Mechanische ventilatie appartement werkt niet lekker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reynard80
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-01-2022
In ons huurappartement is mechanische ventilatie aanwezig, maar deze werkt niet echt naar tevredenheid. Er zijn twee problemen:
  1. Volgens mij is de motor sowieso te zwak voor het appartement. De afzuiging in de verschillende ruimten, en met name bij de afzuigkap voor het koken is onvoldoende.
  2. Doordat de mechanische ventialitie onderdruk creeert zuigen we lucht van buiten aan. Op zich is dit ok, waren het niet dat we onderburen hebben die veel roken. We zuigen daarmee nu in feite steeds hun rook naar binnen. En omdat de ventilatie ook weer niet heel lekker werkt, is die ook niet zomaar weg
ad 1: is het mogelijk om zomaar een krachtigere motor te plaatsen? Waarschijnlijk niet denk ik? Omdat je ook te maken hebt met een centrale afzuiging? Ga je dan teveel lokale druk creëren in het centrale kanaal op onze aansluiting? Blaas je dan bij de buren 'vuile' lucht naar binnen? Aan de andere kant lees ik wel dat als je een nieuwe motor voor onze box besteld deze ook al wat krachtiger is.

ad2: ik zou eigenlijk liever overdruk creëren, in ieder geval bijv. bij windstilte. Nu kan ik natuurlijk niet zomaar het hele bestaande systeem omkeren, maar stel dat ik een MV box koop en plaats op een van de kanalen naast de ramen aan de voorkant van het appartement (waar wel frisse lucht is), en deze lucht naar binnen zuig. Zou dat niet werken als ik dan het raam aan de voorkant ernaast sluit? Dan creëer ik toch overdruk binnen? Door de ramen aan de achterkant open te houden zou daar dan geen rook binnen moeten komen. Eventueel bedenk ik dan nog een centrale schakeling om beide systemen te schakelen, bijv. met een KlikAanKlikUit-achtig product.

Wat denken van jullie van zoiets? Zit hier iets in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 12:15

KDL

reynard80 schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:10:
In ons huurappartement is mechanische ventilatie aanwezig, maar deze werkt niet echt naar tevredenheid.
Huur = melden bij verhuurder..

Meestal mag je hier niet aan zitten is mijn ervaring.

Laat ze een keer met een luchtverplaatsingsmeter checken of de werking nog conform de regels is.

Weet je wanneer de buizen voor het laatst zijn schoongemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Als de appartementen al een afvoerkanaal delen dan zal dat ongetwijfeld met de relevante kleppen etc. werken. Anders zou het uitschakelen van een MV-unit ongeacht de sterkte van de andere MV-units tot gevolg hebben dat er lucht in huis geblazen wordt de andere huizen. Dit kun je dus testen door je eigen unit geheel uit te schakelen. Mocht het toch werken dan heb je meteen je gewenste overdruk (naast stank :+).

Ik denk dat je de beperkingen van een MV onderschat. Voor het afzuigen van kooklucht zal het altijd beperkt werken. Dat heeft simpelweg ermee te maken dat een MV-unit veel minder m3 lucht verplaatst dan een krachtige gemotoriseerde afzuigkap. Een systeem kun je wel wat regelen met de ventielen, maar kijk uit dat je niet zomaar gaat draaien. Het systeem kan ook vervuild zijn.

Het system werkt op zich wel aardig anders zou je geen onderdruk ervaren. Het probleem van vuile aangezogen lucht kun je proberen aan te pakken door ramen/roosters op de relevante plekken te sluiten en eventuele kieren af te kitten.

En natuurlijk kun je een krachtiger MV-unit plaatsen (typisch vervang je het geheel en niet alleen de motor), maar de winst is twijfelachtig. De hele luchtcirculatie opklussen kan ook, maar doe het dan zo goed mogelijk met een WTW systeem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reynard80
KDL schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:28:

Huur = melden bij verhuurder..

Meestal mag je hier niet aan zitten is mijn ervaring.

