Nieuw retina scherm van mindere kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372672

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een 15" retina Macbook Pro van mid 2012. Feitelijk gelijk gekocht toen hij uit kwam. Na bijna 5 jaar kreeg ik ineens last van de coating issue waarbij de coating rondom de webcam (in mijn geval) los liet. Apple heeft kosteloos mijn scherm vervangen na bijna 5 jaar :) Goede service van Apple, kan niet anders zeggen.

Alleen merkte ik op dat het scherm ten eerste ietwat warmer is dan mijn vorige scherm. Of iets minder blauw.. bijv. op witte pagina's.

Maar wat mij opvalt is dat ik microscopische horizontale "lijntjes" zie op bijv. blauwe ondergrond. Bijv de berichten bubbels in Facebook Messenger. Uiteraard kan je hier geen screenshot van maken. De resolutie is natuurlijk het zelfde maar misschien zijn de pixels wat goedkoper dan mijn vorige scherm?

Kan het zo zijn dat door de jaren heen een fabrikant de productiekosten omlaag brengt door efficientere productie maar dat er hier en daar misschien iets ten koste gaat van de kwaliteit?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 372672 op 09-09-2017 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 07:22
Hallo,

Ik geloof dat haast niet. Het klinkt misschien raar en je bent voor je gevoel vrij zeker van je zaak maar vergelijk het met een auto. Zodra je hier dingen aan verandert na een defect aan de motor etc. hoor je allemaal raar gepiep en bijzondere geluiden die je voor je gevoel voor het eerst hoort.

Mijn les voor vandaag: let er gewoon niet op en geniet nog van je nieuwe scherm dat kosteloos door Apple is vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik mag hopen dat 't scherm al wel ge-kalibreert is op je MBP ná plaatsen?

Zo niet: Alsnog even zélf doen middels: System Preferences -> Displays -> Color -> Calibrate

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat je hier ziet zijn waarschijnlijk twee schermen van verschillende leveranciers. In 2012 gebruikte Apple nog displays van Samsung en van LG. Mogelijk heb je nu een van een andere leverancier.

Destijds vond ik het Samsung scherm beter, die had namelijk niet tot nauwelijks last van image retention terwijl het LG scherm dat juist wel vaak had.

[ Voor 28% gewijzigd door Frietsaus op 09-09-2017 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Mijn MBP heeft al tweemaal een nieuw scherm gehad i.v.m. het coating issue en elke keer lijken de kleuren weer anders.

Hoewel ik geen horizontale lijnen kan spotten is het heel normaal dat de kleuren anders zijn. De schermen worden immers na reparatie gekalibreerd en deze apertuur zal in die 5 jaar regelmatig vervangen zijn. Bovendien is geen enkel scherm hetzelfde en heb je er al bij stilgestaan dat je oude scherm in die 5 jaar natuurlijk ook in kwaliteit achteruit gegaan is?

Nogmaals, over de lijnen kan ik niet oordelen maar de kleuren (mits ze niet gewoon totaal verkleurd lijken) zijn denk ik toch echt een kwestie van gewenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 12:34
Tim.k schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 19:38:
Mijn MBP heeft al tweemaal een nieuw scherm gehad i.v.m. het coating issue en elke keer lijken de kleuren weer anders.

Hoewel ik geen horizontale lijnen kan spotten is het heel normaal dat de kleuren anders zijn. De schermen worden immers na reparatie gekalibreerd en deze apertuur zal in die 5 jaar regelmatig vervangen zijn. Bovendien is geen enkel scherm hetzelfde en heb je er al bij stilgestaan dat je oude scherm in die 5 jaar natuurlijk ook in kwaliteit achteruit gegaan is?

Nogmaals, over de lijnen kan ik niet oordelen maar de kleuren (mits ze niet gewoon totaal verkleurd lijken) zijn denk ik toch echt een kwestie van gewenning.
Vooral dit. De kleuren zullen anders zijn door slijtage. Ik merkte dit ook na vervanging van mijn scherm (kapotte pixels en "coating issue")

De schermen worden af-fabriek ontzettend accuraat geleverd qua kleuren, maar vervallen vooral in het blauw sneller dan andere kleuren. Dit omdat je blauw veel vaker gebruikt dan rood en groen daarnaat heb je vaak twee keer zoveel rode en groene subpixles dan blauw. Dit omdat blauw veel helderder wordt waargenomen dan rood en groen bij dezelfde hoeveelheid energie. (Dit zie je duidelijk bij losse ledjes bijvoorbeeld). Hierdoor slijten de pixels gewoon wat sneller en schakelen ze niet altijd helemaal goed meer.

