Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Ik ben erover aan het nadenken of ik een raspberri pi zou komen om er pi-hole op te zetten, maar ik vraag mij af of dit het wel waard is als je op openwrt al script kunt installeren om ads te blokkeren. Zoja, dan heb ik nog een 2de en 3de vraag.

2. Is het beste dat ik de raspberri dan voor of achter de router plaats (als je begrijpt wat ik bedoel), ik hoop voor de router, want anders zit ik met probleem met wifi. Dan moet ik alweer geld besteden aan een wifi dongle.

3. wat is beste router voor open source firmware??? Wil graag onder de 50 euro en liefst ook met 2g/4g verbinding.

Beste antwoord (via mobie2 op 01-10-2017 21:54)

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Een router met openwrt of dergelijke kan je inderdaad voor veel minder geld dan een RPI krijgen, als je alleen ad's gaat blocken kan een router dat ook makkelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het lijkt me verstandig om je even verder in te lezen in een Pi-hole, het is eigenlijk een DNS-server in je netwerk(dus achter je NAT c.q. achter je modem in je eigen netwerk). Je laat je DNS verkeer via de Pi-hole lopen, niet meer, niet minder, deze blokkeert dan je ad's op DNS niveau.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
True schreef op zondag 10 september 2017 @ 17:51:
Het lijkt me verstandig om je even verder in te lezen in een Pi-hole, het is eigenlijk een DNS-server in je netwerk(dus achter je NAT c.q. achter je modem in je eigen netwerk). Je laat je DNS verkeer via de Pi-hole lopen, niet meer, niet minder, deze blokkeert dan je ad's op DNS niveau.
Ja, ik weet het, daarom dat ik die vraag ook heb gesteld (niet in dit topic) of het wel echt nuttig is als je toch hosts file kunt bewerken en daar ads kan blokkeren, dat gaat ook alleen via dns. Maar toch wordt het aan geraden, omdat het altijd up to date blijft en internet blijft snel.

Als je in je eigen main os veel links in de hosts file plaatst, gaat het internet trager, Het internet kan zelfs niet meer werken als er teveel lijnen in de hosts file staan. Met een pi-hole zou dit geen effect hebben.

Maar btw, ik heb geen ervaring met openwrt. Maar volgens jou moet ik dus pi-hole tussen de modem en router plaatsen? (dat zou erg goed zijn!)

[ Voor 13% gewijzigd door mobie2 op 10-09-2017 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Het lijkt me ten eerste even verstandig om voor je zelf scherp te stellen wat je precies wilt bereiken en waarom, daarna de vraag te stellen hoe je dat wilt bereiken. Overigens is 50€ voor een router niet reëel, maar wat je precies met 2G of 4G bedoelt weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
True schreef op zondag 10 september 2017 @ 18:06:
Het lijkt me ten eerste even verstandig om voor je zelf scherp te stellen wat je precies wilt bereiken en waarom, daarna de vraag te stellen hoe je dat wilt bereiken. Overigens is 50€ voor een router niet reëel, maar wat je precies met 2G of 4G bedoelt weet ik ook niet.
2ghz - 4ghz ;) Of liever 5ghz...

[ Voor 3% gewijzigd door mobie2 op 10-09-2017 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een grote hosts file zorgt niet voor trager internet!

Ik heb namelijk 0 last van jouw hosts-entries. Oude artikelen (voornamelijk Linux) laten zien dat je bij meer dan ongeveer 150KB aan data enige vertraging kan ondervinden.

Sowieso is het not done om wildcards te blokkeren en moet je eigenlijk altijd fqdn/tld entries verzorgen als je iets wil blokkeren; dat geldt voor elke device ongeacht of het 1 PC is, een router of desnoods een enterprise-class core router.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

2G staat voor 2e Gen. mobiel netwerk.
4G staat voor 4e Gen. mobiel netwerk.

WiFi-banden zijn 2,4Ghz en 5Ghz, geen 2Ghz of 4Ghz. Andere banden worden niet gebruikt omdat ze verboden zijn voor dit soort doeleindes.

Nogmaals, het is verstandig om zelf enig onderzoek te doen voordat je wat dingen gaat roepen die je graag wilt.

1. Wat is precies je huidig probleem, waar loop je tegenaan?
2. Wat wil je verbeteren, waar ben je niet tevreden over en wat wil je anders?
3. Hoe wil je dit uitvoeren?
4. Wat heb je hiervoor nodig?

Je begint in dit topic eigenlijk op punt 4 zonder enige houvast, we kunnen je prima verwijzen naar een leuke oplossing, maar dit zal kant nog wal raken en je had dit zelf ook kunnen vinden middels Google.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Een router met openwrt of dergelijke kan je inderdaad voor veel minder geld dan een RPI krijgen, als je alleen ad's gaat blocken kan een router dat ook makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Ik wist niet dat Openwrt tegenwoordig ads kan blocken maar als die dat kan koos ik een router met Openwrt. Ik heb zelf Pihole, maar ik gebruik deze daarnaast ook voor VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:14
mobie2 schreef op zondag 10 september 2017 @ 18:03:
Maar volgens jou moet ik dus pi-hole tussen de modem en router plaatsen? (dat zou erg goed zijn!)
Tussen modem en router?? Wat bedoel je.