Laat ze een keer met een luchtverplaatsingsmeter checken of de werking nog conform de regels is.

Weet je wanneer de buizen voor het laatst zijn schoongemaakt?
Ik weet niet wanneer ze voor het laatst zijn schoongemaakt, maar ik heb inderdaad eerst maar contact opgenomen met de verhuurder. Wat voor regels bedoel je? Gelden hier (wettelijke) regels?
Rukapul schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:30:
Als de appartementen al een afvoerkanaal delen dan zal dat ongetwijfeld met de relevante kleppen etc. werken. Anders zou het uitschakelen van een MV-unit ongeacht de sterkte van de andere MV-units tot gevolg hebben dat er lucht in huis geblazen wordt de andere huizen. Dit kun je dus testen door je eigen unit geheel uit te schakelen. Mocht het toch werken dan heb je meteen je gewenste overdruk (naast stank :+).
Toen ik de unit uitzetten en openmaakte, leek er inderdaad geen lucht teruggeblazen te worden. Dus er zullen wel kleppen zitten, dat is mooi.
Ik denk dat je de beperkingen van een MV onderschat. Voor het afzuigen van kooklucht zal het altijd beperkt werken. Dat heeft simpelweg ermee te maken dat een MV-unit veel minder m3 lucht verplaatst dan een krachtige gemotoriseerde afzuigkap. Een systeem kun je wel wat regelen met de ventielen, maar kijk uit dat je niet zomaar gaat draaien. Het systeem kan ook vervuild zijn.

Het system werkt op zich wel aardig anders zou je geen onderdruk ervaren. Het probleem van vuile aangezogen lucht kun je proberen aan te pakken door ramen/roosters op de relevante plekken te sluiten en eventuele kieren af te kitten.

En natuurlijk kun je een krachtiger MV-unit plaatsen (typisch vervang je het geheel en niet alleen de motor), maar de winst is twijfelachtig. De hele luchtcirculatie opklussen kan ook, maar doe het dan zo goed mogelijk met een WTW systeem ;)
Het vervelende is dat op het moment dat we de ramen sluiten in de ruimtes waar vuile lucht wordt aangezogen, er daar volgens mij ook (bijna) geen ventilatie meer plaatsvindt. En dat is onder andere de slaapkamer, dus daar wil je toch wel graag goede ventilatie.

Ik heb naar een sterkere motor gekeken omdat de unit niet meer dan een simpele box is, dus het leek me goedkoper en makkelijker om alleen de motor te vervangen, met bijbehorende sturing, want ik las dat een gelijkstroom exemplaar dan veel zuiniger is. Maar misschien is het niet zo eenvoudig een passende motor te vinden en is de box vervangen makkelijker.

Maar de winst daarvan is twijfelachtig? Stel je neemt een motor met een twee keer zo hoge luchtverplaatsing, zou de lucht dan niet twee keer zo snel ververst worden (als je verliezen buiten beschouwing laat)?

Daarbij vraag ik me sowieso nog af waarom de luchtverplaatsing van de MV units gespecificeerd wordt bij verschillende druk (Luchthoeveelheid hoog bij 100 Pa, bij 150 Pa, bij 200 Pa, etc.)? Welke druk wordt daarmee bedoeld? Die van het centrale systeem ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24

Yucon

*broem*

reynard80 schreef op zondag 10 september 2017 @ 20:55:
[...]

Ik weet niet wanneer ze voor het laatst zijn schoongemaakt, maar ik heb inderdaad eerst maar contact opgenomen met de verhuurder. Wat voor regels bedoel je? Gelden hier (wettelijke) regels?

[...]

Toen ik de unit uitzetten en openmaakte, leek er inderdaad geen lucht teruggeblazen te worden. Dus er zullen wel kleppen zitten, dat is mooi.

[...]

Het vervelende is dat op het moment dat we de ramen sluiten in de ruimtes waar vuile lucht wordt aangezogen, er daar volgens mij ook (bijna) geen ventilatie meer plaatsvindt. En dat is onder andere de slaapkamer, dus daar wil je toch wel graag goede ventilatie.

