Vraag

• timster82
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-09-2025
Hoi,

Ik ben in de markt voor een nieuwe setup in mijn woonkamer. Dit jaar nog zal er de LG65c7v komen. Om deze volledig tot zijn recht te laten komen moet er ook een nieuwe receiver komen. Ik heb nu de Denon x1100w en deze zal vervangen worden voor de Denon x2300w ivm HDR en Dolby Vision (goede keuze?).

Daarnaast heb ik een Minix neo 8 staan, maar ik denk niet dat ik daar goed 4K materiaal mee kan streamen. Ik zit te denken aan een NAS en deze aan te sluiten op de receiver en op deze manier 4K te downloaden en te streamen. Mijn vraag is dan ook of dit handig is of dat er slimmere/betere manier is?

Gr. Tim

Beste antwoord (via timster82 op 09-09-2017 17:55)

Verwijderd

timster82 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 17:47:
Ben nog echt een noob hierin hoor maar je zet xplay op de NAS en waar zet je dan plex op?
Plex is de mediaserver en die draait op je NAS. Op je tv gebruik je Xplay (app op de LG tv) om je Nas te naderen en films te selecteren. Xplay laat dan een mooie bibliotheek zien, met posters van je films etc en kan je een film selecteren om af te spelen. Dit afspelen gebeurt dan door de ingebouwde mediaplayer van je tv. Niks geen Shield nodig dus.

https://xplay.itkey.ru/
https://www.plex.tv/

Verder kan je Plex ook benaderen vanaf je telefoon, tablet en pc en kan je daarop dus ook afspelen middels Plex app die gratis zijn te downloaden.

Nb; kom maar een keer hier koffie drinken. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2017 17:54 ]

Alle reacties

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 20:38

DarkSide

theres no place like ::1

TV is topper.
Denon is ook goed. Receiver met HDMI 2.1 met HDCP 2.2 en HDR ondersteuning heb je sowieso nodig.
Er zijn er genoeg. Maar deze denon is meer dan prima

Je kan je Minix neo 8 nu al testen of hij 4k materiaal aan kan?
NAS kan ook maar moeten we weten hoe je die wilt gaan inzetten?
Zowieso kan je die niet op de Receiver aansluiten. Een NAS heeft geen HDMI uitgang om op een receiver aan te sluiten.

Je kunt je TV zelf als media speler gebruiken. Doe ik ook op mijn B6. Deze haalt de bestanden gewoon op via DLNA van mijn NAS (synology 215j). En via ARC krijg ik DD en DTS geluid op mijn receiver en HDR werkt ook prima.
Dit werkt ook prima met 4k bestanden.
Nadeel ARC ondersteund geen DTS-MA en DD- TRUE HD. Dus als je dat wilt heb je een andere oplossing nodig. Bijvoorbeeld een Nvidia shield. (De data kan prima op een NAS staan).
Maar je gebruikt de shield dan als media speler. Voordeel is dat je dan ook Kodi oid kunt gebruiken. Dat ziet er veel beter uit dan het media gedeelte van LG (erger ik me nog steeds aan).

Of je koopt een NAS die sterk genoeg is om te transcoderen icm Plex bv.
Voor LG heb je ook apps in de store die connectie kunnen maken met een plex server.
Zelf geen ervaring mee. Maar een wat sterkere NAS dan een 215j is dan aanbevolen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-01 11:48
om 4k te transcode heb je echt een hele sterke CPU, videokaart nodig, ik vraag me af of die stock dingen (aka synology, qnap etc) zo sterk te krijgen zijn.

Ik zelf speel 4K content via een datadrager af (usbstick of usb hdd) direct op de TV. Dit werkt perfect.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
DarkSide schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:29:

Je kunt je TV zelf als media speler gebruiken. Doe ik ook op mijn B6. Deze haalt de bestanden gewoon op via DLNA van mijn NAS (synology 215j). En via ARC krijg ik DD en DTS geluid op mijn receiver en HDR werkt ook prima.
Dit kan een receiver soms ook, al is die interface soms nog brakker. Voordeel is wel dat je dan wel trueHD hebt etc
g00gle schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:34:
om 4k te transcode heb je echt een hele sterke CPU, videokaart nodig, ik vraag me af of die stock dingen (aka synology, qnap etc) zo sterk te krijgen zijn.
klopt. 1080p kan wel als je de goede haalt (zie https://docs.google.com/s...3tmMPc/edit#gid=314388488)

