Lawaai Ziggo Horizon box; WD40 doet wonderen

Pagina: 1
Acties:
  • 16.973 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scheh02
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04 15:20
Het probleem is bekend bij alle Ziggo Horizon gebruikers. De Horizon (oftewel de Samsung SMT-G7401)
geeft na een paar maanden/jaartje dag en nacht gebruiken een bak herrie vanjewelste. 8)7
Oorzaak: de slechte 12Volt mini ventilator die rechtsvoor aan de zijkant zit gemonteerd.
Ongelooflijk dat men er niets aan doet behalve dan dat je misschien een(na een hoop discussie) nieuwe kunt krijgen terwijl het euvel simpel te verhelpen is.
Er zijn op het Ziggo community forum diverse oplossingen aangedragen maar er is niemand die het aandurft de zaak open te schroeven. Dit door het afschrikkende zegel en de exotische torx-met-puntje-in-het-midden-schroefjes. Tja, je hebt dan geen garantie meer. O-)
De thuisgebruikers oplossingen variëren van het op houten klosjes zetten van de box(wordt ie minder warm) tot en met de 2 schroefjes van de ventilator een beetje los te draaien(helpt precies 1 dag).
Ook wegstoppen in een lade of kast wordt geopperd.(niet handig i.v.m. afstandsbediening. Na 3 maand ergernis en discussies op het community forum te volgen heb ik besloten ondanks de "seal" het ding open te schroeven.
Ik ben er gewoon aan begonnen en het resultaat was zeer bevredigend.
Allereerst is het handig om te weten dat er onder het zegeltje één van de schroefjes verstopt zit.
https://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/923/lDKqYT.jpg

De overige schroefjes zitten zichtbaar aan de onderkant en 3 stuks aan de achterzijde.
Tricky part: het verwijderen van het deksel/bovenkant. Gebruik een klein schroevendraiertje of een kunststof gameconsole tooltje om de deksel er af te trekken. Dit gaat met een onaangenaam gekraakt gepaard maar klint erger dan het is. I heb de box na afloop weer zonder beschadigingen kunnen terugklikken en dichtschroeven. De schroeven zijn een torx formaat die bij mij te vinden was in een LIDL bit-setje. (Een torx bitje met een gaatje in het midden)

LET OP net als bij laptops en andere moderne electronica zit ook hier een connector van de kap naar het moederbordje, je weet wel zo'n brede kwast. Deze kan je verwijderen maar ik heb er bewust voor gekozen de deskel voorzichtig neer te leggen. Hiervoor is ruimte genoeg qua lengte.
https://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/923/VR5Ms0.jpg

Eenmaal open wordt alles duidelijk. Een HDD van Seagate(met weinig specs) speciaal voor video en een GPU die blijkbaar stevige koeling nodig heeft.

https://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/924/TUGgog.jpg

De ventilator is makkelijk te verwijderen net als bij een normale desktop computer. 2 schroefjes aan de buitenkant en de witte connector losmaken.
Deze 12 volt Nidec is niet bij de normale computerwinkel te bestellen maar een vergelijkbare kost ongeveer 30 euro wanneer je hem zou willen vervangen. Dit type vindt je ook nog wel eens bij netwerkswitches.
https://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/923/yJ74l7.jpg

Met dank aan een pc repairwinkel in Zwolle hebben we gekozen voor een goedkopere oplossing.
►De WD40 spuitbus.◄
Okee. :o Normaliter ben ik voorzichtig met dit soort electonica als het gaat om inspuiten van vloeistoffen maar deze meneer sprak uit ervaring en anders kan ik er altijd nog een modernere (grotere) aan de buitkant monteren. Het vervelende is dat een 4-aderige connector niet gangbaar is in ventilatorland en meer voor het gecontroleerd en regelbaar koelen bedoeld is. In een pc kan je dat nog zelf organiseren met schakelaartje of kits en software matig aansturen.(30 euro of een spuitje WD40=makkelijke keuze 8) )
Eenmaal thuisgekomen de originele ventilator teruggeplaatst en de kap er weer opgeklikt. Na dichtschroeven weer aangesloten en .....het werkt. Het resoneren, klapperen, gillen is verdwenen.
Een licht gesuis zoals het in het begin was. Voor mijn oude moeder was het probleem aanvankelijk niet heel erg, zij heeft een gehoorapparaat en merkt dit soort lawaaitjes niet eens op.
Of dit bovenstaande een tijdelijke oplossing is? We zullen het afwachten en zien. Voorlopig heeft het ding al weer een 24 uur zonder lawaai gedraaid. _/-\o_

[ Voor 199% gewijzigd door scheh02 op 20-03-2019 11:22 . Reden: taalfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

WD40 is GEEN reparatiemiddel voor (ver)rotte lagers van een ventilator... :+
Hooguit uitstel van executie. :Y

Enige juiste oplossing is, of Ziggo goodbye ;w , of een nieuwe (betere kwaliteit) fan monteren.

