Moet je toestemming vragen voordat je opnames maakt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weapon S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09-2024
Als je een online multi-player spel speelt is het fatsoenlijk om alle spelers toestemming te vragen, als je opnames maakt, en van plan bent die op internet te zetten. Is het nou technisch illegaal om zulke opnames te op internet te plaatsen? Ikzelf heb er helemaal geen problemen mee als iemand opnames maakt van mijn spel en (tekst) chat, maar ik weet dat sommige mensen dat bezwaarlijk vinden.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de algemene mening hierover is. (En hoe het nou wettelijk precies zit.)
Ik heb wat beelden van een spel tegen willekeurige mensen. Ik ben vergeten om toestemming te vragen. Ik ken iemand die zeer geïnteresseerd is in die opname terugzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-10 11:39
Ik heb nog nooit iemand toestemming zien vragen. Lijkt me ook vrij lastig in een multiplayer waar regelmatig mensen weg gaan en nieuwe binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Formeel wel: auteursrecht. En idd misschien ook privacy / Wbp.

Behalve als er iets over in de alg voorwaarden van het spel staat en dan heb je je daar aan te houden.

In de praktijk zal het wel loslopen, tenminste zolang er niemand erg herkenbaar is en er geen discutabele dingen gebeuren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Je moet tegenwoordig gewoon verwachten dat er eventueel opnames gemaakt kunnen/zullen worden als je multiplayer speelt.

In plaats van dat er "toestemming" gevraagd moet worden lijkt het me eerder dat er in de voorwaarden iets in staat dat je op eigen risico speelt en dat je privacy niet gewaarborgd kan worden.

Al was het "illegaal" dit soort dingen valt onmogelijk te handhaven.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weapon S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09-2024
F_J_K schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:02:
Ik dacht al zoiets te hebben onthouden. Er was een periode dat mensen echt expliciet om toestemming vroegen. Maar het is inderdaad heel onpraktisch. Gezien ik eigenlijk vanaf het begin er geen bezwaar in zag, maar anderen dat wel zagen, vroeg ik me af hoe mensen er nu over denken. Ik blijf het akelig vinden om dit soort regels te overtreden... juist omdat het zo makkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Weapon S schreef op zondag 10 september 2017 @ 11:54:
Ik ken iemand die zeer geïnteresseerd is in die opname terugzien.
Als je je er druk om maakt kan je hem toch ook posten en niet publiekelijk maken? Alleen de link naar diegene sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het lijkt me ook zeer relevant wat je precies opneemt. Als het puur gaat om game gerelateerde gesprekken dan is het een stuk minder privacy gevoelig dan wanneer iemand persoonlijke zaken deelt.

Zelf maak ik ook regelmatig video's puur om wat highlights te capturen maar als iemand wat zegt wat als persoonlijk gezien kan worden knip ik dat er direct uit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Privacy gevoelige dingen bespreken in de chat van een online spel moet je gewoon niet doen, als je dat toch doet en die info "komt op straat te liggen" is dat je eigen schuld.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

En anders kent iemand hier wel een (gratis) video editing software waar je even de naam + tekst weg blurred.
Iets wat Google bv ook doet met gezichten en kentekenborden.
Better safe than sorry !

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48
F_J_K schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:02:

Behalve als er iets over in de alg voorwaarden van het spel staat en dan heb je je daar aan te houden.

In de praktijk zal het wel loslopen, tenminste zolang er niemand erg herkenbaar is en er geen discutabele dingen gebeuren.
Dat weet ik niet zo zeker, je speelt immers met een Alias.

Bovendien lijkt me dit afgedtk te zijn binnen de algemen voorwaarden van het genruik van de diverse online patformen (Steam, Playstation, Xbox, etc)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
ScrooLoose schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:57:
Privacy gevoelige dingen bespreken in de chat van een online spel moet je gewoon niet doen, als je dat toch doet en die info "komt op straat te liggen" is dat je eigen schuld.
Tja dat zeg je wel leuk maar is dat ook zo of vind jij dat zo? ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Nou, veel acteurs, muzikanten gebruiken ook een alias. dat maakt niet dat ze afstand doen van hun rechten. Of Memphis Depay die speelt met een andere naam dan in zijn paspoort op het shirt? Mag ik nu dan de wedstrijden van van zijn voetbalclub gaan uitzenden? Nee toch?

Ik denk dat de kern ligt bij het doel van de publicatie; laat je een algemeen beeld zien van een situatie, spel of publiceer je specifiek één persoon of groep? Zijn de anderen het hoofdonderwerp of toevallige achtergrond?

Vergelijk het met het architectenrecht; verkoop ik een boek over bruggen; dan moet ik betalen voor het afbeelden van de Erasmusbrug. Maak ik een boek over politici en heb ik foto`s van de Rotterdamse burgemeesters en de Erasmusburg staat ergens op de achtergrond; dan betaal je daar niet voor.

Dus:
Als je een youtube-kanaal hebt van al jouw spellen tegen diverse tegenstanders in een groepsetting: nee. (de burgemeester)
Publiceer je een specifiek ander persoon/ team waar jij niet prominent in voor komt: ja, toestemming vereist (het bruggenboek).
Publiceer je jouw spel tegen wisselende anderen: ja denk ik wel.

Punt is dat het in een multiplayer setting wat complexer lijkt; publiceert iemand anders het al, is het openbaar of maak je zelf (stiekem) opnamen? Sowieso als het een team prestatie is, dan heb je niet als individu opeens de rechten (vergelijk het met een band).

[ Voor 11% gewijzigd door bombadil op 10-09-2017 14:43 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:56
als jij met iemand een gesprek aan het hebben bent, dan is bekend dat jij die informatie al weet door dat gesprek. opnemen zou geen inbreak op privacy zijn hierdoor.

je mag deze opnamens niet publiceren.
Pagina: 1