Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• FramesPerSecond
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 07-04 22:05
Na het oplossen van talloze problemen met mijn nieuwe systeem, zijn er weer een hele boel problemen bijgekomen. Voor mij is dit top prioriteit om op te lossen en hulp wordt ontzettend gewaardeerd.

Mijn PC Hardware
Mobo: ASUS ROG Zenith Extreme
CPU: AMD Ryzen Threadripper 1950X @ stock 3,6-4Ghz
RAM: G-Skill 64GB (8x8) 3200Mhz 16-16-16-38 @ 2800Mhz
GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Lightning X
Boot Drive: Samsung 960 EVO 500GB
Tweede Drive: Samsung 840 EVO 250GB
Derde Drive: Samsung 850 EVO 1TB
Vierde Drive: Crucial ? 250GB
Verlichting: NZXT Hue+ met Phanteks Extension LEDS en 3x NZXT Aer fans
Koeler: NZXT Kraken X62

Mijn PC Software
OS: Windows 10 Pro English Version 1703 Build 15063.540 64-Bit (laatste)
Bios: 0503 (laatste)
Graphics: 385.41 (laatste)
Audacity: 2.1.3.(laatste)

Symptomen van problemen
1. Als ik over de icoontjes op m'n bureaublad beweeg, duurt het lang voordat deze dat aangeven (dus doorzichtig witte omlijsting krijgen).
2. Tijdens het laden van programma's beweegt m'n cursor extreem langzaam en telt hij meerdere secondes (niet milliseconde, volledige secondes) vertraging op.
3. Games die veel van m'n CPU vragen lopen extreem traag (Dirty Bomb, Ultimate Epic Battle Simulator) terwijl games zoals Overwatch wél uitstekend lopen.
4. Programma's bewegen, zoals van klein scherm naar volledig scherm en weer terug, gaat extreem langzaam. Het duurt meerdere secondes voordat een programma van klein scherm naar groot scherm gaat.
5. Programma's opstarten duurt lang.
6. De audio opname van Audacity neemt sneller op dan normaal is. Hierdoor krijg ik een te kort (qua lengte in minuten) bestand én een hoge toon (van het versneld opnemen). Ik weet niet zeker of dit bij hetzelfde probleem hoort, maar uiterst belangrijk, dus zou ik graag oplossen.
7. Opstarten van Windows duurt lang. Dit is een combinatie van 30 seconde BIOS time én lang laden van programma's na het inloggen op Windows. Al met al zo'n minuut, compleet onacceptabel natuurlijk.

Hulp wordt ontzettend gewaardeerd. Mijn PC is alles, zonder kan ik niet werken dus ik ben extreem afhankelijk van dit ding.

Thanks!

-FPS

EDIT 1: De PC wil maar 18,7GB RAM gebruiken, en niet meer. Zeker een probleem met het RAM dus...

EDIT 2: Hier klopt niks van. Normaal gesproken dik 70% CPU belasting én dik 30GB RAM in gebruik. Nu tijdens renderen maar 18GB?!

EDIT 3: In AIDA 64 volledige stress test pakt hij wel alles, 100% CPU belasting en vrijwel 100% RAM belasting. Maar na het afsluiten van de test was mijn PC voor zo'n 2 minuten niet bruikbaar, omdat alles zo traag ging?

EDIT 4: Waarschijnlijk het probleem gevonden. HPET schijnt gigantische problemen te veroorzaken op het Threadripper platform. Ai Suite 3 van ASUS zet HPET op actief als je het installeert. Dat is een onzichtbaar probleem als je het mij vraagt. Er is wel een fix voor: Thread Als het goed is heeft de nieuwste versie van Ai Suite 3 geen activatie van HPET meer, maar ik neem dat risico liever niet.

FramesPerSecond wijzigde deze reactie 12-09-2017 16:44 (18%)

Beste antwoord (via FramesPerSecond op 09-09-2017 16:11)

Ik zou inderdaad zeggen:

1. Zet alles op stock settings, ook het ram.
2. Koppel alles af dat niet noodzakelijk is om het systeem te laten starten
3. Doe inderdaad een clean install als je dit initieel niet gedaan hebt (of mogelijk nogmaals voor de zekerheid).
4. check alle drivers, de laatste chipset drivers zoals Tjm al aangeeft moeten hier te vinden zijn: https://support.amd.com/e...hipset?os=Windows+10+-+64
5.Na deze acties zou alles correct moeten lopen.
6. Voeg de afgekoppelde hardware een voor een weer toe en kijk of het probleem wegblijft
7. Zo ja, tune je geheugensettings e.d. weer zoals jij ze graag wil hebben staan en hou in de gaten of het probleem wegblijft.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Staat je geheugen wel op de QVL en zo ja, waarom heb je het op 2.8GHz draaien?

