Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski1986
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 08:55
Raar dat hier geen topic over is..
Ben het al enkele dagen aan het volgen en ik moet zeggen dat dit er echt wel slecht uitziet voor Florida.
Best weerzinwekkend..

YouTube: Fox News Live Stream Now - Watch Fox News Live - President Trump Lat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Gebrek aan interesse denk ik, of informatie. Wat er allemaal van Sint Maarten afkomt is ook niet best. Eiland ligt in puin en onze regering reageert weer eens uiterst traag en incompetent. :/

Je kan toch anticiperen op plunderingen na een orkaan en alvast extra mariniers en een toestel klaarzetten op Curaçao? Verzoek desnoods een toestel van de Amerikanen, dat kan gewoon door de NAVO. Zet een luchtbrug op, evacueer alle toeristen al voor de orkaan, of meteen erna want die lopen alleen maar in de weg en vlieg middelen in. Dat schip sturen was een eerste actie, maar er kon veel meer worden voorbereid. Dit lijkt wederom op de put dempen nadat het schaap al verdronken is.

Maar nu komt de klap op Florida, gaat ook gezellig worden. Overigens zou ik alles van Fox News dus negeren. Fox doet namelijk niet aan nieuws, maar aan opgeklopte sensatiezucht en angst zaaien over alles en weet ik nog wat meer...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Ik zie op CNN en Fox alleen maar een paar drama queens die bezig zijn met een voorbeschouwing :?
DaniëlWW2 schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:51:
Gebrek aan interesse denk ik, of informatie. Wat er allemaal van Sint Maarten afkomt is ook niet best. Eiland ligt in puin en onze regering reageert weer eens uiterst traag en incompetent. :/

Je kan toch anticiperen op plunderingen na een orkaan en alvast extra mariniers en een toestel klaarzetten op Curaçao? Verzoek desnoods een toestel van de Amerikanen, dat kan gewoon door de NAVO. Zet een luchtbrug op, evacueer alle toeristen al voor de orkaan, of meteen erna want die lopen alleen maar in de weg en vlieg middelen in. Dat schip sturen was een eerste actie, maar er kon veel meer worden voorbereid. Dit lijkt wederom op de put dempen nadat het schaap al verdronken is.
Hoeveel militairen heb je nodig op een bevolking van 40k?

Zolang er initieel niemand omkomt door gebrek aan water en medische zorg kan de rest wel even duren.

Reken ook mee dat de bevolking per referendum gekozen heeft voor onafhankelijkheid van Nederland. In beginsel is het land zelf verantwoordelijk en zal het aan moeten geven aan welk niveau van bijstand het behoefte heeft.
Maar nu komt de klap op Florida, gaat ook gezellig worden. Overigens zou ik alles van Fox News dus negeren. Fox doet namelijk niet aan nieuws, maar aan opgeklopte sensatiezucht en angst zaaien over alles en weet ik nog wat meer...
Niet verkeerd toch met wat bier en chips als er toch geen F1 is :?

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 10-09-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dat aspect vind ik inderdaad vele malen interessanter dan de storm zelf. Het lijkt er veel op dat Nederland zich op geen enkele manier heeft voorbereid op een ramp in de Antillen. Het is niet alsof we niet wisten dat er zwaar noodweer in die regio kan voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Rukapul schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:59:
Ik zie op CNN en Fox alleen maar een paar drama queens die bezig zijn met een voorbeschouwing :?

[...]

Hoeveel militairen heb je nodig op een bevolking van 40k?

Zolang er initieel niemand omkomt door gebrek aan water en medische zorg kan de rest wel even duren.

[...]

Niet verkeerd toch met wat bier en chips als er toch geen F1 is :?
Eens kijken. Ik vind dat je nu echt onderschat wat voor een giftig platform Fox News eigenlijk is. CNN is ook redelijk bezopen bij tijden, maar Fox ook. Je hebt nauwelijks objectieve media meer in de VS, maar Fox blijft een bijzondere. Vooral na de ramp kan je weer bijzondere, politieke beladen items gaan zien.

Plunderen stoppen kan niet even wachten. Was het nu alleen voedsel en water, zelfs dan kan je dit maar beter organiseren en verdelen. Vervolgens zijn er wel meer dingen geplunderd, en lopen er kennelijk gewapende bendes rond. Nee, waar zijn de mariniers, hulpverleners etc? Het lijkt allemaal maar pijnlijk weinig en laat te zijn geweest, in tegenstelling tot het Franse deel waar het beter loopt, want die zette meteen wel middelen in.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lijkt me relevanter te weten welke hulp ze van ons gevraagd hebben. Om nou direct een invasievloot naar een ander land te sturen is ook weer zo wat.

En in zijn algemeenheid ziet het natuurlijk indrukwekkend eruit, mariniers met automatische wapens, maar zijn die opgeleid hoe plunderaars te stoppen? Ik vermoed namelijk zo dat als ze dat wapen voor meer gebruiken dan waarschuwingsschoten dat ook niet gewaardeerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:02
Wat er allemaal van Sint Maarten afkomt is ook niet best. Eiland ligt in puin en onze regering reageert weer eens uiterst traag en incompetent. :/
Dat het traag gaat en slecht is voorbereid, eens. Ze hadden al lang voordat Irma aankwam wat goederen en manschappen op Curacao kunnen droppen (of dichterbij), om daarna snel dat over te kunnen brengen.

Maar vergeet niet dat Sint Maarten geheel autonoom werkt, het is een heel apart land binnen ons Koninkrijk. Sint Maarten zelf was nog vele malen slechter voorbereid; er was letterlijk geen communicatie mogelijk met de beleidsvoerders daar voor...meerdere dagen?..noem ik nog wel zorgwekkender. Zonder ons (en de Fransen) was er nog NIETS gebeurd ^^.

Ik ben wel benieuwd hoe de bovenburen ervanaf gaan komen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Interessante site voor wie hem nog niet kent.

https://earth.nullschool....8,1069/loc=-80.479,23.577

[ Voor 12% gewijzigd door enchion op 10-09-2017 16:43 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-10 07:40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:32
Ach en Wee....

Alweer de eerste deskundologen die klagen dat de hulp niet goed georganiseerd is. Als ze al noodvoorraden op Curaçao hadden klaargelegd en ze waren niet nodig geweest hadden dezelfde mensen wrs geklaagd over de geldverspilling.

Giro 5125

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

eric.1 schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:14:
[...]

Dat het traag gaat en slecht is voorbereid, eens. Ze hadden al lang voordat Irma aankwam wat goederen en manschappen op Curacao kunnen droppen (of dichterbij), om daarna snel dat over te kunnen brengen.
Op Curaco is een permantente marinebasis (Marinebasis Parera), een deel van die manschappen is dus ook zo snel het kon naar Sint Maarten verstuurd.

Tevens ligt er afaik in Curacao altijd een OPV van de Holland-klasse (in dit geval de Zeeland) die daar dus ook naartoe gestuurd is.

Daarnaast lag ook het bevoorradingsschip Pelikaan in de buurt en is ook die kant op gegaan.

