Toon posts:

MacPro (2006) Start niet op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen!

Ik heb sinds vanavond een massive probleem met mijn MacPro (2006).
Na een avondje editten liet ik mijn Mac achter, toen ik vanavond terug kwam zag ik dat mijn beide beeldschermen aangaven geen signaal te hebben. Ik heb 1 scherm op HDMI en de andere op DVI

-Ik controleerde mijn kabels etc. maar helaas geen verbetering.
-Mac uitgegaan, videokaart gecontroleerd maar nog alles ziet daar prima uit.
-Mac uitgedaan (power knop) en weer aangezet maar nog steeds geen verbetering.
- Ander beeldscherm gepakt voor om zowel de HDMI poort als de DVI poort te testen
- Daarna systematisch de componenten verwijderd (alle aangesloten kabels, 3x hdd, 1 RAM bank, Daarna de andere RAM bank). Alleen de opstart schijf en videokaart er in gehouden maar ook dit gaf geen resultaat.
- Daarna heb ik bepaalde toesten combinaties geprobeerd die ik via Google kon vinden maar nog altijd helemaal niks.
- Een vriend van mij zij dat het misschien aan de knoopcel batterij kon liggen en hoe je dit kon resetten. Dit ook weer gedaan maar nog altijd geen beeld.

Bij het opstarten hoor en zie ik het volgende:
- Lampje aan de voorkant brand constant
- RAM geheugenbanken slaan aan (denk ik te zien door de rode lampjes die even branden)
- Fan aan de voorkant en achterkant gaan draaien
- Fan van de videokaart gaat draaien
- Ik hoor de opstart HDD opstarten

Echter krijg ik niet de opstart tune van Apple te horen.

De specs heb ik niet voorhanden. Maar volgens mij een 2006, Intel 2,66ghz quad core, 16GB RAM, 1,75TB (2x western digital 500GB als RAID, 750GB Western Digital), Geen idee precies op wat voor merk videokaart hij draait (512MB volgens mij) Hij draait op El Captain

Ik vrees zelf dat het of de processor is of het moederbord. Heeft iemand enig idee wat het kan zijn, en heel misschien hoe dit te fixen is?

UPDATE!:
Hij doet het nog steeds niet, maarrrrrr.... Ik hoor nu wel het opstart geluidje. Echter nog geen beeld of iets van veder leven

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2017 00:38 . Reden: update ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 11-09-2017 23:44)

• maartenbc
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-08 02:20
Ik heb het idee dat je een niet standaard mac kaart hebt.

Ik vermoed dit omdat je aangeeft el capitan te gebruiken.
Tevens geef je aan te beschikken over een hdmi-uitgang en een dvi-uitgang. Bij mijn weten heeft de mac pro 1.1 uit 2006 geen hdmi-poort.
Dus dan kan het zijn dat je inderdaad geen beeld krijgt bij het opstarten, totdat de video-driver voor je non-mac kaart geladen wordt. Waarschijnlijk is je non mac kaart een nvidia kaart bedoeld voor een standaard pc.

Als dit zo is kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
Of je el Capitan is gecrashed.
Of je gebruikt de nvidia web drivers voor el Capitan en heb je net een security update gehad.

Mocht dit laatste aan de hand zijn, dan rest je niets anders dan een kaart te gebruiken die bedoeld is voor de mac. Zodat je toch beeld krijgt, zodat je een update kan doen van de nvidia web drivers.
Zelf werk ik met een 2008 mac-pro waarin ik een nvidia gtx960 heb ingebouwd. Telkens als er een security update langs komt heb ik geen beeld meer. Wel een opstart geluid, de hard disk hoor je dan rammelen, maar geen beeld.
Wat ik dan doe:
Mijn orginele mac-kaart van ATI terug inbouwen. Mac opstarten. Dan krijg ik wel beeld.
En dan hopen dat nvidia een update heeft voor de gtx960.
Nvidia kaart erin en het werkt allemaal weer.

Omdat je niet precies weet welke kaart je in je mac hebt, kan ik niet precies zeggen wat er aan de hand is.
Maar het feit dat je een hdmi-uitgang op je video-kaart hebt, doet mij dit vermoeden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• maartenbc

Tevens geef je aan te beschikken over een hdmi-uitgang en een dvi-uitgang. Bij mijn weten heeft de mac pro 1.1 uit 2006 geen hdmi-poort.
Dus dan kan het zijn dat je inderdaad geen beeld krijgt bij het opstarten, totdat de video-driver voor je non-mac kaart geladen wordt. Waarschijnlijk is je non mac kaart een nvidia kaart bedoeld voor een standaard pc.

Of je gebruikt de nvidia web drivers voor el Capitan en heb je net een security update gehad.

Mocht dit laatste aan de hand zijn, dan rest je niets anders dan een kaart te gebruiken die bedoeld is voor de mac. Zodat je toch beeld krijgt, zodat je een update kan doen van de nvidia web drivers.
Zelf werk ik met een 2008 mac-pro waarin ik een nvidia gtx960 heb ingebouwd. Telkens als er een security update langs komt heb ik geen beeld meer. Wel een opstart geluid, de hard disk hoor je dan rammelen, maar geen beeld.
Wat ik dan doe:
Mijn orginele mac-kaart van ATI terug inbouwen. Mac opstarten. Dan krijg ik wel beeld.