Na vervanging vind er vaak overigens geen kalibratie meer plaats. De schermen geven van zichzelf al een hele goede kleurenweergave en kalibratie heeft dan ook alleen zin in de uiteindelijke werkomgeving aangezien het licht daar veel invloed heeft op wat je ziet. Daarom dat apple witbalans aanpassingen on the fly doet met de truetone displays in de iPads (dit werkt overigens ontzettend goed moet ik zeggen). Kalibratie bij de reparateur maakt het dan vaak alleen maar te blauw (want koudwit TL-licht bijvoorbeeld). Het zou dus best kunnen dat ze het wel hebben gedaan en dat je het even moet resetten naar baseprofiel of standaard adobe rgb pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 18:29
Dat ie iets warmer is komt niet heel toevallig door nightshift ? (pref>disp>nightshift)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb ooit ook een nieuw scherm direct weer laten vervangen. Was op een 15” MBP retina 2013. Het vervangende scherm was geel en op geen enkele manier wit te krijgen. De senior genius erkende het probleem gelukkig na enig aandringen. Het vervangende vervangende scherm was daarna helemaal goed.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Canaria schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:42:
Ik heb ooit ook een nieuw scherm direct weer laten vervangen. Was op een 15” MBP retina 2013. Het vervangende scherm was geel en op geen enkele manier wit te krijgen. De senior genius erkende het probleem gelukkig na enig aandringen. Het vervangende vervangende scherm was daarna helemaal goed.
Ik vind mijn scherm ook geel maar ik dacht dat dat normaal is? Ook zie je wel eens dat verschillende iPhones verschillende verhoudingen warm/koud hebben, zelfs al is het de zelfde iPhone.

Nieuwe scherm is zeker beduidend warmer dan de vorige. Ook wanneer ik mijn iPhone daarna pak, heb ik het gevoel dat dat scherm juist erg blauw is ;w
z1rconium schreef op zondag 10 september 2017 @ 08:30:
Dat ie iets warmer is komt niet heel toevallig door nightshift ? (pref>disp>nightshift)
Nope staat uit

@supersnathan94 Ik heb alleen Adobe RGB (1998) en die ziet er niet uit; veel te hoog contrast en lelijke kleuren. Hij staat nu op "Kleuren-LCD".

Toch blijf ik die horizontale lijntjes zien op voornamelijk blauwe icoontjes en ondergronden; het geeft een beetje een CRT-scherm achtige look. Op witte ondergronden is dit minder opvallend.

Begrijpt iemand wat ik hiermee bedoel?

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 372672 op 11-09-2017 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
supersnathan94 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 23:28:
[...]
Het zou dus best kunnen dat ze het wel hebben gedaan en dat je het even moet resetten naar baseprofiel of standaard adobe rgb pakken.
Adobe RGB is alleen voor schermen die ook daadwerkelijk Adobe RGB volledig kunnen weergeven. Dit gaat dus gegarandeerd rare kleuren opleveren op een MacBook Pro.
supersnathan94 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 23:28:
[...]

Vooral dit. De kleuren zullen anders zijn door slijtage. Ik merkte dit ook na vervanging van mijn scherm (kapotte pixels en "coating issue")

De schermen worden af-fabriek ontzettend accuraat geleverd qua kleuren, maar vervallen vooral in het blauw sneller dan andere kleuren. Dit omdat je blauw veel vaker gebruikt dan rood en groen daarnaat heb je vaak twee keer zoveel rode en groene subpixles dan blauw. Dit omdat blauw veel helderder wordt waargenomen dan rood en groen bij dezelfde hoeveelheid energie. (Dit zie je duidelijk bij losse ledjes bijvoorbeeld). Hierdoor slijten de pixels gewoon wat sneller en schakelen ze niet altijd helemaal goed meer.