Dus er was wel degelijk wat aan voorbereiding gedaan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:24:
Ach en Wee....

Alweer de eerste deskundologen die klagen dat de hulp niet goed georganiseerd is. Als ze al noodvoorraden op Curaçao hadden klaargelegd en ze waren niet nodig geweest hadden dezelfde mensen wrs geklaagd over de geldverspilling.

Giro 5125
Er is altijd wel iemand die klaagt. Dat neemt niet weg dat sommige klachten ook gewoon terecht kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sissors schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:11:
Lijkt me relevanter te weten welke hulp ze van ons gevraagd hebben. Om nou direct een invasievloot naar een ander land te sturen is ook weer zo wat.

En in zijn algemeenheid ziet het natuurlijk indrukwekkend eruit, mariniers met automatische wapens, maar zijn die opgeleid hoe plunderaars te stoppen? Ik vermoed namelijk zo dat als ze dat wapen voor meer gebruiken dan waarschuwingsschoten dat ook niet gewaardeerd wordt.
Sint Maarten is alleen geen autonoom land, maar een autonoom deel van het Koninkrijk der Nederlanden. Dat bekent dat er een gouverneur zit namens Nederland zelf met behoorlijk wat volmachten, en de Rijksregering heeft ook zo het een en ander te beslissen, en die bestaat uit de Nederlandse regering en afgevaardigden ministers van de drie autonome eilanden. Dit jaar greep Plasterk nog in over corruptie, om even duidelijk te maken wat de verhoudingen zijn.

Dan is er militaire inzet. Als de regering in Den Haag besluit dat er duizend mariniers naar Sint Maarten gaan, dan gaan die gewoon naar het eiland. Defensie is een taak van het Koninkrijk der Nederlanden, Nederland dus.

Het laatste punt is wel dat het lokale bestuur zo in puin ligt dat de Nederlandse regering in feite de autonomie tijdelijk heeft opgegeven, en nu alles regelt. Daarom begint het na dagen eindelijk te lopen. Neemt niet weg dat er al voorbereidingen getroffen hadden kunnen worden. Al sla je maar extra voorraden op bij de basis op Curaçao, en zet je een extra toestel klaar met wat extra mariniers.

Overigens, zou jij werkelijk een winkel gaan plunderen als er een paar mariniers bij staan? Ze hoeven je niet neer te schieten, ze kunnen je ook gewoon knock out slaan hoor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor mijn gevoel werd alles voorbereid, met inachtneming dat de marine zelf ook geen gevaar zou lopen. Zodra er groen licht was, zijn deze afgemeerd en hebben ze alles in gang gezet, ze hebben, tot grote spijt, zelfs plunderaars moeten tegenhouden.... je merkte toch ook door de noodtoestand dat de het leger / marine eigenlijk alles voor het zeggen had op ons NL deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens, zou jij werkelijk een winkel gaan plunderen
Dat dit uberhaupt wordt gedaan is schandalig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:44:
[...]

Dat dit uberhaupt wordt gedaan is schandalig.
Ja, stel je voor dat jij morgen in 1 klap dakloos wordt, geen voorraden hebt, niet bij je geld kan, geen vervoer hebt en 3 bloedjes van kinderen moet voeren. Dat is het inderdaad veeeel natuurlijker om, net als in het wild, je kinderen op te eten dan op rooftocht te gaan?

Zeg niet dat ik plunderen normaal vind maar sommige keuzes snap ik wel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaar dat er oa juweliers geplunderd werden... :-/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:45

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

MAX3400 schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:47:
[...]

Ja, stel je voor dat jij morgen in 1 klap dakloos wordt, geen voorraden hebt, niet bij je geld kan, geen vervoer hebt en 3 bloedjes van kinderen moet voeren. Dat is het inderdaad veeeel natuurlijker om, net als in het wild, je kinderen op te eten dan op rooftocht te gaan?

Voedsel, sure. Dat werd door de winkels ook allemaal gewoon weg gegeven. Juweliers, elektronica zaken en autodealers dien je gewoon met rust te laten.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartosy
  • Laatst online: 21:51
[...]

^ dit

mensen voelen zich altijd zo verheven boven het dierenrijk maar er is niet veel voor nodig om terug te gaan naar het dierlijke instinct wat er voor heeft gezorgd dat we al miljoenen jaren overleven wat nog altijd volop in de mens zit. .

denk sowieso dat de plunderingen iets van het eerste uur waren waarin mensen niet echt wisten wat ze meer moesten doen en van het ergste uitgingen. Er was zo goed als geen communicatie op het hele eiland. De plunderingen zullen nu wel over zijn denk ik.

Ik weet niet hoe we in Nederland hier mee zullen omgaan. Grote natuurramp heel Nederland in puin geen communicatie. Zal me niet verbazen dat mensen dan hier ook massaal gaan lopen plunderen. Mensen slaan hier al de halve binnenstad kapot als het Nederlands elftal een kwart finale verliest op een WK.

[ Voor 42% gewijzigd door Bartosy op 10-09-2017 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:41
@Bartosy wellicht helpt het dan wel om mensen in beeld te brengen die eten, drinken en dat soort dingen stelen. In plaats van electronica, zoals tv's. :+

Verder heb je gelijk, 24-48 uur na zo'n ramp vervalt de samenleving in een wetteloze choas.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bartosy schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:52:
[...]

^ dit

mensen voelen zich altijd zo verheven boven het dierenrijk maar er is niet veel voor nodig om terug te gaan naar het dierlijke instinct wat er voor heeft gezorgd dat we al miljoenen jaren overleven wat nog altijd volop in de mens zit. .

denk sowieso dat de plunderingen iets van het eerste uur waren waarin mensen niet echt wisten wat ze meer moesten doen en van het ergste uitgingen. Er was zo goed als geen communicatie op het hele eiland. De plunderingen zullen nu wel over zijn denk ik.

Ik weet niet hoe we in Nederland hier mee zullen omgaan. Grote natuurramp heel Nederland in puin geen communicatie. Zal me niet verbazen dat mensen dan hier ook massaal gaan lopen plunderen. Mensen slaan hier al de halve binnenstad kapot als het Nederlands elftal een kwart finale verliest op een WK.
Hebben we plunderingen tijdens WO2 gehad? Na de Watersnoodramp van 1953?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Laatst online: 21:51
downtime schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:14:
[...]