[ Voor 30% gewijzigd door ehtweak op 08-09-2017 17:49 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 09:35
Klopt. Bovendien is nu zichtbaar dat je de box hebt opengemaakt wat niet erg slim is. Mocht er ooit een monteur komen of je stuurt hem terug naar Ziggo is de kans enorm groot dat je de vervangingswaarde mag betalen (meerdere 100en euro's uit mijn hoofd). Hoe goed bedoeld ook je had beter een berichtje naar webcare kunnen sturen dan had je een nieuwe thuisgestuurd gekregen. Overigens draait mijn G7401 na 3 jaar nog steeds stil dus over een algemeen probleem zou ik niet direct durven spreken.

Wegstoppen in een lade of kast heeft overigens geen enkele invloed op de afstandsbediening. Wel heb je dan kans dat ie oververhit raakt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scheh02
Geen bekende issue? >:) Zoek het maar eens op in de diverse fora (ook die onafhankelijke).
Ben er niet voor niets ingedoken.
Overigens is het type fan geen standaard computerventilator. Het is er eentje met een speciaal stekkertje met 4 punts contact.
Vervanging is 25 ex BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-10 06:28
scheh02 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:31:
Geen bekende issue? >:) Zoek het maar eens op in de diverse fora (ook die onafhankelijke).
Ben er niet voor niets ingedoken.
Overigens is het type fan geen standaard computerventilator. Het is er eentje met een speciaal stekkertje met 4 punts contact.
Vervanging is 25 ex BTW.
Jawel, dit is een bekend issue van ventilatoren in het algemeen. Ziggo opbellen met de klacht en je krijgt een nieuwe horizon + retourdoos voor je huidige. Kosten? 0 euro.

De fan van mijn PC deed het ook, maar WD40 erin spuiten zodat dat lekker door het gehele systeem kan? Dat is gewoon dom :) Vooral omdat de horizon niet van jou is, die leen jij..
Hoe een ''speciaalzaak'' het in hun hoofd haalt om in apparatuur van een andermans bedrijf WD40 (wtf, snap het nog altijd niet) kan spuiten, zonder toestemming? Vaag, heel vaag :)

[ Voor 15% gewijzigd door LopendeVogel op 08-10-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scheh02
ALs je goed lees heb ik dat nergens gezegd[OK reactie is ge-edit?]
Die meneer die de ventilator in zijn vingers had spoot er WD40 in, not me.

[ Voor 9% gewijzigd door scheh02 op 08-10-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekker bierke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-12-2019
Het lawaai wordt ook veroorzaakt door de goedkope onderdelen die vooral uit China komen.
Ook zendamateurs hebben last van deze goedkope meuk,die vaak veel storingen veroorzaken door deze boxen.
Ook KNP doet hier aan mee.
Ziggo en KPN zijn er op hun manier wel mee bezig. Hoe lang het duurt voor resultaat? Ik weet het niet.
Klanten blijven gelukkig doorbetalen en klagen naar deze giganten die het voor het zeggen hebben? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

scheh02 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:37:
ALs je goed lees heb ik dat nergens gezegd[OK reactie is ge-edit?]
Die meneer die de ventilator in zijn vingers had spoot er WD40 in, not me.
Maakt niet uit wie het doet, de geen die de overeenkomst met Ziggo heeft gesloten blijft verantwoordelijk en draait op voor alle kosten wanneer Ziggo constateert dat ermee gesjoemeld is. Al vanaf het begin dat Ziggo de Horizon's levert staat er in de Algemene Voorwaarden dat de apparatuur in bruikleen is en de consument contact moet opnemen met de klantenservice wanneer er zich problemen voordoen met de dienst of apparatuur.

Dus wie de WD-40 heeft ingespoten is totaal irrelevant.

Leuke tip dus, maar voor wie soortgelijke problemen constateert...
neem contact op met Ziggo voor een replacement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:50

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

lekker bierke schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 14:06:
Het lawaai wordt ook veroorzaakt door de goedkope onderdelen die vooral uit China komen.
Ook zendamateurs hebben last van deze goedkope meuk,die vaak veel storingen veroorzaken door deze boxen.
Ook KNP doet hier aan mee.
Ziggo en KPN zijn er op hun manier wel mee bezig. Hoe lang het duurt voor resultaat? Ik weet het niet.
Klanten blijven gelukkig doorbetalen en klagen naar deze giganten die het voor het zeggen hebben? ;)
Welkom op GoT *O*

Het zgn. ‘Kicken’ van een dermate oud topic is hier niet de bedoeling.

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.