Platenspeler upgrade, het waard? (NTT05U --> SL-1310)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChapDDR
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-04 10:43
Yo Tweakers,

Ik ben sinds februari erg into vinyl en heb inmiddels een degelijke setup voor een student. Echter, de platenspeler is naar mijn idee momenteel de zwakste schakel wat betreft geluidskwaliteit. Ik heb momenteel een Nikkei NTT05U met een Ortofon Concorde naald. Ik heb de mogelijkheid een nette Technics SL-1310 aan te schaffen voor ongeveer 150 euro. De Nikkei is een belt-drive, terwijl de 1310 direct drive is. Daarnaast heeft de Nikkei een ingebouwde pre-amp, die wel uit kan maar misschien toch de kwaliteit van het geluid beïnvloed (?) en dat is niet het geval bij de Technics.

Echter, ik heb beperkt verstand en ervaring met platenspeler dus ik weet niet of een 1310 een noemenswaardige verbetering is t.o.v. de Nikkei. Misschien is er een tweaker dat hier een beter oordeel over kan geven dan ik? Misschien is het verstandiger om te sparen voor een duurdere/betere? (Ik zal niet gauw meer dan 300 uitgeven voor een platenspeler. Jammergenoeg zijn SL-1200's al gauw 450+ in Nederland)

Mijn huidige setup:
Nikkei NTT05U
Ortofon Concorde Pro
Luxman L2
Wharfdale Diamond 9.4

Groetjes,

Chap :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:57

Bestla

M/M -> V/F

Een Technics SL 1310 is kwalitatief al veel beter dan die Nikkei. Alleen heb je wel een phono voorversterker nodig als je die op een moderne versterker zonder phono mogelijkheid wil aan sluiten.

Verkoop die Nikkei en koop van dat geld een degelijke voorversterker, en kom eens kijken in het vinyltopic. Daar staat voldoende info als het om phono voorversterkers gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChapDDR
Bestla schreef op maandag 11 september 2017 @ 08:49:
Een Technics SL 1310 is kwalitatief al veel beter dan die Nikkei. Alleen heb je wel een phono voorversterker nodig als je die op een moderne versterker zonder phono mogelijkheid wil aan sluiten.

Verkoop die Nikkei en koop van dat geld een degelijke voorversterker, en kom eens kijken in het vinyltopic. Daar staat voldoende info als het om phono voorversterkers gaat.
Volgens mij is mijn Luxman L2 is een phonoversterker en versterker in een. Het heeft een phono ingang :)

Ik heb inmiddels de platenspeler gekocht maar voor een veel lagere prijs dan oorspronkelijk afgesproken. Het tegengewicht van de naald zit "los" op de arm. Niet zo los dat die uit zichzelf beweegt maar ik kan het gewicht niet instellen, omdat het gewicht niet meegaat met de "schroefdraad" van de arm. Ik moet hem gewoon heen en weer schuiven.

Ik heb inmiddels een speciaal weegschaaltje besteld om de naalddruk te meten, zodat ik kan testen welke speler uiteindelijk beter klinkt met de correcte naalddruk. Tot nu toe klonk mijn Nikkei beter maar de kans is groot dat de naalddruk niet goed stond op de Technics. Daarnaast moet ik bij de Technics de ingebouwde RCA kabels gebruiken terwijl ik bij mijn Nikkei hele dure interlink kabels gebruik (Mag ze lenen van de vriend van mijn ma, die is 'audiofiel' en had inmiddels betere). Ik weet niet of dat tot een groot verschil kan leiden?

Er zit trouwens een Shure super track plus v15 type iii cartridge bij de Technics, is deze superieur aan een Ortofon Concorde Pro? Ik kan relatief weinig informatie vinden over deze naald, behalve dat die voor belachelijke prijzen te koop staat op eBay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 23:39

KDL

ChapDDR schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 19:53:
Ik heb momenteel een Nikkei NTT05U met een Ortofon Concorde Ik heb de mogelijkheid een nette Technics SL-1310 aan te schaffen voor ongeveer 150 euro.
Doen!

Alsof je van VW naar Mercedes-Benz gaat, ja misschien niet de S-klasse, maar toch doen..

..en welkom btw

[ Voor 2% gewijzigd door KDL op 11-09-2017 14:41 . Reden: Willkommen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

ChapDDR schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:28:
[...]

Volgens mij is mijn Luxman L2 is een phonoversterker en versterker in een. Het heeft een phono ingang :)

Er zit trouwens een Shure super track plus v15 type iii cartridge bij de Technics, is deze superieur aan een Ortofon Concorde Pro? Ik kan relatief weinig informatie vinden over deze naald, behalve dat die voor belachelijke prijzen te koop staat op eBay.
Die Shure meteen vervangen voor een AT 95E Die levert veel bang for buck. http://www.ebay.com/itm/A...17bd2f:g:9-0AAOSwuMFUaizf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChapDDR
Bestla schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:24:
[...]

Die Shure meteen vervangen voor een AT 95E Die levert veel bang for buck. http://www.ebay.com/itm/A...17bd2f:g:9-0AAOSwuMFUaizf
De Shure cartridge is dus niet heel goed?

