Vervangen moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Staartvin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-02 19:56
Mijn moederbord is helaas overleden (http://www.asrock.com/mb/Intel/B85M-ITX/) en zoek nu een vervanging.
Ik heb hiervoor deze vervanging (http://www.asrock.com/mb/Intel/H81M-ITX/) gevonden, maar is dit een goede vervanging?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 207,27€ 207,27
1ASRock B85M-ITX€ 0,-€ 0,-
1MSI R7970 TF 3GD5/OC BE€ 0,-€ 0,-
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 91,96€ 91,96
1BitFenix Prodigy Zwart€ 72,60€ 72,60
1AOC i2269Vwm Zwart€ 116,61€ 116,61
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Kingston KHX24C11T3K2/16X€ 0,-€ 0,-
1Seasonic M12II 520W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,44

Beste antwoord (via Staartvin op 07-09-2017 22:03)

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:40
ASRock of Asus of welk ander merk maakt voor de rest van je hardware niet uit, maar als je een voorkeur hebt voor ASRock is dat natuurlijk ook goed :).

Het grootste verschil dat je merkt qua aansluitingen is dat chipset H81 maar 2 SATA poorten heeft, waar de B85 er 4 heeft. Daarnaast heeft de H81 van ASRock géén USB 3.0 header, dus je kunt de front-panel USB 3.0 poorten niet direct aansluiten op je moederbord (wel met een verloopje, maar dan heb je USB 2.0 snelheid).

Een ander alternatief dat eigenlijk de meeste features biedt: pricewatch: MSI H81I. 4x SATA én USB 3.0 header. Hij is alleen niet bij de meeste winkels op voorraad, dus je zult dan even geduld moeten hebben (wel bij een bekende shop bestellen, anders heb je misschien een onaangename verassing ;)).

Alle reacties

• Koen179
Of het een goede vervanger is ligt helemaal aan jouw eisen. De chipset is het grootste verschil, je had B85 en dat bord is H81. Ik gebruik zelf de ASRock H81M-ITX en moet zeggen dat ik daar spijt van heb i.v.m. maar 2 SATA poorten. Als jij niet meer dan 2 SATA poorten nodig hebt dan is het waarschijnlijk een goede vervanger.

Welke heb je nog meer gevonden en waarom heb je die uitgekozen?

• Staartvin
Koen179 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 21:44:
Of het een goede vervanger is ligt helemaal aan jouw eisen. De chipset is het grootste verschil, je had B85 en dat bord is H81. Ik gebruik zelf de ASRock H81M-ITX en moet zeggen dat ik daar spijt van heb i.v.m. maar 2 SATA poorten. Als jij niet meer dan 2 SATA poorten nodig hebt dan is het waarschijnlijk een goede vervanger.

Welke heb je nog meer gevonden en waarom heb je die uitgekozen?
Hoi, dank je voor je antwoord!

Het andere moederbord dat ik gezien heb is deze (pricewatch: Asus H81I-PLUS. De reden dat ik de asrock prefereer boven de Asus is omdat ik weet dat asrock in ieder geval werkt met mijn huidige hardware ;-). Nu zal Asus niet enorm veel problemen geven, maar moet ik wel Windows hoogstwaarschijnlijk opnieuw installeren omdat de drivers gaan zeuren.

Je zegt dat het enige verschil eigenlijk de chipset is. Merk ik dat zelf nog verder iets van of is het eigenlijk alleen maar een recentere versie van de B85?

Acties:
  • Beste antwoord

• Koen179
ASRock of Asus of welk ander merk maakt voor de rest van je hardware niet uit, maar als je een voorkeur hebt voor ASRock is dat natuurlijk ook goed :).

Het grootste verschil dat je merkt qua aansluitingen is dat chipset H81 maar 2 SATA poorten heeft, waar de B85 er 4 heeft. Daarnaast heeft de H81 van ASRock géén USB 3.0 header, dus je kunt de front-panel USB 3.0 poorten niet direct aansluiten op je moederbord (wel met een verloopje, maar dan heb je USB 2.0 snelheid).

Een ander alternatief dat eigenlijk de meeste features biedt: pricewatch: MSI H81I. 4x SATA én USB 3.0 header. Hij is alleen niet bij de meeste winkels op voorraad, dus je zult dan even geduld moeten hebben (wel bij een bekende shop bestellen, anders heb je misschien een onaangename verassing ;)).

• Staartvin
Koen179 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 21:57:
ASRock of Asus maakt voor de rest van je hardware niet uit, maar als je een voorkeur hebt voor ASRock is dat natuurlijk ook goed :).

Top, dank je Koen! Erg goed advies. Nu kan ik alleen niet vinden of dat MSI bord ook aansluitingen heeft voor een case fan and cpu fan? Ik had trouwens niet gezien dat de H81 geen USB 3.0 header had, terwijl ik die wél gebruik, dus dank daarvoor.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:47
Staartvin schreef op donderdag 7 september 2017 @ 22:00:
Nu kan ik alleen niet vinden of dat MSI bord ook aansluitingen heeft voor een case fan and cpu fan?
Ieder gangbaar moederbord heeft dat

• Koen179
Graag gedaan :).

Het MSI bord heeft één CPU fan header en één case fan header. Dus als je 1 case fan hebt dan is dat voldoende. Als je een extra fan in de toekomst wilt bij plaatsen kan dat d.m.v. een splitter eventueel.

• Staartvin
Koen179 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 22:02:
Graag gedaan :).

Het MSI bord heeft één CPU fan header en één case fan header. Dus als je 1 case fan hebt dan is dat voldoende. Als je een extra fan in de toekomst wilt bij plaatsen kan dat d.m.v. een splitter eventueel.
Top, dank je!
Pagina: 1