Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambucas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-09 08:05
Ik ben toe aan een nieuwe/vervangende smartphone en ben op zoek naar ideeën.
Op zich heb ik al een aardig idee, maar alle hulp is welkom.

Stukje geschiedenis:
Mijn 1e smartphone was een (2e handse ZGAN) HTC HD2 op Windows Mobile. Geweldige hardware en toen was de software nog enigzins acceptabel. Toen de software achter begon te lopen (geen Whatsapp, etc.), heb ik hem ge-mod naar Android en dat was super, alleen de snelheid werd al heel snel een issue. (En TomTom navigatie op Windows was toen wel superieur aan Google Maps.)

Een collega gebruikte een Nexus 4, die was toen bloedsnel en ook een mooie telefoon, dus toen hij een nieuwe telefoon kocht, heb ik die overgenomen. De Nexus 4 beviel erg goed qua snelheid, mooi scherm en stock Android. Maar met de 16GB intern geheugen kwam ik al snel geheugen te kort. Ik miste de mogelijkheid om met een SD-kaart snel en goedkoop meer ruimte toe te voegen. Uiteindelijk ging de Nexus 4 na enkele maanden al stuk door een beruchte issue met die telefoon: uitval van zones in het touchscreen. Dit gebeurde redelijk snel als de telefoon een beetje gebogen werd, doordat hij bijv. klem zat in je broekzak. Toch nog een vervangende (2e handse ZGAN) Nexus 4 gekocht, maar na een paar maanden ook daarvan uitval van het touchscreen. (waarna ik ook niet meer bij mijn bestanden op die telefoon kon... :( )

Toen een (2e handse) Nexus 5 gekocht, want toch erg gecharmeerd van de snelheid en eenvoud van stock Android. Helaas wel weer 16Gb intern geheugen, wat echt te weinig is. (Ik had toen een 32Gb versie moeten proberen te kopen.) Ook deze telefoon heeft een beruchte issue: de aan-uit knop die blijft hangen, waarna de telefoon boot-loopt. Door fysiek geweld op deze knop doet hij het uiteindelijk wel weer een tijdje. En dan de knop zo min mogelijk gebruiken door een automatische unlock app en een hoesje... (Mijn vriendin had ook een Nexus 5 en die had deze issue ook en daar ging de camera op een gegeven moment stuk, ook iets wat relatief veel voorkomt bij de Nexus 5, heb ik begrepen.)
Maar nu gaat de batterij nog maar maximaal een halve dag mee (en soms binnen 2-3 uur leeg...), is er een barst in gevallen en begint hij een beetje langzaam te worden. Dus tijd voor een andere!

Mijn dilemma: Het liefst zou ik een Google Nexus telefoon hebben (want stock Android en voordelig), maar dan wel met een mogelijkheid tot het plaatsen van een SD-kaart. Dat bestaat dus niet... :(

Wat ik zoek:
- Liefst stock Android of iets wat daar heel dichtbij zit. (En ik denk dat ik er nu niet meer de tijd voor vrij wil/kan maken om de telefoon te gaan mod-en...)
- Liefst mogelijkheid tot plaatsen van een SD kaart.
- Of gewoon veel ingebouwd geheugen. (min. 32Gb, liefst meer)
- Goedkoop, dus tussen de 100 tot 200 euro voor een jonge, goed uitziende en goed werkende tweedehands. (Het mag niet teveel financiële pijn doen als hij vroegtijdig overlijdt of kwijt raakt.)
- Liefst zonder al te heftige "known issues".
- Een beetje snelle processor en veel geheugen zijn altijd welkom en een goed scherm natuurlijk ook.
- Hoe groter de batterij en/of hoe langer die meegaat, hoe beter.
- Formaat maakt me niet zoveel uit, maar standaard maat (5 inch) lijkt het meest handig.

Opties:
- Nexus 5 met 32 Gb (rond de 100 euro te vinden, maar dan wel beperkte opslag, snelheid en batterij en met known issue van de aan-uit knop)

- Nexus 5X met 32Gb (stock Android, rond de 150 euro, aardig snel. Geen SD kaart, matige batterij en ook known issues met aan-uit knop, heb ik begrepen.) Ik neig hier nu het meeste naar, want dan weet ik een beetje wat ik krijg en ga ik er toch op vooruit en wordt het niet te spannend. (iets heel anders...)

- Sony Experia Compact Z3 (deze heeft mijn vriendin. Met SD kaart en redelijk snel. En ze doet soms 2 dagen met de batterij, ook al is ze een light user. De Android versie is te doen, alleen niet altijd up-to-date, natuurlijk. Heeft wel issues met de camera. (is al vervangen bij mijn vriendin. Was 60 euro, terwijl ze de telefoon voor 100 euro gekocht had...) Ik zou zelf niet de Compact, maar de gewone versie nemen.