Maar als de minix neo je goed bevalt dan zou ik die gewoon vervangen. Makkelijkste klap, er zijn wel nieuwere boxen die dat prima aankunnen. De shield is een goede, maar ook prijzige optie. Overigens kan je huidige box wel 4K aan, maar beschikt over HDMI 1.4

• timster82
Oke dus als ik het goed begrijp is een NAS misschien niet het meest handige? Dan zou ik beter kunnen gaan kijken naar een Nvidea Shield. En dan via DLNA film bestanden bekijken? Ben daar nog niet zo in thuis maar zal me er eens in verdiepen.

Via USB deed ik voir de Minix ook maar werkt dit ook voor 4K bestanden? Ik heb via de minix wel eens full hd proberen af te spelen vanaf een externe harde schijf maar dit schokte alleen maar. Met VLC geprobeerd.

• EJPostema
timster82 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:50:
Oke dus als ik het goed begrijp is een NAS misschien niet het meest handige? Dan zou ik beter kunnen gaan kijken naar een Nvidea Shield. En dan via DLNA film bestanden bekijken? Ben daar nog niet zo in thuis maar zal me er eens in verdiepen.

Via USB deed ik voir de Minix ook maar werkt dit ook voor 4K bestanden? Ik heb via de minix wel eens full hd proberen af te spelen vanaf een externe harde schijf maar dit schokte alleen maar. Met VLC geprobeerd.
Waar speel je nu je films vanaf dan?

Vaak wordt een NAS gebruikt voor het opslaan van films. Dit werkt best wel handig.

Die films speel je dan af via je TV/Neo of andere mediaspeler

• Eiland
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:07
I.c.m. een nas zou je ook voor de combo met een chromecast kunnen gaan (al dan niet de 4k versie), dit werkt voor mij uitstekend, starten via de app op je telefoon. Na het instaleren van FFMPEG op de NAS (synology) werkt DTS ook gewoon.

• timster82
Ik kijk nu films via Kodi. Daarvoor deed ik het met een mediaplayer en externe harde schijf. Dat was altijd wel gedoe. Chromekast zal ik ook eens naar kijken.

• timster82
Eigenlijk wil ik het zo makkelijk mogelijk. Op zolder staat mijn pc om te downloaden en dit wil ik het liefst rechtstreeks beneden af kunnen spelen incl. HDR en best mogelijk geluid.

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-01 17:28
Als je een plex server kunt draaien op je NAS dan kun je alles rechtstreeks afspelen op je TV met X-Play, inclusief 4k HDR enz.

• timster82
Oke. Dat klinkt goed. Misschien een domme vraag. Instaleren op de NAS moet lukken, maar hoe krijg ik het op de tv afgespeeld. Hoe zit het daarnaast met de audio, want dat zal dan gaan met ARC denk ik?

• EJPostema
timster82 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:21:
Eigenlijk wil ik het zo makkelijk mogelijk. Op zolder staat mijn pc om te downloaden en dit wil ik het liefst rechtstreeks beneden af kunnen spelen incl. HDR en best mogelijk geluid.
Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar een nieuw kodi doosje wat alles afspeelt wat je nu wilt.
Er zijn hiervan talloze te vinden, de ene werkt wat beter dan de andere. De Xiaomi mi en nvidia shield zijn goede keuzes volgens mij. Een China doosje kan ook goed werken, zeker als je er libre elec op zet.
Idanue schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:37:
Als je een plex server kunt draaien op je NAS dan kun je alles rechtstreeks afspelen op je TV met X-Play, inclusief 4k HDR enz.
Dit werkt natuurlijk ook, maar nogmaals moet dan wel je NAS het aankunnen mbt transcoden. Je huidige PC zal dit wel kunnen waarschijnlijk. Maar ik denk dat je uiteindelijk qua gebruiksgemak met Kodi blijer bent ipv zo'n brakke TV interface schijnbaar kan je tv alles afspelen

• Idanue
EJPostema schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:14:
Dit werkt natuurlijk ook, maar nogmaals moet dan wel je NAS het aankunnen mbt transcoden. Je huidige PC zal dit wel kunnen waarschijnlijk. Maar ik denk dat je uiteindelijk qua gebruiksgemak met Kodi blijer bent ipv zo'n brakke TV interface
Wat moet hij transcoden dan?
De TV kan gewoon alles afspelen. :)

Hiervoor altijd Kodi gehad en ik kan je wel vertellen dat WebOS met XPlay alles behalve brak is, ben nog nooit zo tevreden geweest met het smart gedeelte van een TV als bij mijn LG OLED.
100+ GB 4K films speelt hij gewoon zonder problemen via mijn wifi.

