Intel S5520HC serverboard power issue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colinator
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 20:32
Goedemiddag Tweakers!

Ik zit met een probleem waar ik niet echt geheel uitkom en ik hoop dat iemand misschien nog een gouden tip heeft. Ik heb een server staan met de onderstaande specs die slecht tot niet meer boot. Hij lijkt een power issue te hebben wat ik begrijp uit mijn research op het web maar echt logisch is het niet.

- Intel S5520HC Mainboard
- 2x Intel Xeon E5620 CPU
- 32GB DDR3 ECC memory
- 256GB SSD
- 2x - 1TB HDD
- PCI-Express Intel LAN card
- XFX 550watt PSU - 1x 8-pin EPS + 1x 4+4-pin EPS (beide aangesloten uiteraard)

Het probleem begon gisteravond uit het niks, ik zat een film te kijken toen ik spontaan de server hoorde piepen. Hij was ook uitgevallen maar het mainboard leek nog stroom te hebben (2 LED's die branden).
Ik dacht eerst heel simpel; stekker uit, stekker erin en opstarten maar en dat gebeurde ook maar na 5 minuten weer hetzelfde, hij begon te piepen en viel weer uit. Ik heb dit een aantal keer geprobeerd, ene keer start het systeem op maar valt hij even later weer uit, andere keer wil hij niet eens opstarten en piept hij direct al.

De "piep" volgorde als hij uitvalt is 1-5-4-2. Volgens de website van Intel betekent dat power fault or failure.
De "piep" volgorde als hij niet eens wilt opstarten is 1-5-4-4. Deze betekent volgens Intel:
"Power control fault Power good assertion timeout - Power unit sensors report soft power control failure offset."

Het gekke is, soms werkt het wel en boot het systeem direct, andere keren kan ik hem niet eens booten.

Dus ik ben op speurtocht gegaan. Alle devices eruit en alles 1 voor 1 testen maar ik kwam geen steek verder. Uiteindelijk heb ik de hele kast en alle onderdelen geheel uit elkaar gehaald, Mainboard dus ook uit de kast gehaald, alles schoongemaakt en weer netjes in elkaar gezet.

Eindelijk draaide het systeem een uurtje of 2 dus dacht, probleem is verholpen alhoewel ik nog niet begreep wat het probleem was. Ik zet het systeem weer normaal uit, schroef de kast weer netjes dicht en zet de server weer op zijn plek.

Helaas, direct begon hij weer te piepen (1-5-4-4).

Toen ben ik alle onderdelen in andere systemen gaan testen om te kijken of er toch iets niet lekker was, maar ook daar kon ik het niet vinden. De voeding, CPU's, geheugenbankjes alles lijkt gewoon te werken. Het enige wat ik niet heb liggen is een andere dual socket mainboard.

Zou het mainboard toch stuk zijn? Ik begrijp dan niet waarom hij eerder vandaag toch 2 uur heeft gewerkt maar nadat ik de kast dichtschroef en weer op zijn plek zet, het probleem terug is bij de poging om hem op te starten....

Ik heb sterk het idee dat ik misschien iets over het hoofd zie, wie heeft er nog een idee wat dit zou kunnen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
"Zou het mainboard toch stuk zijn? Ik begrijp dan niet waarom hij eerder vandaag toch 2 uur heeft gewerkt maar nadat ik de kast dichtschroef en weer op zijn plek zet, het probleem terug is bij de poging om hem op te starten...."
Het is een long shot maar je zou dit gedrag kunnen verklaren als je de aanname doet dat er een slecht contact in het mobo zit: uit de kast geen krachten op het mobo, in de kast wél. Of gewoon al door het handelen. Als je zou weten hoe dmv een chemisch proces de (interne) lagen worden doorverbonden zou je verbaasd zijn dat het uberhaupt kan werken.
Om dit vast te stellen, dan wel uit te sluiten zit er niets anders op dan je mobo wat te gaan bewegen (met alle risico's van verergeren van je klacht van dien).

