Verschillen tussen Consumer Premises Switches

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Ik stel deze vraag in het PNS forum omdat mij dit een vraag lijkt voor professionals op dit gebied.

Op dit moment heb ik glasvezel internet via Telfort. Het internet komt binnen via de welbekende Genexis kastjes. In mijn geval deze.

Het fijne is dat ik vanaf dit punt mijn eigen apparatuur kan gebruiken, zonde de ellende met Experia boxen en dergelijke. De Genexis split zelf WAN, IPTV en VOIP. Ik vermoed dat de Genexis zelf de VLAN's uit elkaar trekt en op een eigen poort zet?

Nu weet ik ook dat er andere varianten van Genexis CPS kastjes zijn, met maar één uitgang. Bij deze aansluitingen moet er nog een router geplaatst worden (Experia Box, etc). Ik heb een slechte ervaring met dit soort apparatuur, omdat ze vaak slecht te configureren zijn naar eigen smaak. Soms zijn deze in bridge mode te zetten, maar dat laat vaak te wensen over. Als het mogelijk is om eigen hardware te gebruiken, moet je extra instellingen configureren.

Omdat ik binnenkort ga verhuizen wil ik graag weten wat ik kan verwachten, en of ik uberhaupt de keuze heb. Waar komen de verschillen in CSP hardware vandaan? Verschilt dit per provider? Of glasvezelgebied? Ik heb in ieder geval weinig informatie kunnen vinden over dit onderwerp.

Hopelijk kan iemand wat licht scheppen in deze duisternis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je gaat verhuizen, heb je vast al gekeken welke ISPs daar werkzaam zijn en misschien ook al gebeld met de klantenservice over wat voor "aansluiting" je krijgt?

Ik zie trouwens ook geen enkele inzet/idee waarom je zo ageert tegen zaken als een Experia of anderszins; er zijn een flink aantal topics op GoT waar je met een klein uurtje afscheid neemt van een Experia v10 en alles zelf regelt met, bijvoorbeeld, een Asus-routertje van 8 tientjes.

offtopic:
Dit is echt niet voor PNS; er is niks exotisch/lastig aan een consumentenlijntje

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
MAX3400 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 21:09:
Ik zie trouwens ook geen enkele inzet/idee waarom je zo ageert tegen zaken als een Experia of anderszins; er zijn een flink aantal topics op GoT waar je met een klein uurtje afscheid neemt van een Experia v10 en alles zelf regelt met, bijvoorbeeld, een Asus-routertje van 8 tientjes.
Omdat ik er alleen maar ellende mee heb gehad. Mijn huidige setup werkt op dit moment erg fijn, en zou ik het liefst gewoon willen behouden. Een ASUS routertje van een een paar tientjes lost dat ook niet op.
Dit is echt niet voor PNS; er is niks exotisch/lastig aan een consumentenlijntje
Klopt, maar ik stel niet de meest alledaagse vraag over een consumentenlijntje. Een vraag waar de meeste servicedesks ook geen antwoord op zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Lawrentium schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 20:46:
Omdat ik binnenkort ga verhuizen wil ik graag weten wat ik kan verwachten, en of ik uberhaupt de keuze heb. Waar komen de verschillen in CSP hardware vandaan? Verschilt dit per provider? Of glasvezelgebied? Ik heb in ieder geval weinig informatie kunnen vinden over dit onderwerp.

Hopelijk kan iemand wat licht scheppen in deze duisternis. :)
Het verschilt inderdaad per provider en per glasvezelgebied.

Vraag beantwoord, case closed? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > IH

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:54
En als je een onconfigureerbare Genexis-router in je maag krijgt gesplist dan kun je altijd nog een mediaconverter van Marktplaats halen die ook op de FTU past.

Dan heb je een mooi afgewerkt ethernetpoortje waar je de rest zelf kunt regelen.

Wel handig om eerst uit te zoeken of je de bijbehorende configuratieinstellingen kunt achterhalen (van internet, of uit de Genexis zelf), want je kunt er niet heel gemakkelijk iets tussenhangen om te kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap het probleem bij nader inzien helemaal niet. Als de Gen alles al splitst en je wil op zolder VOIP, TV & internet, moet je dus 3 kabels trekken?

Terwijl een single-port NTU je maar over 1 kabel hoeft te transporteren en later afsplitsen, indien nodig.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
Thralas schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 19:31:
En als je een onconfigureerbare Genexis-router in je maag krijgt gesplist dan kun je altijd nog een mediaconverter van Marktplaats halen die ook op de FTU past.

Dan heb je een mooi afgewerkt ethernetpoortje waar je de rest zelf kunt regelen.

Wel handig om eerst uit te zoeken of je de bijbehorende configuratieinstellingen kunt achterhalen (van internet, of uit de Genexis zelf), want je kunt er niet heel gemakkelijk iets tussenhangen om te kijken wat er gebeurt.
Dit is iets waar ik wat aan heb :) Deze mediaconverters zijn dus gewoon zelf te configureren begrijp ik?
MAX3400 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 19:34:
Ik snap het probleem bij nader inzien helemaal niet. Als de Gen alles al splitst en je wil op zolder VOIP, TV & internet, moet je dus 3 kabels trekken?

Terwijl een single-port NTU je maar over 1 kabel hoeft te transporteren en later afsplitsen, indien nodig.
Tja, niet iedereen heeft dezelfde behoeftes. Ik heb er geen enkel probleem mee om meerdere kabels te leggen, al is het maar om niet het gezeur te hebben met bijgeleverde niet-te-configureren kastjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-08 02:41
Hou er ook rekening mee dat best veel providers op glasvezel overgestapt zijn naar routed iptv en dat vlans splitsen in de mediaconverter daar niet echt gaat werken.
Pagina: 1