkt maar een richting uit...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Je gebruikt een raadregelaar om met de panelen je accu's naar 12V (of 24V) te laden.
Let op, eenvoudige pwm laadregelaars (10-25 euro) zullen de spanning van je paneel naar het voltage van je accu (bv 12 V) terugbrengen waardoor je panelen mogelijk niet optimaal functioneren.
Een mppt laadregelaar (60-150 euro) kan je panelen op optimale spanning laten werken en toch je accu's op 12 of 24 volt opladen.

Je gebruikt vervolgens een omvormer om de stroom uit de accu's weer om te zetten naar 230V.

Panelen die speciaal gemaakt zijn voor een boot (of een camper enz enz) functioneren vaak goed op 12 of 24 volt en zijn dan dus met een goedkopere raadregelaar goed aan je accu's te koppelen.
Als je standaard panelen voor een woning gebruikt functioneren die vaak optimaal op 31V-32V. Dan is dus een mppt laadregelaar nodig om optimaal gebruik te maken van die panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 928225

Topicstarter
Allen, bedankt voor de antwoorden. Ik ga een mppt laadregelaar kopen. En een omvormer met zuivere sinus voor de 220/230 aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Met walstroom aan boord kun je met een stalen boot nog wel eens last krijgen van elektrolyse (galvanische corrosie).
Weet niet meer hoe het precies zit maar misschien wel iets om even in de gaten te houden.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1062281

Voor de juiste keuze van de omvormer en de benodigde accu’s zijn twee dingen van belang;

Ten eerste, welke energieverslinder sluit u aan ?

Het apparaat met het hoogste vermogen is hiervoor maatgevend. De omvormer moet deze stroom kunnen leveren. Meestal zullen dit de koffiemachine, stofzuiger of waterkoker zijn.

Ten tweede, wat wordt er per dag aan energie verbruikt?

Voor het bepalen van de accu capaciteit en de zwaarte van de omvormer is het energie verbruik per dag belangrijk. Hiervoor is het maken van een energie balans een goed hulpmiddel.

Voorbeeld energie balans:

Apparaat Aantal keer per dag Verbruik Benodigde energie
Senseo 4 x 2 kopjes koffie 4 x 1 min. * 1450W 100Wh
Afzuigkap 1 uur 75W 75Wh
Oven 1 x per dag 15 min. x 800W 200Wh
Koelkast 8 uur(*) 75Wh 600Wh
Lampjes (LED) 4 uur per dag 100W/h gemiddeld 400Wh
Diverse (computer etc.) 4 uur 100W 400Wh
Stofzuiger 30 minuten 800W 400Wh
Verbruik omvormer Hele dag aan 300Wh
Totaal per dag 2475 Wh

(*) compressor koelkasten gebruiken alleen energie als de temperatuur in de koelkast te hoog wordt. Gemiddeld zal dit ca.8 uur per 24 uur zijn.

Het maken van een energie balans is heel erg belangrijk omdat u op deze manier zelf de u zonnepaneel boot set kunt berekenen. Wees hierbij eerlijk van wat u echt wilt ! Over capaciteit van uw accu is een investering die niet nodig is. En te weinig capaciteit geeft irritatie als de accu telkens leeg is.

Uit ervaring blijkt dat als u alleen lichte apparaten zoals een tv, opladen smartphone en laptop, verlichting etc. gebruikt een “lichte” installatie van 1 KVA volstaat.

Wilt u echter zwaardere apparaten gebruiken zoals bijvoorbeeld een stofzuiger en/of bijvoorbeeld een waterkoker of koffiemachine dan zal de omvormer dus minimaal 2 KVA of zelfs 3 KVA moeten kunnen leveren.

*knip* reclame maken op het forum voor je eigen website is niet de bedoeling.

[ Voor 4% gewijzigd door Zeehond op 25-04-2018 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:01
Zeer handig deze topic. Ik ben al 2 dagen op zoek naar de juiste set-up op mijn Bayliner. Ik merk dat vaste zonnepanelen voor op een boot veel duurder zijn dan voor een huis. Dat vind ik wel vreemd zulke prijsverschillen. Schijnbaar omdat voor een huis het ex BTW verkocht mag worden.

Ik heb 2 accu's aan boord. 105AH SEMI-TRACTIE ACCU's.
Stroomverbruik is een koelkastje, waterkoker, televisie en verlichting. Uiteraard doe je niet alles tegelijk aan.
Heb al een omvormer aan boord naar 230 volt. Televisie en waterkoker werken hier al op. Doe ik met walstroom of met de motor aan.
Volgende onderdelen wil ik zo wie zo al bestellen. Kinderspel om te monteren.Nu nog een zonnepaneel uitkiezen. Voor op de punt laten rusten of aan de zijrailing van mijn boot. Beugels kan ik zelf maken. Maar dan zou zo een zonnepaneel toch perfect werken?
https://www.warmteservice...neel-All-Black/p/07158475

Het is puur om off grid te zijn een weekend met de boot. Niet dat je afhankelijk bent van walstroom of de motor aan.

Update: Heb al geïnformeerd bij een winkel. Maakt niets uit met een MPPT laadregelaar. Normaal zijn de panelen voor een camper of boot iets kleiner en platter. Maar veel minder vermogen. Dus 1 paneel van 400watt is dan beter. Vooral omdat ze vaak plat liggen op een camper heb je minder opbrengst.

[ Voor 13% gewijzigd door Draconian op 11-01-2024 14:46 ]

Pagina: 1