Philips F7111 doet niks meer, hoe krijg ik 'm open?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:15
Mijn oude platenspeler, een Philips F7111, heeft ruim 10 jaar op zolder gestaan. Omdat ik weer eens wat platen wil gaan draaien, en ik nog steeds een receiver met phono aansluiting heb, heb ik hem van zolder gehaald.

Helaas, eenmaal aangesloten doet hij niks. Ik denk (en hoop) dat het iets heel eenvoudigs is, zoals een zekering of los contact. Maar om daar achter te komen, moet ik eerst deze platenspeler open zien te maken.

De onderkant van de platenspelers laat geen schroeven zien om los te draaien. Wel plastic klem(???)constructies, die mogelijk los maar zeker ook kapot kunnen.

De rubber mat van de draaitafel ligt los, die is er zo af te halen. Je ziet dan gaten in de draaitafel, maar niet een makkelijke manier om de draaitafel eraf te tillen.

Wie weet hoe ik een F7111 kan demonteren zonder dat-ie daarna meteen naar de schroothoop kan?

Wat ik gevonden heb op het internet is dit:
https://www.vinylengine.com/library/philips/f7112.shtml

Heel leuk, alleen daarmee krijg ik het ding niet open.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hier is de service manual, denk dat je daar meer mee kunt: http://freeservicemanuals...ownload/Philips/f7111.pdf

Ik moest ff zoeken voor dat ding. DIe aanbieders van service- en andere manuals staan vol met popups en downloaders. Meestal loont het dan om even de source code van de webpage te openen en te zoeken op pdf ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@The Eagle
Hartelijk dank!

Deze had ik al gevonden, deze PDF was te vinden in de link in mijn OP. Deze laat precies zien welke onderdelen er allemaal in zitten, maar niet hoe ik het apparaat open krijg. En dat probeer ik, om hem zonder iets kapot te maken open te krijgen.

En jij hebt hetzelfde ondervonden als ik: veel pop-ups, veel dingen die er niks mee te maken hebben, het is een lastige zoektocht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Als je de slipdisc (rubbermat op de draaitafel) verwijderd hebt kun je de draaitafel met 2 vingers optillen en van de platenspeler afhalen. (gaat niet altijd heel makkelijk.) (heel soms zit er een borgring op.)

Het meest waarschijnlijke is dat de belt los ligt, gebroken is of slap geworden is. Als je de draaitafel (met de 2 gaten langzaam rond draait zie je waarschijnlijk ergens een aandrijfpunt van de motor zitten waar de belt omheen zou moeten zitten. Mocht de riem gebroken of slap zijn kun je deze vrij makkelijk bestellen op internet.

Als je de draaitafel verwijderd hebt kun je gelijk checken of de motor/platenspeler het nog doet door te kijken of de motor gaat draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door nachtnet op 09-09-2017 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De platter kan er van af: til hem op aan de twee gaten, en geef een tikje op de as. Dan eens kijken wat je tegenkomt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@nachtnet
Bedankt!

Het optillen van de draaitafel gaat niet na het verwijderen van de slipdisc. Maar dat is ook niet nodig, en volgens mij ongewenst: je moet dan ook de aandrijfriem weer opnieuw omleggen. De aandrijfriem kan ik door de gaten in de draaitafel zien, en ik kon dus al zien dat de aandrijfriem nog heel was.

Ik heb de platenspeler open kunnen krijgen!

De toonarm heb ik aan het uiteinde in de armsteun geklemd, bij het contragewicht vastgeplakt, en met gesloten stofkap op de kop gelegd. Dat had ik al eerder gedaan, maar wat ik nu heb gedaan, is even met een tangetje de 3 plastic klemmetjes iets ingeknepen. Waarschijnlijk was het plastic in de afgelopen 35 jaar iets te vast komen te zitten.

De bodemplaat is te verwijderen met een T10 schroevendraaier. De binnenkant ziet er goed uit, er is geen zekering, en met een spanningsmeter zie ik dat het zou moeten werken. Er is een spanningsregelaar die de spanning van 220V verlaagt naar 110V, er zit een 110V motor in.

Mogelijk is het schakelaarmechaniek, dat wat de motor aanzet als de toonarm boven de plaat komt, kapot. Dat, of de motor...

(Edit: foutje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@teacher
Dank, ik ga dat doen als het noodzakelijk is de riem te vervangen. Voorlopig laat ik 'm nog even zitten.

• ZeoKZ
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11-2024
Hi,

Afgelopen weekend heb ik oa deze platenspeler van mijn moeder gekregen. Deze had ze destijds in de jaren 80 gekocht.

De riem was droog en gebroken, ik wil deze dus graag vervangen.

Waarbij de meeste platenspelers de draai plaat er makkelijk af te halen is, krijg ik het bij deze speler niet zomaar los.

Ik heb al begrepen dat ik deze via de onderkant moet loshalen maar nu ik de onderkant heb los gehaald, en voordat ik van alles ga demonteren, hoor ik graag hoe jij de draai plaat heb los gekregen.

Is er hier een truc voor?

• ikweethetbeter
Ik heb de platenspeler niet meer, dus je moet het doen met wat ik nog weet...

Het draaiplateau heeft een rubberen mat. Volgems mij kun je deze eraf halen / optillen. Dan zie je een gat in het plateau. Draai het plateau zo dat je een stangetje ziet. Deze houdt het plateau vast. De juiste kant op duwen en je haalt het plateau eraf.

Je hoeft vziw hiervoor niks aan de onderkant open te schroeven.

Succes!
Pagina: 1