Die Pi gaat nergens tussen. Je hangt hem in het netwerk waar alle andere devices ook in hangen(simpelste)....het gedraagt zich in dat opzichte als een client, maar dan met een statisch IP. Ieder device in jouw netwerk moet die Pi kunnen bereiken, of dit in hetzelfde subnet is...of dat je dit regelt door aparte routering maakt niet uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
True schreef op zondag 10 september 2017 @ 18:13:
2G staat voor 2e Gen. mobiel netwerk.
4G staat voor 4e Gen. mobiel netwerk.

WiFi-banden zijn 2,4Ghz en 5Ghz, geen 2Ghz of 4Ghz. Andere banden worden niet gebruikt omdat ze verboden zijn voor dit soort doeleindes.

Nogmaals, het is verstandig om zelf enig onderzoek te doen voordat je wat dingen gaat roepen die je graag wilt.

1. Wat is precies je huidig probleem, waar loop je tegenaan?
2. Wat wil je verbeteren, waar ben je niet tevreden over en wat wil je anders?
3. Hoe wil je dit uitvoeren?
4. Wat heb je hiervoor nodig?

Je begint in dit topic eigenlijk op punt 4 zonder enige houvast, we kunnen je prima verwijzen naar een leuke oplossing, maar dit zal kant nog wal raken en je had dit zelf ook kunnen vinden middels Google.
1. Gewoon om de vuiligheid van het internet te blokkeren, ik hoef niet getracked te worden, ik wil dat niet dat social network een profile over mij maakt terwijl ik daar ook geen account heb. Daarom blokkeren die handel, tot in de pixel (van facebook). Schijnt ook te werken dat de telemetry van windows (half) geblokkeerd wordt met een bepaalde script.

2. Router met closed source firmware met lekken, het ondersteund geen open source firmware, dus het lek blijft aanwezig. Dus wil graag een andere router die open source firmware ondersteunt.

3. Wil het zo goed mogelijk doen om privacy op te krikken. Wil het allerliefst dat de pi-hole tussen de modem en router komt te liggen zodat ik geen wifi dongle hoef aan te schaffen.

4. - Een raspberri pi die het internet niet trager maakt
- een router rond +-50 euro die open source firmware ondersteunt zodat snel kan updaten als er een lek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
eric.1 schreef op zondag 10 september 2017 @ 18:19:
[...]

Tussen modem en router?? Wat bedoel je.

Die Pi gaat nergens tussen. Je hangt hem in het netwerk waar alle andere devices ook in hangen(simpelste)....het gedraagt zich in dat opzichte als een client, maar dan met een statisch IP. Ieder device in jouw netwerk moet die Pi kunnen bereiken, of dit in hetzelfde subnet is...of dat je dit regelt door aparte routering maakt niet uit..
Ik veronderstel, alles wat achter de modem komt, dat dat je eigen netwerk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Er zijn ook extensies die precies doen waar jij om vraagt: https://www.eff.org/privacybadger heb je je probleem ook in een keer opgelost en hoef je geen kosten te maken.
Nogmaals er zijn al duizenden gebruikers van een Pi-hole, er zijn honderden ervaringen gedeeld, waarom ga je hier niet eerst naar opzoek?

Mocht je een betrouwbare router zoeken die OpenWrt draait zal je iets meer budget vrij moeten maken dan 50€, zeker als je straks niet alleen de DNS requests(zoals een RPi), maar ook het verkeer via deze laat routeren middels 2,4Ghz of 5Ghz banden. Ook hier kun je ongetwijfeld ervaringen van anderen vinden online.

offtopic:
P.S. er is een mooie wijzigknop zodat je niet hoeft te dubbelposten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

True schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:10:
Er zijn ook extensies die precies doen waar jij om vraagt: https://www.eff.org/privacybadger heb je je probleem ook in een keer opgelost en hoef je geen kosten te maken.
Pi-Hole blokkeert advertenties op al je apparaten op je netwerk, en niet alleen binnen je browser. Dus ook op je telefoon, ook van apps, etc. Als je dan je verkeer over een VPN verbinding laat lopen ook als je onderweg bent. Véél meer dan privacy badger dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
True schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:10:
Nogmaals er zijn al duizenden gebruikers van een Pi-hole, er zijn honderden ervaringen gedeeld, waarom ga je hier niet eerst naar opzoek?

Mocht je een betrouwbare router zoeken die OpenWrt draait zal je iets meer budget vrij moeten maken dan 50€, zeker als je straks niet alleen de DNS requests(zoals een RPi), maar ook het verkeer via deze laat routeren middels 2,4Ghz of 5Ghz banden. Ook hier kun je ongetwijfeld ervaringen van anderen vinden online.

offtopic:
P.S. er is een mooie wijzigknop zodat je niet hoeft te dubbelposten.
Whaha privacybadger, wat een troep addon, je hebt daar totaal geen zicht over! Ublock + Matrix FTW!!! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
mobie2 schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:44:
[...]

Whaha privacybadger, wat een troep addon, je hebt daar totaal geen zicht over! Ublock + Matrix FTW!!! :D
Klopt privacybadger is niet de beste oplossing, daar ben ik het 100% mee eens, maar het is niet nodig iemand daarom uit te lachen die je wilt helpen met je vraagstuk.

Daarbij komt er in de reactie wel naar voren dat extensies ook werken, de vraag is dan waarom nog aparte hardware aanschaffen als een browser extensie hetzelfde kan?
Pagina: 1