- Bepaalde Motorola's hebben een aardige Android en lijken me OK.

- De OnePlus One vond ik ooit een mooie telefoon, maar is waarschijnlijk een beetje te oud om goed mee te komen, tegewoordig.

- Samsung lijkt me minder, met beperkt houdbare Android versie en bloatware.

- Hetzelfde waarschijnlijk voor LG, Huawei, etc., maar dat weet ik niet zeker.

Hopelijk hebben jullie een paar mooie suggesties waar ik zelf nog niet over nagedacht heb.

Alvast bedankt voor alle hulp! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 09:11
Waarom geen nieuwe Wileyfox (bijna stock), of GM Mobile (Android One) telefoon, staan in de pricewatch en zijn binnen je budget....

categorie: Smartphones

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09 13:20
swhnld schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 20:31:
Waarom geen nieuwe Wileyfox (bijna stock), of GM Mobile (Android One) telefoon, staan in de pricewatch en zijn binnen je budget....

Ik heb zelf GM verkocht en uit ervaring kan ik vertellen dat de toestellen met grote aantallen terug komen.

@sambucas Zelf ben ik aardig onder de indruk aan het worden van xiaomi. Het nieuwe model ziet er goed uit en zit net aan of over je budget met een clean android. Ik weet alleen niet hoe de support zal zijn in NL en je moet rekening houden met invoerkosten (eu-warehouse omzeilen deze kosten). Tweaker Xiaomi Mi A1 android one

Wat ik zelf enigszins het nadeel vind aan een gebruikte android toestel is de ondersteuning qua software updates.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
product: Nokia 5 (single sim) niks voor je? Of als je het nog goedkoper wilt, de product: Nokia 3 single sim. Nokia's versie van Android is bijna stock en de maandelijkse beveiligingsupdates zijn tot nu toe zeer snel uitgebracht.
sambucas schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 18:42:
- Nexus 5X met 32Gb (stock Android, rond de 150 euro, aardig snel. Geen SD kaart, matige batterij en ook known issues met aan-uit knop, heb ik begrepen.) Ik neig hier nu het meeste naar, want dan weet ik een beetje wat ik krijg en ga ik er toch op vooruit en wordt het niet te spannend. (iets heel anders...)
Google maar eens op 'Nexus 5X bootloop'. Ik denk niet dat je die wilt hebben.
Dashlane schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 20:42:
Ik weet alleen niet hoe de support zal zijn in NL en je moet rekening houden met invoerkosten
De Mi A1 wordt ook in de EU uitgebracht (o.a. Polen en Tsjechië), dus je hoeft geen rekening te houden met invoerkosten. Support is misschien wel een dingetje, maar er zullen vast wel Nederlandse toko's zijn die hem importeren en waar je dan kan aankloppen als je problemen hebt (betaal je wel meer voor, natuurlijk).

[ Voor 4% gewijzigd door Lrrr op 08-09-2017 20:48 ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09 13:20
Misschien kan @John Rambo je adviseren aangaande een Xiaomi Mi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13
Vergeet de moto 5g plus niet.

Vanaf 250 in de Pricewatch, pricewatch: Motorola Moto G5 Plus Dual Sim Zilver

Mooi scherm, dual sim, bijna stock Android, zeer goede camera en oke accu. Nadeel is de vaagheid over hoeveel en hoekang je updates krijgt. Wel veel actueler dan een nexus 5x moet ik zeggen. ( had een 5x, mijn vrouw heeft nu een G5 plus)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-09 10:18
Dashlane schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:01:
Ik weet niet of ts zit te wachten op import en de MIUI schil van Xiaomi. Ligt er ook aan hoe belangrijk de 800mHz / Band 20 voor 4G is. Xiaomi heeft er maar een paar met die band. Op 5 inch is er de Redmi 4X Global voor ~120 euro. Op 5,5 inch is er de Redmi Note 4 Global voor ~140 euro. Gaat wel wat tijd in ziten in het unlocken van de bootloader, flashen custom recovery en rom.

Je zou gewoon een nieuwe pricewatch: Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs kunnen kopen, met garantie.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambucas
swhnld schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 20:31:

Bedankt voor je reactie, swhnld. Ik heb van Wileyfox gehoord, ik ga eens checken, maar klinkt toch net te weinig als een "groot merk". GM Mobile ken ik helemaal niet, ga ik ook checken, en ik ben nog redelijk op de hoogte, dus als ik er niet van gehoord heb, weet ik niet of dat het merk is dat ik wil hebben. Maar ik ga ze bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambucas
Dashlane schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 20:42:
[...]

