Toon posts:

Videokaart in relatie tot modded games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen,

Ik ben me nu al enige tijd aan het verdiepen in het bouwen van een eigen pc en alle onderdelen die daarmee gepaard gaan. Ik ben echter nog een complete leek die net vanuit de console wereld komt, dus is nog niet alles even duidelijk.

Een van de zaken waar ik moeilijk een beslissing over kan nemen is welke videokaart ik moet nemen. De reden hiervoor is dat ik veel met mods wil werken (denk bijv. aan de gtaV redux graphics mod) en ik weinig informatie kan vinden over de impact van dat soort mods. Kan ik bijv. uitgaan van de vanilla gtaV benchmark vergelijkingen tussen de verschillende GPU's? Of hebben dergelijke mods een grote impact. En zo ja, is dat een grotere impact op de GPU of de CPU?

Tevens vraag ik mij af wat de meerwaarde is van een Nvidia 1080 in verhouding tot bijvoorbeeld een 1060. Ik lees namelijk overal dat je 60 FPS moet willen hebben op very high settings, maar in benchmarks komt de 1060 daar al vrij aardig overeen met een FPS tussen de 65 en de 90.

Ik hoop dat de wat meer ervaren PC gamers mij wat duidelijkheid kunnen geven over deze zaken.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA.

Wellicht is het verstandig meteen je héle pc te bespreken. Ik zag immers ook kortgeleden Het kiezen van een moederbord. HDMI 1.4 vs 2.0 langskomen. In plaats van allerlei losse topics werkt een overkoepelend topic in Desktop Aankoopadvies waarin je in 1 keer je hele build bespreekt over het algemeen een stuk beter.

Dan kunnen we daarbij ook het budget een rol laten spelen. Het prijsverschil tussen een 1060 en 1080 is namelijk vrij fors, zeker als je het in je vorige topic nog over een 1050 hebt. Daarbij heb je wellicht ook nog andere wensen wat betreft je uiteindelijk systeem. Die kan je dan allemaal tegelijk afvinken.

[ Voor 24% gewijzigd door br00ky op 10-09-2017 10:51 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:47
60 FPS wordt gezien als de sweetspot. Het verschil tussen bv 30 en 60 FPS is dag en nacht. Het verschil tussen 60 en 144 FPS(moet je monitor ook aan kunnen). Is al minder. En kost een flinke duid meer. Dan heb je nog de resolutie. 1080p is een stuk makkelijker aan te sturen als 4k(4x zoveel pixels als 1080p). En daar heb je ook een zwaardere videokaart voor nodig. Een 1060 is prima voor 1080p@60hz/FPS. Wil je meer FPS of meer pixels zal je stappen hoger moeten gaan.

YouTube: CORRECTED: GTA 5 Redux Performance (Follow-up video, read description)

Redux vraag wel degelijk meer van je systeem. Maar die had je ook zelf kunnen vinden als je GTA V redux performance had ingevoerd in Google.

[ Voor 22% gewijzigd door loki504 op 10-09-2017 10:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
@br00ky

Thnx voor de reply. Ik zal jouw advies ter harte nemen en een nieuwe topic starten over de gehele build. In de juiste plek ditmaal. ;-) Ik ben nog redelijk nieuw in dit hele forum wereldje dus dank voor de suggestie.

@loki504 Dank voor je reactie. Ik begrijp dus uit jouw woorden dat 1080 meer een extra beleving is voor de mensen die veel van hun PC verwachten, maar niet noodzakelijk is voor de gemiddelde gamer die content is met een FPS van rond de 60 op 1080p?

Ik had dit filmpje zelf al gezien, maar ik kon daar de informatie zelf niet uithalen. Hij noemde het verschil tussen de gemiddelde FPS namelijk vrij klein. Daarnaast kon ik hier ook niet uithalen of de mod juist de CPU of de GPU extra belast. Ik zal daarom mijn gehele build inderdaad maar eens gaan voorleggen en kijken of ik op het juiste pad zit. ;-)

Dank voor de informatie.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:47
Voor 1080p en 60 hz/FPS is een 1080 echt zwaar overkill inderdaad.