Na vervanging vind er vaak overigens geen kalibratie meer plaats. De schermen geven van zichzelf al een hele goede kleurenweergave en kalibratie heeft dan ook alleen zin in de uiteindelijke werkomgeving aangezien het licht daar veel invloed heeft op wat je ziet. Daarom dat apple witbalans aanpassingen on the fly doet met de truetone displays in de iPads (dit werkt overigens ontzettend goed moet ik zeggen). Kalibratie bij de reparateur maakt het dan vaak alleen maar te blauw (want koudwit TL-licht bijvoorbeeld).
Van het "blauw wordt snel minder" heb ik persoonlijk nog nooit gehoord bij LCD schermen. Het zal er vast zijn, maar niet in een tempo dat je dat echt gaat merken gedurende de levensduur van een laptop lijkt mij... Bij een LCD slijt de backlight natuurlijk wel maar nu we LED backlights hebben al veel minder dan vroeger bij CCFL backlights (toen schermen nog wel merkbaar geel werden na x aantal jaren).

De enige conclusie die ik hier kan trekken is dat het gewoon een geler panel is, dat gebeurt wel eens. Andere batch, ander merk, whatever doet er ook niet echt toe. LCD panels zijn niet identiek.

[ Voor 73% gewijzigd door Frietsaus op 11-09-2017 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Frietsaus schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:03:
[...]

Adobe RGB is alleen voor schermen die ook daadwerkelijk Adobe RGB volledig kunnen weergeven. Dit gaat dus gegarandeerd rare kleuren opleveren op een MacBook Pro.

[...]

Van het "blauw wordt snel minder" heb ik persoonlijk nog nooit gehoord bij LCD schermen. Het zal er vast zijn, maar niet in een tempo dat je dat echt gaat merken gedurende de levensduur van een laptop lijkt mij... Bij een LCD slijt de backlight natuurlijk wel maar nu we LED backlights hebben al veel minder dan vroeger bij CCFL backlights (toen schermen nog wel merkbaar geel werden na x aantal jaren).

De enige conclusie die ik hier kan trekken is dat het gewoon een geler panel is, dat gebeurt wel eens. Andere batch, ander merk, whatever doet er ook niet echt toe. LCD panels zijn niet identiek.
Wat is de norm? Hoe weet ik of mijn paneel niet te geel is? Heb ook wel eens gehoord dat schermen een bepaalde "burn-in period" hebben......

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 372672 op 11-09-2017 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Het panel is te geel wanneer jij dat te geel vindt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Frietsaus schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:04:
Het panel is te geel wanneer jij dat te geel vindt. ;)
Maar als Apple dat niet vindt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-06 19:56
Dan zou je de kleurweergave kunnen analyseren d.m.v. een colorimeter of een spectrophotometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:13
Misschien iets heel stoms, maar heb je geen FLUX of Night Shift aanstaan?

Edit: was al genoemd

[ Voor 17% gewijzigd door MartijnMartijn op 12-09-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
Anoniem: 372672 schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:01:
[...]

Ik vind mijn scherm ook geel maar ik dacht dat dat normaal is? Ook zie je wel eens dat verschillende iPhones verschillende verhoudingen warm/koud hebben, zelfs al is het de zelfde iPhone.

Nieuwe scherm is zeker beduidend warmer dan de vorige. Ook wanneer ik mijn iPhone daarna pak, heb ik het gevoel dat dat scherm juist erg blauw is ;w

[...]

Nope staat uit

@supersnathan94 Ik heb alleen Adobe RGB (1998) en die ziet er niet uit; veel te hoog contrast en lelijke kleuren. Hij staat nu op "Kleuren-LCD".

Toch blijf ik die horizontale lijntjes zien op voornamelijk blauwe icoontjes en ondergronden; het geeft een beetje een CRT-scherm achtige look. Op witte ondergronden is dit minder opvallend.

Begrijpt iemand wat ik hiermee bedoel?
Ik heb een late 2013 mbp, had ook het coating probleem. Nieuw scherm erop na reparatie, en ik herken het ook. Ook heb ik nu rechtsonder last van bleeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
knarfyboy schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:18:
[...]

Ik heb een late 2013 mbp, had ook het coating probleem. Nieuw scherm erop na reparatie, en ik herken het ook. Ook heb ik nu rechtsonder last van bleeding.
Je ziet ook van die fijne lijntjes op blauwe achtergronden? Vooral die berichten bubbels in iMessage of Messenger... maar je moet wel goed kijken.
Pagina: 1