[ Voor 23% gewijzigd door Idanue op 08-09-2017 16:19 ]

• timster82
Maar waar heb je Kodi op draaien dan want de Minix is soms enorm traag. Zelfs al op full hd op de externe harde schijf is traag.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Waarom niet een volwaardige HTPC neerzetten? Kan je zelf de specs bepalen, hoef je niet te streamen en kan je de NAS eventueel ook achter wegen laten en de HDD's direct in de HTPC plaatsen. Je investeert behoorlijk in receiver en TV; het is naar mijn mening dan bijna zonde te noemen om daar een matige speler aan vast te knopen.

iRacing Profiel

• Idanue
kroegtijger schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 18:09:
Waarom niet een volwaardige HTPC neerzetten? Kan je zelf de specs bepalen, hoef je niet te streamen en kan je de NAS eventueel ook achter wegen laten en de HDD's direct in de HTPC plaatsen. Je investeert behoorlijk in receiver en TV; het is naar mijn mening dan bijna zonde te noemen om daar een matige speler aan vast te knopen.
Ik heb er voor gekozen om de TV alles te laten doen omdat ik er niet nog weer een kastje bij wou hebben na het maken van een voorzetwand.

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik er weinig vertrouwen in had voor ik XPlay had geprobeerd maar nu zou ik echt niet weer terug willen naar een losse speler bij de TV.

• timster82
Een Htpc gaat dan denk ik ook weer aardig prijzig zijn ben ik bang. Qua ruimte is het geen probleem. Die zet ik dan onderin de kast. Als dat het oplost om volledig van de 4k en audioformats te profiteren. Zou ik daarmee ook boven kunnen downloaden en beneden afspelen?

• DarkSide

DarkSide

Wat is je budget?
een centrale storage is misschien wel zo handig. Een NAS die download en waar al je media staat.
Dan een mediaspeler (NUC, Android TV, Shield) op je TV beneden.
En ook je pc boven kan media van de NAS afhalen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
timster82 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 18:24:
Een Htpc gaat dan denk ik ook weer aardig prijzig zijn ben ik bang. Qua ruimte is het geen probleem. Die zet ik dan onderin de kast. Als dat het oplost om volledig van de 4k en audioformats te profiteren. Zou ik daarmee ook boven kunnen downloaden en beneden afspelen?
Zolang je de boel op het netwerk aansluit (en logischerwijs doe je dat natuurlijk), is dat zelfs aan te bevelen. Dan kan je de HTPC met een SSD'tje voorzien, je downloads boven laten staan en direct over het netwerk afspelen. Scheelt je kosten en bovenal geluidsproductie (schijven die draaien maken geluid; als je dat kan voorkomen scheelt het weer natuurlijk).

Of het alles wat je wil kan afspelen hangt natuurlijk af van de hardware waar je voor kiest. Bijkomend voordeel is dat je bij het samenstellen het kan afstemmen op jouw wensen. Je kan dus ook gaming als mogelijkheid toevoegen, tunerkaarten erbij steken etc. of je domotica erbij toevoegen. Zo gek als jij het wil maken dus.

Qua kosten is het zeker niet de goedkoopste manier inderdaad, maar daar tegenover staat de veelzijdigheid ervan, en volledig naar eigen smaak in te richten. Ik zou zelf in ieder geval niet meer terug willen. Helaas zit daar ook meteen de grootste kostenpost in. De aanschaf van de eerste setup is vaak pas het begin. Daarna wil je meer, en meer, en meer en.... ;)

Zoek je een goedkope oplossing, dan zou ik zoals hierboven min of meer al aangegeven was eerst eens de opties die je TV zelf eens onderzoeken. Mogelijkerwijs kan je direct al vanaf een samba-share je content afspelen over het netwerk, of zijn er andere opties te vinden waar je wat mee kan.

iRacing Profiel

Verwijderd

Mijn opzet hier een LGB6 met een NAS van Synology (DS414). Afspelen via netwerk met Xplay op de tv en Plex draait op de NAS. Geen centje pijn en geen Shield's, Chromecasts, Nuc's etc nodig. Scheelt je weer wat centen die je dan weer mooi in een receiver/speakers kunt steken.

