In ons huurappartement is mechanische ventilatie aanwezig, maar deze werkt niet echt naar tevredenheid. Er zijn twee problemen:
ad2: ik zou eigenlijk liever overdruk creëren, in ieder geval bijv. bij windstilte. Nu kan ik natuurlijk niet zomaar het hele bestaande systeem omkeren, maar stel dat ik een MV box koop en plaats op een van de kanalen naast de ramen aan de voorkant van het appartement (waar wel frisse lucht is), en deze lucht naar binnen zuig. Zou dat niet werken als ik dan het raam aan de voorkant ernaast sluit? Dan creëer ik toch overdruk binnen? Door de ramen aan de achterkant open te houden zou daar dan geen rook binnen moeten komen. Eventueel bedenk ik dan nog een centrale schakeling om beide systemen te schakelen, bijv. met een KlikAanKlikUit-achtig product.
Wat denken van jullie van zoiets? Zit hier iets in?
- Volgens mij is de motor sowieso te zwak voor het appartement. De afzuiging in de verschillende ruimten, en met name bij de afzuigkap voor het koken is onvoldoende.
- Doordat de mechanische ventialitie onderdruk creeert zuigen we lucht van buiten aan. Op zich is dit ok, waren het niet dat we onderburen hebben die veel roken. We zuigen daarmee nu in feite steeds hun rook naar binnen. En omdat de ventilatie ook weer niet heel lekker werkt, is die ook niet zomaar weg
ad2: ik zou eigenlijk liever overdruk creëren, in ieder geval bijv. bij windstilte. Nu kan ik natuurlijk niet zomaar het hele bestaande systeem omkeren, maar stel dat ik een MV box koop en plaats op een van de kanalen naast de ramen aan de voorkant van het appartement (waar wel frisse lucht is), en deze lucht naar binnen zuig. Zou dat niet werken als ik dan het raam aan de voorkant ernaast sluit? Dan creëer ik toch overdruk binnen? Door de ramen aan de achterkant open te houden zou daar dan geen rook binnen moeten komen. Eventueel bedenk ik dan nog een centrale schakeling om beide systemen te schakelen, bijv. met een KlikAanKlikUit-achtig product.
Wat denken van jullie van zoiets? Zit hier iets in?