Hebben we plunderingen tijdens WO2 gehad? Na de Watersnoodramp van 1953?
we hebben genoeg mensen gehad die aan de ''andere kant'' stonden en zich onrechtmatigg verrijkt hebben aan anderen in de tweede wereldoorlog. Denk tevens niet dat Duitsland dat regeerde met een ijzeren vuist plunderingen getolereerd zal hebben.

en dit artikel suggereert dat er geplunderd werd tijdens de watersnoodramp

https://www.trouw.nl/home...de-orde-roepen-~af26d026/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Voor eerste levensbehoeften zoals voedsel zou ik dat nog enigszins kunnen begrijpen (hoewel ook dan plunderen fout blijft), maar bij televisies juwelen of witgoed? Want ook die werden geplunderd was op de foto's te zien, en daar kan ik toch echt geen enkel excuus voor verzinnen imho. Of valt dat tegenwoordig ook onder eerste levensbehoeftes ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:23
Ik vind dat Nederland best wat doet voor St Maarten. Zeeland en Pelikaan varen vanuit Curaçao voor hulpmiddelen en manschappen. Er zijn 2 Hercules en een KDC-10 vanuit Eindhoven naar Curaçao gestuurd met personen en goederen. Zover ik weet vliegt de KDC-10 op en neer tussen Nederland en Curaçao en de Herculessen tussen Curaçao en St Maarten, omdat de KDC-10 daar niet kan landen.

Verder zijn er ook mariniers op Saba om daar hulp te bieden.

Wat ik niet snap is dat er nog zoveel toeristen zaten. Je weet al dagen dat er een sterke storm aan komt, haal die mensen daar gewoon weg. Breng ze dan iig naar Curaçao. Ik snap wel dat je daar niet de gehele bevolking weg kan halen en dat sommige mensen toch wel willen blijven. Maar de voorbereidingen konden volgens mij een stuk beter.

Ben benieuwd naar de impact in Amerika, daar wonen nog veel meer eigenwijze mensen. De storm is daar minder sterk dan boven St Maarten, maar de impact op Tampa en St Petersburg zal best zwaar worden.

Lijkt nu nog best mee te vallen in St Petersburg.
YouTube: Waterfront Webcam
Tsja, hij hoeft maar 1x even controle te verliezen 8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kan toch anticiperen op plunderingen na een orkaan en alvast extra mariniers en een toestel klaarzetten op Curaçao?
Ten eerste: dat is gedaan. Ten tweede, St Maarten heeft er voor gekozen om een zelfstandig land te zijn, dus moeten ze ook in enige mate hun eigen boontjes doppen. Aangezien ze wel onderdeel van ons koninkrijk zijn, geven we ze wel hulp maar de touwtjes zijn in de handen van hun eigen regering, niet de onze.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
En dit soort opmerkingen mag je in het vervolg voor jezelf houden.

[ Voor 70% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-09-2017 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski1986
TheBrut3 schreef op zondag 10 september 2017 @ 18:12:
Ik vind dat Nederland best wat doet voor St Maarten. Zeeland en Pelikaan varen vanuit Curaçao voor hulpmiddelen en manschappen. Er zijn 2 Hercules en een KDC-10 vanuit Eindhoven naar Curaçao gestuurd met personen en goederen. Zover ik weet vliegt de KDC-10 op en neer tussen Nederland en Curaçao en de Herculessen tussen Curaçao en St Maarten, omdat de KDC-10 daar niet kan landen.

Verder zijn er ook mariniers op Saba om daar hulp te bieden.

Wat ik niet snap is dat er nog zoveel toeristen zaten. Je weet al dagen dat er een sterke storm aan komt, haal die mensen daar gewoon weg. Breng ze dan iig naar Curaçao. Ik snap wel dat je daar niet de gehele bevolking weg kan halen en dat sommige mensen toch wel willen blijven. Maar de voorbereidingen konden volgens mij een stuk beter.

Ben benieuwd naar de impact in Amerika, daar wonen nog veel meer eigenwijze mensen. De storm is daar minder sterk dan boven St Maarten, maar de impact op Tampa en St Petersburg zal best zwaar worden.

Lijkt nu nog best mee te vallen in St Petersburg.
YouTube: Waterfront Webcam

[...]

Tsja, hij hoeft maar 1x even controle te verliezen 8)7 |:(
Het is eigelijk voor de stormvloed waar je (terecht) voor moet vrezen. Ten westen van Florida geven ze zeker 4 meter op. Dat is zeker niet niks en zal voor enorme chaos zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski1986
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/356077966570291211/356476102878822423/image.jpg?width=1488&height=1116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski1986
https://www.pscp.tv/w/1LyxBEydlDnJN

Must watch. Emmy winning Jeff Piotrowski cruisend door Florida.
Geschift.
Mag ik je er even op wijzen dat er een edit knop is voor je reacties, en het niet de bedoeling is om maar reactie na reactie te gaan plaatsen? Pas je voorgaande reactie aan, er staat niet voor niks een waarschuwing als je de laatste reactie hebt gemaakt. :)

[ Voor 54% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-09-2017 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zondag 10 september 2017 @ 18:12:
My thoughts exactly.
Een orkaan is nou niet echt een spontane natuurramp als een aardbeving.
Bedoel, al op 31 augustus was het al een Cat.3 orkaan, en al voorspelt dat het sowieso de kant van de eilanden opgaat. Men heeft 5 dagen de tijd gehad om zich zo goed als mogelijk voor te bereiden.
Dan kan ik oa. me pet niet bij, dat er vervolgens jankende toeristen voor de camera verschijnen, huizen met kapot geblazen ramen, wat kapotte vliegtuigjes (€€) en een slagveld aan vernielde luxe dure jachten (€€€€).
Waarom ga je niet eerder weg, timmer je de ramen dicht, verplaats de dure vliegtuigen en jachten, je had 120 uur.
Nu weer die beelden uit Miami met omvallende bouwkranen. Die kranen afbreken en weghalen was zeker te duur ofzo ? Levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Madshark schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:59:

Waarom ga je niet eerder weg, timmer je de ramen dicht, verplaats de dure vliegtuigen en jachten, je had 120
To be fair, de vliegvelden en havens van onder anderen Bonaire staan en liggen helemaal vol met voertuigen uit de regio.
Alles dat veilig gesteld kon worden werd veilig gesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door Spike_wolf op 10-09-2017 21:52 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Je beseft je dat St Maarten een soevereine staat is binnen ons Koninkrijk, waar onze regering in maar beperkt inspraak in heeft? Militairen sturen is dan wat lastiger dan je zou denken. Daar moet expliciet om verzocht worden.

Ik krijg ook het gevoel dat veel kritiek op de gang van zake ter plaatse geen rekening houdt met de eigenschappen van deze orkaan. De klasse 1 voor orkanen begint waar onze schaal (windkracht 12) eindigt. En dit was er een van klasse 5, er is geen hogere klasse. Irma was zelfs voor een klasse 5 uitzonderlijk zwaar (zou een klasse 6 kunnen zijn als die zou bestaan), en St Maarten was een voltreffer.

[ Voor 34% gewijzigd door ijdod op 10-09-2017 22:19 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ijdod schreef op zondag 10 september 2017 @ 21:56:
[...]