Een Nas van Synology is ook nog eens zuinig met energie, krijgt top udates en kan nog veel meer dan alleen data opslag (zelfstandig en automatisch downloaden bijvoorbeeld). Hier draait Couchpatato, Domoticz, Transmission, Plex enz erop. Maar dat is dan weer van latere zorg zodat je je hobby (films kijken) nog makkelijker kan maken.

Voorlopig zou je je reciever niet hoeven vervangen want HDR beeld krijg je ook als je eventuele devices die dit geven rechtstreeks aansluit op je tv middels HDMI. Verder streamt Xplay ook HDR (al is er bijna nog geen materiaal) en de ingebouwde Netflix/YouTube app van je tv hebben ook geen problemen met HDR. Ik speel hier nog met een receiver van 15 jaar oud (Marantz SR8500). 8)
DarkSide schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:18:

een centrale storage is misschien wel zo handig. Een NAS die download en waar al je media staat.
Dan een mediaspeler (NUC, Android TV, Shield) op je TV beneden.
Niet nodig met deze tv. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2017 19:43 ]

• DarkSide

DarkSide

Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:38:
Mijn opzet hier een LGB6 met een NAS van Synology (DS414). Afspelen via netwerk met Xplay op de tv en Plex draait op de NAS. Geen centje pijn en geen Shield's, Chromecasts, Nuc's etc nodig. Scheelt je weer wat centen die je dan weer mooi in een receiver/speakers kunt steken.

Een Nas van Synology is ook nog eens zuinig met energie, krijgt top udates en kan nog veel meer dan alleen data opslag. Hier draait Couchpatato, Domoticz, Transmission, Plex enz erop. Maar dat is dan weer van latere zorg zodat je je hobby (films kijken) nog makkelijker kan maken.

Voorlopig zou je je reciever niet hoeven vervangen want HDR beeld krijg je ook als je eventuele devices die dit geven rechtstreeks aansluit op je tv middels HDMI. Verder streamt Xplay ook HDR (al is er bijna nog geen materiaal) en de ingebouwde Netflix/YouTube app van je tv hebben ook geen problemen met HDR. Ik speel hier nog met een receiver van 15 jaar oud (Marantz SR8500). 8)

[...]

Niet nodig met deze tv. ;)
Ligt er aan. Plex draait niet fijn op een Synolyg 215j.
En de ingebouwde speler van LG vind ik persoonlijk niet super.
Zeker icm opzoeken van subs. Dat werkte veel fijner op mijn nuc met Kodi. Al gebruik ik de interne speler van LG nog wel.
Zit er nog steeds over te dubben of een shield. Of een sterekere NAS en plex.

[ Voor 3% gewijzigd door DarkSide op 08-09-2017 19:44 ]

Verwijderd

DarkSide schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:43:
[...]

Ligt er aan. Plex draait niet fijn op een Synolyg 215j.
En de ingebouwde speler van LG vind ik persoonlijk niet super. Al gebruik ik hem nog wel.
Zit er nog steeds over te dubben of een shield. Of een sterekere NAS en plex.
Xplay niet super ? Hoe kom je daar nu bij? Draait hier als een tierelier met plex op de NAS. Komt door je Nas. Is een J versie.

Subs worden automatisch hier opgehaald met Plex en Subzero. Maar we wijden nu teveel uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2017 19:47 ]

• DarkSide

DarkSide

Misschien dat jij een 414 hebt met een dual core die op 1333Mhz loopt. En ik een dual core die op 800Mhz loopt.
Zal nog wel een x testen. Maar in het verleden werkte het niet fijn op de 215j

Verwijderd

DarkSide schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:47:
Misschien dat jij een 414 hebt met een dual core die op 1333Mhz loopt. En ik een dual core die op 800Mhz loopt.
Zal nog wel een x testen. Maar in het verleden werkte het niet fijn op de 215j
Xplay werkt zonder transcoden en dan werkt het super. Niet de Plex App gebruiken van de tv. Die laat je NAS transcoden en een J trekt dat niet.

