Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:22
Hallo mensen!

Ik heb al een lange tijd last van een stotterend beeld in games. Het probleem heb ik opgemerkt sinds febuari dit jaar, tijdens het spelen van Witcher 3. De games lopen vloeiend op 60FPS, maar ik heb altijd last kleine stotters elke seconde of halve seconde. Ter illustratie:

GTA V (Opgenomen voor een ander doel, maar de periodieke stotter is goed te zien)
Assetto Corsa
Witcher 3

Mijn computer:

Intel Core i5 4690K op 4.3GHz
16GB DDR3 RAM
R9 390 8GB
Windows 10 64-bits, Radeon 17.7.2 GPU drivers
1x 1920x1080 Dell U2312HM @ 60Hz
1x 1280x1024 VG910s @ 60Hz
Beide schermen op DVI-D

Achtergrondsoftware:
Drivers (Rapoo V900, Logitech G27, AMD), Greenshot, Autohotkey, F.lux, Discord, Deluge, Steam, Dropbox.

Uiteraard heb ik geprobeerd zo veel mogelijk uit te schakelen, dus zowat alles behalve Steam. Het probleem is er nog steeds.

De CPU overclock is stabiel, geen throttling, temperatuur blijft netjes onder 80c wanneer er niet met AVX2 wordt gehamerd - als dat wel zo is, komt de temperatuur niet boven de 90c en is er nog steeds geen sprake van throttling. Ook met stock settings blijven de games stotteren.

Op de GPU staan geen overclock.

Het uitschakelen/unpluggen van het tweede scherm heeft een kleine impact, maar het stotteren is nog steeds daar. Het spelen in volledig scherm heeft volgens mij geen impact. Het uitschakelen van FRTC heeft wel impact, maar het stotteren is nog steeds voelbaar aanwezig.

Driverupdates door de maanden heen hebben weinig geholpen. Ook de grote Windows 10 Creators update heeft weinig aan de situatie veranderd.

Mijn ideeën zijn op, het niet gebruiken van mijn tweede monitor is onwenselijk en het uitschakelen van FRTC is ook niet wenselijk. Kan iemand me verder helpen?

[ Voor 25% gewijzigd door ikt op 10-09-2017 15:56 ]

Beste antwoord (via ikt op 10-09-2017 17:07)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vervelend. F.lux uitzetten had je al geprobeerd? Ik heb zelf ook eens last gehad van zo'n vreemde, periodieke microstuttering in sommige games en dat bleek toen aan f.lux te liggen.

Beowulf65 schreef op zondag 10 september 2017 @ 16:34:
Hoi,

Ik ga ervan uit dat je speelt op je Dell.... het zou kunnen dat de reactietijd van 8ms van dat scherm er iets mee te maken kan hebben. Voor gamen wordt gesteld dat 4 á 5 ms of lager aangeraden wordt, voor first person shooters zels 1 á 2 ms. Ik zie verder geen rare dingen in jouw systeem wat anders het mogelijk zou kunnen veroorzaken. Het simpelste om het te testen is een scherm ergens te lenen met een lage reactietijd....
Dat heeft er niks mee te maken. Hoge reactietijd zie je terug als ghosting, niet als microstuttering.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Hoi,

Ik ga ervan uit dat je speelt op je Dell.... het zou kunnen dat de reactietijd van 8ms van dat scherm er iets mee te maken kan hebben. Voor gamen wordt gesteld dat 4 á 5 ms of lager aangeraden wordt, voor first person shooters zels 1 á 2 ms. Ik zie verder geen rare dingen in jouw systeem wat anders het mogelijk zou kunnen veroorzaken. Het simpelste om het te testen is een scherm ergens te lenen met een lage reactietijd....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vervelend. F.lux uitzetten had je al geprobeerd? Ik heb zelf ook eens last gehad van zo'n vreemde, periodieke microstuttering in sommige games en dat bleek toen aan f.lux te liggen.

Hoi,

Dat heeft er niks mee te maken. Hoge reactietijd zie je terug als ghosting, niet als microstuttering.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@Beowulf65 Daar heeft het niks mee te maken als je het probleem zichtbaar is op een video die niet is opgenomen van het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:59

g0tanks

Moderator CSA
Hoi,

De microstutters zijn ook duidelijk in de opnames te zien, die zijn onafhankelijk van het beeldscherm.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Wow, het was inderdaad F.lux! Ik voel me redelijk dom nu, ontzettend veel dank!

Nu eens maar zien waarom de pc nu ineens vast hangt zonder OC :+ Die heb ik juist net uitgezet om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:11

nelizmastr

Goed wies kapot

8ms reactietijd is overigens bijna niets ;) vergeet niet dat je frametimes daar 9/10 keer ver boven liggen. Bij 100fps duurt elke frame 10ms, sneller dan je beeld gerenderd wordt hoeft je scherm niet te reageren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

ikt schreef op zondag 10 september 2017 @ 17:09:
Wow, het was inderdaad F.lux! Ik voel me redelijk dom nu, ontzettend veel dank!
Als je Windows 10 hebt heb je f.lux niet meer nodig, eenzelfde functie zit er daar nu ingebakken.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Daar was ik ook nog niet van op de hoogte, bedankt voor de tip :)
Pagina: 1