Je beseft je dat St Maarten een soevereine staat is binnen ons Koninkrijk, waar onze regering in feite geen drol over te zeggen heeft? Militairen sturen is dan wat lastiger dan je zou denken.
Interessant want een paar maanden geleden werd er nog door Plasterk afgedwongen dat er een anti corruptieorganisatie moest kopen op het eiland, die de banden tussen de politiek en het zakenleven eens goed onder de loep moest gaan nemen. "Souverein" noemen je dat dus niet. Hebben we het nog niet over de gouverneur gehad op het eiland. Verder zijn die militairen van Nederland, er voor alle landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden, voor zowel militaire zaken als bijstand. Vraagt hier een lokale overheid om militaire steun, dan komen ze, daar dus ook. Dat vervolgens de regering hier in Nederland in feite de gehele hulporganisatie over heeft genomen, en defacto Sint Maarten tijdelijk besturen is ook wel een gegeven om op te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@DaniëlWW2 Ik erken direct dat de relatie complex is, en dat soeverein niet de juiste term is. De zelfstandigheid speelt wel degelijk een rol. Onderschat de moeizame relatie met NL niet; dat zie je op veel punten terug. Zelfs de bijzondere gemeenten (Bonaire, Saba, St Eustatius) hebben een aparte relatie...

Wat achtergrond:

https://www.ad.nl/dossier...p-na-irma-dwars~ab7f879e/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ijdod schreef op zondag 10 september 2017 @ 22:16:
@DaniëlWW2 Ik erken direct dat de relatie complex is, en dat soeverein niet de juiste term is. De zelfstandigheid speelt wel degelijk een rol. Onderschat de moeizame relatie met NL niet; dat zie je op veel punten terug. Zelfs de bijzondere gemeenten (Bonaire, Saba, St Eustatius) hebben een aparte relatie...

Wat achtergrond:

https://www.ad.nl/dossier...p-na-irma-dwars~ab7f879e/
Ik weet dat de relatie complex is, maar dat kan geen verweer zijn in deze. Het zijn ook geen gelijke landen waarvan eentje de hulp vraagt van een ander. Nee, het is meer een autonome regio die hulp vraagt aan de metropool. Als die hulpvraag vervolgens niet of te laat komt, dan moet je als Nederlandse regering zelf gaan handelen. Het zijn ten slotte Nederlandse staatsburgers.

Iets heel anders is dat voor de orkaan trof, het al duidelijk was dat dit de grootste orkaan ooit was. Er had allang personeel en middelen klaargezet kunnen worden voor vertrek, en ook al naar Curaçao gevlogen kunnen worden, voordat de orkaan het eiland in puin legde. Dat hebben de Fransen overduidelijk dus wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DaniëlWW2 schreef op zondag 10 september 2017 @ 22:42:
[...]

Iets heel anders is dat voor de orkaan trof, het al duidelijk was dat dit de grootste orkaan ooit was. Er had allang personeel en middelen klaargezet kunnen worden voor vertrek, en ook al naar Curaçao gevlogen kunnen worden, voordat de orkaan het eiland in puin legde. Dat hebben de Fransen overduidelijk dus wel gedaan.
Dit is ook een regio waar zulke stormen vaker voorkomen. Je kunt je afvragen waarom in de regio geen noodvoorraden zijn (water, voedsel, tenten). Vroeg of laat komen ze van pas.

Het gaat mij er overigens niet om dat ik met de vinger wil wijzen naar mensen of instanties die (misschien) fouten hebben gemaakt. Ongetwijfeld doet iedereen zijn best. Maar het zou wel goed zijn om van de situatie te leren en het in de toekomst beter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Voor de Amerikanen lijkt het voorlopig allemaal nog mee te vallen. Natuurlijk veel schade, maar de storm is vrij snel in kracht afgenomen vannacht. Nu nog wachten op de vloed en de effecten daarvan.

En natuurlijk... In navolging van St Maarten ook plunderingen in Miami.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Laatst online: 30-09 21:50
TheBrut3 schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:56:
Voor de Amerikanen lijkt het voorlopig allemaal nog mee te vallen. Natuurlijk veel schade, maar de storm is vrij snel in kracht afgenomen vannacht. Nu nog wachten op de vloed en de effecten daarvan.

En natuurlijk... In navolging van St Maarten ook plunderingen in Miami.
Ik blijf me verbazen over hoe Amerikanen met "water management" om gaan. Wij bouwen dijken en dammen die ons moeten beschermen tegen een storm die eens in de zoveel jaar langskomt.

Voor Amerikanen is het blijkbaar een "calculated risk". Zo'n storm komt langs, half Miami loopt onder, je ruimt de boel op en gaat rustig door met het bouwen van hele villa's en hotels in laag gelegen stukken of tot aan zee.

Enige probleem is dat het zee niveau stijgt en (van wat ik gelezen heb) ook bij vloed de boel in Miami al af en toe onderloopt.

Las ook op NY Times dat het onderhoud aan dijken die er zijn zwaar achterloopt. Wat is er dateert uit de jaren 30-40 van de vorige eeuw. In Florida. Geloof dat bv. New York en New Orleans wel bezig zijn met verbeteringen na de laatste orkaan die daar langs kwam.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
loekf2 schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:26:
[...]

Ik blijf me verbazen over hoe Amerikanen met "water management" om gaan. Wij bouwen dijken en dammen die ons moeten beschermen tegen een storm die eens in de zoveel jaar langskomt.

Voor Amerikanen is het blijkbaar een "calculated risk". Zo'n storm komt langs, half Miami loopt onder, je ruimt de boel op en gaat rustig door met het bouwen van hele villa's en hotels in laag gelegen stukken of tot aan zee.

Enige probleem is dat het zee niveau stijgt en (van wat ik gelezen heb) ook bij vloed de boel in Miami al af en toe onderloopt.

Las ook op NY Times dat het onderhoud aan dijken die er zijn zwaar achterloopt. Wat is er dateert uit de jaren 30-40 van de vorige eeuw. In Florida. Geloof dat bv. New York en New Orleans wel bezig zijn met verbeteringen na de laatste orkaan die daar langs kwam.
Voor Amerikanen loopt er dan ook een stuk minder onder. Waar in Nederland het halve land onderloopt, in de VS misschien 'maar' een halve staat. Dat is alsof ze de hele kustlijn maar volzetten met dijken omdat Katwijk af en toe overstroomd, en de andere keer Hoek van Holland.

Maar inderdaad is het als Nederlander wel een vreemd iets om te kijken naar hoe het daar in de VS naartoe gaat. Wij hebben een positie waar we echt bang moeten zijn dat we half onderlopen, maar we hebben het zo goed voor elkaar dat we er eigenlijk helemaal niet bang voor hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Geloof dat bv. New York en New Orleans wel bezig zijn met verbeteringen na de laatste orkaan die daar langs kwam.
Klopt. Ze laten het overigens mogelijk wel doen door een Nederlands bedrijf (Arcadis) :)

Zie https://www.nemokennislin...loedkering-voor-new-york/

Ze gaan de oplossing (als het doorgaat uiteraard) baseren op een combinatie van de bekende Oosterscheldekering en de Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Laatst online: 30-09 21:50
Stoelpoot schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:31:
[...]

Voor Amerikanen loopt er dan ook een stuk minder onder. Waar in Nederland het halve land onderloopt, in de VS misschien 'maar' een halve staat. Dat is alsof ze de hele kustlijn maar volzetten met dijken omdat Katwijk af en toe overstroomd, en de andere keer Hoek van Holland.