• DarkSide

DarkSide

Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:49:
[...]

Xplay werkt zonder transcoden en dan werkt het super. Niet de Plex App gebruiken van de tv. Die laat je NAS transcoden en een J trekt dat niet.
Ok. Ga ik dat proberen.
En nu terug naar de TS (wil niet zijn topic kapen)

Verwijderd

DarkSide schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:50:
[...]

Ok. Ga ik dat proberen.
En nu terug naar de TS (wil niet zijn topic kapen)
Zo is het. Ziet hij iig dat de LG kijkers altijd bereidt zijn elkaar te helpen. O-)

• timster82
Haha geen probleem.

Wel lastig, maar neig een beetje naar de Nvidia Shield.

• timster82
Ben nog echt een noob hierin hoor maar je zet xplay op de NAS en waar zet je dan plex op?

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

timster82 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 17:47:
Plex is de mediaserver en die draait op je NAS. Op je tv gebruik je Xplay (app op de LG tv) om je Nas te naderen en films te selecteren. Xplay laat dan een mooie bibliotheek zien, met posters van je films etc en kan je een film selecteren om af te spelen. Dit afspelen gebeurt dan door de ingebouwde mediaplayer van je tv. Niks geen Shield nodig dus.

https://xplay.itkey.ru/
https://www.plex.tv/

Verder kan je Plex ook benaderen vanaf je telefoon, tablet en pc en kan je daarop dus ook afspelen middels Plex app die gratis zijn te downloaden.

Nb; kom maar een keer hier koffie drinken. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2017 17:54 ]

• timster82
Ik snap het. Thanx. Er moet dus een goede NAS komen die sterk genoeg is om 4k bestanden te streamen naar de tv. Geluid speelt hij dan af via ARC en mijn receiver.

Verwijderd

timster82 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 17:57:
Ik snap het. Thanx. Er moet dus een goede NAS komen die sterk genoeg is om 4k bestanden te streamen naar de tv. Geluid speelt hij dan af via ARC en mijn receiver.
Sterk genoeg indien je met Xplay streamt niet. Dan decodeert je NAS niets. Wil je een NAS die kan decoderen dan dien je een NAS (mijn voorkeur Synology) te kopen die een behoorlijke processor aan boord heeft.

https://docs.google.com/s...3tmMPc/edit#gid=314388488

Ik heb een DS414 en die streamt moeiteloos naar mijn tv, telefoon etc etc, maar decodeert niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2017 19:00 ]

• timster82
Die snap ik niet helemaal 8)7

Verwijderd

Wat snap je niet?

• timster82
Sterk genoeg indien je met Xplay streamt niet. Dan decodeert je NAS niets

Deze zin.

Verwijderd

Op de LG tv zit de app Xplay. Dit een onofficiele app om met Plex te werken. Het voordeel van deze app is dat hij de ingebouwde mediaplayer gebruikt van de LG tv en die haalt gewoon de files op van je NAS om deze af te spelen. De officiele app van Plex op de LG gebruikt deze mediaplayer niet en maakt het noodzakelijk dat je NAS kan decoderen. Ik gebruik op de laptop de officiele app van Plex en om de een of ander vage reden speelt dat ook gewoon zonder decodering van je NAS. Sowieso om 4k te decoderen (of transcoderen heet het volgens mij) heb je wel een megazware NAS nodig. Ik zou me dus daarom niet in verdiepen.

Wat ook altijd nog kan is met de ingebouwde mediaplayer van de LG gewoon naar de mappen van je NAS gaan en zo een film afspelen. Het mooie van Xplay is dat je een hele mooie bibliotheek krijgt met flashy plaatjes etc.

Duidelijk zo?

• timster82
Yes. Helemaal helder op deze manier. Thanx. Gaat een wereld voor me open haha. ;)

Verwijderd

timster82 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 19:38:
Yes. Helemaal helder op deze manier. Thanx. Gaat een wereld voor me open haha. ;)
Mocht je nog vragen hebben pm me dan maar. Succes en alvast veel plezier me je aankopen.
Pagina: 1