Defecte harde schijven

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views

• Yde
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-12-2025
Moi

Als ik de reviews lees van de harde schijven, valt mij op dat er veel uitval van schijven wordt gerapporteerd, maar ook dat er genoeg mensen zijn die bijna nooit problemen hebben gehad.
Na 30+ schijven te hebben gekocht in de afgelopen jaren bij verschillende leveranciers, is het mij opgevallen dat er enkele leveranciers zijn die er slordig omgaan met het verpakken van de schijven, terwijl andere bedrijven er zeer zorgvuldig mee om gaan.
Helaas heb ik geen log bijgehouden welke schijven ik waar heb gekocht, maar het lijkt me toe dat de DOA's of snelle uitval van schijven voor een groot deel wordt veroorzaakt door dit slechte verpakken en de daardoor ontstane transportschade.
Zijn er mede-tweakers die soortgelijke ervaringen hebben?
Wellicht is er iets van een overzicht te produceren van leveranciers die hun artikelen beter moeten verpakken.
Van alle schijven die ik heb gekocht (WD , Toshiba, Seagate) en goed waren, hebben daarna geen bijzondere problemen gegeven. Gemiddelde gebruiksduur : +5 jaar!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Yde schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:01:
Helaas heb ik geen log bijgehouden welke schijven ik waar heb gekocht...
Waarom niet? Je wijdt de doa's aan het slechte verpakken van de (web)shop. Dan onthoudt je toch logischerwijs welke (web)shop dit is geweest?

Ben overigens sowieso wel zeer benieuwd naar een concreet praktijkvoorbeeld van jouw kant.
Vind de topicstart nu maar een beetje hocus pocus en het is mij niet geheel duidelijk wat nu precies je achterliggende doel is van dit topic.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zijn er mede-tweakers die soortgelijke ervaringen hebben?
Gaat resulteren in een 'klaag over elke slechte ervaring met een winkel'-topic wat direct gesloten gaat worden ;)
Daarbij kan dit per bestelling verschillen, bestel je 1 HDD wordt deze er los bij de rest van je bestelling bij gedaan maar bestel je een stapeltje HDD's worden ze perfect verpakt bijvoorbeeld.
Zeker als je zelf al niet met cijfers oid komt valt er weinig te bespreken ;)

Fixing things to the breaking point...

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zie het ook niet echt. Ik ben de tel kwijtgeraakt maar ik moet in de loop der jaren zeker 40-50 schijven hebben gehad. Daaronder geen enkele DOA. Wel een paar schijven gehad die na verloop van jaren kuren gaven en die ik uit voorzorg maar vervangen heb.

Ik betwijfel of het verpakken van schijven veel invloed heeft. Uit de fabriek zit er altijd wel een ESD-zakje omheen en veel meer heeft een disk eigenlijk niet nodig. Een stilstaande disk kan volgens de specs haast elke denkbare impact overleven.

Als mensen vaak DOA's hebben moeten ze misschien juist beter kijken naar de manier waarop ze zelf met die disks omgaan. Ik ben extreem voorzichtig: In ESD-zakje bewaren, nieuwe disks eerst op kamertemperatuur laten komen voor ik ze aansluit (m.n. in de wintermaanden als ze misschien wel in de vrieskou bewaard en vervoerd zijn), nooit de printplaat aanraken, goed koelen en trillingsvrij monteren. Dat laatste omdat een draaiende disk vele malen kwetsbaarder is dan een stilstaande.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:52
Damn, dan doe ik het wel goed met mij schijven, ik heb er geloof ik vanaf een 386cpu gerekend maar een paar gehad. Maar ik draai geen server op deze schijven, maar elke dag staan ze wel aan of ik was er wel een OS op aan het installen. en de gebruikelijke andere dingen, rarren parren je kent het wel. veel prutsen in die jaren haha.

Op volgorde:
20MB,
500MB,
1,2GB,
4,7GB,
40GB
80GB
2x160GB, (Vorig jaar nog verkocht, 2 identieke schijven voor raid, in 2 opvolgende jaren gekocht, dus niet samen)
250GB (deze gebruik ik nog)
SSD 128GB (deze gebruik ik nog)
3TB (deze gebruik ik nog)

En dan heb ik nog 5 diverse externe hdd's gekocht, toen ik de 160GB schijf redelijk vol had.
En de 2x160GB hebben samen met de 250GB de gehele komst van het 1Ghz CPU tijdperk meegemaakt, tot nu toe.
Maar zoals men kan lezen, heb ik de 2x160GB raid verkocht vorig jaar, de rest heb ik nog bewaard, en alle schijven werken nog!

Hoe komen jullie aan 40 schijven??

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:30

br00ky

Moderator Harde Waren
RGAT schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:21:
[...]

Gaat resulteren in een 'klaag over elke slechte ervaring met een winkel'-topic wat direct gesloten gaat worden ;)
Dit. De discussiewaarde ontgaat mij eerlijk gezegd. Mocht je problemen hebben met bepaalde webwinkels voor wat betreft verzending, dan moet je contact opnemen met hun en eventueel een review schrijven. Een opsommingstopic van webwinkels die een steekje laten vallen gaan we niet aan beginnen. Dat zal resulteren in uitzonderingen waar je geen conclusies uit kunt trekken.

Mocht de insteek van je topic anders zijn, stuur me dan even een DM. Dan kijken we samen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.