Linux installatie voor Dell venue 5130 tablet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05-2022
Beste tweakers,

Heb hier nog een oude Dell Venue 11 5130 tablet liggen. (Atom Z3770 - 2GB RAM)
Standaard geleverd met Windows 8.1

Mijn idee was om hier een debian linux distro op te zetten. Maar blijkbaar is dit niet zo evident..
Heb het geprobeerd met Ubuntu 16.04 LTS

Eerste probleem was het booten van de USB stick.
Aangezien de tablet een 32-bit UEFI loader heeft en alle linux distro's standaard met een 64-bit opstartlader komen. Dit kon ik oplossen door "bootia32.efi" bestand naar de USB stick te kopieren in de correcte map.

Dit laat mij toe om van USB stick te booten en de live omgeving te benaderen en/of de installatie te starten.

Helaas geeft de installer helemaal op het einde een error ivm GRUB2 installatie. Het OS installeert dus wel op met correcte partitionering vermoed ik, maar grub faalt om te installeren. Waardoor je uiteraard niet kan booten in het OS..

Iemand die weet hoe ik dit kan oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heeft dat ding nog een mogelijkheid om de oude boot methode, MBR/BIOS te doen? Dan kan je dat het beste doen. En welke architectuur heb je genomen? Aangezien je maar 2 GB RAM in het systeem hebt zitten, is 64 bit niet zo zinvol. Installeer de 32 bit versie en met wat mazzel werkt dat wel.

Lees ook even https://wiki.debian.org/UEFI door, en wat je nog aan resultaten vindt voor Google zoeken op 'debian 32 bit uefi'.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Geckx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05-2022
Hero of Time schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:44:
Heeft dat ding nog een mogelijkheid om de oude boot methode, MBR/BIOS te doen? Dan kan je dat het beste doen. En welke architectuur heb je genomen? Aangezien je maar 2 GB RAM in het systeem hebt zitten, is 64 bit niet zo zinvol. Installeer de 32 bit versie en met wat mazzel werkt dat wel.

Lees ook even https://wiki.debian.org/UEFI door, en wat je nog aan resultaten vindt voor Google zoeken op 'debian 32 bit uefi'.
Hey, even een update.

Het is niet gelukt met 32-bit versie van Ubuntu.
Deze kon onmogelijk installeren omdat ik de USB stick voor deze ISO met MBR moest formatteren ipv GPT..

Ik ben er uiteindelijk wel in geslaagd om de grub aan te passen zodat ik kon opstarten naar Ubuntu (x64)

in de grub shell: (aanpassen volgens de partities)

code:
1
2
linux (hd1,gpt2)/boot/vmlinuz-3.18.0-9-generic root=/dev/mmcblk1p2
initrd (hd1,gpt2)/boot/initrd-3.18.0-9-generic

Maar ben er uiteindelijk niet in geslaagd om op een deftige manier wifi driver te installeren.
Ook sound device deed lastig...

Achja, dan maar windows

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ubuntu heeft nog wel een paar quirks met UEFI en of ze echt fatsoenlijk werken met een 32 bit UEFI ipv uitgaan van een 64 bit weet ik niet. Wel weet ik dat het bij Debian zelf wat beter is geregeld. Ook gaf ik aan dat je het beste een 32 bit release kan nemen, dan een 64 bit. Je haalt niet echt een voordeel bij een 64 bit distro vanwege de 2 GB in het apparaat.

Een andere distro die je zou kunnen proberen voor Linux is Fedora. Last resort kan je Arch een kans geven, maar dat vereist wat meer kennis en kunde met Linux en ik heb een beetje m'n twijfels over of dat met je huidige niveau haalbaar is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 11:37
(voor de duidelijkheid, onderstaande versie heeft wifi dus werkend 'out of the box')

Ik ben ongeveer met hetzelfde bezig maar dan op een ander 1gb tablet. Het is voor mij als leek een heel avontuur maar ben al redelijk ver gekomen. D.w.z. een draaiende linux live usb met wifi werkend. Als ik het goed heb kan ongeveer alles werken maar zover ben ik nog niet gekomen gezien de installatie gisteren crashte.