Omdat je niet precies weet welke kaart je in je mac hebt, kan ik niet precies zeggen wat er aan de hand is.
Maar het feit dat je een hdmi-uitgang op je video-kaart hebt, doet mij dit vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maartenbc schreef op zondag 10 september 2017 @ 02:23:

Wat ik dan doe:

Ik ga dit eens proberen. Ik heb een native videokaart kunnen fixen. Let pray it works

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:31:
[...]

Ik ga dit eens proberen. Ik heb een native videokaart kunnen fixen. Let pray it works
Welke kaart als ik vragen mag?

Niet alle "native" kaarten hebben 32-bit EFI aan boord. De HD5000 serie, GTX200 serie en later hebben alleen 64-bit EFI die de 2006 niet kan gebruiken. De 7300GT, 8800GT, X1900XT, HD2600XT en HD4870 en vergelijkbare quadro modellen werken dan wel weer :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenbc
Dat klopt. Die 2006 mac pro heeft een 32bits EFI aan boord.
Daar moet je met je videokaart wel naar kijken. Anders heb je nog steeds geen beeld.

Die mac pro uit 2006 was eigenlijk niet zo'n mooi ontwerp wat dat betreft.
Vanwege die 32 bits EFI had ik er de grootste moeite mee om 64 bits ubuntu op dat ding te zetten.
Alleen de 32bits versie ging vlekkeloos.
Echter kun je in ubuntu 64 bits een 32bits EFI loader plaatsen en dan installeert het allemaal wel.
Hadden ze nooit moeten doen een 32bits EFI bovenop een 64bits processor.
Dat is de reden waarom ik mijn mac pro uit 2006 heb verruild voor een 2008 model.

Overigens heeft apple wel meer rare streken uitgehaald met de mac pro.
Om macos en via bootcamp windows te draaien op die machines gaat heel goed en zijn het fantastische apparaten. Daarvoor worden ze ook verkocht.
Maar echte werkstations vindt ik ze niet.
Heb er geen spijt, verre van. Maar heb als opvolger toch iets anders in mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een native MacPro kaart geprobeerd maar nog altijd geeft ie geen beeld.
Ik heb mijn video kaart in een andere MacPro (2008) gedaan en daar werkte hij wel in.

Inmiddels heb ik hem afgeschreven en ga ik opzoek naar een nieuwe PC. MacOs werkt heel erg lekker maar qua budget kun je natuurlijk veel meer krijgen uit een windows PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:44:
[...]

Welke kaart als ik vragen mag?

Niet alle "native" kaarten hebben 32-bit EFI aan boord. De HD5000 serie, GTX200 serie en later hebben alleen 64-bit EFI die de 2006 niet kan gebruiken. De 7300GT, 8800GT, X1900XT, HD2600XT en HD4870 en vergelijkbare quadro modellen werken dan wel weer :)
Ik heb een 7300GT kunnen regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 23:44:
Ik heb inmiddels een native MacPro kaart geprobeerd maar nog altijd geeft ie geen beeld.
Ik heb mijn video kaart in een andere MacPro (2008) gedaan en daar werkte hij wel in.

Inmiddels heb ik hem afgeschreven en ga ik opzoek naar een nieuwe PC. MacOs werkt heel erg lekker maar qua budget kun je natuurlijk veel meer krijgen uit een windows PC
Klopt. Dit is de reden waarom ik de Hackintosh kant op ben gegaan. Draait als een zonnetje op mijn Xeon E3, 16GB RAM en GTX1060. Met een Gigabyte moederbord zit je bijna altijd goed :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah.. daar zat ik ook aan te denken idd. Echter heb ik er totaal geen verstand van en daarom kies ik liever voor safe dus windows of Mac. Natuurlijk krijg je met een pc gewoon meer prestatie voor het zelfde geld.

Het is natuurlijk eigenlijk een ander topic maar ik zat hier aan te denken

AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler
Asus ROG Strix B350-F Gaming
Asus DUAL-GTX1060-3G
Crucial Ballistix Sport LT BLS2C16G4D240FSB
Samsung 850 Pro 256GB
be quiet! Pure Rock
Gigabyte PB500

Daarnaast kan ik de HDD's nog redden uit mijn Mac

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:01
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:54:
Ah.. daar zat ik ook aan te denken idd. Echter heb ik er totaal geen verstand van en daarom kies ik liever voor safe dus windows of Mac. Natuurlijk krijg je met een pc gewoon meer prestatie voor het zelfde geld.

Het is natuurlijk eigenlijk een ander topic maar ik zat hier aan te denken

AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler
Asus ROG Strix B350-F Gaming
Asus DUAL-GTX1060-3G
Crucial Ballistix Sport LT BLS2C16G4D240FSB
Samsung 850 Pro 256GB
be quiet! Pure Rock
Gigabyte PB500

Daarnaast kan ik de HDD's nog redden uit mijn Mac
Het makkelijkst is om voor een intel systeem te gaan, aangezien je met een AMD een custom kernel moet gaan draaien. Hou dit in je achterhoofd....

• maartenbc
Ik zou voor een intel processor gaan.

https://www.tonymacx86.com

Doe er je voordeel mee.
Pagina: 1