Het hangt af van het type accu wat in je apparaat zit en de manier waarop deze wordt opgeladen en onderhouden door het apparaat. Alle accu's zijn in bepaalde mate aan slijtage onderhevig.
In de praktijk valt het denk ik wel mee. Persoonlijk zou ik de accu er gewoon in laten zitten en de boel aan de oplader laten hangen. Zie het als een apparaat met ingebouwde UPS noodstroomvoorziening. Eigenlijk best mooie en handige oplossing.
Ik ga er even van uit dat je apparaat een LiPo batterij in zich heeft. Een LiPo ondervindt de 'minste slijtage' wanneer deze rond of net iets onder het nominale voltage is. Dat is doorgaans 3,7 Volt of ietsje lager.
Het 100% opladen van een LiPo accu gebeurt doorgaans in twee tot drie uur. Het ontladen is een kwestie van je apparaat gebruiken. Laten we even aannemen dat dit een uur of vijf of zes is. Ga ervan uit dat een LiPo tussen de 500 en 1000 'volledige laad cycli' kan hebben. Dan is die echt wel versleten. Wanneer je de accu voor lange tijd op 100% opgeladen houdt dan zal die ook wel wat slijten. Maar dit is doorgaans minder heftig dan wanneer je hem dagelijks helemaal leegtrekt en weer oplaadt. Dan zal die sneller slijten. In de praktijk praat je dan toch nog over een levensduur van ongeveer drie jaar en dat is best prima. Voor accu's maakt het behoorlijk uit in welke temperatuur ze moeten werken. Als dit in combinatie met hoge temperaturen, ruim boven kamertemperatuur, is dan zal de accu wat sneller slijten dan wanneer deze rond kamertemperatuur moet werken. Hetzelfde geldt wanner je een LiPo accu voor lange tijd leeg (ontladen) laat liggen. Dat vindt die ook niet heel fijn.
Nominaal is 3,7 Volt. Leeg is rond 3,0 Volt en vol is omstreeks 4,2 Volt. Dus niet goed is 2,8 Volt en ook 4,4 Volt is niet ok.
Ik zou hem gewoon lekker met accu erin aan de oplader hangen. Zorgen dat de warmte netjes weg kan. Dan heb je er nog vele jaren plezier van.