Maar inderdaad is het als Nederlander wel een vreemd iets om te kijken naar hoe het daar in de VS naartoe gaat. Wij hebben een positie waar we echt bang moeten zijn dat we half onderlopen, maar we hebben het zo goed voor elkaar dat we er eigenlijk helemaal niet bang voor hoeven te zijn.
Ik zat nog wat te Googlen. In New York hadden ze plannen voor iets als de Thames Barrier of wat wij bij Hoek van Holland hebben staan, echter zo'n beweegbare dam zou tientallen miljarden kosten. In plaats daarvan houden ze het nu op lapwerk, zoals het verhogen van ingangen naar de metro, want net zo duur is.

Andere kant de schade van orkaan Sandy in New York was dik 30 miljard dollar.

Probleem in de US is ook dat de centrale overheid fatsoenlijke bescherming tegen overstromingen er niet door heen kan "drammen" en de bal bij de staten en steden ligt.

Ga dan als burgemeester van bv. Miami maar eens roepen dat bouwen op Miami Beach niet mag of anders moet. Een projectontwikkelaar zet iets neer en schrijft het in 10-15 jaar af. Makkelijk rekensommetje als zo'n orkaan eens in de 10-15 jaar langskomt.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 12:06

Dido

heforshe

Het grote voordeel voor de VS is dat daar geen klimaatverandering bestaat, dus de zeespiegel stijgt helemaal niet, er komen niet vaker van dit soort stormen voor, enzovoort.

Zolang iemand nog een sneeuwbal kan laten zien hoeven ze niets te doen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15:02
De Nederlandse overheid schiet systematisch tekort bij het ondersteuning van haar onderdanen in het buitenland. Als je een vergelijkt wat niet Nederlandse ambassades voor hun onderdanen regelen t.o.v. de onze, is dat ook een verschrikking. Of wat de Nederlands regering doet als je door terroristen gevangen wordt: na lang aandringen het Franse leger bellen (!).

Nee, Nederland doet zo goed als niets voor haar onderdanen buiten de West-Europese postzegel. Nederlandse rechtspersonen daarentegen, die hebben volledige ondersteuning overal ter wereld :+

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 09:05
Dido schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:55:
[...]

Het grote voordeel voor de VS is dat daar geen klimaatverandering bestaat, dus de zeespiegel stijgt helemaal niet, er komen niet vaker van dit soort stormen voor, enzovoort.

Zolang iemand nog een sneeuwbal kan laten zien hoeven ze niets te doen.
er waren 3 van die stormen tegelijk bezig, en er is nog steeds niets aan de hand. En de laatst gekozen regering heeft een dwang bevel nodig van een rechtbank om zicht aan de parijs akkoord te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakin-Korin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 13:33
ArgantosNL schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:09:
[...]

er waren 3 van die stormen tegelijk bezig, en er is nog steeds niets aan de hand. En de laatst gekozen regering heeft een dwang bevel nodig van een rechtbank om zicht aan de parijs akkoord te houden.
Het aantal stormen heeft niks te maken met klimaat, dat fluctueert tussen 2 en 20 per jaar. Het aantal zeestormen dat land bereikt is nog meer variabel. Het is de kans dat ze sterker/grooter zijn die toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 09:05
Drakin-Korin schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:52:
[...]

Het aantal stormen heeft niks te maken met klimaat, dat fluctueert tussen 2 en 20 per jaar. Het aantal zeestormen dat land bereikt is nog meer variabel. Het is de kans dat ze sterker/grooter zijn die toeneemt.
Zoals de storm irma waarvoor een klasse 6 gemaakt moet worden om correct de classificeren vanwege de snelheden die ze bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
downtime schreef op zondag 10 september 2017 @ 23:07:
[...]

Dit is ook een regio waar zulke stormen vaker voorkomen. Je kunt je afvragen waarom in de regio geen noodvoorraden zijn (water, voedsel, tenten). Vroeg of laat komen ze van pas.

Het gaat mij er overigens niet om dat ik met de vinger wil wijzen naar mensen of instanties die (misschien) fouten hebben gemaakt. Ongetwijfeld doet iedereen zijn best. Maar het zou wel goed zijn om van de situatie te leren en het in de toekomst beter te doen.
Tot een paar jaar geleden hadden we als NL in het stormseizoen hele fregatten en bevoorradingsschepen zoals de Zr. Ms. Karel Doorman tijdens het orkaanseizoen op de bovenwindse eilanden liggen, door bezuinigingen bij defensie en andere zaken is dit afgebouwd naar schepen zoals nu de Pelikaan.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Chiron schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:04:
Tot een paar jaar geleden hadden we als NL in het stormseizoen hele fregatten en bevoorradingsschepen zoals de Zr. Ms. Karel Doorman tijdens het orkaanseizoen op de bovenwindse eilanden liggen, door bezuinigingen bij defensie en andere zaken is dit afgebouwd naar schepen zoals nu de Pelikaan.
Dat is knap. We hebben deze Karel Doorman pas sinds 2015 en in 2016 kon het een groot deel van het jaar niet varen vanwege problemen. Standaard ligt de Pelikaan in Curaçao. En ja, er zijn véél bezuinigingen geweest bij defensie. Overal is afgebouwd, ook (vooral) binnen Nederland.

Net wordt trouwens in het nieuws gezegd, door een Frans persoon, dat de hulp vanuit Nederland veel sneller komt dan vanuit Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Hebben de Fransen het zoveel beter voor elkaar op Saint Martin? Wij zien meer van het Nederlandse deel, maar als ik op zoek ga naar berichten zie ik ook daar berichten over plunderingen, militaire ondersteuning die binnendruppelt, enzovoorts. Daar lijken dezelfde klachten te zijn, te weinig, te laat, enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
TheBrut3 schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:32:
[...]

Dat is knap. We hebben deze Karel Doorman pas sinds 2015 en in 2016 kon het een groot deel van het jaar niet varen vanwege problemen. Standaard ligt de Pelikaan in Curaçao. En ja, er zijn véél bezuinigingen geweest bij defensie. Overal is afgebouwd, ook (vooral) binnen Nederland.
De Zr. Ms. Van Amstel bijvoorbeeld, in 1995 na Luis, en in 2005 na Katrina.

https://avrm.nl/marine-staat-klaar-voor-orkanen/

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Net wordt trouwens in het nieuws gezegd, door een Frans persoon, dat de hulp vanuit Nederland veel sneller komt dan vanuit Frankrijk.
Volgens mij is de Karel Doorman nog steeds niet operationeel. De elektromotoren waren defect, ontwerpfout dus ze konden het hele schip uit elkaar gaan halen om een gat te maken, die dingen eruit te halen en te vervangen. Franse motoren hé. :F :P

