Realtime downsamplen audio output naar mono/center onder W10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-10 21:40
Hoi,

Ik kon geen betere plek voor dit topic vinden op het forum, hoop dat ik goed zit.

De bottom line/perfecte wereld is: ik wil gewoon in mijn Windows 10 een of ander appje of setting of zo met "mix the left and right channels together and play the mix over both channels".

De vraag is denk ik een combinatievraag voor mijn geluidskaart en mijn Windows settings.Twee feiten:

1) Ik maak realtime muziek in Windows 10 via mijn geluidskaart, dus heb in ieder geval een ASIO kaartje nodig. Mijn huidige stokoude Creative SoundBlaster X-Fi kaartje voldoet perfect.

2) Ik luister ook graag lange amateuropnames met geouwehoer (debatten, motovlogs etc.). En daar heb ik een probleem mee. Het ding is: die opnames staan vaak met maar één stereo kanaal (dus of alleen links of alleen rechts) online, en ik luister uitsluitend via de koptelefoon en dat is vreselijk met maar één kanaal.

Er moet toch een manier zijn om de links en rechts kanalen te combineren tot één center kanaal, zodat ik gewoon alles over beide kanalen hoor, onafhankelijk op welk kanaal het binnenkwam?

Als ik iets écht graag wil horen dan download ik het en bewerk ik het geluid zelf, maar dat is omslachtig en tijdrovend, en bovendien lastig als ik dan ook nog een bijbehorend filmpje wil zien. Dan moet ik video en audio downloaden, de audio bewerken, en vervolgens de video bewerken om de bewerkte audio eronder te zetten. Niet te doen.

Ik heb me sufgegoogled, maar kom alleen maar op een paar mogelijke oplossingen met audio proxies (zoals PulseAudio en OSS Alsa) voor onder linux. Ik heb geprobeerd om met een linux virtual machine dit geconfigureerd te krijgen, zodat ik in de linux VM een video kijk en dan via een softwarematige audio bridge het geluid naar mijn Windows te trekken, maar ik kreeg het onder Linux ook al niet voor elkaar. Als het al gaat werken (voor iemand met 10x meer linux skills dan ik) dan is het dermate fringy dat ik van alles moet opzetten om gewoon een filmpje te kijken :O

DUS... Kan ik ergens geld naartoe brengen zodat ik krijg wat ik wil? Een filter VST, een losse applicatie, een nieuwe geluidskaart (met nog steeds ASIO support), whatever...

Help? :) Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-10 13:34

Acid_Burn

uhuh

Je zou misschien eens naar Voicemeter kunnen kijken: http://www.vb-audio.com/Voicemeeter/banana.htm
Als je in je afspeelprogramma de audio aan een andere output kan hangen, dan kan je deze op mono zetten en weer outputten naar je speakers.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zonder te kijken of het mono gemaakt kan worden zou je eens moeten kijken naar virtual audio cable
http://software.muzychenko.net/eng/vac.htm

probeer gewoon de trail versie

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 08-09-2017 09:44 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Cool, thanks voor de snelle suggesties! Ga 't meteen proberen.

De "audio afspeler" is meestal gewoon mijn browser (youtube), maar ik zou ermee kunnen leven als ik het videootje even moet downloaden (zo lang dat nog kan zonder twintig jaar celstraf...) en in VLC of MPC moet afspelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-10 13:34

Acid_Burn

uhuh

Je kan de default output van je systeem naar zo'n virtual audio cable sturen (vb-audio heeft ook VACs) en dan die weer outputten naar je speakers. Op die manier hoef je alleen maar op 'mono' te klikken in de mixer wanneer het nodig is.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Dat was inderdaad precies wat ik hoopte te kunnen :) Ik moet zo blijkbaar mijn systeem even herstarten voor die nieuwe audio drivers; ik laat nog wel even weten hoe ver ik kom. Thanks again!

Wat een perfecte bezigheid voor met dit weer, trouwens :')

[ Voor 14% gewijzigd door Kilomeester op 08-09-2017 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kilomeester
WOOOOOHOOOOOO! It works!

Waar kan ik de taart heensturen Acid_Burn en Fish?! Behalve natuurlijk naar de maker van deze fantastische mind blowing donationware! Die trouwens echt honderdmiljoen config opties heeft... Just like I like it *O*

Daar gaan een paar tientjes heen... Meer dan waard gezien hoe veel plezier ik hieraan ga beleven :9~

Het enige dat ik me nu nog afvraag is hoe ik dit de afgelopen vijf jaar niet eerder heb gevonden?!

Ik weet niet of het heel veel sense makes, maar hier is een screenshot van alles dat van toepassing was voor dit issue.

Mijn dank is groot oOo *; <3 _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4fcLTQn.png

[ Voor 20% gewijzigd door Kilomeester op 08-09-2017 11:27 . Reden: Thumbnail as per FAQ ]

Pagina: 1