Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

gigabyte B85M-HD3 rev 3.0 & G3258 zwart scherm.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 19:45

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik probeer een simpel systeem in elkaar te zetten zodat ik die als server kan gebruiken. Onderdelen:Helaas krijg ik geen signaal als ik het systeem opstart. Ik heb de hardware op een Asus Maximus Gene VI geinstalleerd en daar kreeg ik wel een signaal. Er lijkt niets raar te zijn met het Gigabyte moederbord. Alle pinnetjes van de socket zien er goed uit.

Iemand heeft een soort gelijk probleem > https://forums.tweaktown....psu-ideas-post492789.html maar die heeft een ander moederbord. Daar uit is gekomen dat het kon zijn dat het moederbord de CPU niet ondersteund en de bios geupdate moet worden.

Maar als ik hier kijk > http://www.cpu-upgrade.co...e/G3258_motherboards.html dan zie ik:

Gigabyte GA-B85M-HD3 (rev 3.0) 3.0 F1 F2

En het volgende tabel laat zien dat het moederbord wel compatible zou moeten zijn:

G3258 - CM8064601482573 / BX80646G3258 / BXC80646G3258
G3258, 3.2 GHz, FSB 100 MHz, L3 3 MB, TDP 53 Watt, Haswell, 0.022 micron, Rev C0, 350 MHz GPU, Up to 1100 MHz GPU F1 3.0
G3258, 3.2 GHz, FSB 100 MHz, L3 3 MB, TDP 53 Watt, Haswell, 0.022 micron, Rev C0, 350 MHz GPU, Up to 1150 MHz GPU F1 3.0
G3258, 3.2 GHz, FSB 100 MHz, L3 3 MB, TDP 53 Watt, Haswell, 0.022 micron, Rev C0, 350 MHz GPU, Up to 1200 MHz GPU F2 3.0

Zou het moederbord dan toch beschadigd zijn? Wat voor suggesties hebben jullie nog?

// edit. Nog wat verder wezen kijken en wat gevonden.

https://www.gigabyte.com/.../?Value=4568&Type=Product hier op staat dat de G3258 pas op versie F9 van het moederbord wordt ondersteund.

Intel Pentium G3258 3.20GHz 3MB 350 MHz / 1200 MHz Haswell Refresh 22nm C0 53W 100 F9

[ Voor 7% gewijzigd door MrVegeta op 08-09-2017 14:15 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:38

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar PMG.

Welke BIOS versie heb je binnengekregen? Vaak staat dat op een sticker op de doos.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:08

nelizmastr

Goed wies kapot

De G3258 was een Devil's Canyon/Haswell Refresh processor. Als je bord een oud "op de plank" exemplaar was kan het zijn dat je inderdaad eerst de BIOS moet updaten met een andere CPU die uit de eerste Haswell generatie komt, zoals een i5-4670, i7-4770, pentium G3220, Celeron G1820.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Begrijp niet zo waarom je naar vage websites zoals cpu-upgrade zit te kijken in plaats van de support pagina van het betreffende moederbord te raadplegen. De lijst die je in de edit post is van toepassing op rev 1.

Je moest hier kijken: https://www.gigabyte.com/...5M-HD3-rev-30#support-cpu, ondersteuning vanaf BIOS F2 (dat is trouwens de laatste BIOS voor dat bord, er is geen F9 voor rev 3). Die BIOS update is al lang uit, maar dat is waarschijnlijk wel de oorzaak als het een nieuw bord is. Hopelijk heb je nog een Haswell CPU (niet Refresh) liggen om het BIOS te updaten.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
@MacPoedel Bedankt voor de link, da's een stuk duidelijker.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7dXnthc.jpg. Ik kan hier niet snel iets vinden over welke bios versie het moederbord heeft. Er staat wel een 1 vrij op de linker stikker. Het is een tweedehands moederbord, ik zal de oude eigenaar een berichtje sturen of hij eens een update heeft gedraaid.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• MacPoedel
  • Nu online
Ik kan het ook zo niet opmaken uit de sticker, heb eerlijk gezegd nog nooit een Gigabyte moederbord gehad :) (heb tot nu toe Asus, MSI en Asrock gebruikt, en bouw ook maar om de paar jaar een pc). Toen ik voor iemand een pc bouwde met Haswell Refresh CPU heb ik om die ellende te vermijden dan maar een H97 moederbord genomen, mijn eigen thuisserver heeft ook een H97 chipset (maar wel een originele Haswell CPU, geen refresh, kwam nu zo uit ivm tweedehands te krijgen).

Wat voor CPU zit er in het systeem met die Maximus Gene? Ik hoop trouwens dat dat een VI is en geen VIII, die laatste heeft niet de juiste socket. Of ik heb het verkeerd begrepen en je hebt die G3258 niet in de Maximus getest. Als het een Maximus Gene VI is en de CPU is geen refresh, kun je die CPU niet gebruiken voor een BIOS update?

Anders een Haswell lenen van iemand, of je G3258 weg doen en een non refresh kopen. Deze i5 staat nog goedkoop V&A aangeboden: Intel Core i5-4570 Tray, voor een mediaserver komen de extra cores wel van pas.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Het was inderdaad de VI Gene, dat is mijn oude moederbord die ik heb verkocht. Gaat straks de deur uit. Mijn huidige moederbord is de VIII Gene. Vandaar de verwarring. Ik heb dus alleen nog een i5 7500. Maar dat is socket 1151 en gaat niet passen.

Ik heb juist deze G3258 gekocht voor het moederbord want deze was maar 30 euro :)

Normaal heb ik ook alleen Asus dingen, maar ja ik had nog wat onderdelen over dus vrij goedkoop servertje bouwen :)

Hm ik moet dus even uitzoeken welke CPU wel compatible zijn met het moederbord.

[ Voor 37% gewijzigd door MrVegeta op 08-09-2017 14:25 ]

• MacPoedel
  • Nu online
Begin die compatibiliteits lijst nu ook wel verwarrend te vinden, want bij élke CPU staat dat die compatibel is vanaf F2, en daar zitten er bij die al van in het begin te krijgen zijn (Core i7 4770 bv), maar denk dat dat een foutje in de tabel is.

Op de downloadpagina staat wel bij de omschrijving van BIOS F2
Update CPU microcode for win10 support with Pentium AE
De Pentium AE is de G3258 overigens.

BIOS F2 is uitgekomen in augustus 2015, toen was het moederbord waarschijnlijk al bijna een jaar op de markt (F1 dateert van oktober 2014). Ik acht de kans klein dat er dan ooit een rev 3 van de band is gekomen met BIOS F2, als de eigenaar dus niet geüpdated heeft (en die had er weinig reden toe, als die geen Pentium G3258 had), dan draait die nog F1.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ja dat vond ik ook een beetje gek. Kan er weinig uit opmaken. Er komt een i3 4130 deze kant op, hopelijk kan ik daarmee de boel weer aan de praat krijgen.

Wat een gedoe :/

Ik had dit laatst ook met mijn i5 7500 en Maxismus Gene VIII, gelukkig kon ik daar de bios updaten zonder het systeem op te starten.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@MrVegeta BIOS al eens gereset?

Te koop....

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
@albino71 yup, zojuist een i3 CPU ontvangen maar ook met dit model gebeurd er niets. Moederbord kan dus worden afgeschreven.

Pagina: 1