Heb je al eens wat zaken getest zoals Memtest of Sysmark om te bekijken wat er gedetecteerd wordt?

En trek eens al je SSD's eruit behalve je bootdrive?

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• FramesPerSecond
quote:
MAX3400 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:58:
Staat je geheugen wel op de QVL en zo ja, waarom heb je het op 2.8GHz draaien?

Heb je al eens wat zaken getest zoals Memtest of Sysmark om te bekijken wat er gedetecteerd wordt?

En trek eens al je SSD's eruit behalve je bootdrive?
Bedankt voor je antwoord! Ik ben op het moment extreem druk aan het werk, en zal er morgen ochtend meteen naar gaan kijken.

• Maximize
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Misschien is het dit
https://randomascii.wordp...and-i-cant-move-my-mouse/
Vooralsnog niet gefixt in Win10 van wat ik vind op google.

• FramesPerSecond
quote:
Maximize schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:12:
Misschien is het dit
https://randomascii.wordp...and-i-cant-move-my-mouse/
Vooralsnog niet gefixt in Win10 van wat ik vind op google.
Met alle respect, maar van dat artikel snap ik helemaal niks :| Enige toelichting s.v.p.? :)

• Zorian
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:17
quote:
FramesPerSecond schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:20:
[...]

Met alle respect, maar van dat artikel snap ik helemaal niks :| Enige toelichting s.v.p.? :)
Van wat ik ervan begrijp is het een vage bug in Windows 10 die ervoor zorgt dat processen moeite hebben met sluiten, wat vertraging en ander gedoe tot gevolg heeft.

• E65
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 00:05

E65

Aka Thunderstorm65

Als ja alle schijven, behalve de bootschijf, afkoppelt, bestaan de problemen dan nog?

Doet graag mooie dingen met geluid

• Joep
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 06:46
Heb je een clean install gedaan van Windows toen je deze pc in elkaar had gezet?

• Tjm De Groot
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 05:41
Ik las op redit een soort gelijk probleem, en de meeste issues werden opgelost door de chipset drivers rechtstreeks bij AMD te downloaden en niet die van de moederbord fabrikant.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!
Ik zou inderdaad zeggen:

1. Zet alles op stock settings, ook het ram.
2. Koppel alles af dat niet noodzakelijk is om het systeem te laten starten
3. Doe inderdaad een clean install als je dit initieel niet gedaan hebt (of mogelijk nogmaals voor de zekerheid).
4. check alle drivers, de laatste chipset drivers zoals Tjm al aangeeft moeten hier te vinden zijn: https://support.amd.com/e...hipset?os=Windows+10+-+64
5.Na deze acties zou alles correct moeten lopen.
6. Voeg de afgekoppelde hardware een voor een weer toe en kijk of het probleem wegblijft
7. Zo ja, tune je geheugensettings e.d. weer zoals jij ze graag wil hebben staan en hou in de gaten of het probleem wegblijft.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• FramesPerSecond
Beste Tweakers,

Bedankt allemaal voor jullie hulp! Ik ben erg blij dat we zo'n fantastische community hebben hiero :)

Een aantal van jullie hebben voorgesteld een clean install te doen van Windows. Ik heb dus al m'n files op m'n andere SSD's gezet, en een compleet nieuwe install gedaan op m'n boot SSD. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van System Reset van Windows 10.

Nu lijkt alles perfect te werken. Kreeg zelfs een boot met 2933Mhz RAM, maar dan start hij telkens twee keer op. Op 2800Mhz lijkt hij compleet stabiel.

Ik heb ook gezorgd dat ik alle drivers in correcte volgorde installeerde, zonder eerst allerlei andere zaken te installeren. Dat lijkt erg te helpen. De drivers die van AMD komen of ASUS zelf zijn identiek, omdat ze allebei de ReLive app van AMD installeren die vervolgens de drivers installeert.