Maar de kritiek op de Nederlandse hulpverlening lijkt zich vooral toe te spitsen op het trage opstarten, maar nu lijkt alles op rolletjes te zijn. De marineleiding lijkt dit zeer goed op te pakken, en de luchtmacht is ook goed bezig. Voor zo ver ik weer zijn het ook alleen maar mariniers dus de KL doet er niks mee. Misschien ook maar beter want anders gaat de marine ruzie maken met de landmacht over operationele controle over de inzet etc. Is contraproductief. :+ (ja, dat gebeurd gewoon, het zijn echt een stelletje kinderen hoor, generaals en admiraals :P )

De Fransen lijken het anders te hebben geregeld. Meteen inzet met middelen op hun deel van het eiland, en wat er klaar stond in Frankrijk, en dat was het. De Fransen hebben natuurlijk ook te maken met twee eilanden, en niet alleen hun deel van Sint Maarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-09 19:24
ijdod schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:36:
Hebben de Fransen het zoveel beter voor elkaar op Saint Martin? Wij zien meer van het Nederlandse deel, maar als ik op zoek ga naar berichten zie ik ook daar berichten over plunderingen, militaire ondersteuning die binnendruppelt, enzovoorts. Daar lijken dezelfde klachten te zijn, te weinig, te laat, enz enz.
De fransen hebben net zo veel kritiek en roepen dat de nederlanders het beter doen. Het is een beetje de beste stuurlui staan aan wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:24

Amphiebietje

In de blubber

Ik vroeg me al af wanneer de eerste straalbezopen reactie van Rutte zou komen met betrekking tot Sint Maarten, en daar is ie dan:

Rutte: 'Nu niet zomaar de portemonnee trekken voor Sint Maarten'

Alles reduceren tot een geldkwestie. Typisch.

Misschien dat bij de storm morgen het Torentje eens uit elkaar kan waaien en onder water kan komen te staan, liefst met (p)Rutte er in... :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Amphiebietje schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:47:
Ik vroeg me al af wanneer de eerste straalbezopen reactie van Rutte zou komen met betrekking tot Sint Maarten, en daar is ie dan:

Misschien dat bij de storm morgen het Torentje eens uit elkaar kan waaien en onder water kan komen te staan, liefst met (p)Rutte er in... :(
Geen idee wat je wilt. Iemand vraagt hem hoe het financieel zit. En hij zegt dat we daar later wel naar gaan kijken en dat ie nu geen bedragen kan noemen. Hij is niet degene die het tot een geldkwestie reduceert. Dat is degene die om geld heeft gevraagd.

En het is natuurlijk waar dat St Maarten er zelf voor heeft gekozen om niet een deel van Nederland te zijn. En ze kunnen niet van twee walletjes eten: Zelfbestuur wanneer het leuk is en geld uit Nederland als het tegen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 22:02

Het is juist geen geldkwestie...heb je het artikel gelezen, of ben je bij de titel gestopt??

Eerst zorgen voor noodhulp etc (kost al klauwen met geld), daarna kijken wie wat gaat betalen...logisch toch. We kunnen nu 500 miljoen deponeren (random bedrag gekozen ), en dan? Is het dan opgelost? Nee dus.

Sint Maarten vraagt om een miljard dollar, geef je dat zonder onderbouwing? Wellicht is 100 miljoen al voldoende, of puur materieel zodat ze daar zelf hun huisjes weer op kunnen zetten.

Nergens staat dat NL niets wilt betalen, maar gooien met geld heeft (nog) geen zin in deze fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op zondag 10 september 2017 @ 21:56:
[...]

Je beseft je dat St Maarten een soevereine staat is binnen ons Koninkrijk, waar onze regering in maar beperkt inspraak in heeft? Militairen sturen is dan wat lastiger dan je zou denken. Daar moet expliciet om verzocht worden.

Ik krijg ook het gevoel dat veel kritiek op de gang van zake ter plaatse geen rekening houdt met de eigenschappen van deze orkaan. De klasse 1 voor orkanen begint waar onze schaal (windkracht 12) eindigt. En dit was er een van klasse 5, er is geen hogere klasse. Irma was zelfs voor een klasse 5 uitzonderlijk zwaar (zou een klasse 6 kunnen zijn als die zou bestaan), en St Maarten was een voltreffer.
Nou ja, het statuut geeft wel aanleiding voor enige verstrengeling tussen de staten. De eilanden staan echt niet helemaal los van ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een niveautje weer. Een politicus doodwensen omdat hij niet hard genoeg virtue signalled.

Het zal de jeugd van tegenwoordig zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2017 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:47
Ik vind wel dat hij er een beetje omheen draait (of dat Nu.nl erg gewoon iedere variatie van het antwoord heeft genoteerd), veel woorden om eigenlijk te zeggen: Nu focussen we ons op de noodhulp, voor de wederopbouw zullen wij in een later stadium om de tafel gaan met betrokken partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ik ben voor het helpen op St Maarten, begrijp me niet verkeerd, en we zijn vanuit ons koningrkijk ook zeker tot het nodige verplicht, zeker qua noodhulp. Maar tegelijkertijd wilde (o.a.) St Maarten wel zelfstandig zijn. Iets met having the cake and eating it too. Mijns inziens is dat waar Rutte naar verwijst.

[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 12-09-2017 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Wat ik niet snap is waarom die overzeese landsdelen, ook evt de Caribische landen van het Koninkrijk, niet ultraperifere regio's van de EU zijn, zoals de Franse en sommige Engelse overzeese landsdelen. Waarom is dit? Ik begrijp dat dit tot enige onduidelijkheid leidt ivm rechten op geld uit potjes. Maar ook visum-rechten, en alledaagse zaken als telefoontarieven etc. Zijn er hier eigenlijk mensen uit 't Caribisch gebied?

• Drakin-Korin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 13:33
Brent schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:05:
Wat ik niet snap is waarom die overzeese landsdelen, ook evt de Caribische landen van het Koninkrijk, niet ultraperifere regio's van de EU zijn, zoals de Franse en sommige Engelse overzeese landsdelen. Waarom is dit? Ik begrijp dat dit tot enige onduidelijkheid leidt ivm rechten op geld uit potjes. Maar ook visum-rechten, en alledaagse zaken als telefoontarieven etc. Zijn er hier eigenlijk mensen uit 't Caribisch gebied?
Sint-Maarten ea krijgt fondsen uit de EU:

Zie :
https://ec.europa.eu/europeaid/countries/sint-maarten_en

The EU assistance under the 10th European Development Fund is targeted at supporting urban infrastructures for socially deprived areas for Curacao and Saba; sewerage for St. Maarten and Bonaire; and port development for St. Eustatius.

• Brent
Dat neemt de ietwat onduidelijke status niet weg, en sowieso verklaart het niet waarom Sint Maarten een EU-grens dwars over het eiland heeft.

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 19:27
Blijkbaar zijn er dus 2 verschillende statussen die een overzees gebied kan hebben binnen de EU. Het Franse deel van Sint Maarten heeft UPR-status (ultraperifere gebieden) waarop alle EU verdragen en wetgeving in principe van toepassing zijn, al kunnen er wel uitzonderingen gemaakt worden. Zo is de euro daar ook de officiële valuta. Aan de andere kant heb je dus LGO-status (Landen en Gebieden Overzee) zoals o.a. het Nederlandse deel van Sint Maarten waar dat niet het geval is. Minder plichten, maar ook minder rechten dus.