Ik heb zelf GM verkocht en uit ervaring kan ik vertellen dat de toestellen met grote aantallen terug komen.
Hmm, dat klinkt als major minpunten voor de GM...
@sambucas Zelf ben ik aardig onder de indruk aan het worden van xiaomi. Het nieuwe model ziet er goed uit en zit net aan of over je budget met een clean android. Ik weet alleen niet hoe de support zal zijn in NL en je moet rekening houden met invoerkosten (eu-warehouse omzeilen deze kosten). Tweaker Xiaomi Mi A1 android one
Xiaomi is inderdaad een heel interessant merk aan het worden! Ga ik ook nader bekijken! Thanks!
Wat ik zelf enigszins het nadeel vind aan een gebruikte android toestel is de ondersteuning qua software updates.
Daarom had ik een voorkeur voor gebruikte Google (Nexus) telefoons. Die hadden nog 2 jaar OS feature updates en dan nog een tijdje (1 jaar of langer zelfs?) beveiligingsupdates/patches, dus zelfs een 2e handse blijft dan nog aardig up-to-date voor een tijdje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambucas
jamy015 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 20:47:
product: Nokia 5 (single sim) niks voor je? Of als je het nog goedkoper wilt, de product: Nokia 3 single sim. Nokia's versie van Android is bijna stock en de maandelijkse beveiligingsupdates zijn tot nu toe zeer snel uitgebracht.
Bedankt voor deze tip! Ik was de Nokia's helemaal vergeten, maar die maken nu best aardige Android telefoons inderdaad! Ga ik ook uitchecken!

[...]
Google maar eens op 'Nexus 5X bootloop'. Ik denk niet dat je die wilt hebben.
Dat was inderdaad een van mijn grote bedenkingen bij de Nexus 5X. Ik wil niet weer met een "Nexus known issue" opgescheept zitten... (4 = uitval touchscreen, 5 = on/off button, 5X = bootloop)

[...]
De Mi A1 wordt ook in de EU uitgebracht (o.a. Polen en Tsjechië), dus je hoeft geen rekening te houden met invoerkosten. Support is misschien wel een dingetje, maar er zullen vast wel Nederlandse toko's zijn die hem importeren en waar je dan kan aankloppen als je problemen hebt (betaal je wel meer voor, natuurlijk).
Ik ga me hier ook even in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambucas
Dashlane schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:01:
Thanks! Ik ben dit nu aan het checken: productreview: Xiaomi Mi Note 16GB Wit review door John Rambo. Als ik meer over de Mi wil weten, weet ik bij wie ik moet zijn.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 11-09-2017 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ook hier een thumbs up voor Xiaomi. Echt ideaal spul in alle opzichten. Ik heb deze: https://www.ibuygou.com/p...gb-ram-16gb-rom-8787.html

Voor de prijs durf ik te garanderen dat je niets beters vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambucas
caspervc schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:14:
Vergeet de moto 5g plus niet.

Vanaf 250 in de Pricewatch, pricewatch: Motorola Moto G5 Plus Dual Sim Zilver

Mooi scherm, dual sim, bijna stock Android, zeer goede camera en oke accu. Nadeel is de vaagheid over hoeveel en hoekang je updates krijgt. Wel veel actueler dan een nexus 5x moet ik zeggen. ( had een 5x, mijn vrouw heeft nu een G5 plus)
Bedankt! Goede suggestie, ik vind de telefoons van Motorola ook mooi. Ik ga deze bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambucas
John Rambo schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:55:
[...]

Ik weet niet of ts zit te wachten op import en de MIUI schil van Xiaomi. Ligt er ook aan hoe belangrijk de 800mHz / Band 20 voor 4G is. Xiaomi heeft er maar een paar met die band. Op 5 inch is er de Redmi 4X Global voor ~120 euro. Op 5,5 inch is er de Redmi Note 4 Global voor ~140 euro. Gaat wel wat tijd in ziten in het unlocken van de bootloader, flashen custom recovery en rom.

Je zou gewoon een nieuwe pricewatch: Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs kunnen kopen, met garantie.
Bedankt, John. 4G vind ik niet zo belangrijk, want ik heb nu een 3G abonnement en ik vind het snel zat... Importeren moet ook wel lukken. De MIUI schil ken ik niet zo goed, maar wat ik ervan gehoord heb, is het wel OK. Je zegt dat er nog ge-unlockt en ge-flasht moet worden. Waar is dat voor nodig? Om te zorgen dat een import telefoon goed werkt in NL? Ik zou wel kunnen flashen, maar of ik er zin/tijd voor heb...

