Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Chotto Toire
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-11 10:24
Hoi allemaal,

Ik heb met de volgende (niet per sé problematische) rare situatie te maken en vroeg me af of iemand er chocola van kan maken.

Ik draai een Intel Pentium G3258 @ 4.0 GHz. Nooit problemen mee gehad. Draait geheel stabiel. Wel valt het op dat sinds een update van een spelletje (Blade & Soul) van ongeveer een maand geleden, de core clock wel eens omhoog schiet terwijl het spel aan staat. Hieronder een drietal screenshots. In de screenshots kun je zien dat de core clock hoge maxima heeft aangetikt, maar ik heb de cpu nog nooit live op dergelijk snelheden zien draaien. Dit gebeurt tijdens geen enkele andere activiteit. Ook tijdens stresstests blijft de cpu op 4.0 GHz draaien. De screenshots zijn op verschillende dagen gemaakt, en het gebeurt ook maar heel sporadisch. Wie kan me hier iets over vertellen?

Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/xaxvej2sp/5932_MHz_m_a.png
Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/nf1dsmmeh/6327_MHz_m_a.png
Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/5q9n10and/6445_MHz_m_a.png

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-11 17:02

Liveshort

Certified Crazy Person

Heb je met de overclock nog iets gedaan met de turbo? Verder zie ik niet echt reden om je zorgen te maken. De temperaturen en voltages lijken gewoon prima te zijn, dus het zou zomaar eens een bugje in de uitleessoftware kunnen zijn. Zolang er zich verder geen rare dingen voordoen tijdens het spel (artifacts, crashes, blue screens, etc.) zou ik het lekker laten voor wat het is.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• Chotto Toire
Nee, turbo onaangeraakt gelaten. Uit m'n hoofd staat hij dan automatisch op dezelfde kloksnelheid als de non-turbo. Als het gewoon een bugje in de uitleessoftware is zou dat mooi zijn. :) Ik heb tijdens het spelen inderdaad geen artifacts, crashes, bluescreens.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Uitleesfout, ik heb zelf ook wel eens van die fratsen voorbij zien komen;
- temperaturen die om de zoveel tijd naar 254ºC schieten
- CPU snelheden die ineens 8Ghz aantikken
- fans die op 15000 RPM draaien
-12V lijnen die zogenaamd maar op 5V draaien enz.

Kan soms gebeuren, gewoon een sensor glitch of een bugje in het programma zelf.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Al zou ik wel overwegen een wat betere koeler te monteren. Toch niet helemaal lekker om tijdens games de CPU rond of boven de 80 te hebben. Zeker de Intel box koeler momenteel?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Met @nelizmastr eens, aanbevolen maximum is volgens Intel 72ºC, jouw 88ºC zit daar dus ruim boven.
Die ~600Mhz (mits geen uitleesfout) kan al duiden op thermal throttle.

• Chotto Toire
Bedankt voor alle antwoorden. :) Over de koeling maak ik me niet zo'n zorgen. Nee, er zit een be quiet! Pure Rock Slim op. Daar zit de koelpasta onder die er vanuit de verpakking al op zat en ik heb hem verkeerd om gemonteerd (met de ventilator naar de achterkant van de kast gericht) en toen geen zin gehad om hem weer om te draaien. Als ik op een rustige zondag even de tijd neem om er zelf verse koelpasta onder te doen en hem niet zo idioot monteer zullen de temperaturen wel wat dalen.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nemesizz schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:32:
Met @nelizmastr eens, aanbevolen maximum is volgens Intel 72ºC, jouw 88ºC zit daar dus ruim boven.
Die ~600Mhz (mits geen uitleesfout) kan al duiden op thermal throttle.
Die 72 is de max temp bij de heat spreader, niet van de cores zelf, die kunnen vaak gewoon tot een graad of 95 tot 105 voordat hij gaat throttlen.

(Ter vergelijking, de tCASE van een 6700k is 64 graden, nog lager dus.

Oftewel dat is niet de maximum temp die aangegeven mag zijn.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:59
Dat ding heeft sowieso geen turbo-boost.

Dan: 6200 Mhz en dat op een voltage van 1,075 volt. Het zou de overclockersdroom zijn. Dat is echter gewoon een uitleesfout.
Pagina: 1