Ik denk dat mijn Concorde Pro op het niveau (of beter) is dan de AT 95E, ik kan die gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

ChapDDR schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:06:
[...]

De Shure cartridge is dus niet heel goed?

Ik denk dat mijn Concorde Pro op het niveau (of beter) is dan de AT 95E, ik kan die gewoon gebruiken.
O ja, dat kan ook gewoon, maar die werd als DJ element gezien. Die zou nooit mijn voorkeur hebben, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
ChapDDR schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:28:
Er zit trouwens een Shure super track plus v15 type iii cartridge bij de Technics, is deze superieur aan een Ortofon Concorde Pro?
Je gaat denk ik niet snel iets vinden wat "superieur" is aan de Ortophon. Tenminste voor normale bedragen. Die Shure is dat zeker niet. En die Audio Technica al helemaal niet.. Ik zou verder kijken of je een Dual platenspeler 2e hands kan kopen. Dat is hifi-technisch toch heel wat beter dan die Technics. Hoe die zo'n goede naam heeft heb ik nooit begrepen... Bovendien stamt het ding uit 1975 ofzo. Zo'n kromme arm levert enkel extra gewicht op zonder toegevoegde waarde verder.

Dual 505-4 (heeft zo te zien ook een Ortophon Concorde):

https://www.marktplaats.n...f31&previousPage=lr&pos=7

Gewoon een lichte, rechte, zeer goede arm. Zijn meer dan uitstekend. Verder is het een vuistregel om de naalddruk zo in te stellen dat de cantilever (het armpje waar de naald in gemonteerd is) halverwege is ingedrukt. Althans, zo deed men het vroeger. :) Iets wat eigenlijk belangrijker is is de juiste dwarsdrukcompensatie. Die is belangrijker voor het juiste spoor te houden dan de naalddruk.
Je kunt heel eenvoudig zien of je te veel of te weinig dwarsdrukcompensatie hebt ingesteld. Ga recht voor je pick-up zitten en kijk of de naald midden in de groef en kaarsrecht op de groefwanden staat, of dat hij naar links of rechts wordt getrokken. Als hij naar links of rechts wordt getrokken, is de dwarsdrukcompensatie verkeerd ingesteld.
https://www.hifiklubben.n...-van-aanschaf-tot-muziek/

Zo'n Argon TT-2 die je daar onderaan ziet is ook te overwegen. Gewoon helemaal nieuw voor weinig.

[ Voor 56% gewijzigd door Bart2005 op 11-09-2017 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:47

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Bestla schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:50:
[...]

O ja, dat kan ook gewoon, maar die werd als DJ element gezien. Die zou nooit mijn voorkeur hebben, maar dat is mijn mening.
De V15 type III is geen DJ-element. De M44-7 is een DJ element (al werd de V15 destijds wel bij Radio 4 gebruikt vanwege z'n goede klank en sporing). De V15 is gewoon een hifi element (en destijds een van de topmodellen van Shure)

Ik zou gewoon goed luisteren. Als die V15 qua ophanging nog goed is zou 'ie rondjes rond een Ortofon Concorde en een AT95 moeten rennen. Als 'ie echt veel minder goed klinkt is een AT95 een mooi alternatief :)

[ Voor 6% gewijzigd door mentalmadnizz op 12-09-2017 23:36 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Bart2005
mentalmadnizz schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 23:36:
[...]

De V15 type III is geen DJ-element. De M44-7 is een DJ element (al werd de V15 destijds wel bij Radio 4 gebruikt vanwege z'n goede klank en sporing). De V15 is gewoon een hifi element (en destijds een van de topmodellen van Shure)

Ik zou gewoon goed luisteren. Als die V15 qua ophanging nog goed is zou 'ie rondjes rond een Ortofon Concorde en een AT95 moeten rennen. Als 'ie echt veel minder goed klinkt is een AT95 een mooi alternatief :)
Ik snap het niet... De laatste V15 III is in 1978 gemaakt. Dus in het gunstigste geval 40 jaar oud... Dat wil je toch niet? Het is een mechanisch ding en het lijkt me sterk dat e.e.a. nog werkt zoals geadverteerd. :) En dat "rondjes rennen" is ook zwaar overdreven.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:47

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Bart2005 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 08:20:
[...]

Ik snap het niet... De laatste V15 III is in 1978 gemaakt. Dus in het gunstigste geval 40 jaar oud... Dat wil je toch niet? Het is een mechanisch ding en het lijkt me sterk dat e.e.a. nog werkt zoals geadverteerd. :) En dat "rondjes rennen" is ook zwaar overdreven.
Waarom zou je dat niet willen? De meeste luidsprekers uit die tijd werken toch ook nog prima?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

mentalmadnizz schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 23:36:
[...]

Die Ortofon Concorde bedoelde ik met DJ element

[ Voor 85% gewijzigd door Bestla op 14-09-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Bestla schreef op donderdag 14 september 2017 @ 15:56:
[...]

Die Ortofon Concorde bedoelde ik met DJ element
Wat nergens op slaat. Het is gewoon een uitstekend HiFi element. Men heeft er tegenwoordig duidelijk niet veel gevoel voor wat nou ook alweer wat is. :)
Pagina: 1