Arduino hoog AC voltage lezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:31

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik wil met mijn Arduino Nano meten wanneer er stroom uit de primaire spoel komt van een ontsteking. Standaard wordt er voor de ontsteking het volgende principe gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/33ksjv4.jpg

De "CDI" zit tussen de primaire en de secundaire spoel in. De primaire spoel gaat stroom opwekken zodra de magneet op het vliegwiel er langs komt (zo wordt de timing van het ontstekingstijdstip deels bepaald), deze stroom gaat de CDI in en daarmee wordt een condensator opgeladen welke na een bepaalde tijd zich ontlaad naar de secundaire spoel en vervolgens een vonk bij de bougie veroorzaakt.

De spanning op de primaire spoel is zo rond de 100 volt maximaal en er komt wisselspanning uit met een onzuivere sinus. Nu zou ik graag een 5 volt puls naar mijn Arduino bordje willen sturen zodra er meer dan 20 volt AC uit de primaire spoel komt om zo een referentiepunt te hebben om het ontstekingstijdstip van dit motortje te kunnen regelen.

Weten jullie waarmee ik (veilig) een 5V DC puls kan geven zodra de primaire spoel 20+V AC afgeeft?

Ik heb al zitten googelen maar ik komt alleen maar bij gevallen uit waarbij er heel precies het voltage gemeten moet kunnen worden of waar het voltage constant een hoog voltage is waardoor je alleen maar een spanningsdeler hoeft te maken. Maar dat gebruik ik allemaal liever niet omdat de primaire spoel ergens tussen de 0 en 150 volt AC geeft op een onzuivere sinus...

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:23
Neem een stroommeter. Bv ACS712. De stroom bepaalt de uitgangsspanning die tussen de 0 en 5 volt ligt. Deze kan je aansluiten op een analoge pin van je arduino.
B.v. http://henrysbench.capnfa...t-sensor-with-an-arduino/ .
Eventueel zet je er nog een weerstand tussen maar denk dat je wel meetbare waarden krijgt. Let wel op, de ACS712 is redelijk nauwkeurig maar als het op de volt aankomt zou ik toch voor een andere oplossing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
vincent_1971 schreef op zondag 10 september 2017 @ 17:00:
Neem een stroommeter. Bv ACS712. De stroom bepaalt de uitgangsspanning die tussen de 0 en 5 volt ligt. Deze kan je aansluiten op een analoge pin van je arduino.
B.v. http://henrysbench.capnfa...t-sensor-with-an-arduino/ .
Eventueel zet je er nog een weerstand tussen maar denk dat je wel meetbare waarden krijgt. Let wel op, de ACS712 is redelijk nauwkeurig maar als het op de volt aankomt zou ik toch voor een andere oplossing gaan.
Ik zal er even naar kijken, bedankt voor de reactie. Ik weet niet (precies) hoeveel stroom er loopt over de spoel. De primaire spoel moet een 1uF condensator laden voor elke omwenteling van het motortje. Weet iemand dan zo ongeveer hoeveel stroom de spoel moet leveren?

Het maakt an sich niet zoveel uit op welke waarde het circuitje een puls geeft aan de arduino, maar het maakt wel uit dat hij consistent is met die waarde zodat je geen grote afwijkingen in de meetresultaten krijgt waarmee je vervolgens je ontstekingstijdstip gaat regelen.

EDIT: Ik zie dat de ACS712 op basis van het hall efect werkt. Dit heeft natuurlijk als voordeel dat de arduino zelf dan van het hoge voltage galvanisch gescheiden is. Maar hier gaat het om een spoel met magnetisme van het vliegwiel in de buurt, krijg je daar geen storing van op je hall sensor?

[ Voor 11% gewijzigd door auto660 op 10-09-2017 17:11 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Persoonlijk zou ik er een paar van deze kopen op aliexpress. Zou de waarden dan loggen aan de in- en uitgang. Zeg met een frequentie van 200Hz. Dat kan de arduino met gemak aan. Zou dan b.v. 10 seconden loggen en deze waarden op een sd steeds wegschrijven in b.v. csv formaat. Deze waarden dan in excell of een ander spreadsheet inladen en er een grafiek van maken. Als het goed is zie je dan een sinusachtige grafiek.
Als je de ontstekingstijd verandert komt er vermoedelijk een andere grafiek uit met hogere/lagere toppen/dalen en een andere frequentie. Als je dat weet kan je een lcd aan je arduino hangen met de top-, dalspanning alsmede de tijd tussen de toppen en dalen van zowel de in- als uitgang.
Wellicht de hall sensor + arduino afschermen d.m.v. een metalen behuizing.
Zo zou ik het persoonlijk doen. Het rekenen aan zulke circuits is mijn ervaring is erg complex en je moet redelijk wat elektronica kennis hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door vincent_1971 op 10-09-2017 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
vincent_1971 schreef op zondag 10 september 2017 @ 17:20:
Persoonlijk zou ik er een paar van deze kopen op aliexpress. Zou de waarden dan loggen aan de in- en uitgang. Zeg met een frequentie van 200Hz. Dat kan de arduino met gemak aan. Zou dan b.v. 10 seconden loggen en deze waarden op een sd steeds wegschrijven in b.v. csv formaat. Deze waarden dan in excell of een ander spreadsheet inladen en er een grafiek van maken. Als het goed is zie je dan een sinusachtige grafiek.
Als je de ontstekingstijd verandert komt er vermoedelijk een andere grafiek uit met hogere/lagere toppen/dalen en een andere frequentie. Als je dat weet kan je een lcd aan je arduino hangen met de top-, dalspanning alsmede de tijd tussen de toppen en dalen van zowel de in- als uitgang.
Wellicht de hall sensor + arduino afschermen d.m.v. een metalen behuizing.
Zo zou ik het persoonlijk doen. Het rekenen aan zulke circuits is mijn ervaring is erg complex en je moet redelijk wat elektronica kennis hebben.
Ik heb er net eentje besteld, ik ga nu even uitzoeken hoe ik precies kan loggen en de sensor moet aansturen. Ik ben benieuwd wat hij allemaal oppikt en of ik er iets bruikbaars van kan maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Let wel op dat je een uitvoering hebt van 5a en een van 30a. Als ik me niet vergis. Denk persoonlijk dat er geen 30a erdoorheen gaat.
Pagina: 1