Toon posts:

dac als voorversterker op een receiver aansluiten kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal

Kan ik een DAC als voorversterker gebruiken op een Marantz receiver sr 5200?
Ik wil een DAC aanschaffen (Cambridge Audio DAC Magic Plus) om het geluid van de pc naar receiver wat beter te krijgen want nu klinkt het niet echt geweldig.
zowel niet door de geluidskaart (asus xonar dx) als door de chromecast audio.
Speakers Mordaunt short Alumni 8
Ik wil de receiver niet kwijt want die doet het goed en hoop dat zo"n Dac de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Neutraal je geluid uitvoeren? DSP in Xonar HF en GX modes uit, equalizer neutraal. Hoe klinkt een 2.0 audio bestand dan met stereo keuze op de Marantz? Zowel de ASUS als Marantz zijn van prima niveau, ga je met nog een extra DAC niet verbeteren.

Alles een keer resetten en als je de tijd hebt.. windows mixer omzeilen, bitstream naar Xonar. Google maar eens op ASIO.
Ben je een muziekliefhebber kies dan foobar2000 en WASAPI component. Kabels en in en uitgangen al uitgesloten van defecten?

NRG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-10 10:23
De xonar dx heeft een optical out en de marantz heeft een optical input, is dat niet gewoon de makkelijkste oplossing. Dan wordt gewoon de DAC van de Marantz gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Afhankelijk van wat je in Xonar audio center insteld. Windows versie ook nog wel belangrijk, 10 vernaggeld nog wel eens drivers of instellingen. Nieuwste drivers van ASUS site iig ophalen.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Waarom ik graag verbetering wil is om het volgende, als ik muziek van de radio luister via de ziggo horizon box digitaal aangesloten op de marantz klinkt dit fris en zuiver.
ga ik vervolgens mijn bestanden van de pc ( ook digitaal aangesloten) beluisteren klinkt dit saai somber ver weg.
Het kan gewoon beter.
ik heb al mijn mp3 bestanden al vervangen voor flac bestanden wat wel beter is maar niet het resultaat geeft wat ik wens.

Je zou toch denken dat het geluid van radio minstens zo goed zou moeten klinken als de pc flac bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Digitaal aagesloten leuk, maar dit betekent niet zomaar dat je Marantz de enige is die als DAC fungeert in de keten. Welk OS, software en audio drivers? Instelmogelijkheden bekeken of gereset? Onboard audio aanwezig/getest?

NRG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Als je soundkaart in je pc niet vertrouwt, kan je het ook heel simpel oplossen in jouw geval. Neem een USB to SPDIF converter, zodat je een simpele neutrale USB geluidskaart op je computer krijgt en die digitaal op je receiver aansluit. Je receiver heeft namelijk al uitstekende DACs ingebouwd.

Er zijn vele van dat soort converters in omloop, bijvoorbeeld deze twee met een passend kabeltje er bij zal het al doen.

https://www.allekabels.nl...QpmziUU9FIWIaAisiEALw_wcB

of iets mooier:

https://nl.aliexpress.com...-kLIkTnqIR9caAlb_EALw_wcB

Maar keuze te over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Een standaard DAC kun je niet in zetten als pre amp, het uitkomende signaal is line level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:06
PageFault schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:46:
Een standaard DAC kun je niet in zetten als pre amp, het uitkomende signaal is line level.
En laat dat nu net de output van de meeste pre-amps zijn.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:13
Als het geluid Digitaal van de HorizonBox naar tevredenheid klinkt betekent het dat je tevreden bent met de DAC van de Marantz.

Je PC zou ik dan Optisch / Coaxiaal aansluiten op je Marantz, dan wordt ook de DAC van je Marantz gebruikt ipv de DAC van je PC.
De meeste computers hebben al een Optische / SPDIF uitgang, als dat niet het geval is kan je kijken naar de linkjes in de reactie van @arsimo

Voor de Chromecast Audio, hoe zit deze nu aangesloten ?
Als deze niet optisch is aangesloten wordt ook de DAC gebruikt van je Chromecast.
Als je deze dan ook optisch is aangesloten zou het in theorie de zelfde kwaliteit moeten zijn.

Je zou altijd nog kunnen kijken naar een andere DAC, / Preamp.
Maar uit je bericht kan ik halen dat je tevreden bent over de DAC van je Marantz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-10 19:03
Vraagje voor de zekerheid: hoe kom jij aan jouw Flacs? Zijn die zuiver? Niet omgezet van mp3 naar flac ga ik van uit?

