Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 16:52
Van origine ben ik meer een foto dan een videograaf. maar tijdens mijn snorkel en duikvakanties heb ik veel video opnames gemaakt waarmee ik aan de slag wil. Tevens heb ik flink wat AVI SD videofiles die ik in het verleden heb gemaakt van mijn gezin die ik wil gaan bewerken. Mijn persoonlijke video standaard is het MKV container formaat. dat inmiddels een defacto standaard is... dacht ik. Ik heb een flink aantal video editing programma's geprobeerd waaronder GoPro studio, Première pro en Hitfilm, geen van deze producten, zelfs Adobe Première Pro lust geen MKV wat me erg verbaast. Als oplossing zag ik om alle te bewerken videofiles om te zetten naar MP4, wat deze producten wel slikken, en hier start het probleem. Er lijkt geen fatsoenlijk product te zijn die (unattended) een MKV container uitpakt en in MP4 container stopt. Wat uiteindelijk lukte, maar wel erg bewerkelijk is MKV2MPG , wat eigenlijk een schil is rond MKVtoolnix en MP4BOX, maar al jaren niet meer wordt onderhouden. het programma crasht regelmatig en neemt de AUDIO stream soms niet mee omdat deze niet in een MP4 container past (AAC) . Ik wordt hier een beetje moedeloos van, Volgens mij is de behoefte groot om makkelijk zonder kwaliteitsverlies MKV te remuxen naar MP4. het anmdere probleem zijn mijn vele AVI video files, gemaakt met een DV camcorder. Die krijg ik zelfs ook niet omgesmurft naar MKV.

Vraag is hoe MKV en DV-AVI bestanden te converteren naar een formaat dat video editing programma's ondersteunen,

Hopelijk heeft iemand hier de sublieme oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij kan je Handbrake zelfs scripten; heb je een directory met MKV's, dan wordt alles daarin omgezet naar het formaat wat je wil. Zet je een nieuwe MKV erin, wordt die ook binnen x minuten omgezet.

Ter info: MKV is zeker geen de facto standaard. Bij Gods gratie wordt MKV (de container) pas door Microsoft in Windows 10 ingebakken als ondersteund formaat. Dat is 15 jaar (!!) nadat MKV een eerste release-candidate kreeg.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07 13:35
ffmpeg... dat is wel even uitvogelen welke commandos je het beste kan gebruiken maar daarmee zet ik voor bewerking mkv om naar mp4.

https://www.ffmpeg.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
MAX3400 schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:32:
Volgens mij kan je Handbrake zelfs scripten; heb je een directory met MKV's, dan wordt alles daarin omgezet naar het formaat wat je wil. Zet je een nieuwe MKV erin, wordt die ook binnen x minuten omgezet.

Ter info: MKV is zeker geen de facto standaard. Bij Gods gratie wordt MKV (de container) pas door Microsoft in Windows 10 ingebakken als ondersteund formaat. Dat is 15 jaar (!!) nadat MKV een eerste release-candidate kreeg.
Oke, MKV is mijn persoonlijke standaard, en wordt zeer ruim ondersteund is mijn ervaring en MKVTOOLnix is een fantastische toolset om met MKV aan de slag te gaan. Ikzelf gebruik VIDCODER om DVD's te rippen naar X264. VIDCODER is gebaseerd op Handbrake, maar werkt net even handiger. Ik heb gekeken, zag wel een conversiemogelijkheid, maar heb het vermoeden dat hij de zaak opnieuw wil coderen, met het risico op kwaliteitverlies. Ik wil gewoon MKV uitpakken en de streams in een MP4 container stoppen. Ik moet wel nog even verder kijken in VIDCODER. had er geen tijd voor gehad.

Ikzelf zat te denken aan een script die met behulp van MKVEXTRACT en MKVINFO de streams uit een MKV pakketje haalt en deze met MP4BOX weer in een MP4 pakketje stopt. Zoiets heb ik niet kunnen vinden, dus ik ga dit zelf maar schrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
MicGlou schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:35:
ffmpeg... dat is wel even uitvogelen welke commandos je het beste kan gebruiken maar daarmee zet ik voor bewerking mkv om naar mp4.

https://www.ffmpeg.org/
Ik had al met ffmpeg gespeeld, maar zonder resultaat, maar heb nu de juiste syntax gevonden

ffmpeg -i input.mkv -c:v copy -c:a copy output.mp4

en werkt snel en goed,

Ik ben blij en kan me nu met de creatieve kant van het video bewerken beginnen ;) bedankt voor de tip
-------------------------------------------------
13-09 Vreugde was van korte duur, Eén action camera produceert videofiles met een X264 video en een AAC audio stream. FFmpeg maakt hier een keurige MP4 file van.

De andere action camera produceert naast een X264 videostream een PCM Audiostream en daar verslikt ffmpeg zich. dus verder zoeken.. :-(

[ Voor 21% gewijzigd door pandit op 13-09-2017 19:16 ]

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 11:24

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik gebruik Handbrake om zowel losse te converteren als batch-conversion. Batch conversion kan via de GUI (is wat omslachtig, omdat je iedere file apart moet laden), Handbrake-CLI is mooi om automagisch hele directories te converteren. Een beetje batch/shell scripting komt er wel bij kijken, maar er zijn legio voorbeeld scripts te vinden online.
Zelf heb ik een quick-and-dirty wrapper in python gemaakt die 24/7 een directory staat te scannen en alles oppik wat ik er in gooit.

Dat script kan ik hier wel neergooien upon-request.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Ben weer aan het stoeien geweest met MKVtoolnix, MP4box en FFmpeg. ffmpeg ken ik al jaren als naam, maar dacht dat het gezien de naam een tool is die mpeg bestanden kan bewerken (MPG1) wat geen hond nog gebruikt. nu blijkt dit een Zwitsers zakmes te zijn die alle mogelijke mux-demux acties kan uitvoeren en transcoden. probleem is dat door de vele opties het programma moeilijk te doorgronden is. Ik heb nu een opdracht geformuleerd die de Videostream impact houd en de audiostream converteert naar aac.

ffmpeg -i input.mkv -c:a aac -c:v copy output.mp4

stelt niets voor, maar voor je zover bent :( 8)7

In principe heb je mkvtoolnix en MP4box niet meer nodig, mijn volgende stap is om DV AVI bestanden te transcoden naar MP4.

Inmiddels gelukt:

ffmpeg.exe -i input.avi -y -c:v libx264 -c:a libmp3lame -q:a 2 -crf 22 -pix_fmt yuv420p output.mp4

@BlaTiBla, klinkt goed, wisrt niet dat Handbrake een CLI heeft. Vooralsnog ben ik geholpen voor mijn doel, bedankt voor je aanbod

[ Voor 6% gewijzigd door pandit op 15-09-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-07 17:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik wou zeggen, gewoon 1 parameter aanpassen en klaar :p Maar zover was je inmiddels al ;)

Er is echter veel documentatie te vinden over ffmpeg!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1