Als je alles goed hebt staan in de bios en je krijgt een optie om te booten via usb probeer dan het onderstaande. Mijn bios start niet automatisch van usb ook al staat die bovenaan in Boot volgorde, ik moet dus in mijn geval op F7 rammen bij het booten om het bootmedium te kiezen, om de een of andere reden is bij mij USB aangeduid met 0.000 (ofzoiets). Ik schrijf het er maar bij voor de zekerheid.

Download ubuntu mate beta2 17.10 32 bits deze om precies te zijn: ubuntu-mate-17.10-beta2-desktop-i386.iso
Deze versie heeft de meeste comptabiliteit met baytrail chipsets zover ik gelezen heb.

Schrijf 'm weg naar USB met Rufus met de setting MBR partitie-indeling voor BIOS of UEFI computers.

Download grub2-efi-2.02-0.40.fc26.i686.rpm en extract daar grubia32.efi uit met b.v. 7zip.

Maak op de Live linux usb die je met rufus gemaakt hebt een EFI directory aan met daarin een BOOT directory, dus /EFI/BOOT/ (hoofdletter gevoelig denk ik)
Plaats in /EFI/BOOT/ de grubia32.efi file en rename 'm naar bootia32.efi

Uit de directory boot/grub (die al bestond op de live linux usb stick) kopieer je loopback.cfg naar /EFI/BOOT/ en rename 'm naar grub.cfg. Edit /EFI/BOOT/grub.cfg met notepad naar het volgende of kopier het.

CODE:
menuentry "Try Ubuntu MATE without installing" {
linuxefi /casper/vmlinuz file=/cdrom/preseed/ubuntu-mate.seed boot=casper iso-scan/filename=${iso_path} quiet splash ---
initrdefi /casper/initrd.lz
}
menuentry "Install Ubuntu MATE" {
linux /casper/vmlinuz file=/cdrom/preseed/ubuntu-mate.seed boot=casper only-ubiquity iso-scan/filename=${iso_path} quiet splash ---
initrd /casper/initrd.lz
}
menuentry "Check disc for defects" {
linux /casper/vmlinuz boot=casper integrity-check iso-scan/filename=${iso_path} quiet splash ---
initrd /casper/initrd.lz
}
menuentry "Test memory" {
linux16 /install/mt86plus
}

Wat dikke letters heeft is toegevoegd.

Hierna kan je linux booten op je tablet, installatie via het bootmenu werkt niet bij mij, maar via Try ubuntu without installing kan wel een installatie doen van binnenuit linux.
De live linux usb draait stabiel, had dus wel een crash met installatie van live usb naar 2e usb (als linux normaaal geïnstalleerd op schijf), dat ga ik vanavond weer proberen.

Benieuwd naar jouw bevindingen, gezien ik een ander tablet heb kan het anders uitpakken voor jou maar dan in positievere zin denk ik. Mijn tablet is zeer matig qua specs, dat is ook de reden dat dit probeer, w10 met 1gb is geen lolletje.

Af en toe boot ie naar zwart scherm, linux draait dan wel (externe monitor laat wel beeld zien van doorlopend bureaublad en het functioneert ook). Als je dus na de opstart-animatie een zwart scherm krijgt probeer het dan nog een paar keer, bij mij is er geen pijl op te trekken en naar een oplossing zoek ik nog (boot menu op een lagere resolutie helpt niet, dat staat ergens op het internet).

[ Voor 10% gewijzigd door Sunrise op 11-10-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC83
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-07 19:58
Kan iemand mij aub helpen? Ik probeer de handleiding hierboven voor mijn Venue 5130. De bron daar staat de grub2-efi-2.02-0.40.fc26.i686.rpm niet meer. Ik heb een andere rpm geprobeerd daarop kan ik bij extracten/openen met 7-zip geen grubia32.efi bestand vinden. Ik heb geprobeerd de uitgepakte folder te hernoemen. Helaas zonder succes. Heeft iemand tips?

Deze handleiding is verouderd. Als er een alternatieve methode is om Ubuntu op UEFI te krijgen hoor ik het graag

[ Voor 5% gewijzigd door RC83 op 30-04-2021 17:55 ]

Pagina: 1