Heb je ergens goed bronbestand? Een CD rip, gewoon in .wav en zonder fratsen?

Verder... de Xonar DG.

Waar staat jouw output formaat op?

Als dit Dolby Digital Live of DTS Connect/Interactive is houd er dan rekening mee dat deze formaten zelf lossy compression er op los laten. Je verliest dan kwaliteit, dat zal voor sommigen hoorbaar zijn.

Als je de output op linear PCM zet, gewoon 2 channel 24 bit 192.000 Hz of whatever het maximum is van de Xonar of de Marantz is, is het dan net zo slecht?

En als je de Xonar analoog aansluit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

GerardVanAfoort schreef op zondag 10 september 2017 @ 21:16:
Digitaal aagesloten leuk, maar dit betekent niet zomaar dat je Marantz de enige is die als DAC fungeert in de keten. Welk OS, software en audio drivers? Instelmogelijkheden bekeken of gereset? Onboard audio aanwezig/getest?
Wat moet er dan nog meer als DAC fungeren? De bestanden zijn digitaal, de geluidskaart stuurt het digitaal uit. Analoge geluidsbewerking is ingewikkeld en duur. Verwacht je echt dat dat digitale signaal ergens in de keten een D/A > A/D conversie ondergaat vanwege de lol ofzo?

DAC's zijn de meest overrated apparaten ever. Het zijn de nieuwe "luidsprekerkabels" van 2014 en nieuwer en worden te pas en te onpas als "oplossing" gezien voor de meest idiote problemen.

Digitaal aansluiten van je geluidskaart (optisch, coax, hdmi) is voldoende om je geluid in perfecte (namelijk 100% bitperfect) staat naar je versterker te sturen. Als je dan nog steeds problemen hebt, is er mogelijk het volgende aan de hand:

- Er staat er ergens een gekke equalizer of DSP setting gek te doen
- De radiozender compresst het geluid (dat doen ze, akoestische compressie, niet MP3 achtig) en maken het "vet". jij vindt dat heel mooi en dat gaat je PC nooit nadoen als je die in de meest neutrale stand zet

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:08
Probeer eens de UNi Xonar drivers. Vind ik persoonlijk beter werken.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
cornelisprul schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:13:
[...]

En laat dat nu net de output van de meeste pre-amps zijn.
Nee dus, het volume wordt door de pre amp geregeld. Een complete audio versterking gebeurt in 2 trappen. Met jouw theorie zouden er alleen eindversterkers bestaan en geem pre amps en geïntegreerde versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hier is geen sprake van een voorversterker/eindversterker combinatie, maar van een normale receiever. Een standaard DAC kan je dus prima inzetten in wat de topicstarter vraagt.

En in de letterlijke zin kan je inderdaad niet een standaar DAC zomaar op een eindversterker aansluiten. Maar als je een beetje begrijpend tussen de regels door leest, snap je dat de topicstarter niet een volumeregelende voorversterker bedoelt met "voorversterker".

[ Voor 43% gewijzigd door JvS op 11-09-2017 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Excuses, dan is de TS voor mij niet duidelijk geweest in zijn verhaal en titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:06
Op zich kun je ook prima een 'standaard' DAC (bestaat zoiets) aansluiten op een eindversterker. Je zult alleen dan wel ergens anders, bijv bij de bron, het volume moeten regelen (of alles op max volume moeten afspelen ;-).

Maar goed dit begint wel erg offtopic te raken aangezien de TS gewoon een DAC op zijn receiver lijkt te willen aansluiten.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

cornelisprul schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:30:

Maar goed dit begint wel erg offtopic te raken aangezien de TS gewoon een DAC op zijn receiver lijkt te willen aansluiten.
Volgens mij wil de Ts dat inmiddels niet meer aangezien dat niet nodig is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:37

DjVe

Hatsaflats!

En als je je muziekbestanden via de interne mediaspeler van ziggobox af speelt? Klinkt het dan beter?

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat kan, ik heb de optische uitgang van de PS4 met een DAC aan een Marantz versterker hangen.
PCM2704 is wel een handige zoekterm in China is een Ti chipje zit of zat ook in de duurdere CD spelers.
Pagina: 1