Ik heb naar een sterkere motor gekeken omdat de unit niet meer dan een simpele box is, dus het leek me goedkoper en makkelijker om alleen de motor te vervangen, met bijbehorende sturing, want ik las dat een gelijkstroom exemplaar dan veel zuiniger is. Maar misschien is het niet zo eenvoudig een passende motor te vinden en is de box vervangen makkelijker.

Maar de winst daarvan is twijfelachtig? Stel je neemt een motor met een twee keer zo hoge luchtverplaatsing, zou de lucht dan niet twee keer zo snel ververst worden (als je verliezen buiten beschouwing laat)?

Daarbij vraag ik me sowieso nog af waarom de luchtverplaatsing van de MV units gespecificeerd wordt bij verschillende druk (Luchthoeveelheid hoog bij 100 Pa, bij 150 Pa, bij 200 Pa, etc.)? Welke druk wordt daarmee bedoeld? Die van het centrale systeem ofzo?
Betekent zo'n box niet juist dat je een decentraal systeem hebt? Volgens mij zou je dan weinig gemeenschappelijk moeten hebben, behalve misschien een centrale luchtschacht. Had je misschien ergens ooit luchtroosters in je buitenmuur zitten die nu dicht zijn? Of iets van roosters in je kozijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Yucon schreef op zondag 10 september 2017 @ 21:31:
[...]

Betekent zo'n box niet juist dat je een decentraal systeem hebt? Volgens mij zou je dan weinig gemeenschappelijk moeten hebben, behalve misschien een centrale luchtschacht. Had je misschien ergens ooit luchtroosters in je buitenmuur zitten die nu dicht zijn? Of iets van roosters in je kozijnen?
Het probleem is waarschijnlijk dat de sterk rokende onderburen hun ventilatiekleppen/ramen constant open hebben staan omdat het anders bij hen te veel gaat stinken 8)7 , of graag op hun balkon/de galerij roken, met als gevolg dat TS geen raam open kan zetten zonder walmen sigarettenrook naar binnen te krijgen.
Een van mijn buurvrouwen is ook een stevige rookster, en dat heeft tot gevolg dat als zij op haar balkon zit en de wind staat verkeerd, dat ik geen raam open kan zetten omdat ik dan in de stank zit...

Wat betreft TS z'n probleem, het kan trouwens zijn dat er geen afzuigkappen op de mechanische ventilatie mogen worden aangesloten i.v.m. brandgevaar en overlast/gevaar voor andere bewoners (bij tussen flats gedeeld ventilatiekanaal). Hier in het gebouw moet de uitlaat van de afzuigkap via een buis met de voor- of achtergevel worden verbonden, waarna afvoer van verbrandingsgassen via een uitlaat daarzo gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:38
Je kan niet ventileren als je roosters niet openstaan. Dan ben je afhankelijk van de kieren in de woning ipv de ventilatieroosters. Een MV box kan je woning niet vacuüm zuigen. Ook in de keuken is de MV niet geschikt voor koken. Beter is nog een recirculatiekap, maar dan heb je vaak koolstoffilters nodig die je geregeld moet vervangen. Dat werkt dus ook niet lekker.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reynard80
Amphiebietje schreef op maandag 11 september 2017 @ 08:38:
[...]