Nogmaals bedankt!

• Joep
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 06:46
System Reset is geen clean install maar fijn dat 'ie 't weer doet

• FramesPerSecond
quote:
Joep schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 17:52:
System Reset is geen clean install maar fijn dat 'ie 't weer doet
Oh zit daar verschil in ja? Ik had wel geprobeerd alles eraf te knallen en compleet nieuwe Windows erop te zetten. Maar goed, zoals je zegt, inderdaad super dat ie weer leeft! ;D

• muja
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 05-04 16:09
Ik zou de media creation tool zoeken op Google. Daarmee kan je een USB boot medium maken van de laatste build van W10. Indien dit eenvoudig te doen is even alle secundaire SSD's fysiek loskoppelen en dan booten vanaf het Windows 10 boot medium. Tijdens de installatie shift-F10 voor een command prompt. Diskpart opstarten, list disk, je hoofd SSD selecteren (waarschijnlijk select disk 0) en dan het commando clean uitvoeren. Dat brengt je SSD terug in de staat zoals ie van de fabriek kwam. Waarschuwing: Je SSD is dan volledig leeg. Vervolgens de Windows installatie voortzetten en zodra Windows draait als eerste de nieuwste chipset driver van de site van AMD installeren. Vervolgens de NVME driver van Samsung installeren. Daarna systeem uit en de overige drives aankoppelen. Dán heb je een clean install gedaan. Edit: Overigens is het nog beter om een secure erase van je SSD uit te voeren. Dit duurt maar een paar seconden en dan is ie pas écht leeg. Daar zijn verschillende tools voor zoals partedmagic.

muja wijzigde deze reactie 09-09-2017 22:48 (14%)

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20:57

Richh

HODL

Hier zei je dat je al een schone Windows installatie had? FramesPerSecond in "TALLOZE Problemen met Threadripper 1950X build"

Je lijkt je problemen telkens aan het nieuwe Theadripper platform te wijden, maar alles wijst erop dat je Windows installatie voor 90% van je problemen (heeft) gezorgd :P

Anyhow mooi dat het nu opgelost blijkt :)

Mijn PC

• FramesPerSecond
quote:
muja schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 22:36:
Ik zou de media creation tool zoeken op Google. Daarmee kan je een USB boot medium maken van de laatste build van W10. Indien dit eenvoudig te doen is even alle secundaire SSD's fysiek loskoppelen en dan booten vanaf het Windows 10 boot medium. Tijdens de installatie shift-F10 voor een command prompt. Diskpart opstarten, list disk, je hoofd SSD selecteren (waarschijnlijk select disk 0) en dan het commando clean uitvoeren. Dat brengt je SSD terug in de staat zoals ie van de fabriek kwam. Waarschuwing: Je SSD is dan volledig leeg. Vervolgens de Windows installatie voortzetten en zodra Windows draait als eerste de nieuwste chipset driver van de site van AMD installeren. Vervolgens de NVME driver van Samsung installeren. Daarna systeem uit en de overige drives aankoppelen. Dán heb je een clean install gedaan. Edit: Overigens is het nog beter om een secure erase van je SSD uit te voeren. Dit duurt maar een paar seconden en dan is ie pas écht leeg. Daar zijn verschillende tools voor zoals partedmagic.
Dit staat genoteerd voor de volgende keer. Ziet er goed uit, bedankt!
quote:
Richh schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 22:50:
Hier zei je dat je al een schone Windows installatie had? FramesPerSecond in "TALLOZE Problemen met Threadripper 1950X build"

Je lijkt je problemen telkens aan het nieuwe Theadripper platform te wijden, maar alles wijst erop dat je Windows installatie voor 90% van je problemen (heeft) gezorgd :P

Anyhow mooi dat het nu opgelost blijkt :)
Volgens mij komt het door een aantal drivers. De installatie van de chipset ging de eerste keer niet soepel. Daar heb ik nog eens AI Suite 3 van ASUS overheen geïnstalleerd en toen begon echt alles te kraken.

Hoe het nou precies is gekomen, ik zou het niet weten. Ik wil in ieder geval niet de schuld geven aan simpelweg het Threadripper platform :p

Ben inderdaad super blij dat alles nu werkt! Mag ook wel voor zo'n bedrag. Thanks!
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True