Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleEddy
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-09 01:10
Mijn vraag

Ik ben sinds twee dagen de eigenaar van een 7700K. Nu krijg ik schijnbaar net als velen hoge temperaturen. Echter is het verschil tussen de 7700K en mijn oude 6600K (OC naar 4.5GHz) dusdanig groot dat het lijkt alsof er iets mis is. De idle temperatuur schommelt tussen de 29 tot 33 graden. Dit schiet nog weleens uit naar 44c. Tijdens gamen is de max. temperatuur gemeten 86c. De average temp ligt ongeveer op 70c.

De CPU wordt gekoeld door een Corsair H115i met een custom fan curve. De fan curve werkte voorheen uitstekend op mijn 6600K maar heeft nu mogelijk een klein beetje tweaking nodig. Als koelpasta heb ik de Noctua NT-H1 gebruikt en het lijkt me niet dat er iets mis is gegaan tijdens het aanbrengen van de koelpasta. De Vcore staat ingesteld op auto en schommelt tussen de 1.25V - 1.388V met als average 1.36V. Doet de auto Vcore niet goed zijn werk en moet dit mogelijk handmatig wat naar beneden gesteld worden? Ik heb ook wat gehoord over XMP dat dat niet goed werkt i.c.m. een 7700K.

Specs:

MSI z170a Gaming Pro
i7 - 7700K (Stock)
Corsair LPX 16GB DDR4 2666MHz (XMP)
Corsair H115i AIO koeler
MSI GTX 1080 Gaming X

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

UncleEddy schreef op zondag 10 september 2017 @ 16:46:
Mijn vraag

Ik ben sinds twee dagen de eigenaar van een 7700K. Nu krijg ik schijnbaar net als velen hoge temperaturen. Echter is het verschil tussen de 7700K en mijn oude 6600K (OC naar 4.5GHz) dusdanig groot dat het lijkt alsof er iets mis is. De idle temperatuur schommelt tussen de 29 tot 33 graden. Dit schiet nog weleens uit naar 44c. Tijdens gamen is de max. temperatuur gemeten 86c. De average temp ligt ongeveer op 70c.

De CPU wordt gekoeld door een Corsair H115i met een custom fan curve. De fan curve werkte voorheen uitstekend op mijn 6600K maar heeft nu mogelijk een klein beetje tweaking nodig. Als koelpasta heb ik de Noctua NT-H1 gebruikt en het lijkt me niet dat er iets mis is gegaan tijdens het aanbrengen van de koelpasta. De Vcore staat ingesteld op auto en schommelt tussen de 1.25V - 1.388V met als average 1.36V. Doet de auto Vcore niet goed zijn werk en moet dit mogelijk handmatig wat naar beneden gesteld worden? Ik heb ook wat gehoord over XMP dat dat niet goed werkt i.c.m. een 7700K.

Specs:

MSI z170a Gaming Pro
i7 - 7700K (Stock)
Corsair LPX 16GB DDR4 2666MHz (XMP)
Corsair H115i AIO koeler
MSI GTX 1080 Gaming X
Dan heb je vast ook gelezen hoe dat komt?

Intel past TIM (koelpasta) toe tussen de core package en de heatspreader ipv. soldeer.

Je kunt koelen wat je wilt maar als de warmte niet optimaal van de core naar de heatspreader komt word de core gewoon warm ondanks de goede afvoer bovenop de heatspreader.
Vrees dat dat het dus is. Wat je er aan kunt doen, nou je CPU (laten) delidden en betere TIM er tussen doen maar dat is ook niet zonder risico/kosten.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleEddy
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-09 01:10
sapphire schreef op zondag 10 september 2017 @ 16:53:
[...]

Intel past TIM (koelpasta) toe tussen de core package en de heatspreader ipv. soldeer.

Je kunt koelen wat je wilt maar als de warmte niet optimaal van de core naar de heatspreader komt word de core gewoon warm ondanks de goede afvoer bovenop de heatspreader.
Vrees dat dat het dus is. Wat je er aan kunt doen, nou je CPU (laten) delidden en betere TIM er tussen doen maar dat is ook niet zonder risico/kosten.
Daar ben ik inderdaad van op de hoogte, echter wil ik dit nu nog niet gaan doen aangezien de chip enkele dagen oud is. Ik ben wel van plan dit te gaan laten doen. Volgens een aantal mensen geeft mijn MB een absurd hoge Vcore, wat qua temperatuur ook het nodige kan schelen. Ik ga eens checken of hier veel verandering in komt.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Voltage aanpassen scheelt al veel. Mijn 7700k liep standaard rond de 1.36V. Nu heb ik hem fixed en stabiel op 1.114V staan @4,5 GHz en is de temperatuur van 84 graden naar 74 graden gedaald. Na een delid wordt hij met prime95 nog maar 54 graden met een kraken x62 op silent mode :)

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 20:22
Ik heb een tijdje terug ook een PC gebouwd met een 7700K, het viel mij ook meteen op dat deze een stuk warmer werd dan mijn 6700K, terwijl het in principe toch dezelfde CPU's zijn.
Achteraf was het misschien zelfs wel een beter idee geweest om een 6700K te gebruiken.
Wat doen je voltages in idle? Bij mijn 6700K zakt die regelmatig onder 1.0V.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 19:33
[...]

Dit zijn zelfs redelijk hoge temperaturen voor 7700K onder een gaming load. Zelf met TIM ipv solder verwacht je 85c+ alleen bij zware synthetische loads als bijv Prime95, in ieder geval op basis van de 7700K samples die ik getest heb met vergelijkbare koeling.

Zijn vcore lijkt me trouwens wel wat hoog, daar kan nog een boel gewonnen worden met de juiste tuning qua temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
[...]
Klopt, maar het is niet zozeer de TIM, alswel de te dikke laag en de lijm waarmee de heatspreader op de pcb zit.
Daardoor zit er een te grote afstand tussen de chip en de heatspreader (met een dik laagje TIM):

Gap

Soms zit het redelijk goed, en heeft delidden niet veel zin. Betere koelpasta werkt dan wel, maar dan hebben we het over 5c verschil max. Zit er teveel lijm en TIM, dan kan het inderdaad snel 20c schelen.

@UncleEddy : Qua voltage: 1.388v is enorm hoog voor een 7700K@stock, dat kan echt veel lager. Het is niet gek dat de CPU dan flink hoge temperaturen haalt. Ik vind de range vanaf 1.25V al veel. Het zou goed kunnen dat de 7700K@stock al een stuk minder nodig heeft dan dat.
Ik heb de voltage op mijn CPU (3770K) jaren geleden vastgezet en dat scheelde flink in de temperaturen.

[ Voor 12% gewijzigd door GromuhlDjun op 15-09-2017 13:35 ]

Pagina: 1