Het probleem is waarschijnlijk dat de sterk rokende onderburen hun ventilatiekleppen/ramen constant open hebben staan omdat het anders bij hen te veel gaat stinken 8)7 , of graag op hun balkon/de galerij roken, met als gevolg dat TS geen raam open kan zetten zonder walmen sigarettenrook naar binnen te krijgen.
Een van mijn buurvrouwen is ook een stevige rookster, en dat heeft tot gevolg dat als zij op haar balkon zit en de wind staat verkeerd, dat ik geen raam open kan zetten omdat ik dan in de stank zit...
Inderdaad, volgens mij gaat het met name om het balkon. Hoewel de rook uit de ramen komt, wat dan weer wijst op slecht werkende (of uit staande mechanische ventilatie bij de buren). Maar op één of andere manier lijken de luchtstromen toch zo te gaan, dat de rook bij ons naar binnen stroomt, of het nu door onderdruk van onze MV komt, of door de luchtstroom langs het gebouw. Ik heb ook een deel van het balkon wat bestond uit een rooster dichtgemaakt, maar dat lijkt ook weinig effect te hebben gehad gek genoeg.
Wat betreft TS z'n probleem, het kan trouwens zijn dat er geen afzuigkappen op de mechanische ventilatie mogen worden aangesloten i.v.m. brandgevaar en overlast/gevaar voor andere bewoners (bij tussen flats gedeeld ventilatiekanaal). Hier in het gebouw moet de uitlaat van de afzuigkap via een buis met de voor- of achtergevel worden verbonden, waarna afvoer van verbrandingsgassen via een uitlaat daarzo gebeurd.
Ja, dat heb ik ook gehoord hier. Maar dat snap ik niet helemaal, gezien er dus gewoon kleppen in het systeem zitten. Dan zou je toch geen last hebben van kooklucht.
Señor Sjon schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:49:
Je kan niet ventileren als je roosters niet openstaan. Dan ben je afhankelijk van de kieren in de woning ipv de ventilatieroosters. Een MV box kan je woning niet vacuüm zuigen. Ook in de keuken is de MV niet geschikt voor koken. Beter is nog een recirculatiekap, maar dan heb je vaak koolstoffilters nodig die je geregeld moet vervangen. Dat werkt dus ook niet lekker.
Volgens mij is het ook zo dat het ventileren dus ook vooral werkt in de ruimtes waar de roosters/ramen openstaan. Op het moment dat je de roosters/ramen dicht doet vanwege de rooklucht ventileer je dus ook niet veel meer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

van buiten valt het meestal mee let op dat je de rook langs via de steigleidingen naar binne trekt. ik rook vroegre ook de onderburen. totdat de woningbouw de meterkast had afgepurd ...

de leidingen dan eh..

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 11-09-2017 22:54 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:00

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Klinkt bekend uit ervaring met een gerenoveerde jaren '50-woning.

Kookluchtjes
Voor kookluchtjes speelt de situatie rond je gasfornuis/kookplaat een rol. In ons appartement hadden de vorige bewoners een motor-loze afzuigkap bevestigd, die de kooklucht in ieder geval de goede kant op leidde
Mocht ook dat niet helpen, inventariseer dan eens de mogelijkheid van een actieve afzuigkap i.c.m. een een directe buis naar buiten.

Ventileren woning
Google eens op het model/merk van je ventilatiebox. Wat ik hier nog niet heb zien langskomen is dat de MV-box vaak ook variabelen heeft die gewijzigd kunnen worden. Ja, zo'n box is bij montage afgeregeld. Zolang je enkel de variabelen aanpast van de 'tijdelijke' standen en niet die van de 'rust-stand', is de impact bij dagelijks gebruik beperkt. En mogelijk kan je met het opvoeren van 'Stand 3' het leed in ieder geval beperken.
Een nieuwe box installeren lijkt mij niet noodzakelijk, zeker niet zolang je de instellingen van de huidige box niet verkend hebt.

Bij ons huur-appartement bestond de aansturing uit Stand 1/2/3. Hadden we daar extra ventilatie-vermogen nodig gehad, dan kon ik de instelling van 'Hoog' aanpassen.

Rooklucht buren
Tja... Ontzettend herkenbaar. Bij oudere huizen zijn vloeren zelden volledig luchtdicht. Dat betekent inderdaad dat de lucht door de vloer danwel kieren in de muren kan sijpelen. Zeker als beneden een deur/raam (wijd)open staat, kan de overdruk voor luchtverplaatsing naar jullie toe zorgen.