Die Motorola vind ik een mooie suggestie, die ben ik ook aan het bekijken! Thanks!

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 11-09-2017 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Iets meer uitgeven en voor de Nokia 6 gaan? Goede hardware en snelle updates.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-09 10:18
Het is aan te raden de zogenaamde xiaomi.eu rom te installeren, hier zit de Nederlandse taal in en alle overbodige zooi is er uit verwijderd.

De Mi Note is een prima toestel maar inmiddels wat ouder, ik zou naar een recenter toestel kijken. De mi Note heeft ook maar 16Gb opslag en geen sd slot. De mi Note pro heeft een accu die snel leegloopt.

Als 4G niet belangrijk is dan kan je ook nog kijken naar de Redmi 4 pro, staat ook een gebruikersreview hiervan op tweakers.net

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:34
Motorola toestel?
Heb zelf een Moto G3 en die komt behoorlijk in de richting van wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 09:11
sambucas schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:23:
[...]
Bedankt voor je reactie, swhnld. Ik heb van Wileyfox gehoord, ik ga eens checken, maar klinkt toch net te weinig als een "groot merk".
Wileyfox is populair onder Tweakers na Oneplus, vanwege gunstige prijs en software mogelijkheden, lees de topics maar na.

Xiaomi zijn ook goede apparaten, zeker in een Global of International versie, al mist vaak NL taal en moet je ze daarvoor flashen met een custom rom.

Tsja, de Nokia toestellen is jeugdsentiment, maar oogt goed zo ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambucas
Bedankt allemaal voor jullie reacties en hulp!

Ik heb nu het volgende lijstje om uit te kiezen en ben nog even aan het inlezen/laat het nog even op me inwerken.

-Nokia 5
pricewatch: Nokia 5 (single sim) Zwart

- WileyFox Swift 2X
pricewatch: Wileyfox Swift 2X Blauw

- Motorola Moto G5
pricewatch: Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs

- Motorola Moto G5 Plus
pricewatch: Motorola Moto G5 Plus Dual Sim Zilver

- Sony Xperia Z1
pricewatch: Sony Xperia Z1 Paars

-Xiaomi Redmi 4X
pricewatch: Xiaomi Redmi 4X (3GB ram, 32GB opslag) Zwart

-Motorola Moto G4
pricewatch: Motorola Moto G4 (2016) 2GB ram, 16GB opslag Zwart

- Sony Xperia XA
pricewatch: Sony Xperia XA Ultra Zwart

- LG G Flex2
pricewatch: LG G Flex2 16GB Platinum , Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou zeker de Nokia 6 ook in overweging nemen. Is iets duurder dan de Nokia 5 maar vergelijkbaar met de Moto G5 Plus.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
sambucas schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:35:
Bedankt allemaal voor jullie reacties en hulp!

Ik heb nu het volgende lijstje om uit te kiezen en ben nog even aan het inlezen/laat het nog even op me inwerken.

- LG G Flex2
pricewatch: LG G Flex2 16GB Platinum , Zwart
Skippen. Het heeft high end specs, maar ook high-end ergernissen. Het apparaat wordt best snel heet door de warmte die niet goed wordt afgevoerd, accu is ook best snel leeg en het scherm is niet bepaald geweldig qua kleuren (wel OLED). Ik heb er hier 1 liggen die door allerlei problemen niet meer doet.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
En deze Coolpad Max A8, ook wel aardig, even opletten of hij in nederland/belgie gebruikt kan worden
http://www.gsmarena.com/coolpad_max-8165.php

[ Voor 14% gewijzigd door Mel33 op 11-09-2017 10:29 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambucas
En uiteindelijk is het geworden...

Toch een 2e hands toestel, omdat je dan toch een betere prijs-kwaliteit(specs) verhouding krijgt. En ook vanwege duurzaamheids overwegingen. (er hoeft dan niet speciaal voor mij een nieuwe telefoon geproduceerd te worden en gebruikte spullen worden hergebruikt/een tweede leven gegeven.) Dat vind ik uiteindelijk toch ook belangrijk.

Anyway, ik heb een mooie telefoon gevonden met top specs voor een zeer beperkte prijs:

Een OnePlus 2 met 64Gb interne opslag. Voor 120 euro.

Volgens mij zit ik hier voorlopig wel weer even goed mee en tot nu toe (paar dagen gebruik) bevalt hij uitstekend! :-)

Bedankt voor alle hulp en suggesties! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambucas
Is er vandaag net een relevant artikel hierover verschenen op Tweakers! :-D

reviews: Goedkope telefoons zonder zware Android-skins
Pagina: 1