MBP start niet op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-02 21:49
Mijn vraag:
Mijn zoon heeft een MacBook Pro uit 2012.
Bij het opstarten verschijnt het witte scherm met logo en ook de statusbalk loopt. (geen radartje/weet ook niet of dat moet bij de 2012 versie)
Als deze statusbalk over de helft zit, krijg ik alleen nog maar het witte scherm te zien.
Deze springt vervolgens na enige tijd op zwart en de Macbook schakelt zichzelf uit.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
1)Ik heb al een hardwaretest uitgevoerd door bij het opstarten de D-toets ingedrukt te houden; hij geeft aan dat er geen hardwareproblemen zijn.

2)Als ik tijdens het opstarten de Command+R gebruik (ik herhaal dat enkele keren) krijgt hij uiteindelijk een blauw scherm waarna er niets meer gebeurt en ik hem weer uit moet schakelen met de knop.

3) CMD+ALT+P+R geeft even een zwart scherm en dan start hij weer op zoals eerder omschreven

4) Opstarten in veilige modus (shittoets na opstartgeluid ingedrukt houden tot het logo verschijnt) werkt ook niet

Weet iemand wat het probleem kan zijn en hoe ik dit op kan lossen?
Ik heb geen (opstart)CD met software voor de PC.
Wel heb ik een backup gemaakt op een andere PC, toen mijn zoon hem heeft gekocht.

Alvast bedankt
Jeroen

[ Voor 19% gewijzigd door jeronimo1968 op 09-09-2017 18:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit is een fsck loop. Hij vindt een inconsistentie in het bestandssysteem die niet hersteld kan worden, probeert dit drie keer en geeft dan op met het halt commando. Op dat punt schakelt de Mac uit.

Je macOS is dus corrupt en moet geherinstalleerd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 09-09-2017 19:55 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
Bedankt voor je antwoord;
We hebben geen software erbij gekregen (2ehands gekocht).
Ik heb alleen een backup gemaakt en deze staat op een Windows PC.
Is dit nu toch nog op te lossen?

[ Voor 25% gewijzigd door jeronimo1968 op 09-09-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

"Shift - Command - Option - R" ? Daarmee zou je, tijdens een boot, een installatie van de voor jouw MBP laatste versie van OSX moeten kunnen triggeren over het internet (dus wel zorgen dat 't ding daar heen kan middels een kabel).

https://support.apple.com/en-us/HT201255

[ Voor 34% gewijzigd door Will_M op 09-09-2017 20:32 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
nelizmastr schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 19:54:
Dit is een fsck loop. Hij vindt een inconsistentie in het bestandssysteem die niet hersteld kan worden, probeert dit drie keer en geeft dan op met het halt commando. Op dat punt schakelt de Mac uit.

Je macOS is dus corrupt en moet geherinstalleerd worden.
Klopt, er is laatst een update geweest waarbij er een hele hoop dit hebben.
wimmel_1 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 20:24:
"Shift - Command - Option - R" ? Daarmee zou je, tijdens een boot, een installatie van de voor jouw MBP laatste versie van OSX moeten kunnen triggeren over het internet (dus wel zorgen dat 't ding daar heen kan middels een kabel).

https://support.apple.com/en-us/HT201255
Ik heb zelf een aantal macs moeten fixen met dit probleem, het bijzondere is dat je in geen modus kan komen. Ik heb zelf de hdd eruit gehaald, hier de belangrijkste data gerecoveerd, vervolgens geformatteerd en een nieuwe OS erop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zeg: flatcable van logic board naar HDD is stuk.

2012 model kwaaltje.

Doe die harde schijf eens in een usb behuizing en start dan op met de alt-toets ingedrukt. Kies dan voor de externe schijf en kijk of dat netjes werkt.

Flatcable kun je zelf vervangen, kost ongeveer €25.

[ Voor 58% gewijzigd door sypie op 09-09-2017 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
"D" inhouden bij het opstarten, hardware test. tis vroeg

[ Voor 15% gewijzigd door z1rconium op 10-09-2017 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
z1rconium schreef op zondag 10 september 2017 @ 08:28:
"D" inhouden bij het opstarten, hardware test.
Staat toch duidelijk in TS dat dit al gedaan is? (hint: puntje 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
sypie schreef op zondag 10 september 2017 @ 08:32:
[...]

Staat toch duidelijk in TS dat dit al gedaan is? (hint: puntje 1)
Las eroverheen :O sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
Ik heb Shift+CMD+Option+R geprobeerd; Het recovery icoon verschijnt, maar na enige tijd springt het scherm weer op wit en na ongeveer 15 minuten schakelt hij zichzelf uit.

Ik heb eerder gezegd dat het scherm na het witte scherm op zwart springt en de PC uitschakelt, maar nu zie ik dat hij meestal gewoon op een wit scherm blijft hangen en zich niet meer uitschakelt. Dat moet dan handmatig gebeuren. De eerste keren sprong hij wel op zwart en schakelde zichzelf uit, maar dat gebeurde maar 1x en geen 3x. Kan ik daarmee de fsck-loop wegstrepen als mogelijk probleem?

Hoe kan ik kan een nieuwe OS komen voor de MacBook?

Vwb de USB-behuizing: Is dat een standaard behuizing of moet die speciaal voor MacBook zijn? (heeft iemand een link naar een site die deze verkoopt?)

Als bovenstaande allemaal niet gaat werken, zal ik ook eens een kabeltje moeten gaan vervangen, zoals Sypie voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

jeronimo1968 schreef op zondag 10 september 2017 @ 10:16:
Ik heb Shift+CMD+Option+R geprobeerd; Het recovery icoon verschijnt, maar na enige tijd springt het scherm weer op wit en na ongeveer 15 minuten schakelt hij zichzelf uit.

Ik heb eerder gezegd dat het scherm na het witte scherm op zwart springt en de PC uitschakelt, maar nu zie ik dat hij meestal gewoon op een wit scherm blijft hangen en zich niet meer uitschakelt. Dat moet dan handmatig gebeuren. De eerste keren sprong hij wel op zwart en schakelde zichzelf uit, maar dat gebeurde maar 1x en geen 3x. Kan ik daarmee de fsck-loop wegstrepen als mogelijk probleem?

Hoe kan ik kan een nieuwe OS komen voor de MacBook?

Vwb de USB-behuizing: Is dat een standaard behuizing of moet die speciaal voor MacBook zijn? (heeft iemand een link naar een site die deze verkoopt?)

Als bovenstaande allemaal niet gaat werken, zal ik ook eens een kabeltje moeten gaan vervangen, zoals Sypie voorstelt.
Een nieuwe macOS kan je installeren via USB stick. Op een andere Mac moet het OS gedownload worden en de stick geprepareerd. Zal vast ook via Windows kunnen, maar daar zal Google je bij moeten helpen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
Heb een opstartUSB aangemaakt (met Sierra OS) en laten opstarten via USB-disk.
Helaas ook geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hardware zal wel stuk zijn. Kan de SATA kabel zijn, maar kan net zo goed graphics (ook als het een IGP is) of SMC zijn. Kan je wel met command-v opstarten zodat je ziet wat er aan de hand is?

[ Voor 86% gewijzigd door johnkeates op 10-09-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:02
Exact hetzelfde probleem gehad met de zakelijke MBP 2012. Ik heb de vga chip opnieuw gereflowed (hebben bga machine op het werk). Daarna ook HDD door SSD vervangen, OS geladen en backup terug gezet. Alles weer tiptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Als het opstarten via usb ook niet wil heb je grotere problemen dan een kabeltje wat niet lekker is.
Pagina: 1