Maar dat is een hypothetische oorzaak. Wat je zelf aangeeft is dat dat de rooklucht buiten langs bij jullie naar binnen waait. Ventilatieroosters kan je bv. proberen af te plakken, waarbij je wel ventilatieroosters moet hebben die geen 'stank naar binnen trekken'. Anders wordt het zo benauwd. ;)

Onze ervaring is dat je weinig tegen rooklucht doet. Je kunt mensen vragen elders te gaan roken, maar dat werkt niet wanneer ze vlak voor de tuindeur comfortabel en droog kunnen zitten en er geen alternatieven zijn. Zeker bij appartementen ben je aangewezen op maatregelen aan je eigen appartement, en die maatregelen zijn beperkt...

Sterkte!

[ Voor 6% gewijzigd door Goudvis op 19-09-2017 12:11 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Goudvis Jan schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:10:

Ventileren woning
Google eens op het model/merk van je ventilatiebox. Wat ik hier nog niet heb zien langskomen is dat de MV-box vaak ook variabelen heeft die gewijzigd kunnen worden. Ja, zo'n box is bij montage afgeregeld. Zolang je enkel de variabelen aanpast van de 'tijdelijke' standen en niet die van de 'rust-stand', is de impact bij dagelijks gebruik beperkt. En mogelijk kan je met het opvoeren van 'Stand 3' het leed in ieder geval beperken.
Niet alle MV systemen zijn door de bewoners harder te zetten. Bij sommige flats staat het systeem op het dak en zijn in de flats zelf alleen luchtinlaten van het type "badkamerafzuiging" aanwezig (instelbaar door open/dichtdraaien van de inlaat).
Onze ervaring is dat je weinig tegen rooklucht doet. Je kunt mensen vragen elders te gaan roken, maar dat werkt niet wanneer ze vlak voor de tuindeur comfortabel en droog kunnen zitten en er geen alternatieven zijn. Zeker bij appartementen ben je aangewezen op maatregelen aan je eigen appartement, en die maatregelen zijn beperkt...
Zelf heb ik inmiddels achterhaald dat het volgende kan werken: ventilatieklep open aan kant waar niet gerookt wordt, en ventilatieklep aan andere zijde open met een ventilator die lucht naar buiten blaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:16
Sterkte, ik spreek uit ervaring met onze vorige woning (een appartement uit 1986). Afzuiging werd gedaan door ventilatieunits op het dak. In de keuken hadden we een motorloze afzuigkap die daar ook op zat aangesloten. Meest vreemde in die woning vond ik nog wel dat we geen invloed op de snelheden hadden. Er zat een tijdschakelaar op, tussen 06:00 - 8:00 ('opstaan') en 17:00 - 19:00 ('etenstijd') draaide hij op maximale snelheid en daarbuiten op lagere snelheid. Als ik dus in een gekke bui eens besloot dat ik om 22:00 nog zin had in een gebakken ei dan stonk het hele huis daar dus naar. Echt irritant. En inderdaad de rooklucht van buren die werd aangezogen.

Je merkte ook dat in de winter andere bewoners van het complex de aanvoerroosters boven hun ramen dicht gingen zetten. Dan begon bij ons de MV harder te zuigen namelijk (omdat bij ons de roosters nog wel open stonden = weg van minste weerstand).

Een beetje afzuigkap met eigen motor en rechtstreekse afvoer naar buiten doet al gauw een 6-700m3. Eén afzuigventiel van mechanische ventilatie doet een keer ~75m3. Kan dus inderdaad lang duren voordat je kooklucht weg is.

Ik zou inderdaad de verhuurder aanspreken en vragen of een bedrijf een meting kan doen. Wellicht moeten de kanalen worden schoongemaakt omdat ze vol met stof zitten (het zal je verbazen hoe snel dit gaat, ik maak mijn ventilatiebox jaarlijks schoon).

Bij mij kwam er in de meterkast (via de leidingen vanaf de onderburen) inderdaad ook rooklucht naar boven. Ik heb toen de openingen (flexibele buis met daarin bijv. gasleiding) opgevuld met bubbeltjesfolie of ander spul wat de openingen opvulde. Dat scheelde al een hele hoop.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2017 20:13 ]

Pagina: 1