Waarom er soms voor LGO- en soms voor UPR-status gekozen wordt, geen idee. Veel van de Franse en alle Engelse gebieden hebben ook slechts LGO-status, die zouden dus net zo min aanspraak kunnen maken op EU geld. Wat dat betreft is Saint-Martin eerder uitzondering dan regel.

Overigens is (wordt?) er blijkbaar wel nagedacht om de Nederlandse eilanden UPR-status te geven: Wikipedia: Staatkundige hervormingen binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Wellicht dat dit nu weer een boost krijgt.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De hele BES constructie is raar, waarom betaal je met dollars om gallons bij de pomp te kopen in een Nederlandse gemeente ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Omdat het geen gewone gemeenten zijn, maar speciale gemeenten, met een hele andere geschiedenis, en hele andere behoeften dan overige 'gewone' gemeenten.

En aangezien het grootste deel van de toeristen uit de VS komen, en de VS één van hun grootste handelspartners is, is het ook weer niet zo heel erg raar dat men daarop inspeelt.

Virussen? Scan ze hier!

• TheBrut3
DaniëlWW2 schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:39:
Volgens mij is de Karel Doorman nog steeds niet operationeel. De elektromotoren waren defect, ontwerpfout dus ze konden het hele schip uit elkaar gaan halen om een gat te maken, die dingen eruit te halen en te vervangen. Franse motoren hé. :F :P
Is operationeel en gaat naar Sint Maarten.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

TheBrut3 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:01:
[...]

Is operationeel en gaat naar Sint Maarten.
Ik zag het ook net. Nou, dat is dan aardig getimed van de KM. :)

• ijdod
Ik maak me minder zorgen om de $ bij de pomp dan dat de literprijs (kan me niet herinneren op Bonaire in gallons te tanken, maar zal volgende week eens kijken) van rond de 1$...

Er zijn nog grote verschillen op de eilanden ten opzichte van NL. Heel veel praktische zaken (belastingen, kosten, baten, enzovoorts) wijken af van wat we in NL gewend zijn; ook is er geen vrije vestiging op de BES eilanden zoals in andere gemeenten. Het is een beetje de vraag wat een UPR status in dat opzicht met zich mee gaat brengen. Voor de zelfstandige eilanden is het sowieso al een ander verhaal.

• Spike_wolf

Spike_wolf

ijdod schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:31:
Ik maak me minder zorgen om de $ bij de pomp dan dat de literprijs (kan me niet herinneren op Bonaire in gallons te tanken, maar zal volgende week eens kijken) van rond de 1$...
Gewoon in liters inderdaad:
Liters!

Humankind… be both.

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Ergens snap ik het ook wel. Sinds het jaar 2000 (makkelijk getal) zijn er inmiddels zes orkanen geweest in St. Maarten, sommige wat minder heftig dan de andere (Debby (2000) / Omar (2008) / Earl (2010) / Rafael (2012) / Gonzalo (2014) / Irma (2017)). Stel je kiest er voor om dit jaar wat meer te doneren, je weet gewoon dat je binnen (pak 'm beet) 5 jaar weer aan de beurt bent. Wanneer je daar vervolgens dan blijft wonen, dan weet je dit van te voren dat je het risico loopt dat dit kan gebeuren. Als het het geval zou zijn dat we hier iedere 5 jaar een overstroming zouden hebben, dan was ik (persoonlijk) verhuist naar een andere locatie.

Excuses voor de directe verwoording. Ik vind het lastig om mij te verwoorden wanneer ik het wat subtieler plaats, vandaar op deze manier. Uiteraard leef ik mee met wat er daar gebeurd is en wens ik niemand deze situatie toe.

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 08:00
[...]

Dat is knap. We hebben deze Karel Doorman pas sinds 2015 en in 2016 kon het een groot deel van het jaar niet varen vanwege problemen
Het JSS is het vierde schip met de naam Karel Doorman. Eerder werd die naam gegeven aan het eerste Nederlandse vliegkampschip uit 1946, aan het tweede vliegkampschip uit 1948 en aan het eerste M-fregat uit 1991.
https://marineschepen.nl/schepen/jss.html

HTPC, Speeldoos | PVoutput

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Op St. Eustatius waren het een paar jaar geleden nog gallons bij de pomp.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 08:00
Feanathiel schreef op donderdag 14 september 2017 @ 21:41:
[...]

je weet gewoon dat je binnen (pak 'm beet) 5 jaar weer aan de beurt bent. Wanneer je daar vervolgens dan blijft wonen, dan weet je dit van te voren dat je het risico loopt dat dit kan gebeuren. Als het het geval zou zijn dat we hier iedere 5 jaar een overstroming zouden hebben, dan was ik (persoonlijk) verhuist naar een andere locatie.
Je moet natuurlijk wel kunnen verhuizen.
Waarschijnlijk zit je vast aan een baan of je hebt gewoon niet de financiele middelen om te verkassen.
Ook laat je niet zomaar je familie en vrienden achter.

Bovendien zijn mensen slecht in het inschatten van risico's
En slechte dingen gebeuren alleen met andere mensen.

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Webjunkie schreef op zondag 17 september 2017 @ 08:32:
Bovendien zijn mensen slecht in het inschatten van risico's
En slechte dingen gebeuren alleen met andere mensen.
Bedankt voor het fimpje, vond het super interessant :) Doet mij een beetje denken aan het uitgeven van geld. Daar waar het jezelf beïnvloed weet je beter raad waar het het beste aan gespendeerd kan worden, dan je dat voor iemand anders doet.
Webjunkie schreef op zondag 17 september 2017 @ 08:32:
Je moet natuurlijk wel kunnen verhuizen.
Waarschijnlijk zit je vast aan een baan of je hebt gewoon niet de financiele middelen om te verkassen.
Ook laat je niet zomaar je familie en vrienden achter.
Ik denk dat daar wel wat voor te regelen is. Laten we wel eerlijk wezen, misschien niet voor alle situaties inderdaad.

Ik was eigenlijk benieuwd hoe anderen hierover denken. :)

---

Nog even opletten dat Maria richting hetzelfde gebied gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Inmiddels beschuldigt Marlin de NL troepen er van niet opgetreden te hebben. Iets zegt me dat als ze dat wel gedaan zouden hebben, het ook niet goed was geweest...

