Spouwmuur vraag + leidingdiameter bij x m3/h

Pagina: 1
Acties:

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb volgende vragen waarbij ik je hulp kan gebruiken:

1. Wat is jouw ervaring en advies tot oplossing betreffende de overlap en /of het tekort aan overlap van de binnenmuur en betonplaten vloer?
2. Hoe kan ik de diameter en lengte van leidingwerk berekenen bij een benodigde luchtstroom van 6000 m3/h?

Technische sites zijn zeker welkom.

Informatie bij vragen

1. Zie de volgende afbeeldingen:
a https://onedrive.live.com...2A5F53F175E%21146&o=OneUp
b https://onedrive.live.com...2A5F53F175E%21146&o=OneUp
c https://onedrive.live.com...2A5F53F175E%21146&o=OneUp

Bij de eerste twee afbeeldingen zie je de huidige situatieschets. De afbeelding met de groene en blauwe cirkels geeft mijn vraagstukken weer. De derde afbeelding toont een dwarsdoorsnede zoals ik deze online heb gevonden. In de situatieschets is te zien dat de binnenmuur en betonvloer niet gelijk aan elkaar lopen. Anders verwoord, de binnenmuur steekt uit over de betonvloer of de betonvloer is tekort voor de binnenmuur.

2. Geen idee waar ik moet beginnen. Het scenario bestaat uit het realiseren van leidingwerk van plus / minus 5 meter lang waarbij deze een voldoende grote diameter moeten hebben zodat er 6000m3/h lucht door kan stromen.

Alvast hartelijk dank voor je hulp! O+

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-02 23:00
Welk doeleinde heeft de luchtleiding? 6000 m3/h is redelijk wat. Bepaling van je maximaal toelaatbare luchtsnelheid (m/s) is noodzakelijk voor bepaling diameter.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
headhunter1985 schreef op zondag 10 september 2017 @ 11:02:
Welk doeleinde heeft de luchtleiding? 6000 m3/h is redelijk wat. Bepaling van je maximaal toelaatbare luchtsnelheid (m/s) is noodzakelijk voor bepaling diameter.
Het doel van de leidingen is één aan- en één afvoer van lucht voor de luchtwarmtepomp unit.

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-02 23:00
Je zal verder iets moeten weten van totale capacitiet. A=qv/v * 1000. Deze formule gebruik ik voor bepaling ventilatie parkeergarages. A is oppervlakte in m2 oftewel wat jij wil weten, qv is total bendigd en v is luchtsnelheid m/s.

Ik weet niet als deze formule bruikbaar is voor warmtepompen, ook moet je nog rekeninghouden met stromingsverlies in de buis. Kan je helaas niet verder helpen.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
@headhunter1985

Op dit moment begrijp ik de formule nog niet, maar dat is aan mij om daar werk van de maken, Bedankt voor de informatie!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-01 08:39
Lijkt mijn de overlap een deel fundering is van de binnenmuur .

Kan je niet de leverancier van de warmtepomp vragen welke leidingen gebruikt worden voor de aansluiting van de buiten naar de binnen unit ?
Dan weet je ook welke diameter je nodig hebt en of het door de spouwmuur heen kan.
Als dat de bedoeling was .

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Fantasma7988 schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:19:
Lijkt mijn de overlap een deel fundering is van de binnenmuur .

Kan je niet de leverancier van de warmtepomp vragen welke leidingen gebruikt worden voor de aansluiting van de buiten naar de binnen unit ?
Dan weet je ook welke diameter je nodig hebt en of het door de spouwmuur heen kan.
Als dat de bedoeling was .
Is overlap normaal? Moet de binnenmuur niet gelijk of voor de rand liggen waar deze op wordt geplaatst? Komt de stevigheid van de binnenmuur niet in het geding met de huidige constructie?

Op de foto is deze buitenmuur op nagenoeg het midden van de fundering geplaatst. Bij andere stukken hangt de buitenmuur over de fundering (zoals de binnenmuur dit ook doet op de foto). En heb ook situaties waar de binnenmuur aan de rand van de fundering ligt.

Wat is "normaal" met betrekking tot de positie van de buitenmuur op de fundering?

----

(Mits ik je reactie goed begrijp). Mijn vraag heeft geen betrekking op het leidingwerk van- en naar de buitenunit naar de hydrobox. Het gaat mij om de aan- en afvoer van lucht die de buitenunit normaliter buiten heeft. De leverancier vragen is helaas niet mogelijk.

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-01 08:39
Als de fundering ruim gestort is en de muren haaks gemaakt zijn en op de fundering staan en geborgd zijn dan lijkt mij alles in orde ,
De buitenmuur zal een aparte fundering hebben die dieper ligt en als het goed is dan is hij ook nog verankerd aan de binnen fundering .
2 cm overlap maakt niets uit zolang de muur maar niet over de fundering heeft .

De leidingen van van een luchtwarmte pomp zijn tussen de 3 a 4 cm dus die passen daar wel mooi doorheen .

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Vmax tussen 10 en 12m/s.

Always look on the bright side of life.

Pagina: 1