Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Game / werk pc ~1000 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zou het fijn vinden om wat feedback om het volgende lijstje te krijgen :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

De focus zal liggen op het gamen. Denk aan spellen als Blackdesert Online, League of Legens, Diablo 3. Ik wil ook weer FPS gaan proberen.

Ook wil ik er enige vorm van data processing/analyse (bio-informatics) mee kunnen doen. Ik durf zo niet te zeggen hoe zware taken dat zullen zijn, heb daar namelijk geen idee van. De echt zware langdurige processen zal ik op me werk op de server draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik zou graag rond de 1000 euro willen blijven exclusief software.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Nee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Geen merkvoorkeuren.

Dit had ik zelf gevonden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 184,95€ 184,95
1MSI B250 PC Mate€ 86,85€ 86,85
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 296,45€ 296,45
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 34,50€ 34,50
1BenQ GL2250HM Zwart€ 99,-€ 99,-
1Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master GM G550M€ 61,-€ 61,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 144,95€ 144,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 974,65

Ga je overklokken?

Nee.

Wat verwacht je van ons?

Feedback om het lijstje wat ik het gevonden. Is het allemaal compatible? Hebben jullie nog verbeterpunten? Past het allemaal in de kast? Mijn grootste twijfel zit bij het geheugen, voeding, moederbord en het scherm. De keuzes zijn daarin nogal overweldigend en weet daarom niet of ik wel de juiste keuze heb gemaakt.

Alvast bedankt voor de reacties!

Mark

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
Ik denk persoonlijk dat AMD's nieuwe Ryzen processors een betere koop zijn. Voor een klein beetje geld extra heb je 6 kernen met hyperthreading.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1MSI B350M PRO-VDH€ 75,50€ 75,50
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 296,45€ 296,45
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 40,11€ 40,11
1BenQ GW2270H Zwart€ 98,-€ 98,-
1be quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 8,47€ 8,47
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 84,95€ 84,95
1Seasonic G-series 450 watt€ 61,-€ 61,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 144,95€ 144,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.010,38

Ik heb de processor voor die 6 kern verwisseld. Een passend moederbord gezocht in micro atx formfactor. Daar heb ik een passende behuizing bij gezocht met een extra casefan, zodat je die in de voorkant kan ophangen voor intake van koele lucht. De voeding heb ik verwisseld voor een 80plus Gold certified volledig modulaire voeding van Seasonic die goed bekend staat. De monitor heb ik vervangen voor een vergelijkbaar model met een betere paneel soort (alles is beter dan TN panelen) De RAM heb ik verwisseld voor een 3000MHz 2x4GB kitje van corsair. Processors met de Ryzen archictectuur hebben een interne bus die meetikt met de RAM snelheid, vandaar een vlotter ramkitje.

Eventueel zou je ook nog voor deze processor kunnen kiezen. Hij heeft 4 kernen net als de i5, maar wel 8 threads tegenover de 4 van de i5. Een AMD Ryzen kern is ongeveer net zo veel waard als een intel kern.
pricewatch: AMD Ryzen 5 1500X Boxed Wraith Spire koeler

Let wel dat het met deze AMD processors vriendelijk toch dringend geadviseerd wordt een bios update uit te voeren. Dit omdat Ryzen een nieuw stukje techniek is en er over tijd dus steeds verbeteringen zijn geweest in de RAM compatibaliteit, om hiervan gebruik te maken heb je de meest recente biosversie nodig. De RAM snelheid verhoog je in de bios zelf naar 2933 MHz (AMD's versie van 3000 MHz). Het punt is alleen dat het laden van het memory profiel op de RAM sticks niet altijd voldoende is bij Ryzen. Het is het beste om zelf de "timings" of "latencies" na te lopen in de RAM settings van de bios en ze goed te zetten. Achterop de RAM sticks zelf staan deze timings gespecifieerd als een reeks van cijfers als 15-15-15-15-35. Deze moet je vervolgens gewoon op volgorde invoeren op de bijbehorende plekken in de bios. Vervolgens zet je het DRAM voltage op het voltage dat achterop de RAM sticks staat (negen van de tien keer is dat 1,35 Volt) en vervolgens moet je de voltage sectie van je bios even afzoeken naar het SoC voltage om te controleren of dit op minstens 1,1 Volt staat.

Als je computer met al deze instellingen zo dan toch een blue screen of death of andere crashes vertoont, is het beter om de snelheid van je RAM te verlagen naar 2667MHz zonder de andere instellingen te wijzigen :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Denk je dat hyperthreading echt nodig is? Ik heb in de andere topics en discussies gelezen dat het vaak niet nodig is voor in dit geval mijn doel van de pc. En ik moet er toch wel bij zeggen dat het stukje over het tweaken van de RAM snelheid. Maar dit is puur op basis dat ik dat nog nooit gedaan heb en stiekem bang ben dat ik mijn pc al vrij vlot naar de knoppen help.

Maak ik me zorgen om niks en is dit de perfecte setup op voor me?

Nogmaals bedankt voor je advies!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
Als je de boel naar de knoppen helpt in de bios dan klik je op "load optimised defaults" en begin je met een schone lei.

Hyperthreading is meer voor multitasken dan voor gamen. Persoonlijk vind ik dat als je dezelfde gamingperformance kunt krijgen maar dan met extra performance in productiviteit en multitasken voor bijna dezelfde prijs dat je dat moet doen. RAM tweaken is geen echte moeite hoor, zijn ook wel videos over

Een Intel systeem kan ook wel als je je veiliger voelt bij plug and play RAM. Het is niet alsof ik je er ongelijk in kan geven :)

pricewatch: MSI B250M PRO-VDH
pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213

Ik zou dan deze componenten nemen samen met de i5 7500. Heb voor een 2x4GB RAM kitje gekozen. Het moederbord heeft toch 4 dimmslots dus je kan altijd door naar 16GB.

Toch zou ik je met een intel systeem adviseren even te wachten op coffeelake. Krijg je er meteen 2 kernen bij. Coffee Lake launcht in oktober. De leaks komen nu steeds sneller achter elkaar door, dus dat duurt niet lang meer.

[ Voor 104% gewijzigd door youridv1 op 12-09-2017 12:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt zeker wel hoopgevend! Ik zal dit weekend eens wat filmpjes opzoeken over RAM tweaken en een pc zelf in elkaar zetten. Voor nu denk ik dat ik zeker je advies ga opvolgen en AMD setup ga kiezen :).

Dus bedankt voor je uitgebreide antwoorden/advies!

Ik zal het laten weten als ik mijn setup heb en alles is gelukt.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:31
Ik raad je aan mocht je toch voor een Intel systeem gaan even te wachten tot volgende maand, dan komen namelijk de nieuwe processoren uit.

Edit: Ik zie dat je vooral wilt gamen en dan met name games die het echt helemaal niet goed doen met veel processor cores.
Een Intel processor zal het in die games het eigenlijk altijd beter doen dan de AMD concurrent.

[ Voor 44% gewijzigd door JohanNL op 13-09-2017 22:11 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Pagina: 1