Wat ik, even in een breder perspectief, niet snap: je hebt een eiland wat regelmatig door orkanen geteistert wordt. Waarom hebben ze daar niet een groot 'bunker' voor noodvoorraden? Die orkanen zijn heftig, maar zo zwaar hoeft een bunker niet te zijn om daar tegen te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Laatst online: 02-08 02:49
ijdod schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:15:
Inmiddels beschuldigt Marlin de NL troepen er van niet opgetreden te hebben. Iets zegt me dat als ze dat wel gedaan zouden hebben, het ook niet goed was geweest...
Dat was een opmerking die al op de eerste of tweede dag gemaakt was door iemand bij Nieuwsuur of Een Vandaag... Als het er een financiele, corrupte puinhoop is, en we stellen orde op zaken, dan bemoeien we ons te veel, Als we na een orkaan orde op zaken stellen, dan doen we te weinig...
Wat ik, even in een breder perspectief, niet snap: je hebt een eiland wat regelmatig door orkanen geteistert wordt. Waarom hebben ze daar niet een groot 'bunker' voor noodvoorraden? Die orkanen zijn heftig, maar zo zwaar hoeft een bunker niet te zijn om daar tegen te kunnen.
Vanuit de overheid ? Ja, maar als ik in een dergelijk gebied zou wonen, zou ik ook zorgen voor een persoonlijke noodvoorraad. Niet extreme-prepping, maar een paar flessen water, dekzeilen, hamer en spijkers en wat blikvoer (en een blikopener :) ) in een versterkte ruimte in huis (kelder/versterkte kamer), of als bouwkundige aanpassingen financieel niet houdbaar zijn, gewoon begraven in een waterdichte container in een hoek van de tuin...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Oekiejoekie schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:29:
[...]

Vanuit de overheid ? Ja, maar als ik in een dergelijk gebied zou wonen, zou ik ook zorgen voor een persoonlijke noodvoorraad. Niet extreme-prepping, maar een paar flessen water, dekzeilen, hamer en spijkers en wat blikvoer (en een blikopener :) ) in een versterkte ruimte in huis (kelder/versterkte kamer), of als bouwkundige aanpassingen financieel niet houdbaar zijn, gewoon begraven in een waterdichte container in een hoek van de tuin...
Hierbij moet je er wel rekening mee houden dat je op een eiland zit, materiaal daar krijgen duurt lang en is belachelijk duur, je kunt prima even een aannemer bellen om wat beton te komen storten, maar ga er vanuit dat dat vele malen duurder is dan hier en maanden kan duren.
Ook even wat in de tuin begraven is een grotere onderneming dan dat het hier is. Je pakt niet simpel een schep om even een gat te graven, daar is de grond veel en veel te hard voor.
Een kelder is een prima idee, als je daar een paar ton voor over hebt, want er is een reden dat er amper riolering is en alle elektriciteit boven de grond loopt. Graven is geen pretje en daardoor ook weer belachelijk duur.
Het is goedkoper om een nieuw huis neer te zetten dan een huis orkaanvast te maken of er een kelder onder te gooien.
Voor de normale mens is dat simpelweg niet te doen.

Net als verhuizen, dat klinkt ook makkelijk, maar verhuizen naar een veiliger gebied is niet alsof je je spullen in een auto gooit en van zeeland naar limburg rijdt. Dat is een grote en dure ondernemen (again, eiland), plus dat je vervolgens in een compleet andere cultuur terecht komt, je manier van leven gaat drastisch veranderen, en voor families die al generaties daar wonen is dat 8 van de 10 keer ook gewoonweg geen optie.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Spike_wolf schreef op maandag 18 september 2017 @ 12:32:
[...]

Hierbij moet je er wel rekening mee houden dat je op een eiland zit, materiaal daar krijgen duurt lang en is belachelijk duur, je kunt prima even een aannemer bellen om wat beton te komen storten, maar ga er vanuit dat dat vele malen duurder is dan hier en maanden kan duren.
Met "niet extreme-preppen" bedoelde ik ook niet dat je al je bouwmateriaal voor een volgende woning hebt klaar liggen. Meer éen of twee zeiltjes en wat basisgereedschap om je dak te herstellen, en water/blikvoer voor een dag of 5. Binnen die termijn is er altijd wel noodhulp...

Om in de schaduw/uit de regen te zitten heb je aan een zeil genoeg... Daar hoef ik geen beton voor te laten storten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Oekiejoekie schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:10:
[...]

Met "niet extreme-preppen" bedoelde ik ook niet dat je al je bouwmateriaal voor een volgende woning hebt klaar liggen. Meer éen of twee zeiltjes en wat basisgereedschap om je dak te herstellen, en water/blikvoer voor een dag of 5. Binnen die termijn is er altijd wel noodhulp...

Om in de schaduw/uit de regen te zitten heb je aan een zeil genoeg... Daar hoef ik geen beton voor te laten storten...
Met het bouwmateriaal doelde ik ook meer op de bouw van een kelder of een stevig genoeg huis, dat is simpelweg 98% van de tijd geen optie.

Een noodvoorraadje met dekzijlen enzo kan uiteraard prima, die veilig opbergen is al lastiger, maar daar moet je wel een eind mee kunnen komen.

Maar het is natuurlijk niet alsof daar normaal maandelijks een hevige orkaan over komt ofzo, en zoals eerder ook aangegeven werd zijn mensen niet goed in het inschatten van gevaar, dus tja, je kunt wat dekzijlen en een lading blikvoer kopen die je nu niet nodig hebt, of een nieuwe tv... tja, genoeg mensen die dan voor de TV kiezen :P

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Spike_wolf schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:20:
[...]
Maar het is natuurlijk niet alsof daar normaal maandelijks een hevige orkaan over komt ofzo, en zoals eerder ook aangegeven werd zijn mensen niet goed in het inschatten van gevaar, dus tja, je kunt wat dekzijlen en een lading blikvoer kopen die je nu niet nodig hebt, of een nieuwe tv... tja, genoeg mensen die dan voor de TV kiezen :P
Nee, aan de beelden van de plunderaars te zien, is in moment van nood de eerste levensbehoefte een nieuwe 60"UHD-TV... >:)
Met het bouwmateriaal doelde ik ook meer op de bouw van een kelder of een stevig genoeg huis, dat is simpelweg 98% van de tijd geen optie.
Bij de hulpactie van vrijdag was er een rode-kruis-hulpverlener, die vertelde dat ze op de Filipijnen advies hadden gegeven over hoe je met dezelfde goedkope materialen, wel een stormvaste constructie kon maken. Die huizen hebben een latere orkaan overleefd...

[ Voor 26% gewijzigd door Oekiejoekie op 18-09-2017 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

:P

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Spike_wolf schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:20:
Het bizarre is dat bij ons die betoncontructies juist wel uit kunnen... dat is ook een kwestie van de markt maken. En ik weet van een aantal andere eilanden dat er daar bouwvoorschriften zijn die bepaalde stevigheidseisen stellen wat betreft orkanen; waaronder dus bepaalde betoncontructies. (of ze zich daar aan houden is 2, en of die tegen een zware klasse 5 kunnen is 3, uiteraard).
Niet van deze sterkte nee, maar orkanen is daar toch wel gebruikelijk. Vaker dan wij hier zware storm hebben...

Het is een beetje hetzelfde als wat je in de VS ziet in hurricane alley. Ik denk niet dat onze huizen daar tegen kunnen, ik denk wel dat als wij ze zo vaak zouden hebben, we ze er wel op zouden bouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door ijdod op 18-09-2017 14:28 ]

Pagina: 1