Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 431535

Topicstarter
Ik zou graag jullie hulp vragen bij het volgende probleem:
Ik heb een TL balk inrichting (3 TL balken geschakeld naast elkaar), welke ik middels een inbouwdimmer wil aansluiten op het net. Vanuit de TL-balk komt een Wieland ST18/3 aansluitsnoer. Deze heeft 3 pinnen welke in de TL-balk gaan (zie voorbeeld: http://www.house-of-light...d-st18-3-toebehoren/2534/). Hierin zitten 3 draden (zwart, blauw en aarde (fasedraad)).
Deze kabel moet ik middels de KlikAanKlikUit ACM-300 dimmer verbinden met het lichtnet. In de ACM-300 is er echter maar ruimte voor 2 draden (2 inkomende en 2 uitgaande). De inkomende draden komen vanuit een stekker die ik in het stopcontact steek en daar zit alleen een bruine en een blauwe draad in; die kan ik dus moeiteloos aansluiten op de dimmer. Echter voor de aansluiting van de dimmer op de TL-installatie heb ik keuze uit eerder genoemde 3 kabels.

Kunnen jullie mij helpen hoe ik dit juist moet aansluiten?

Ik heb al geprobeerd om de blauwe en de bruine aan te sluiten op de dimmer (en dan dus de aarde niet); dit werkte niet. Daarna heb ik geprobeerd om de blauwe en de aarde op de dimmer aan te sluiten (en de bruine dus niet); dit werkte ook niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25

SA007

Moderator Tweaking
Een TL-Bak kan je normaliter niet dimmen, alleen schakelen.

Dat gezegd hebbende, je tl-bak is duidelijk geaard, die moet je dus ook geaard aansluiten.

De 3 draden die je hebt moeten dus ook alle 3 gebruikt worden.
Om te beginnen moet je dus een 3-aderige aansluitkabel hebben.

Hiervan gaat bruin/blauw naar de dimmer, en groen/geel direct door naar de lamp.
Van de lamp gaan bruin (soms zwart) en blauw weer naar de dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 431535 schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:21:
...Ik heb al geprobeerd om de blauwe en de bruine aan te sluiten op de dimmer (en dan dus de aarde niet); dit werkte niet. Daarna heb ik geprobeerd om de blauwe en de aarde op de dimmer aan te sluiten (en de bruine dus niet); dit werkte ook niet.
Kwenie hoor: over het algemeen is het onverstandig om te gaan rommelen met 230V als je geen flauw benul hebt waar je mee bezig bent. Tenzij je een Darwin award wilt winnen, natuurlijk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:12
Een TL-bak kan je bij mijn weten nooit dimmen, dus vervang deze KaKu dimmer voor een schakelaar, dan kan het allemaal als het goed is wel gewoon werken, maar check voordat je een schakelaar koopt eerst ff de website van KaKu daar staat bij ieder apparaat wel min of meer omschreven waar wel en/of niet mee te gebruiken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

TL kan je wel dimmen, zijn alleen speciale dimmers en ja ze bestaan al een hele tijd.

Hier de Niko versie ervan: https://www.niko.eu/nlbe/...c1-50f4-9eba-c7883449f1d9

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-05 22:51
Damic schreef op zondag 10 september 2017 @ 20:00:
TL kan je wel dimmen, zijn alleen speciale dimmers en ja ze bestaan al een hele tijd.

Hier de Niko versie ervan: https://www.niko.eu/nlbe/...c1-50f4-9eba-c7883449f1d9
Onthoud hierbij wel dat je een speciale VSA nodig hebt, en die zijn duurder dan een normale VSA, zoals de Osram Quicktronic 2X36/220-240 DIM voor 2x36W TL armaturen of de Osram Quicktronic X58/220-240 DIM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zou kunnen heb geen tl's meer, allemaal led of gloeilamp (ja nog gloeilamp geen hallo geen lamp :+ )

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Annuk schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:53:
Een TL-bak kan je bij mijn weten nooit dimmen, dus vervang deze KaKu dimmer voor een schakelaar, dan kan het allemaal als het goed is wel gewoon werken, maar check voordat je een schakelaar koopt eerst ff de website van KaKu daar staat bij ieder apparaat wel min of meer omschreven waar wel en/of niet mee te gebruiken.
ja fout

wij hebben een volledig intelligente dimmer op kantoor die rekening met het daglicht van buiten. elke afdeling heeft een sensor en de verlichting past zich daar op aan

Iperf

Anoniem: 203842

Die elektronisch vsa zijn HEEL goedkoop bij Hornbach te halen. Ze zitten in een kant en klaar TL bak (met lamp) voor 9,95 euro! Sloop die VSA eruit, of beter, vervang die TL bak voor een nieuwe. Voor het geld hoef je het niet te doen.

Alleen als het een waterdichte TL bak betreft, is het anders, maar dan noch, kan je de VSA eruit slopen.

En die zijn volgens mij wel dimbaar met een speciale dimmer.
Pagina: 1