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 10:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat of overhitting van een specifiek transistor/voedingscomponent ergens ?
Dat hij zonder kast nog net genoeg koeling krijgt, enmet kast niet.

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 15-09-2017 12:05 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Weet je overigens 100% zeker dat je voeding niet het probleem is? Wat doen de voltages als je ze meet met een multimeter? Mogelijk dat het voltage fluctueert en als deze onder en bepaalde spanning komt je moederbord er mee op houdt?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maakt dat ding gewoon niet ergens sluiting met de behuizing/frames?

Als het buiten de case wel werkt en binnen de case niet, vermoed ik toch iets simpels.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colinator
Bedankt voor de reacties;

Ik ben diverse dingen blijven proberen maar ook buiten de case heeft het probleem zich inmiddels voorgedaan. De voeding lijkt inderdaad in orde en de voltages lijken goed.

Koeling lijkt me niet het probleem, als alles koud is en ik het systeem wil starten kan hij dus ook al deze storing geven. Misschien dat er ergens schade zit van een eerdere over verhitting maar het systeem en de case hebben nooit een warmte issue gehad, tot zover ik weet.

Ik heb inmiddels hetzelfde moederbord voor een klein prijsje kunnen vinden, deze heb ik ook al binnen en ga ik vandaag uit proberen buiten de case (voor het geval de case toch kortsluiting gaf en dus schade heeft veroorzaakt aan het huidige bord).

Ik zal het laten weten wat de uitkomst van het andere moederbord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Zoals ik al opmerkte: "Om dit vast te stellen, dan wel uit te sluiten zit er niets anders op dan je mobo wat te gaan bewegen (met alle risico's van verergeren van je klacht van dien)."
Als mijn suggestie klopte is het dus niet gek dat het probleem zich nu ook buiten de kast voor doet.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colinator
Ik vermoed dat ik het probleem gevonden heb.

Het nieuwe moederbord had hetzelfde probleem maar ging er anders (beter) mee om. Het systeem leek zichzelf een reset te geven en leek daarna gewoon te werken alleen kon ik Freenas niet opstarten. De bios herkende de USB drive helemaal niet meer waar mijn Freenas installatie op staat.

Als ik de USB drive aansluit als het systeem draait, valt deze weer uit en reset het systeem zich weer. Andere systemen vallen niet uit maar herkennen de USB drive ook niet meer dus het lijkt erop dat deze gewoon dood is. Dat dit type server bord wel uitvalt zou misschien een "feature" kunnen zijn....

Ben gelijk even naar de winkel gegaan om 2 nieuwe USB sticks te halen, Freenas opnieuw te installeren op beide USB drives (voor redundancy), recovery uit te voeren en het systeem draait nu een uurtje stabiel (in een gesloten case).

Ik durf niet te zeggen wat de oorzaak is geweest van de defecte USB drive maar ik vermoed dat het misschien toch een warmte issue was. De USB poort op het moederbord en de drive zelf waren heel warm, een werkende drive leek hetzelfde te hebben. Nu heb ik de nieuwe USB drives achterin het moederbord zitten en daar lijken ze niet warm te worden.

Het systeem draait nu in elk geval weer en ik ga aankijken of het nu weer stabiel blijft.
De kast kon ik weer openen en dicht doen terwijl het systeem draaide zonder problemen dus ik heb goede hoop.

Ook het oude moederbord lijkt gewoon te werken zonder die USB drive dus heb nu een reserve, misschien leuk om ooit een 2e server in elkaar te gaan zetten.

*edit*
Na een ruime tijd draait het nog steeds stabiel. De USB stick heb ik helaas niet meer werkend gekregen dus het lijkt erop dat de defecte USB drive de kortsluiting veroorzaakte waardoor het bord in storing ging.

[ Voor 6% gewijzigd door colinator op 22-09-2017 15:54 ]

Pagina: 1